MartinGFX
Basic
Har ett från tiden då de kostade en tusing, helt ok kvalité för det priset.Någon som testat Carl Daggs paraplyer? Vad tycker nivån kvaliteten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har ett från tiden då de kostade en tusing, helt ok kvalité för det priset.Någon som testat Carl Daggs paraplyer? Vad tycker nivån kvaliteten?
Köpte ett för nåt år sen, varianten nedan. Limited edition som är lite dyrare än standard. Kostade nog några hundringar mindre när jag köpte, kan även varit på rea då.Någon som testat Carl Daggs paraplyer? Vad tycker nivån kvaliteten?
Jag har ett teleskop i metall bortsett från trähandtaget (kostade ca 800 om jag minns rätt). Skulle säga att det står sig helt ok mot blåst - man får vara lite försiktig och justera vinkeln efter blåsten.Jag har också börjat titta på Fox teleskopparaply, efter rekommendationer i tråden. Praktiskt med mindre storlek men hur klarar sig ett hopfällbart paraply i blåst? Eller har ni kanske köpt den större modellen? Har avverkat ett otal billigare varianter genom åren men tänker att det är värt 2 tkr om det lever upp till deras slogan - ”it will last a lifetime”…?
g/sm är standard men g/lm förekommer också. Även otyget (no pun intended) att bara skriva ut vikten i gram, vanligaste brukar vara att man då pratar om g/sm.Nu kapar jag lite här. Har nu letat efter överrockstyger och märkt att många skriver ut vikt per löpmeter, dvs 100x150 cm istället för per kvadratmeter, 100x100 cm. Det tyngsta tyget fox brothers har i hela sin katalog väger 609 gram per kvadratmeter, Dugdale typ 506 per kvadratmeter. Jag undrar därför om det verkligen är kvadratmetervikt en generellt menar när en pratar tygvikt. Vet att en känd forummedlem tex gjort en rock där tygvikten var runt 840 gram. Skulle detta då alltså väga 230 gram mer än fox allra tyngsta tyger. Jag får inte helt ihop detta. Det kan inte vara så att en generellt menar löpmetervikt när en pratar tygvikt för överrockar, eller kanske kläder i allmänhet, snarare än kvadratmetervikt?
Ursäkta lite ostrukturerat men några tankar?
@Notorious Niklas @kalufsen @plundberg
Tack för svar!g/sm är standard men g/lm förekommer också. Även otyget (no pun intended) att bara skriva ut vikten i gram, vanligaste brukar vara att man då pratar om g/sm.
Tycker inte du ska fastna alltför mycket vid vikten dock. Ska du hinna bära den något i vinter lär du sätta igång illa kvickt
Jaså? Jag kan mycket väl ha fått det om bakfoten då! Men som sagt, tror inte du behöver fastna i det. ~500g/sm blir nog kanoners hur som!Tack för svar!
Var inne på Rob i gbg idag i ett annat ärende och han sa att standard är att skriva ut löpmetervikt så det verkar vara lite olika bud. De engelska jag kikat utom Huddersfield skriver ut löpmetervikt. Men nåväl, kanske inte ska få detaljautism, den fällan har jag hamnat i förr
Stort tack för all hjälp, då lutar det åt Fox. En myser lite extra när en kikar ner på Foxlabeln tkr jag.Jaså? Jag kan mycket väl ha fått det om bakfoten då! Men som sagt, tror inte du behöver fastna i det. ~500g/sm blir nog kanoners hur som!
Rävbröderna kan aldrig vara fel. Kör hårt!Stort tack för all hjälp, då lutar det åt Fox. En myser lite extra när en kikar ner på Foxlabeln tkr jag.
Rävbröderna kan aldrig vara fel. Kör hårt!
Så Fox skriver ut per löpmeter, medan Huddersfield gör det per kvadratmeter? Sydde upp ett par byxor i flanell från Huddersfield (Hardy Minnis) med angiven vikt på 450g. Funderar på att sy upp nästa par med tyg från Fox med angiven vikt på 380g. I så fall är viktskillnaden större än vad jag tänkte mig.Tack för svar!
