• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka för 25 år i företaget, vilka ?

Chuck

Patek
2-Faktor
Tycker sånt är jäkligt coolt, men som många skriver. Guldklockan är död.

Klättrar man inte på stegen bytar man hellre arbetsgivare var 5:e år och höjer sin lön med 5 papp. Tycker det är bra, man får dessutom nya utmaningar på köpet.
 

Babinus

Cartier
Här är kapitlet "Guldklocka" i Johan Tells bok "Utrotningshotat".

DSC_0860[1].JPG
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kul tråd! Min farfars far fick denna Universal Geneve från sitt jobb, Graham Brothers (fd svenska hisstillverkaren), tyvärr så vet jag inte ifall det var för långvarig tjänst men den gick genom jobbet hursomhelst så det räknas väl, en liten bit åtminstone? :oops: Nu hade farfar den liggandes i en byrålåda och frågade ifall jag ville ha den, gick ju inte att säga nej. :)
Universal Geneve wrist.jpg
 
Senast ändrad:

Babinus

Cartier
Jag är halvvägs till en guldklocka. Skrämmande.
Det skulle innebära att du varit uppsagd idag hos min förra arbetsgivare (som jag tackade nej till guldklocka av). Efter senaste rationaliseringen krävdes mer än 15 års anställning för att inte få gå. Det är snart bara guldklockeägare där nu. Eller rättare sagt, de flesta är guldkedjeägare eller presentkortsnyttjare.
 

MariaE

Panerai
Skrämmande? det är väl bara bra, fråga chefen om du redan nu kan få ut "head only", och bandet kan du ta vid ett senare tillfälle :)
Ingen dum idé!
Det skulle innebära att du varit uppsagd idag hos min förra arbetsgivare (som jag tackade nej till guldklocka av). Efter senaste rationaliseringen krävdes mer än 15 års anställning för att inte få gå. Det är snart bara guldklockeägare där nu. Eller rättare sagt, de flesta är guldkedjeägare eller presentkortsnyttjare.
Nej till guldklocka, ja till guldkedja?
57056-4-30011_guldkedja.jpg
 

Sputniq

Panerai
Pappa fick för två år sedan en Certina i guld, kvarts, för 25 års tjänst. Tyckte att de kunde ha gett ut en roligare klocka för samma pengar...
 

Ketan

Cartier
Skanska dom jävlarna :p När var detta?
Farsan jobbade där men dom höjde gränsen till 30 år precis när han skulle varit där 25 år. Han sa upp sig efter 29 år och 9 månader. Han bär en reklamklocka.. :(
Jaadu, när det var vet jag inte exakt. Kanske 1970? :) Jag har för mig att senare ändrade skanska till att dela ut iwc klockor och detta var inte så långt efter min morfar fick sin eterna hehe.
 

Alligatorn

Cartier
Jaadu, när det var vet jag inte exakt. Kanske 1970? :) Jag har för mig att senare ändrade skanska till att dela ut iwc klockor och detta var inte så långt efter min morfar fick sin eterna hehe.
Oj, läste pappa av något anledning :p Då var det ett tag sen ja! Tycker farsan ska gå tillbaka och jobba 3 månader så han får något vettigt på armen.
 

Kai

Rolex
Skatteverket skriver:
"Minnesgåva är en gåva av minneskaraktär som lämnas till varaktigt anställda i samband med att den anställde uppnår viss ålder (till exempel den anställdes 50-årsdag), längre tids anställning (25 år eller mer) eller när en anställning upphör. Minnesgåvor är skattefria om värdet inte överstiger 15 000 kronor och inte ges vid mer än ett tillfälle utöver när anställningen upphör."
Varaktig anställning = minst 6 år.
Om beloppet övetstiger skattefritt blopp, då blir hela gåvans värde skattepliktig från första kronan.
 

Kai

Rolex
Pappa fick en guldig Quartz Omega för sina 25 år. Har faktiskt inte spanat in den direkt. Pappa har nog aldrig använt den. Han föredrar sin Omega Seamaster AT.
 

Påsen

Omega
Min far fick en Eterna efter har jobbat i Stockholm stad , dock satte han dit en metall länk som skurit in i kanterna lite. Jag kunde inte få bort stiften och ta bort länken, åkte till en uraffär som fick plocka bort det åt mig. Som tack fick jag en smärre uppläxning av uraffären att det satt en metall länk på:sorry:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    65.8 KB · Visningar: 622
  • image.jpg
    image.jpg
    52.7 KB · Visningar: 159

jabla

Sarlacc
Jag hade förmånen att få välja något annat istället för den övervärderade guldquartzaren.
Blev en cykel från Skeppshult.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jubileumsgåvorna "nu" är ofta 5k, dedikerade till "ett smycke eller konstverk av minneskaraktär", som personen får välja själv. Vi säljer mest graverade guldringar.

Jag tror också att det här är på väg ut. Ingen jobbar ju 25 år på samma ställe. Jag ska ge mig själv en guldis då jag fyller 43. 25 år i vuxenlivet.
Nja. Du får fortfarande NOR (nit och redlighet i statens tjänst) med en sammanlagd tjänsteutövning under 25 år. Då får du även tillgodoräkna dig olika statliga verk. Så är du lojal mot staten så kan du få en guldklocka. (Eller medalj)
 
Topp