• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Använder du mest ljusa eller mörka skor?

Skulle nog säga att det är ganska jämt. I kängväg så har jag faktiskt ganska mycket ljusbrunt (tan), men sedan finns det några mörkbruna, burgundy, samt även ett mörkgrönt par i mocka. Till vår/sommar är det mesta ljust, men även ett par i (ljusare) grön mocka där. Har inget i svart förutom ett par klassiska Oxfords.

Tänkte först att mörkbrunt kanske "smälter" in lite enklare, men även ljusbrunt är ju en klassisk färg för portföljer. Fick även höra att en mörkare väska passar bättre till ljusa ytterplag, medan ett mörkare passar bättre till ljusare ytterplagg. Alla mina rockar är mörka, förutom en dubbelknäppt kamelrock. Till varmare väder har jag en mörk quiltat hybridkavaj samt en mellangrön quiltat jacka.

Någon här som har någon erfarenhet när det kommer till ifall ljusbruna läderväskor attraherar smuts för enkelt? Funderar lite väl för mycket på det. Är rädd att man hamnar i en situation med plötslig skyfall, vill ej att hela väskan blir täckt i små vattenfläckar.

Ett tips i tråden är att Gabucci börjar sin vinterrea nu på Torsdag. För att lägga korten på bordet bör det även påpekas att jag jobbar där men som relativt aktiv och ny forumit kan jag bjuda på den inside-informationen här känner jag.

Ge mig tips på byxor som är större i vaderna. Är lång och har gärna 152, men oftast går det inte pga vaderna..

Ge mig tips på byxor som är större i vaderna. Är lång och har gärna 152, men oftast går det inte pga vaderna..

Incotex regular-passform skulle jag spontant tipsa om. som man kanske hör är de lite vidare överallt. Annars går det alltid att förstora byxor i vaderna med några centimeter men skulle enbart göra det på ullbyxor. Bomullsbyxor har en tendens att slitas ojämt vilket innebär att tyget som "kommer fram" när man förstorar byxorna syns rätt bra.

Incotex regular-passform skulle jag spontant tipsa om. som man kanske hör är de lite vidare överallt. Annars går det alltid att förstora byxor i vaderna med några centimeter men skulle enbart göra det på ullbyxor. Bomullsbyxor har en tendens att slitas ojämt vilket innebär att tyget som "kommer fram" när man förstorar byxorna syns rätt bra.
Spanar in dom :)

Eidos Ambro.
IMG_7484.JPG

Jag beställde dubbla storlekar hos Mr.Porter & hann knipa både 32 & 34. Storlek 34 ska tillbaka, om någon här är sugen. Ord.pris är 3000:- & jag köpte byxorna på 50%. Storlekarna tog slut direkt.

Impulsköpte ett par nya byxor idag. Mörkgrå flanell. Passade riktigt bra! Märket är Lacrosse. Kanske lite "budgetsegment' men är faktiskt förvånad över vilken bra kvalitet & passform de hade. Jag tränar en del & har vanligtvis Väldigt svårt att hitta kläder som passar över lår, axlar, armar utan att resten ser ut som en hösäck.
IMG_7218.PNG

Någon som har koll på om det är möjligt att med gott resultat sy om en kostymbyxa från strl 50 till 48? I s f vart vänder jag mig (i Sthlm)? Anledningen till att jag frågar är att jag har 50 i kavaj och 48 i byxor vilket begränsar mig väldigt vid köp av kostym.

Någon som har koll på om det är möjligt att med gott resultat sy om en kostymbyxa från strl 50 till 48? I s f vart vänder jag mig (i Sthlm)? Anledningen till att jag frågar är att jag har 50 i kavaj och 48 i byxor vilket begränsar mig väldigt vid köp av kostym.
Det är absolut möjligt. Jag har tagit in en del byxor i midjan och ner i stussen samt i vissa fall i benen.

Köp en kostym där du kan mixa storlekar i stället. Vilken prisklass tänker du dig?

Hos Oscar Jacobson & Suitsupply bör det vara möjligt. Går du upp en prisklass till lär det inte vara några som helst problem.

