• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken av dessa klassiker ska bli min nästa klocka?

  • Rolex Datejust 116200

    Röster: 33 29.7%
  • Rolex Submariner 114060

    Röster: 43 38.7%
  • Omega Speedmaster

    Röster: 26 23.4%
  • Ingen av dessa, skriv gärna förslag i tråden

    Röster: 9 8.1%

  • Totala väljare
    111
Jag har 17 cm handleder och både 114060 och 116200. Visst stämmer det att man är lite mer försiktig med DJ:n pga av de polerade mittlänkarna, men å andra sidan kör jag den nästan uteslutande till skjorta, vilket sparar klockan en hel del. Sub:en funkar till allt. Tycker att tavlan på DJ:n (kör blå tavla) är väldigt trevlig. Roulette date är också nice om man är inne på sådant. Sub:en är IMHO är nog mer klocka för pengarna. Den känns otroligt välbyggd och länken med sin microjustering är grym. Ska du bara ha en Rolex och är skeptisk till PCL så får nog 114060 bli rekommendationen. Har du förresten kollat på 116000?

Tack för bra input. Har tittat på 116000 som ju löser problemet med PCL men jag gillar tyvärr inte tavelalternativen. Annars hade det ju varit en klar kandidat med fin estetik.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Suben ser lite stor ut på dig faktiskt, jag har själv ägt just 114060 och älskar allt med den.. blir säkert en till i framtiden, vem vet.
OPn på 36mm ser ut att sitta som en smäck på dig, den tavlan är ju rätt skoj men man kanske tröttnar på den?
 

Loshin

Panerai
Röstade på Datejust. Min handled mäter som din och jag har haft en 114060. Det är grym klocka, men i slutändan sålde jag den just för att den kändes lite för stor och blaffig på handleden. Har ingen bild kvar tyvärr.
 
Någon som har både en SKX och en Sub som kan jämföra dem i storlek? Den förra är jag rätt bekant med, den senare bara testat någon gång.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Om du vill 36mm men något mindre polerat än DJ så kan det vara värt att kika på OP 116000. Den blå 3-6-9 tavlan är fantastisk.
OP_today.jpg

Bild snodd från nätet.
 
Om du vill 36mm men något mindre polerat än DJ så kan det vara värt att kika på OP 116000. Den blå 3-6-9 tavlan är fantastisk.
OP_today.jpg

Bild snodd från nätet.

Den där såg faktiskt väldigt fin ut. Trevligt med färre polerade delar. Tavlan ser mycket fin ut i det ljuset. Utan 3-6-9 skulle det vara ännu bättre tror jag men den seglar upp som en kandidat. Tack.
 

Perfekt med bild också. Riktigt schysst av dig att fixa fram detta. Precis vad jag sökte.

Det är lite olika vinklar på klockorna; vilken skulle du säga bärs störst och hur stor är skillnaden? Om du har eller har lust att ta en bild på skillnad i höjd också vore det väldigt uppskattat. Tack.
 
Senast ändrad:

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
SKX:en bärs lite större skulle jag säga, med betoning på lite. Svårt att få till en bild på höjden. Vet inte om detta är till någon hjälp?
image.jpg
 

McManaman

Cartier
Omöjligt att svara på! Det beror helt på din egen känsla samt på din stil i övrigt. Kör på en begagnad till en början och byt om det inte känns 100%. Äldre versioner av dessa tre kan du ju i princip köpa och ha ett tag och sen sälja för samma peng. Lycka till!
 

Rookien

Panerai
116200 har perfekt storlek, köp den med jubilee länk så slipper du ju mittpolerade länkarna som du inte gillar.
Sub och Speedmaster tycker jag blir för stort, men smaken är ju olika...
 
Just när jag kände att en Sub blev allt klarare favorit kommer Datejust in som utmanare igen efter stark uppryckning på slutet. Hur stor handled ska man då minst ha enligt expertisen för en Sub? Jag själv tycker inte klockor ska vara särskilt stora men 40 mm låter ju i teorin som om nästan vem som helst skulle kunna bära även om det i praktiken blir annorlunda på grund av designen. Min Visodate på 40 mm känns ju inte alls lika stor utan för mig klart bärbar.
 
Intressant också med perspektiv. Min Sinn 556 ser ju klart mindre ut när man fotograferar som andra ser klockan jämfört med hur jag ser den.

20151024_103045.jpg

20151024_103421.jpg


Kanske måste göra ett nytt besök och ta bilder i en spegel.
 

JayJay

Rolex
För egen del tycker jag att 36mm är i minsta laget. Har man inte det problemet tycker jag att valet blir busenkelt...

