• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kapstaden Rolex

Nicke69

Breitling
Hej! Har länge kollat efter en Submariner i Sverige, men aldrig kommit till skott. Har även sneglat på 116 613 LN, men tyckt den varit alldeles för dyr.

Är nu i Kapstaden. Just nu är Svenska kronan väldigt gynnsam mot randen och då letade jag efter en submariner här 116610 LN. Den är slut på alla butikerna i Kapstaden men priset efter avdrag för VAT på flygplatsen hade hamnat på ca 48500kr om den funnits.

Dock har jag hittat en 116 613 LN som jag kan få för 78000kr efter återbetalning av VAT.

Vad tycker nu? Butiken är en certifierad Rolex här i Kapstaden. Är det ett problem? Priset? Låter bra, men... Något annat jag bör tänka på?

Med vänlig hälsning,
 

Nicke69

Breitling
Hej och tack! Ja, jag har faktiskt också funderat på det där. Men hur troligt är det att dom kollar min arm bör vi kommer hem till Arlanda? Kan man sätta den på farmor?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Efter moms och tull så är det inte särskilt stor skillnad mot svenskt AD-pris.
...men är man helt skrupelfri med dessa bitar så låter det inte som något man behövt fundera särskilt länge över.

EDIT. Tvåa på bollen - föga förvånande! ;)
 

Nicke69

Breitling
Ponera för skojs skull att jag skulle sätta klockan på armen och posta hem boxen med certifikat och kvitto. Då skulle dom ju aldrig kunna hävda att jag köpt den där?
 

Thorn

Friends of KS
Hej och tack! Ja, jag har faktiskt också funderat på det där. Men hur troligt är det att dom kollar min arm bör vi kommer hem till Arlanda? Kan man sätta den på farmor?
Inte så troligt att de kollar din arm men om det rapporteras till Sverige från SA så är det ju en annan femma. Tror du ska räkna med att få betala momsen (vilket man ju enligt lag ska göra).
 

Nicke69

Breitling
Ok, tack! Vem skulle rapportera detta hem till Sverige tror du? Butiken som jag handlar av? Såg nu att nya växlingskursen gör att jag hamnar på 74500kr.

Med vänlig hälsning,
 

Thorn

Friends of KS
@Nicke69 sök lite på forumet, finns säkert 10 trådar om detta redan. Det fungerar olika i olika länder, Schweiz till exempel rapporterar ibland till svenska tullen, andra länder har andra system. I Sverige ska man stämpla ett intyg hos tullen i ankomslandet för att sedan få momsen tillbaka av butiken när varan lämnat landet.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tycker ändå att 74500kr är prisvärt och kommer att smygs genom tullen den 6:e. Sorry alla ni som vill att jag pröjsar moms...;-)

Då blir det väl till att hoppas att folk från KS inte är bittra jävlar som tipsar tullen om att kolla extra noga på armar som kommer resandes från Sydafrika den sjätte! ;)
Skämt åsido, vet inte riktigt vad jag tycker om det... Samtidigt orkar jag inte sitta på några höga hästar - jag har säkert också gjort nåt dumt någon (enstaka) gång!
 

djanbin

Omega
Tycker ändå att 74500kr är prisvärt och kommer att smygs genom tullen den 6:e. Sorry alla ni som vill att jag pröjsar moms...;-)

Då gör du som alla andra, hela vitsen med tax-free runtom i världen är ju att driva försäljning till turister... Tullen skiter i din klocka, de står sällan där ens.
Tror ingen är så liten att de skulle ringa o tipsa, dessutom finns väl inga direktflyg från SA till Sverige...? :)
 

Norris

Breitling
Du verkar helt ha missat poängen. På KS diskuterar vi inte lagbrott.

"Tycker ni inte att vi betalar nog med skatt?" Vem är du? Stefan Persson? Nej, jag tänkte väl det.
Hmm.. eller så förstog jag poängen och undrar lite varför det tas upp mycket flitigt direkt någon undrar om man kan köpa en klocka utanför EU? Antar att jag kunde varit steffe btw :cigar: ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det fanns väl nån här på KS som jobbar som tulltjänsteman? Ingen som behöver tipsa med andra ord ;)
 

Apansson

Torpare
P.s Är det många på detta forum som ringer tullen?
Har sett mer gnäll på Ks om moms än på andra forum. Tycker ni inte att vi betalar nog med skatt?
Vill du inte vara med i välfärdssystemet och inte utnyttjar några statliga resurser så antar jag att det är helt okej att smita undan från att betala skatt. Vill du dock utnyttja sjukvård, skola, lokaltrafik, vägnät, vatten eller dylikt så bör du nog betala skatt på det du ska betala skatt på. Sedan kan man tycka vad man vill om skattesystemet, men där är enda lösningen att förändra något att politiskt engagera sig.
 
Topp