Var inne på Rob i gbg idag i ett annat ärende och han sa att standard är att skriva ut löpmetervikt så det verkar vara lite olika bud. De engelska jag kikat utom Huddersfield skriver ut löpmetervikt. Men nåväl, kanske inte ska få detaljautism, den fällan har jag hamnat i förr
Jaghade behandlat det med något rengöringsmedel/fuktskyddande/ytbehandlingsspray för mocka. Då mörknar det lite, men fråga gärna en skomakare eller läderverkstad först.Jagar brunt flätat mockabälte att matcha mina RM och loafers. Svårt att hitta mörkt nog. Någon som har förslag? Nedan från Portia men tyvärr för ljust och fel ton, eller?
Bra idé om än lite risky ifall det inte blir bra.Jaghade behandlat det med något rengöringsmedel/fuktskyddande/ytbehandlingsspray för mocka. Då mörknar det lite, men fråga gärna en skomakare eller läderverkstad först.
Jag har aldrig försökt några mockaskor med medel som är gjort för mocka så jag tror inte risken finns. Så liten är denBra idé om än lite risky ifall det inte blir bra.
Tänker mest på om man inte får färgen rätt, då har man förverkat sin returrättJag har aldrig försökt några mockaskor med medel som är gjort för mocka så jag tror inte risken finns. Så liten är den
Jo, men det blir mörkare när det blir blött. Sen håller den mörkare färgen i sig och blir återigen ljusare med tiden. Ditt bälte ser torrt ut så det är nog därför det är så ljust. Jag själv skulle inte tveka men jag vill heller inte att du skäller på mig sen så fråga en som jobbar med mocka. Finns du i Stockholm kan du gå in till Läderverkstan på södermalm. De har lång erfarenhet av läderarbeten och mocka är ju läder. Det enda jag tänkte på är att det kan vara lite jobb med att få bort eventuella rester från crème så det kan finnas risk för att det kladdar av sig, men med sprayburk eller en ordentlig mockaborste och lite noggrannhet ska det inte vara några problem.Tänker mest på om man inte får färgen rätt, då har man förverkat sin returrätt
Ja jag har ju impregnerat mockaskor osv och sett hur det påverkar. Bor tyvärr inte i Stockholm längre, men jag ska se om jag kan få fatt i någon med rätt kunskap. Hittade mockafärg hos Skolyx både från Saphir och Tarrago som kan vara ett alternativ också.Jo, men det blir mörkare när det blir blött. Sen håller den mörkare färgen i sig och blir återigen ljusare med tiden. Ditt bälte ser torrt ut så det är nog därför det är så ljust. Jag själv skulle inte tveka men jag vill heller inte att du skäller mig sen så fråga en som jobbar med mocka. Finns du i Stockholm kan du gå in till Läderverkstan på södermalm. De har lång erfarenhet av läderarbeten och mocka är ju läder. Det enda jag tänkte på är att det kan vara lite jobb med att få bort eventuella rester från crème så det kan finnas risk för att det kladdar av sig, men med sprayburk eller en ordentlig mockaborste och lite noggrannhet ska det inte vara några problem.
Ja, iallafall när det gäller overcoating, men gissar att det gäller andra tyger också!Så Fox skriver ut per löpmeter, medan Huddersfield gör det per kvadratmeter? Sydde upp ett par byxor i flanell från Huddersfield (Hardy Minnis) med angiven vikt på 450g. Funderar på att sy upp nästa par med tyg från Fox med angiven vikt på 380g. I så fall är viktskillnaden större än vad jag tänkte mig.
Tycker nog dock att de fungerar bra som det är. För exakt färgkombo tycker jag kan bli lite väl utstuderat numeraJagar brunt flätat mockabälte att matcha mina RM och loafers. Svårt att hitta mörkt nog. Någon som har förslag? Nedan från Portia men tyvärr för ljust och fel ton, eller?
Håller med dig, det känns lite som att man gått på Dressman och köpt ett kit med skor och matchande skärp, även om jag såklart förstår att det handlar om att följa klädkod om att skärpet ska ha samma färg som skorna. Utanför de uppenbara basfärgerna brun och svart är det svårt att upprätthålla.Tycker nog dock att de fungerar bra som det är. För exakt färgkombo tycker jag kan bli lite väl utstuderat numera
Äsch, man behöver väl inte matcha RM.Håller med dig, det känns lite som att man gått på Dressman och köpt ett kit med skor och matchande skärp, även om jag såklart förstår att det handlar om att följa klädkod om att skärpet ska ha samma färg som skorna. Utanför de uppenbara basfärgerna brun och svart är det svårt att upprätthålla.