• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka ca 15-25k, Sjöö, Rolex eller Tudor?

Vilken hade DU valt?

• Rolex

Röster: 30 20.4%
  • Tudor

Röster: 93 63.3%
  • Sjöö Sandström

Röster: 24 16.3%

• Totala väljare
    147
God afton kära medlemmar,

Så här på kvällskvisten är det lätt hänt att börja fundera på sitt nästa klockköp... Ni känner säkert igen er!
Nu när plånboken blir mer öppen för köp av en liten dyrare pjäs så blir det ju självklart KS man vänder sig till för tips och rådgivning.

Valet står alltså mellan en Royal Steel Classic 36mm ca 15k, Rolex 1601 One-tone (kallas det så?) ca 25k eller en Tudor BB36 ca 20k.
-Det som är roligt med Sjöö är ju att det dels är svenskt och vad jag förstått det som även väldigt bra klockor. Dock så är jag fundersam kring hur bra dessa klockor är, vad jag hört så är det inte överdrivet "fina" urverk de köper in. Älskar länken!
-Är det lätt att köpa en vintage Rolex? Aldrig tidigare ägt en så kring detta är jag tämligen novis. Jag vill ju att allt ska vara äkta, orenoverad urtavla osv. Hur ska jag veta vilka delar som är utbytta eller inte?
-Tudor BB36, prisvärd? Rolig?

Det kanske blir helt fel att jämföra Sjöö Sandströmen med Rolex och Tudor, men samtidigt är det dessa tre klockor jag kommer på som skulle passa mig bra. Omega AT går bort, den är nog lite tråkig trots sitt märke och kvalitet.

Klockan ska användas till vardagen men behöver varken vara speciellt vattentålig eller speciellt stöttålig.

Tacksam för all hjälp.
Trevlig kväll!

Det här var ju lite svårt... :bored:
Sjöö är ju trevliga men just den modellen är inte för mig. Tudorn gillade jag som 17 när den dök upp från ingenstans. Upplevde den dock som väldigt liten och för mig kändes den mindre än de 36 mm den faktiskt är.
Kvar blir det angenäma problemet att hitta en skaplig Datejust.
Ett annat alternativ är ju annars att spara ett tag till för att komma underfund med vad du verkligen vill ha.

En bild säger mer än tusen ord :)

FDB056CD-05E9-4C50-AC0F-0488A14D9873.jpeg

Rolex för 25 brukar inte vara så kul.
Sjöö kan väl vara kul dock hört väldigt mycket negativt och problem gällande urverken.
Bb36 är en cool klocka. Kör på tudorn.
Det bör vara åtgärdar nu enligt uppgifter. Felet skulle ha bestått av ett produktionsfel som endast fanns i en viss batch av urverken från fabrik. Så jag skulle säga att der är frittfram att köpa Sjöö :)

Senast ändrad:
Den intressanta frågan är ju om SS stod bakom sin produkt och fixade alla klockor med dåliga urverk. Av de tre skulle jag ha valt Tudorn. Personligen skulle jag ha sneglat på en North Flag, men det är en annan typ av klocka, och jag är inte trådskaparen.

Det bör vara åtgärdar nu enligt uppgifter. Felet skulle ha bestått av ett produktionsfel som endast fast i en viss batch av urverken från fabrik. Så jag skulle säga att der är frittfram att köpa Sjöö :)

Jag var en av de drabbade, köpte en Royal Steel Classic 36mm som visade ha just detta produktionsfel. Men Sjöö Sandström var oerhört bra att ha att göra med och åtgärdade snabbt felet. Sedan dess funkar den exemplariskt och jag är väldigt nöjd. Har den svarta urtavlan som jag verkligen upplever passar till det mesta och i de flesta situationer.

Jag var en av de drabbade, köpte en Royal Steel Classic 36mm som visade ha just detta produktionsfel. Men Sjöö Sandström var oerhört bra att ha att göra med och åtgärdade snabbt felet. Sedan dess funkar den exemplariskt och jag är väldigt nöjd. Har den svarta urtavlan som jag verkligen upplever passar till det mesta och i de flesta situationer.

Vet att jag har det någonstans i huvudet men hur visade sig felet nu igen?

Känns som tre fina klockor, men med väldigt olika kvalitéer; från vintage till modernt enkelt uttryckt.
Jag gillar vintage mycket, men kan naturligtvis också uppskatta känslan av robusthet och pålitlighet man får i en modernare klocka.
Knuffar du upp budget ett hack, som andra föreslagit, så finns där hyfsat moderna Explorer 1’or (112470) i ok skick att hitta. Mer bang jämfört med exvis en äldre DJ. Expy1 är fantastisk, om du gillar enkelheten.
Sen slår jag också ett slag för Tudors BB36, helgrym klocka på alla plan.
Jag har både 112470 och BB36. Kanske kan det tyckas att en av dessa är onödig i sammanhangen, men skulle säga att det är två helt olika klockor. Rolexen upplever jag som mindre (den är lättare), mer elegant, bra detaljfinish och lite finstämd, men älskar tooligheten. BB36’an mer som dess lite stökigare lillebrorsa.. mer bulky, sportig, bättre länk och mer tool-ig. Lite roligare än Expy1’an.

Känns som tre fina klockor, men med väldigt olika kvalitéer; från vintage till modernt enkelt uttryckt.
Jag gillar vintage mycket, men kan naturligtvis också uppskatta känslan av robusthet och pålitlighet man får i en modernare klocka.
Knuffar du upp budget ett hack, som andra föreslagit, så finns där hyfsat moderna Explorer 1’or (112470) i ok skick att hitta. Mer bang jämfört med exvis en äldre DJ. Expy1 är fantastisk, om du gillar enkelheten.
Sen slår jag också ett slag för Tudors BB36, helgrym klocka på alla plan.
Jag har både 112470 och BB36. Kanske kan det tyckas att en av dessa är onödig i sammanhangen, men skulle säga att det är två helt olika klockor. Rolexen upplever jag som mindre (den är lättare), mer elegant, bra detaljfinish och lite finstämd, men älskar tooligheten. BB36’an mer som dess lite stökigare lillebrorsa.. mer bulky, sportig, bättre länk och mer tool-ig. Lite roligare än Expy1’an.
Lustigt! Jag kör också Explorer 14270 (och 114270) men upplevde BB36 som mycket mindre.
Jag måste nog ta mig en titt på den igen :)

Den intressanta frågan är ju om SS stod bakom sin produkt och fixade alla klockor med dåliga urverk. Av de tre skulle jag ha valt Tudorn. Personligen skulle jag ha sneglat på en North Flag, men det är en annan typ av klocka, och jag är inte trådskaparen.
De stod bakom och åtgärdade felen på alla drabbade klockor som kom in

Skulle själv välja en Sjöö i detta fall. Alltid kul att värna om det Svenska samt att deras klockor är extremt snygga och faller mig bra i smaken.

SjööSandström får inte blodet att pumpa för mig, en bra beg Datejust kostar mer än 25 så Tudor!
Jag skulle dock kolla på en Grand Seiko för de pengarna om jag bestämde.

Tillbaka
Topp