• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka att köpa som investering? För runt 100k?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja har man jobbat sedan juni så har man garanterat för mycket pengar på kontot. Mögliga också så på med spenderarbyxorna :D

Småkul också med alla kaxiga "ungdomar" som växt upp i denna bullmarknad. Marknaden kan och kommer faktiskt gå ner någon gång och då känns några mögliga tusenlappar inte helt fel.
Man brukar väl säga att när amatörerna dyker upp så är det dags att sälja av.. :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Hade man vetat det man nu vet hade man agerat annorlunda. Man skulle köpt ditt, aldrig sålt datt. Tyvärr vet ingen med säkerhet vad som händer någonstans. Själv sprider jag för framtiden och köper klockor för de pengar jag tycker man kan avvara och absolut inte för att investera.
 

Jofaaa

Cartier
bubblor.png
 

Johanw

Cartier
Som kapitalförvaltare skulle jag starkt avråda TS att gå all in i klockor som investering. Investera pengarna i smarta saker istället. Sen kan man alltid ha 10% i udda placeringar såsom klockor/konst och liknande lite efter ens intresse och riskbenägenhet. Dock finns det mycket mer spännande saker att investera sina 10% i än klockor om man vill tjäna pengar, ett komiskt exempel som avkastar bättre än klockor är Lego.

Har Lego samlargubbar serie 1-15 kompletta i en låda :) om 20år bytar jag dessa mot en Patek
 

Jofaaa

Cartier
Har Lego samlargubbar serie 1-15 kompletta i en låda :) om 20år bytar jag dessa mot en Patek
Grymt! :D Själv kör jag också lite lego, har hela Modular Buildings och Starwars serien i UCS-serien oöppnade som ska ligga och ruva i sisådär 20 år :D Ska även komplettera med att köpa den nya samlarutgåvan med James Bonds Aston Marin från Goldfinger, den tror jag blir en riktig hit på sikt :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Grymt! :D Själv kör jag också lite lego, har hela Modular Buildings och Starwars serien i UCS-serien oöppnade som ska ligga och ruva i sisådär 20 år :D Ska även komplettera med att köpa den nya samlarutgåvan med James Bonds Aston Marin från Goldfinger, den tror jag blir en riktig hit på sikt :)
Hur fan kan ni köpa lego utan att bygga!?

Jag längtar till dottern blir gammal nog att bygga med :D
 

Jofaaa

Cartier
Hur fan kan ni köpa lego utan att bygga!?

Jag längtar till dottern blir gammal nog att bygga med :D
Hemligheten är att sakerna ska paketeras på ett sätt som skyddar de från fukt och övrigt i en jäkla massa år sen ska allt ställas på pall och förvaras på lager långt från där du bor. :D I början förvarade jag en hel del hemma, då hände det att man gick och smygöppande och byggde saker när man var rastlös haha :D
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag håller med! Galenskaper! Enda två möjliga lägena för lego är ihopbyggt eller i en blandad låda för att senare bli ihopbyggt. :D
Dessutom ska de framtida samlarna få lite mer utmaning än att bara klicka hem oöppnade set på eBay tycker jag. Att själv orka rota efter t ex en åtråvärd rymdgubbe ur en flyttkartong blandat åttiotalslego på en loppis skiljer entusiasten från "investeraren":)
 

Mauritz

Rolex
Tack! Och vill förtydliga, alla rolex i stål anser jag vara en bra investering. Rolex håller igen produktionen samtidigt som att sociala medier påverkar efterfrågan positivt. Detta är två faktorer som bidrar till att jag tror på värdeökning av rolex stålmodeller.
Hur många Rolex:ar bör man köpa för att göra en bra investering en för 100k kan väl inte räknas som en investering? så mycket springer de inte iväg i pris. Tror det finns annat att placera pengarna i då.
P.S Hulken är grym
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hemligheten är att sakerna ska paketeras på ett sätt som skyddar de från fukt och övrigt i en jäkla massa år sen ska allt ställas på pall och förvaras på lager långt från där du bor. :D I början förvarade jag en hel del hemma, då hände det att man gick och smygöppande och byggde saker när man var rastlös haha :D
Då får man ju köpa 2 av allt. En att spara och en att bygga
 

mao

Cartier
Ingen som föreslagit bitcoin än? Är du bara 19 år så satsa på guld (riktigt, inga certifikat eller dylikt) samt kryptopengar. Du kommer med all sannolikt uppleva en ordentlig finanskris inom några decennier.
 

DrDre

Patek
Inget fel att vilja köpa en fin klocka för att ha ett par år och att även beakta värdeutvecklingen. Jag tror dock att det är svårt att säga hur marknaden kommer att utvecklas i fortsättningen. Tittar man bakåt på lite längre sikt (15-20 år) så ligger väl märkena PP och Rolex i särklass bäst till och de senaste åren har ffa finare stålklockor från välkända märken gått upp i pris. Det kan dock vara värt att påminnas om vad folk sa' för ett par år sedan när vintage sport hade gått upp mycket medan moderna legat relativt stilla. Då hävdades det ofta ngt i stil med "tråksafir (sportrolex med femsiffrig referens) kan aldrig gå upp för det finns så många av dem". Sedan dess har priserna dubblats på GMT och Submariner. Det är bara ett exempel på hur svårt det är att förutsäga prisutveckling. Men skulle jag gissa (vilket ju alltid är roligt) skulle mitt tips ändå bli en sportvariant från Rolex. Vill man öka på risken och möjligheterna till värdestegring så kanske en vit Milgauss?

På riktigt lång sikt så är jag inte alls övertygad om att klockor alls kommer att vara en bra investering. Är inte ens så säker på att folk kommer att bära armbandsklockor i framtiden då men sådana "disruptive innovations" är väldigt svåra att förutsäga. Man överlevde en (quartz-krisen) men det behöver ju inte innebära att man klarar alla andra förändringar i framtiden.
 

Falconexpert

Breitling
Ingen som föreslagit bitcoin än? Är du bara 19 år så satsa på guld (riktigt, inga certifikat eller dylikt) samt kryptopengar. Du kommer med all sannolikt uppleva en ordentlig finanskris inom några decennier.
Jag köpte bitcoins i april förra året. Så jag har varit med på det tåget ett tag. Tack.
 
  • Like
Reactions: mao

Fedor

Cartier
Har Lego samlargubbar serie 1-15 kompletta i en låda :) om 20år bytar jag dessa mot en Patek

Grymt! :D Själv kör jag också lite lego, har hela Modular Buildings och Starwars serien i UCS-serien oöppnade som ska ligga och ruva i sisådär 20 år :D Ska även komplettera med att köpa den nya samlarutgåvan med James Bonds Aston Marin från Goldfinger, den tror jag blir en riktig hit på sikt :)


Eller vintage Star Wars figurer från 70/80-talet. Hoppas själv på en Grand Complication längre/långt fram:cigar:

Till saken, köp stålrolle eller valfri Patek!
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Tack! Och vill förtydliga, alla rolex i stål anser jag vara en bra investering. Rolex håller igen produktionen samtidigt som att sociala medier påverkar efterfrågan positivt. Detta är två faktorer som bidrar till att jag tror på värdeökning av rolex stålmodeller.

Jävlar. Du är vass du
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp