• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Kanske en lite konstig efterlysning. Men är det någon stans jag kan få svar på denna frågan så är det nog här! 👊

Jag vänder mig till er som köpt byxor från Casatlantic och tvättat dem.

Hur är mycket krymper byxorna i tvätten?

(Vill inte se ut som Vanheden efter jag tvättat dem).
Tack på förhand!

Casatlantic själva benämner 1 % och av egen erfarenhet krympte nog inte ens mitt par (40 grader). Det är något de ska ha en eloge för, just för att det inte hör till vanligheten i dag.

Den kravbilden springer säkert ur deras erfarenhet av vintage och hur plagg tvättades förr. Det är inte alls ovanligt att det står 60 graders tvätt på tvättlappen när det kommer till vintage och bomull.

Det beror ju lite på hur man är anatomiskt byggd i förhållande till rockens uppbyggnad, om du har väldigt raka axlar eller om de är mer "dropped" t.ex. Men det där bedömer jag vara för mycket tyg och inte för lite, dvs. tycker inte att det ser ut som att du fyller upp axeln. Om du generellt tycker att det är ett problem med rockar kanske du ska prova en rock med droppad axel? Hamnar storleken rätt då så bör du inte uppleva det där problemet.
Tack för input, har nog ganska raka men även framåtroterade axlar vilket jag tror kan bidra till problemet. Hur ser rockar med dropped ut? har tittat på raglanrockar och tror att de ju skulle underlätta men hittar inga sådana under 10k och än mindre kring de runt 5k som jag kan lägga idag.

Har beställt en 48 också och ska jämföra och se hur den sitter också.

Jag har ett teleskop i metall bortsett från trähandtaget (kostade ca 800 om jag minns rätt). Skulle säga att det står sig helt ok mot blåst - man får vara lite försiktig och justera vinkeln efter blåsten.
Har ett mycket användbart paraply från kjell&Co,99kr,rekommenderas till en gentleman

Senast redigerad av en moderator:
Tack för input, har nog ganska raka men även framåtroterade axlar vilket jag tror kan bidra till problemet. Hur ser rockar med dropped ut? har tittat på raglanrockar och tror att de ju skulle underlätta men hittar inga sådana under 10k och än mindre kring de runt 5k som jag kan lägga idag.

Kan lägga till att jag har samma problematik, inte jätterunda axlar men ganska framåtroterade, vilket skapar problem i kavajer och rockar på grund av att min vidaste punkt är nånstans kring övre tricep snarare än axeln i sig. Mitt bästa tips är också att leta efter sk. extended shoulder (finns massa bilder på google) på både kavaj och rock, eller köra raglan-axel.

Hett tips är vintage helt ärligt, omöjligt att slå i price/performance, särskilt om du vill prova många olika passformer till relativt billig peng.

Det är helt enkelt mer tyg över axelpartiet så att axelsömmen hamnar lägre ned på axeln. Kan ge ett lite oversizedintryck men inte nödvändigtvis. Ett alternativ kan också vara en okonstruerad axel eftersom det blir en mjukare framtoning men då blir nog rocken också lite tunnare.

Kan lägga till att jag har samma problematik, inte jätterunda axlar men ganska framåtroterade, vilket skapar problem i kavajer och rockar på grund av att min vidaste punkt är nånstans kring övre tricep snarare än axeln i sig. Mitt bästa tips är också att leta efter sk. extended shoulder (finns massa bilder på google) på både kavaj och rock, eller köra raglan-axel.

Hett tips är vintage helt ärligt, omöjligt att slå i price/performance, särskilt om du vill prova många olika passformer till relativt billig peng.
Låter precis som mitt problem där som sagt överarmen är längre ut än axeln vilket i sin tur leder till detta problem. Ska kika lite vintage och se vad jag kan hitta där i form av raglan eller dyl. Ska även söka lite på extended shoulder och se då jag aldrig hört om det innan.

hur skulle ni säga att det är vid tex mtm eller dyl är detta något man kan hantera då på ett bättre sätt? tänker typ OJ MTM eller kanske Blugiallo även om det är ett dyrare alternativ.

Låter precis som mitt problem där som sagt överarmen är längre ut än axeln vilket i sin tur leder till detta problem. Ska kika lite vintage och se vad jag kan hitta där i form av raglan eller dyl. Ska även söka lite på extended shoulder och se då jag aldrig hört om det innan.

hur skulle ni säga att det är vid tex mtm eller dyl är detta något man kan hantera då på ett bättre sätt? tänker typ OJ MTM eller kanske Blugiallo även om det är ett dyrare alternativ.

Inte stenkoll på specifika aktörer, men ex Saman verkar ha det som standard. Det ger ett lite bredare uttryck vid axeln, som smalnar in i en kurva mot midjan och sen ut i kjolen, om man pratar kavaj. Gissar att ex Blugiallo kan lösa det, men har ingen egen erfarenhet.

