• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Beror ju helt vad du har för stil i allmänhet. Jag kör ett par NB 574 på sommaren men säg inget till Lapo Elkann för då blir det dålig stämning

Googlade NB 547 och inser att jag faktiskt äger ett par sådana som också burits till just olivfärgad Barbour mer än en gång. Man är en Kliché. Dock inget som rekommenderas gemene man såvida skor och jacka inte inköpts på 80talet förståss.

Nä nu behöver jag lite tips och inspiration. Vad ska jag ha för dojjor till min Barbour Bristol Jacka (olive)? På "vintern" är det enkelt med säsongs anpassade kängor, men nu på sommaren vad är ett par passande skor ni kör med?
Går väl utmärkt att använda Barbour på sommaren. Folk glömmer att en svensk sommar ofta är lika med +8°, 15 m/s och regn. De varmaste dagarna lämnar man den hemma helt enkelt. Grejen med Barbour är ju att den är extremt versatile och man kan ju styla upp den och ner den i oändlighet. Milda vintrar och vårar är ju t.ex RM Williams utmärkt till, även om jag kört RMW även på kallare sommarkvällar. Men på sommaren kan väl nåt lägre i läder eller mocka funka? Typ en derby med lite struktur. Eller kanske en loafer, om man undviker den nättaste. Eller till och med en mockasneaker. Jackan är ju informell så informella skor till, även om du inte begränsas till gummistövlar. Tänker på dessa tre kanske?

Går väl utmärkt att använda Barbour på sommaren. Folk glömmer att en svensk sommar ofta är lika med +8°, 15 m/s och regn. De varmaste dagarna lämnar man den hemma helt enkelt. Grejen med Barbour är ju att den är extremt versatile och man kan ju styla upp den och ner den i oändlighet. Milda vintrar och vårar är ju t.ex RM Williams utmärkt till, även om jag kört RMW även på kallare sommarkvällar. Men på sommaren kan väl nåt lägre i läder eller mocka funka? Typ en derby med lite struktur. Eller kanske en loafer, om man undviker den nättaste. Eller till och med en mockasneaker. Jackan är ju informell så informella skor till, även om du inte begränsas till gummistövlar. Tänker på dessa tre kanske?

Stabila förslag! Tackar!

99% av stilslavarna kommer säga boatshoes, deckshoes, seglarskor, sebago’s, sperry topsiders etc. Detta är 2025års hysteriska motsvarighet till den dubbla munken 2010…

Sanningen är att du endast skall bära din jacka i skogen och då är det ett par matchande stövlar från kamelen som gäller.

Helt rätt. Stövlar gäller.
Tänk leriga diken, traktorn som trilskas och att du trillar i grisskit.

Vart köper man skjortor nu för tiden?
Länge vart en trogen kund hos Eton men kroppen förändras och hittar inge bra kombo mellan storlek och modell.
Vill inte ha dom slim…

Länge vart en trogen kund hos Eton men kroppen förändras och hittar inge bra kombo mellan storlek och modell.
Vill inte ha dom slim…

Gillar inte heller slim. Väldigt nöjd med Mazzarelli.

Lite OT, men värt att lista.

Jag blev tyvärr bestulen på mina Jacques Marie Mage Zephirin 47 Black Fade i helgen, tänker att jag lägger ett inlägg här för att rödlista paret. Det är nummer 96 av 350 och kan således enkelt identifieras vid annons.

Solglasögon: Jacques Marie Mage 47 Zephirin 96/350 stöld, stulna, stolen.

Vill även ge en heads up till er här på KS. Det var en ficktjuv på Birger Jarlsgatan som var igång. Jag hade varit på ett bröllop och gick hem från Dramaten ensam när en rödlätt man i 40 års åldern gick fram och ville prata. Vi var ensamma strax innan svampen, men längre bort var det fullt med folk och flera poliser. Allt gick väldigt snabbt och han ville prompt ta i min hand, för som jag uppfattade, kolla vad jag bar för klocka. Jag avstyrde det väldigt snabbt och bytt sida på gatan. Vad jag däremot missade var att han på något jävla vänster knep solglasögonen som var i ytterfickan på kavajen.

Det hela var så pass subtilt att jag knappast kunde knalla fram till polisen och säga att något fuffens var på gång. Klockan var 02.30 och värt att tilläga är att jag var helt nykter. Be aware.

Mannen var i 40 års åldern, runt 170 cm lång och talade dålig svenska, rödlätt i tonen.

191A7586.JPG

Skärmavbild 2025-06-09 kl. 01.02.18.png
Skärmavbild 2025-06-09 kl. 01.02.02.png

Senast ändrad:
Vill inte ha dom slim…
Jag får nog säga att Eton har eller i vart fall hade för ett par år sedan flertalet "skärningar" som skulle passa olika kroppstyper. Som du nämner från någon smalt (slim) men även upp till klassisk passform. Om man har en kroppshydda som överskrider "classic" skulle jag föreslå skräddarsydda skjortor. Dessa betingar nödvändigtvis inte mer pengar än de från Eton.

1749452353042.png

Urklipp från Etons hemsida gällande alternativa passformer.

/PJ

Gillar inte heller slim. Väldigt nöjd med Mazzarelli.

