• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka och annan gammal grej.

Gårdagens inköp ifrån second hand, typ 100 år gammal eller så.
DSC_3699.JPG

@Räv är du vaken?

Original försäljningsbroschyr för Chevrolet Camaro tillsammans med Heuers hyllningsklocka CAMARO, både broschyr och klocka från 1969.
I bakgrunden en modell av det häftigaste man kunde köpa i bilväg 1969 i USA, en Camaro ZL-1 med 427 cui aluminiummotor!

IMG_0098.jpg
IMG_0103.jpg

Senast ändrad:
Jag postar i denna tråden för det är tekniskt sett klock(or) och gamla grej(er) antar jag -

Dessa två plånboksliknande saker är mina två ”ultimata mini nörd kits”
IMG_2360.jpeg

Vi börjar i omvänd ordning med verktygen i den vänstra pluskan, de är lika funktionella som de är sentimentala för mig:
IMG_2357.jpeg

Bergeon skruvmejseln fick jag som symbolisk gåva av en vän för att uppmuntra mig att följa min dröm att bli urmakare. Boettkniven är ett tribut till min absolut första vintageklocka: gammelmorfars Sully Special jag glömde på sätet av en buss som ung vuxen. In memoriam. Korntängerna är mitt absolut första Schweisiska klockverktyg jag någonsin fått och en gåva från en vän också. Sen är det ett oväntat effektivt mini-bandbytarverktyg jag filade ihop av ett trasigt korntänger. Skjutmåttet är ett minne från en kul resa till Berlin. Certina DS N1 är nog från ett funktionellt perspektiv den bästa quartzklockan jag haft och den slinker in i ett fack frampå plånboken tillsammans med verktygen för att agera som backupklocka/något att ställa de mekaniska klockorna efter.
IMG_2358.jpeg

De tre klockor jag har i (som alla har var sitt fack) är min ”holy trinity”, både sentimentalt för vad de betyder för mig personligen (och de är kopplade till vissa personer/händelser symboliskt) och de representerar nog handen på hjärtat allt jag tycker är ”peak” vintageklockor någonsin i mått jag älskar verkligen.
IMG_2359.jpeg

Den andra grejen då? Det är mitt ultimata kompakta pennkitt. Sju pennor!!! Jag ska inte gå in på detaljer här för det är ett klockforum, men kom igen sju pennor liksom!!!

Tack för mig, jag är ledsen att jag inte inkluderat foton av hur allting ligger i plånboken för jag kunde inte fota det så snyggt, men det hela hänger ihop oväntat bra och jag älskar verkligen hur dessa två kits matchar varandra ☺️

Bilagor

• IMG_2359.jpeg
    IMG_2359.jpeg
    718.6 KB · Visningar: 2
  • IMG_2358.jpeg
    IMG_2358.jpeg
    628.9 KB · Visningar: 6
  • IMG_2357.jpeg
    IMG_2357.jpeg
    701.5 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Postar här för kommer inte på en bättre tråd. Mina finaste Minervor - rattrapante stoppur och curvimeter.
IMG_3065.jpeg
Jag förvarar dom i en liten ”Smålandsbörs” med lite andra av mina finaste tekniska instrument som förvaring.
IMG_3061.jpeg
IMG_3062.jpeg

Mest ihopsatt för estetiken och känslans skull, men jag ska ta med mig detta lilla kit på bilfärder i sommar, då det i storleken är i stort sett samma som Nikon fältkikarna, så man får mycket kul leksaker i kompakt liten sak ☺️

Tillbaka
Topp