Casatlantic själva benämner 1 % och av egen erfarenhet krympte nog inte ens mitt par (40 grader). Det är något de ska ha en eloge för, just för att det inte hör till vanligheten i dag.

Den kravbilden springer säkert ur deras erfarenhet av vintage och hur plagg tvättades förr. Det är inte alls ovanligt att det står 60 graders tvätt på tvättlappen när det kommer till vintage och bomull.
Kanon 👌
Tack!

Någon som vet hur lång totallängden är på ett par byxor i längd: 32” eller 34”?

Igår fick Ströms in rockar från Italien som de själva tagit fram, ev i samarbete med han Andreas från gamla Manolo. Ull, cashmere och lite poly. Poly kan låta tråkigt men tyget håller bättre och skrynklar mindre. De är, tack och lov, inte slim så det ryms både ölmage och kläder under.

Dessutom ingår det en cashmeresjal om man är medlem, allt för totalt 10 papp.

20231117_173021.jpg

Igår fick Ströms in rockar från Italien som de själva tagit fram, ev i samarbete med han Andreas från gamla Manolo. Ull, cashmere och lite poly. Poly kan låta tråkigt men tyget håller bättre och skrynklar mindre. De är, tack och lov, inte slim så det ryms både ölmage och kläder under.

Dessutom ingår det en cashmeresjal om man är medlem, allt för totalt 10 papp.

20231117_173021.jpg
Riktigt trevlig men hade nog personligen föredragit den i klassisk polo coat-tappning.

Orazio öppnade upp sin Archive sale idag om man tycker sånt är kul - slog till på denna, kommer i någon Fox ”Limited Edition” checked tyg vad det nu betyder. Blir kul att se den i verkligheten och hur den blåa rutan lirar med den ”bruna” bakgrunden. Får vi se om den får stanna eller inte.

IMG_2625.jpeg

IMG_2626.jpeg

Senast ändrad:
Fynd helt klart om den behålls men tur hade jag definitivt, sista ex kvar i min strl så det tackar man för. Har du sätt tyget i verkligheten? Känns som att den borde vara lätt att matcha.
Slarvigt uttryckt. Inte det specifika men ser ut att vara i princip likadant, från Lovat om jag ej missminner.

Klockrent till krämfärgat, ljusgrå, mellangrå, mörkgrå, taupe och beige tänker jag!

Någon som har tips på färg på byxor till denna kavaj?? Har för stunden mörkbruna Manchester och mörkblå chinos men inbillar mig att de inte funkar utan att det bör vara en mörkare grå (flanell)? Som bara passar…men sedan är jag kass på färgkombinationer 😆
IMG_2466.jpeg

Någon som har tips på färg på byxor till denna kavaj?? Har för stunden mörkbruna Manchester och mörkblå chinos men inbillar mig att de inte funkar utan att det bör vara en mörkare grå (flanell)? Som bara passar…men sedan är jag kass på färgkombinationer 😆
IMG_2466.jpeg

Spontant skulle jag precis som du säger, köra på ett par mörkare grå flanell för att plocka upp de grå ränderna i kavajen. När det kommer till mönstrat av den typen brukar jag generellt alltid som tumregel köra byxan i något av de färgerna som finns i kavajen. Och nu var det förvisso byxor du efterfråga, men skulle även se ett par schyssta mörkblåa jeans funka till den. :)

Någon som har tips på vinterjacka? Har snöat in på Houdini Fall in Parka men tycker det är lite för mycket för vad jag vill lägga nu, så har börjat tänka i banan att köpa en ullrock (behöver en ny), tillsammans med en lättviktsjacka att ha under, har även skalplagg att ha över lättviktsjackan. Men smidigheten blir ju lidande såklart när man behöver ta på sig flera plagg. Fast plaggen blir ju kanske använda längre varje säsong.

Någon som kör tunnare jacka med förstärkningsplagg under på vintern?

Någon som har tips på vinterjacka? Har snöat in på Houdini Fall in Parka men tycker det är lite för mycket för vad jag vill lägga nu, så har börjat tänka i banan att köpa en ullrock (behöver en ny), tillsammans med en lättviktsjacka att ha under, har även skalplagg att ha över lättviktsjackan. Men smidigheten blir ju lidande såklart när man behöver ta på sig flera plagg. Fast plaggen blir ju kanske använda längre varje säsong.

Någon som kör tunnare jacka med förstärkningsplagg under på vintern?

Hjälper dig inte alls i frågeställningen men kan verkligen rekommendera fall in parka. Fick i present förra våren och det är helt otroligt vad varm och skön den är. Vattentät, vindtät, räcker med t-shirt under till trots för minusgrader. Dyr men väl värd sitt pris. Inte så hemskt ful för att vara ett funktionsplagg heller.

Tillbaka
Topp