• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka inte rörd på 40år, vad göra först? Service?

Tex. En commodore 64 kommer aldrig bli värd nåt i pengar räknat för det finns sånna extrema mängder...

Det där är ju dock fel. Man skall inte vara för snabb med döma ut något eller höja något till skyarna. Visst pumpades det ut ett rejält antal C64:eek:r vilket kommer innebära att priserna förmodligen kommer vara väldigt låga. Det är så det är nu men det har räknats lite på hur länge kretskorten och chipen i de gamla trotjänarna faktiskt håller. Någonstans kring 2030 med reservation för några år plus/minus beräknas den sista C64 sluta fungera. Har inte svårt att tro att mot slutet där att priserna kommer öka på fungerande maskiner, förmodligen inga enorma ökningar men ändå.

Finns så många olika aspekter och förutsättningar att ingenting är säkert. Speciellt inte när det är smak och tycke som avgör vad som är på modet för tillfället.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det är ingen klocka jag har, men ibland ser man ju på ebay tex. Att det står NOS.. Eller om man nu skulle köpa en skx007 seiko tex, och ta fram om 20 år, kanske inte värsta investeringen men mer skoj och kul att ha en helt i nyskick....
Sen är det ju så att om man idag köper en fin gammal omega tex. Och personen man köper den av säger att denna var min morfars, han dog 1977, klockan har legat, den rör på sig men stannar och håller ej tiden... Och man gillar designen, och vill spara den 20 år, ska man då serva den innan man lägger tillbaka den i en låda. Går den inte alls nu kan man ju serva den bara för att kolla att den funkar bra...

Sen kan det ju va så att kunskapen om hur de servas försvinner under åren framöver och då blir det regält mycket dyrare
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Alltså, att i spekulation köpa en klocka, lägga oservad i bankfack 10-20 år i tron att du ska tjäna stora pengar på det, är långsökt värre. I princip kan du lika gärna bära den, ge den service och patins och hoppas på det bästa eller/och investera i konst eller antikt.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Olaa

Cartier
Jag köper gärna NOS snygga klockor och sätter i lådan. Roligt att samla på och givetvis kan man ha en mix av nos och klockor i rotation. Klockor är ju en hobby där konstverken kan få följa med utanför huset. Tröttnar man på ngn så säljer man oavsett om den är servad eller ej.

Lev väl
Ola
 

Minuteman

Rolex
Är inte helt säker på detta, men med tanke på hur mycket bättre dagens oljor har blivit, är inte "lagringstiden" på en nyservad klocka mycket bättre idag, än den var för 40 år sedan?
Kanske inte ger 25 års lagringstid, men ändå...
 
D

Deleted member 1154

Guest
:) ja intressant är det, tack för alla svar.. Det som är fördelen med klockor är att de tar minimalt med plats. Ska man köpa en bil att förvara tex. Så kostar det mycket. Nä in i riskfonder som försvinner i en börskrash det är saker det...

Vad gäller "svenska kronan" så är den ju en kalle anka valuta i världsamanhang, skulle anders borg fatta fel beslut skulle vår krona kunna halka fel.. Förstår ni vad jag menar? Medans en klocka kan man sälja på en internationell marknad oavsett om svenska kronan är svag eller stark, visst då drabbas man ju i övrigt med arbetslöshet och bostadslånet osv. Men låt säga de som på cypern tex. Hade en bunt sedlar och en klocka tilla samma värde vaknade upp en morgon och sedlarna var värda hälften men klockan fortfarande samma värde...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
:) ja intressant är det, tack för alla svar.. Det som är fördelen med klockor är att de tar minimalt med plats. Ska man köpa en bil att förvara tex. Så kostar det mycket. Nä in i riskfonder som försvinner i en börskrash det är saker det...

Vad gäller "svenska kronan" så är den ju en kalle anka valuta i världsamanhang, skulle anders borg fatta fel beslut skulle vår krona kunna halka fel.. Förstår ni vad jag menar? Medans en klocka kan man sälja på en internationell marknad oavsett om svenska kronan är svag eller stark, visst då drabbas man ju i övrigt med arbetslöshet och bostadslånet osv. Men låt säga de som på cypern tex. Hade en bunt sedlar och en klocka tilla samma värde vaknade upp en morgon och sedlarna var värda hälften men klockan fortfarande samma värde...

Eller så kan du köpa fysiskt guld/fysisk tillgång, då behöver du inte oroa dig för att intresset för armbandsur går ner/upp...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det är ju intressant detta som skrevs om dagens oljor är bättre. Kanske ska man serva idag då och dra upp den ibland och låta den ligga i lådan, nån gammal omega är det jag tänker mest på.
Om 20år kanske kompetensen är borta att serva dessa ur...
 

leicaphile

Panerai
Det är ju intressant detta som skrevs om dagens oljor är bättre. Kanske ska man serva idag då och dra upp den ibland och låta den ligga i lådan, nån gammal omega är det jag tänker mest på.
Om 20år kanske kompetensen är borta att serva dessa ur...

Så länge det finns ett behov så kommer det nog att finnas kompetens. Däremot kan det mycket väl bli svårare att hitta lokala urmakare, och priserna på service kan stiga rejält. Kompetensen borta om 20 år? Nä, det tror jag inte på. :) (Bara att kolla på hur många tokar som håller på med analoga kameror och svartvit film, du kan fortfarande få en 50-tals kamera servad och sen gå och köpa både film och framkallning. Förvisso kostar det mer än det brukade men lär fortfarande finnas om ett par årtionden...)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
:) ja intressant är det, tack för alla svar..


ska du spara till pension som du avser konsumera i Sverige - köp indexfond på sthlmsbörsen med lägsta möjliga förvaltningsavgift (typ noll)... trist men smart... ;)

NOS är smart att köpa säger dom som samlar, jag har aldrig provat... kan ligga hur länge som helst oservad om den är torr, en vanlig service vid uppvaknandet, sen set to go! ...delar kommer inte behövas ens år 2052 om det faktiskt är NOS... bara olja o packningar
 
D

Deleted member 1154

Guest
In the year 2525... Japp.. Vi får se, hade man haft pengar så hade man säkert köp en indexfond. Men köper man en klocka har man ialla fall tid, och tid är viktigare än pengar har jag hört folk säga...
 
Topp