Finns ju också Exp1 och nya 39mm OP.
 

JayJay

Rolex
Intressant också med perspektiv. Min Sinn 556 ser ju klart mindre ut när man fotograferar som andra ser klockan jämfört med hur jag ser den.

20151024_103045.jpg

20151024_103421.jpg


Kanske måste göra ett nytt besök och ta bilder i en spegel.
Har haft en sådan. Den bär klart mindre än andra klockor i samma storlek. Tror det beror på bandhornens utformning. Ganska likt 36mm Rolex faktiskt.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
När jag bara hade sub:en och var sugen på en DJ, så kändes DJ:n liten varje gång jag provade den och jag var osäker på om det var rätt. Nu när jag har en så känns Sub:en lite stor. Det är väl helt enkelt så att min preferens har ändrats till förmån för mindre klockor.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Just när jag kände att en Sub blev allt klarare favorit kommer Datejust in som utmanare igen efter stark uppryckning på slutet. Hur stor handled ska man då minst ha enligt expertisen för en Sub? Jag själv tycker inte klockor ska vara särskilt stora men 40 mm låter ju i teorin som om nästan vem som helst skulle kunna bära även om det i praktiken blir annorlunda på grund av designen. Min Visodate på 40 mm känns ju inte alls lika stor utan för mig klart bärbar.
Det viktigaste är hur du upplever klockan på armen själv. Har du möjlighet så tycker jag att du ska gå in och testa klockorna.

Sen är ju förmodligen både subben och datejusten designade utifrån att sitta på samma arm. Ena är en lite större sportklocka och den andra mer allround och förväntas sitta mindre.
 
Det viktigaste är hur du upplever klockan på armen själv. Har du möjlighet så tycker jag att du ska gå in och testa klockorna.

Sen är ju förmodligen både subben och datejusten designade utifrån att sitta på samma arm. Ena är en lite större sportklocka och den andra mer allround och förväntas sitta mindre.

Intressant reflektion som säkert stämmer. Olika klockor för olika tillfällen men för en standardhandled. Måste testa Suben igen och titta hur den ser ut på lite avstånd. Kameran lägger ju på några kg, ehumm, mm.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag röstar på 116200 efter att ha avverkat en handfull med submariners senaste året, LV, LN & 1680 b.la. Senaste submariner med den kermaiska vridingen upplevde jag som en riktigt bra klocka som var tänkt att passa till hela garderoben och lite därtill, men jag har alltid upplevt den som något stor och klossig.

Nya sexsiffriga Datejust är en klocka som jag alltid har sneglat på och var intresserad av att prova på min handled. När jag väl fick chansen att testa den blev jag riktigt imponerad. Perfekt storlek, fungerar i alla lägen som stranden, jeans & t-shirt, mer dressat, på löpturen. Ja, när du vill helt enkelt. Än idag vet jag inte när en SubC skulle vara mer lämplig för mig faktiskt, men visst är det en jävligt bra klocka det också.

För min var den första datejust som jag lade vantarna på den nedan, @Ernestos - som inte skulle säljas... Kul att gå från den tavlan till en standardtavla tänkte jag, men ändå gjorde jag det dagen efter GTGn på Nymans. Jag bokade mig på en 116200 med tuxedo-tavlan. Så mycket gillade jag den faktiskt och en annons på min SubC samt Cartier dök upp.

Senare under veckan fick jag ett sms och möjligheten till att hugga denna. Jag är helt klart mer än nöjd. Min röst faller därför på Datejust, en klocka som klarar allt med stil och i jämförelse med 114060/116610 så är den här svår att tröttna på.

Här har du min åsikt om det hela efter att ha slängt mig runt i träsket ett tag. Jag röstar personligen på DJ och här kommer lite bilder som är skamligt knyckta av tidigare ägaren. MEN, det är DU som ska bära den. Prova hos AD och ta dig en funderare. :)

Hmm, fan vilket uppsats det blev.

183961

image-jpg.169445

164089
img_6239-jpg.172370
 

Räven

Cartier
Som jag skriver skulle denna vara mitt val om mina handleder inte var så tunna. Funkar verkligen en Sub på en 16,5-17 cm handled?

20151003_120812.jpg
Jag har handleder på 16,5cm. Min sub 16610 funkade, även om jag ibland tyckte att den låg på gränsen storleksmässigt.
Nu kör jag med en OP 116000, och tycker att jag har hittat den perfekta klockan sett till storlek, estetik och egenskaper.
image.jpeg
 
Topp