• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kläderna gör mannen

En fundering kring det ny-gamla fenomenet med scarf som jag reflekterat över på senare tid, närmare bestämt att bära scarfen helt rullad med en tunn knut fram, lite sailor stil. Åsikter av alla de slag är av intresse :)
1756891270323.jpeg
Jag bär sånt rätt ofta, knuten eller med en liten mässingsring. Hänger ju helt på hur man kombinerar med andra plagg, och hur du känner själv inför att bära. Minns att vi hade en liknande diskussion om hattar i tråden för ett tag sen. Har du självförtroendet att bära nåt som sticker ut en smula, så gör det.

Nej, den är ursprungligen en kort rock.
"Originating in the 1850s, The Gentleman's Magazine of London, England, defined the smoking jacket as a 'kind of short robe de chambre, of velvet, cashmere, plush, merino or printed flannel, lined with bright colours, ornamented with brandebourgs, olives or large buttons.'"

Här kommer lite illustrationer och foton. Första illustrerar fint skillnaden mellan en smoking jacket och en dressing gown.
An_illustration_of_1800s_smoking_jackets___www.thefashionisto.comcontentsmoking-jacket-origin_2048x2048.jpg

Denna kommer från ovan nämnda tidning som definierade vad en rökrock är. Notera även rökmössan.
3cba4b690ef0d6b20ecc2b62596310f3.jpg

Och sist, men inte minst, 1800-talets främsta menswear influencer, Oscar Wilde. Ska man bära rökrock på riktigt så kombinerar man givetvis med lackpumps och björnpälskappa.
GettyImages-113630187-3e26ed3.jpg
Tack. Du skrev det jag inte orkade…

Knycker frågan när Suitsupply ändå kom upp - är det någon som har erfarenhet av Grand Le Mar och kan väga mot Suitsupply? Båda företag med byxalternativ runt 2k, i samma högmidjade snitt.
Har mycket från Grand Le Mar men tycker inte att det åldras så väl tyvärr och upplevs snabbt som ”slitet”. Byxorna från Suitsupply är helt klart ett snäpp bättre där.

Kan inte uttala mig om prisvärdhet för deras MTO men RTW har ju tråkigt nog dragit iväg i pris senaste åren.
Helt enig, 3450kr styck för en OCBD var ju ungefär vad man fick betala för 3 för ett gäng år sedan... Även om det är mina favoritskjortor som hållt i 10 år, så är det ändå svårt att motivera det nya priset. Hoppat över till Kamakura på senaste tiden, även Stenströms på rean är ett bra pris, saknar dock bröstfickan.

Hej!

Är i behov av en höst/vårjacka och snöat in på barbour Ashby. Någon som har erfarenhet av jackan samt hur lämplig den är som en allround höstjacka? Varm/kall? Går den att bära till kontoret med kavaj under likväl som en dag i skogen? Om någon har tips på tidlöst alternativt i samma prisklass så tas det tacksamt emot 😊

Hej!

Är i behov av en höst/vårjacka och snöat in på barbour Ashby. Någon som har erfarenhet av jackan samt hur lämplig den är som en allround höstjacka? Varm/kall? Går den att bära till kontoret med kavaj under likväl som en dag i skogen? Om någon har tips på tidlöst alternativt i samma prisklass så tas det tacksamt emot 😊
Barbours oljerockar är den perfekta höstjackan. När graderna kryper nedåt så kan man köpa en innerväst för att ha den en bit in på (skånska) vintern.

Dock om du planerar på att ha den över kavajen skulle jag kika på Beaufort. Har själv en Bedale (samma längd som Ashby fast rymligare passform) och den är något kort för att täcka hela kavajen. Om du inte känner att det är nödvändigt att täcka kavajen, hade jag kört Bedale istället för Ashby då du får mer rum att röra dig i.

Hej!

Har också kört Ashby. Den är relativt ”figursydd” och väldigt oförlåtande om man ändrar vikt eller tar på nåt extra lager under. Finns som sagts andra modeller som är rymligare.

Hej!

Jag har en Barbour Bristol som jag är oerhört nöjd med. Perfekt jacka både för att vara mer dressad eller casual. Fungerar långt in på sthlmshösten, har du plats för en värmande väst under så funkar den många vinterdagar också. 😊
Misstänker Ashbyn är samma tjocklek och dylikt men något mer slimmad i passformen.

Jag har en Barbour Bristol som jag är oerhört nöjd med. Perfekt jacka både för att vara mer dressad eller casual. Fungerar långt in på sthlmshösten, har du plats för en värmande väst under så funkar den många vinterdagar också. 😊
Misstänker Ashbyn är samma tjocklek och dylikt men något mer slimmad i passformen.
Kör också Bristol, tog fram den ur förvaring i helgen. Äntligen Barboursäsong igen!
IMG_1735.jpeg

Tack för alla tips! Blev en Ashby men gick upp en storlek så jag fick lite rymd i den. Tajmade bra med en kampanj på naturkompaniet så fick 10% off. Två dagar in, vilken fantastisk jacka! Den här kommer troligen hänga med länge. Förhoppningsvis blir den bara snyggare med tiden och patina 😊

Påtal om Barbour

Behöver lägga upp runt 5cm på min Bedale. Hur brukar det göras snyggast samt hos vem har ni gjort det(Sthlm)?

Tack för alla tips! Blev en Ashby men gick upp en storlek så jag fick lite rymd i den. Tajmade bra med en kampanj på naturkompaniet så fick 10% off. Två dagar in, vilken fantastisk jacka! Den här kommer troligen hänga med länge. Förhoppningsvis blir den bara snyggare med tiden och patina 😊
Samma här. Blev en Ashby L olive, hade nog kunnat ta en M men då kändes det lite väl tight + för korta ärmar. Kommer inte rymma kavaj under denna L men det har jag andra jackor/rockar för och oftast lämnar jag kavajerna kvar på jobbet ändå. Köpte jackan för en vecka sen och är kanonnöjd! Dock jävligt fet och flottig vid köp :D

Tips på prisvärda skjortor med stora rutor? Jag har 90% Eton (40 slim) på jobbet för att de sitter bra och det finns många att tillgå på Tradera och liknande till bra pris.
Problemet är att de nästan alltid har små rutmönster, jag vill gärna ha lite större. (Se exempel på önskad ungefärlig storlek https://www.etonshirts.com/se/sv/product/mid-blue-check-signature-twill-shirt)
Inte Eton men kolla på tex jaktstil eller liknande så har de storrutigt inne. Även Cordings har mycket av den varan.

Tillbaka
Topp