• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka för 25 år i företaget, vilka ?

Jag har en Rolex Precision från 1965 som delades ut av The Swan Hunter Group för lång och trogen tjänst.

http://www.swanhunter.com/history.html

image.jpg

image.jpg

Jobbar statligt och en kollega fick ifjol en Tissot i guld med quartzverk. Certet utfärdat av en butik långt härifrån vilket nog är ett resultat av lagen om offentlig upphandling - lite själlöst för en klockskojare.

En nära släkting fick denna Longines 1976 efter 25 års trogen tjänst inom SCA.
Några år efter hans död hälsade jag på hans då 88-åriga fru som plockade fram 2 Longines ur byrålådan och frågade om jag ville ha dom, naturligtvis svarade jag ja :)
c719daa7-05ca-4592-8ec8-082fff27e051_zpsba721070.jpg

Nästa klocka är en Omega Constellation f300hz från 1978 som delades ut av Göta lantmän efter 25-års trogen tjänst.
Jag köpte den oanvänd med box och papper 2010, tyvärr är den inte kvar.
P3170067.jpg

hej, jag försöker ta reda på om Zinkgruvan Mining någonsin under sina 100år+ någonsin delat ut guldklocka till sin personal för lång och trogen tjänst. Är det någon som vet om det skett? och om så, var man eventuellt skulle kunna hitta en som är till salu?

Morsan jobbade kommunalt och hade rätt många alternativ vad gällde jubileumsgåva. Det var tavlor, smycken och fan vet om hon inte kunde välja en cykel till och med, hon plockade en liten glasbåt av Bertil Vallien som mest står och dammar. Hon bär vanligtvis nån Georg Jensen designklocka f.ö.

Fick faktiskt just ärva fyra guldklockor från äldre släktingar. En Eterna från 96 och en certina från 80-tal samt två longines från 70 resp 77. Min morfar, som var ägare till en av longinesarna och jag snackade värde på dessa häromdagen. Någon som har koll?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    260 KB · Visningar: 241
  • image.jpg
    image.jpg
    135.4 KB · Visningar: 249
Min farfar som jobbade mer än 40 år inom ett av landets största skogsbolag fick en Longines efter 25 år. Detta var mitten av 80-talet. Som avskedspresent fick han en Omega.
Min fader fick också en Omega efter 25 år på ett annat svenskt multinationellt bolag. Samtliga tre klockor inlåsta i bankfack (även om dessa sannolikt inte har något speciellt stort värde) och har nog aldrig "tjänstgjort" på någon handled.

Min tjejs pappa fick en "sketen" Citizen av sitt företag när han jobbat i 25 år i ett kommunalt bolag. Kommunen hade väl inte råd att köpa in något bättre antar jag.

Morfar fick guld Tissot, mycket vacker!
Han använder den aldrig så den är i nära mint skick. Ska se om jag kan fixa en bild på den :)
Han var lokförare, häftigt jobb :p

Har en exakt likadan som var min farfars. Han var dock lokförare i 30 år eller så för SJ. Läderbandet var helt slut, har tänkt att jag ska fixa ett nytt men har inte blivit.
IMG_5244.JPG
IMG_5243.JPG

Trevliga klockor. Kan rekommendera bandet lizard från hirsch. Tycker att blank ödla gör sig perfekt på de där klockorna, blir dressat och elegant.

Vi firade nyligen 2 st som jobbat i 25 år. Dom fick inga klockor. Bara tårtor, blommor och ett litet tal av chefen. Det var allt.

På SJ får man en guld Tissot efter 25 år. Nån sa att den va värderad till 10k.
Stämmer bra, har fått ärva min farfars som legat i originallåda sedan han fick den. Han jobbade på SJ som lokförare. Inget större värde på klockan vad jag förstått men såklart stort personligt värde för mig :)
Manuellt urverk och klockan borde vara från 70-talet. Antagligen aldrig servad och tycker den går trögt att dra upp, borde kanske lämna in den någonstans.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Min farfar firade 25 år på ett större försäkringsbolag i slutet av 1970-talet. Av vad jag förstår var detta mitt under kvartskrisen. Vad han fick?

En IWC flatline. En kvartsare i gulguld, rätt frän men aningen märklig. Har förstått att dessa har varit rätt bespottade. Han har i vilket fall använt den mycket sen han fick den och håller den högre än andra klockor han haft!

Min pappa fick den här 1976. 18 K guld. Den är min nu, men jag har ingen aning om vad den kan vara värd. Numera lär företaget ge Omega i quartz i 25-årsgåva. De lär ha köpt in ett ansenligt antal för länge sedan som räcker länge, eftersom de flesta väljer guldkedja eller presentkort på sex eller sjutusen. Minns inte vilket. Jag skulle ha fått en själv, men slutade ett halvår tidigare. Den ansvarige för gåvorna erbjöd mig en ändå, men jag tackade nej, eftersom dåvarande chefen var anledningen till att jag slutade.

Jag har alltså tackat nej till en gratis guldklocka. Vågar jag visa mig mer i detta forum? Blir jag bannad? :oops::(
DSC_0857[1].JPG

Tillbaka
Topp