Värt att tänka på är att Mazzarellis slim fit passform är klart mer slim än Etons slim passform. Skiljer 1-1.5 storlekar!
Inte prövat Mazzarellis andra passformer. Hur är det mot Etons Contemporary fit?

Värt att tänka på är att Mazzarellis slim fit passform är klart mer slim än Etons slim passform. Skiljer 1-1.5 storlekar!
Inte prövat Mazzarellis andra passformer. Hur är det mot Etons Contemporary fit?

Har inte använt Eton Contemporary på ca 10 år men vill minnas att Gabuccis passform i de vita klassiska skjortorna som jag har är ungefär densamma, dvs inte slim och inte heller för rymlig. Vet inte om de har en egen passform då de är gjorda åt Gabucci.

Har inte testat Mazzarelli i slim fit.

Turnbull&Asser har hållt på med skjortor ett tag och vet vad de gör, inte samma budget som Eton kanske men väl värt en extra slant.

Ja, det blir inte bättre än Turnball&Asser. Företaget grundades 1885 och vet vad de håller på med. Utsökta skjortor.
Att notera är att om man låter måttsy, måste man köpa 6 skjortor.

Deras butik på Jermyn Street rekommenderas.

Senast ändrad:
Jag fick precis tips av en annan tok med klädintresse om en sjukt bra skinnjacka från Himel Bros, som hänger till vrakpris hos Herr Judit. Nypris är typ 25 000: - plus och de vill ha 8000: - för den. Himel Bros är, i min mening, den bästa tillverkan av skinnjackor där ute. Lädret är shinki horse hide, vilket innebär världens bästa fqhh (frontal quarter horse hide).

Storlek 42, M/L

Himel Bros 2.jpg
Himel Bros.jpg

Löp och köp!

Senast ändrad:
Ska på bröllop i helgen. Tänker köra blå kostym, vit skjorta och "gammelrosa" fluga och näsduk. Kan ej bestämma mig för om jag ska köra mina mörkbruna derbys (matchar med bältet), eller mina lite ljusare tassel loafers från C&J. Kanske skaffa strumpor som matchar kostymen om jag kör tassel? 🤔
IMG_20250611_124041.jpg
IMG_20250611_123711.jpg
IMG_20250611_105259.jpg
IMG_20250605_181324.jpg

Ska på bröllop i helgen. Tänker köra blå kostym, vit skjorta och "gammelrosa" fluga och näsduk. Kan ej bestämma mig för om jag ska köra mina mörkbruna derbys (matchar med bältet), eller mina lite ljusare tassel loafers från C&J. Kanske skaffa strumpor som matchar kostymen om jag kör tassel? 🤔
IMG_20250611_124041.jpg
IMG_20250611_123711.jpg
IMG_20250611_105259.jpg
IMG_20250605_181324.jpg
Mörka, 100%. Tycker även mörk slips men så tråkig är jag :)

IMG_20250611_124041.jpg
IMG_20250611_123711.jpg
IMG_20250611_105259.jpg
IMG_20250605_181324.jpg
Mörka, 100%. Tycker även mörk slips men så tråkig är jag :)
Ja, så ljusa skor till mörkblå kostym går fetbort. Håller med om slipsförslaget oxå (inte nötvändigtvis mörk men iaf inte fluga)

IMG_20250611_124041.jpg
IMG_20250611_123711.jpg
IMG_20250611_105259.jpg
IMG_20250605_181324.jpg
Hej

Det finns en del småsaker att packa upp i det jag tittar på era foton.

Detta är ingen kritik utan snarare några råd på vägen till vilka ni givetvis helt och hållet själv väljer om ni vill ta ställning.

De tidigare kommentarerna om dina annars fina loafers är korrekta. De är något ljusa till denna mörka kostym. Tittar man på de andra skorna kan de kanske kännas en aning vardagliga i andemeningen att de mer ser ut som skor som brukas i oväder eller på en ruffig arbetsplats. Om din ekonomi tillåter kan det vara snyggt att investera i ett par mörka mer "eleganta" skor. Tänk semi-brouges eller rent av oxfords eller ett mark mörkbruna loafers. Ett par lätta och rent av färgglada strumpor skulle passa utmärkt.

Flugan: Det kan vara en mycket snygg detalj att bära en fluga men i detta specifika fall skulle jag vilja rådge att överge tanken OM de mörka skorna skall brukas. Med ett par andra skor kan fluga passa, men här skulle jag helst se en fluga som du knyter själv. Det ger mycket elegans för en liten peng i sammanhanget. OBS! Tänk på att ALDRIG ha samma tyg i flugan eller slipsen som på bröstnäsduken. Färger får gärna passa men inte i samma mönster och tyg ;)

Vill ni inte bära en slips kan en tunn scarf kunna passa men även här skulle jag ge ett par andra skor en chans.

Jag skulle sammanfattningsvis säga att skorna lägger mycket av grunden för den övriga beklädnaden och inte tvärtom som oftast är en missuppfattning.

Är de skor du har visat upp de enda du har och tänker stanna vid så rekommenderar jag de mörkbruna. Den väldigt lättsamma flugan kommer dock inte att passa till dessa skor. Då kommer en mörk slips mer till användning men hela ensemblen kan te sig något höstaktig.

Har ni några funderingar är det bara att fråga på. Som sagt ingen kritik utan några enkla råd på vägen.

/PJ

Tillbaka
Topp