50 till 48 är endast en storlek i differens, det går absolut utmärkt att ta in byxorna.

Hos suitsupply får man inte mixa storlekar bara så ni vet. :)

Finns ett få antal modeller där man kan välja olika storlekar på över- samt underdel, t.ex. denna: http://eu.suitsupply.com/sv/suits/p1105-separates/p1105-S.html

Man kan även välja att köra med SS MTO-tjänst (ej att förväxla med MTM som de endast erbjuder i butik). Då får man möjlighet att välja en av deras passformer, tyg samt storlek på kavaj och byxor. Här har ni en länk till MTO-sidan: http://eu.suitsupply.com/on/demandw...v/ProductCustomSuit-Show?tid=suitconfigurator

Finns ett få antal modeller där man kan välja olika storlekar på över- samt underdel, t.ex. denna: http://eu.suitsupply.com/sv/suits/p1105-separates/p1105-S.html

Man kan även välja att köra med SS MTO-tjänst (ej att förväxla med MTM som de endast erbjuder i butik). Då får man möjlighet att välja en av deras passformer, tyg samt storlek på kavaj och byxor. Här har ni en länk till MTO-sidan: http://eu.suitsupply.com/on/demandw...v/ProductCustomSuit-Show?tid=suitconfigurator
De visste jag inte. Tack för de. :) Jag bara basera de på att när jag va i deras butik i Köpenhamn så sa de att man inte fick, men men nu vet jag. :)

Vivianne skrädderi på Riddargatan och Royal på Östermalmstorg fixar detta med gott resultat.

Köp en kostym där du kan mixa storlekar i stället. Vilken prisklass tänker du dig?

Hos Oscar Jacobson & Suitsupply bör det vara möjligt. Går du upp en prisklass till lär det inte vara några som helst problem.
Erfarenheten hos Oscar Jacobsson är att beror på om säljaren är skön eller inte. Jag har fått både ja och nej på detta.

Jag är 99% säker på att det beror på vilken av deras modeller du väljer. Vissa går att kombinera och vissa inte.
Det är möjligt att det är policyn, men i mitt fall var det exakt samma modell (dock olika färg på tyget, vilket knappast är relevant).

edit: Jag tror iofs att det var en modell man normalt inte får mixa, så jag antar att det handlar mer om en snäll säljare.

Gå till kassimi, han fixar det enkelt! Annars kan du som andra föreslagit köpa det hos flertalet märken. Har för mig att OJ även har en mto tjänst som kanske är intressant

Kört mycket med min fairisle tröja från Ralph Lauren på sista tiden. En grym tröja jag köpte för några år sen innan det blev "hajpat".
Här med en skjorta G Gant o flanellbyxor från OJ med ett par härligt patinerade Aldwych från Loake..
IMG_6530.JPG

IMG_6531.JPG

En sista koll här innan jag skickar tillbaka. Eidos Ambro i strl 34 & citerar mig själv nedan. Jag köpte alltså byxorna för halva priset ~ 1500:-, vilket är ett pangpris & det vore roligare om någon här högg paret, i stället för retur.

@MaxAnd - PM:a mig ditt nummer så skickar jag en film.
Mr.Porter är väldigt bra på storlekar. Det finns mått angivna för varje enskilt plagg. Kolla size & fit!

Det blev även det här paret.
IMG_7483.JPG
IMG_7484.JPG

Här är en rolig text som Antonio Ciongoli har kastat ihop på Styleforum. Det säger lite om hans intresse, när han tar sig tiden att vara aktiv där.

"I wear some version the stone Nonno chino like 5 days a week but the Ambro belted pant in sage corded cotton pant is my favorite silhouette for the season. Funny story with how these came to be - I was visiting Salvatore Ambrosi's old workspace in Naples whe he showed me these old French motorcycle pants he'd bought in Japan. He gave them to me and told me he'd give me 1000 euro if I could find someone in Italy to replicate them as their details - particularly their belt and waistband construction - were too complex and required too much
handwork. We refined them for everyday use but maintained the key details that made them special."

Rolig läsning - https://www.mrporter.com/journal/this-week-im-wearing/mr-antonio-ciongoli/1307

IMG_7485.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp