• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka på resa, vågar man?

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
För de som förespråkar matcho-spåret är jag tanig långdistanslöpare som burit både Rolex samt AP i flera av världens farligaste städer/länder i perioder utan att ha blivit rånad. @KenKun understryker något intressant, oprovocerade brott kan även inträffa hemma vilket talar för att hotbilden utomlands kanske inte är så radikalt annorlunda mot här hemma.
 

Wheelie

Cartier
Inte larvigt tänkt alls. Jag har en del dåliga erfarenheter av den staden som jag inte upplevt någon annanstans i världen.
Barcelona måste vara världens hemskaste stad när det gäller ficktjuvar och annat lösdrivande drägg som vill åt dina pengar på ett oärligt vis. Jag hade inte burit en dyrare klocka i den staden. G-shock all the way.

Barcelona är ohotad etta år efter år vad gäller ficktjuvar, och går man (lite berusad !) på Las Ramblas så är det inte om utan när man blir av med värdesakerna. Samtidigt får man ändå ge dem att de är otroligt skickliga på det de gör. Man märker ingenting !!! Ändå åker vi tillbaka till Barcelona år efter år, det är en fantastisk stad jag aldrig tröttnar på. Men lek inte med ödet.....Välj Seikon framför Pateken.

http://www.vagabond.se/artiklar/art...-risken-att-raka-ut-for-ficktjuvar-ar-storst/
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Så det vi har kommit fram till är att alla tycker olika?
Hmm, kommer nog ta med de ner och se hur det känns, känner jag mig otrygg säljes de eller åker hem till Sverige igen!!
 

hm201

Omega
Så det vi har kommit fram till är att alla tycker olika?
Hmm, kommer nog ta med de ner och se hur det känns, känner jag mig otrygg säljes de eller åker hem till Sverige igen!!

Vi har väl kommit fram till att det gäller att känna sin omgivning och fatta ett beslut baserat på vad man ska göra och känner sig trygg med?
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Vi har väl kommit fram till att det gäller att känna sin omgivning och fatta ett beslut baserat på vad man ska göra och känner sig trygg med?
Jaa det har vi, men det jag mena va att vi inte kommit fram till något direkt ja eller nej så jag tänker att jag får testa med att hålla koll och se om jag känner mig trygg eller inte.
 

Alec Leamas

Breitling
Någon har säkert påpekat detta tidigare, men kolla upp ditt försäkringsskydd! Hemförsäkringen har ofta en låg cap. Försäkringar kopplade till tjänsteresor bättre.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det handlar inte om att glida under radarn det handlar om att göra dig själv till ett hårdare mål. Target Hardening är principen och detta kan säkert låta raljant i många avseende men det är menat med den största av seriositet och ödmjukhet.
1. Var alert - Höj din riskmedvetenhet, hitta hoten och riskerna tidigt.
2. Undvik - Styr undan dom uppenbara riskerna.
3. Agera - Var först, slå hårt mot hotet, nedkämpa.

Bara genom att utstråla pondus och att du är beredd att försvara dig och dina tillgångar med våldskapital kommer att avvärja minst 25% av försöken.
Lär du dig att hitta hoten tidigt och styra undan så har du ytterligare 25% där.

Klä dig funktionellt och smidigt, använd bra skor som bidrar till din rörlighet. Är du dåligt tränad så träna, fysisk kapacitet är a och o. Har du begränsad fysik av någon anledning så jobba på tekniken.
Håll din zon, 1.25m gäller.....innanför så avvärjer du.
Välj dina strider, agera instinktivt och med kraft.
Bär dina klockor i frid.

Mvh
TT

Men ska jag alltså låtsas att vara en soldat när jag är på semester? :) Hellre väljer jag en smidigare destination.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
För de som förespråkar matcho-spåret är jag tanig långdistanslöpare som burit både Rolex samt AP i flera av världens farligaste städer/länder i perioder utan att ha blivit rånad. @KenKun understryker något intressant, oprovocerade brott kan även inträffa hemma vilket talar för att hotbilden utomlands kanske inte är så radikalt annorlunda mot här hemma.
Något macho behövs inte enligt mig, det är bara bra att hålla koll på omgivningen. Jag har inte ansträngt mig för att se ut på något speciellt sätt heller. Det är snarare så att jag inte ser ut som en kille som har något värt att stjäla. ;)
 

POO

Panerai
En utgångspunkt jag brukar ha är att har lokalbefolkningen dyrare klockor på sig borde det rimligtvis vara hyfsat lugnt. Kombinerat med sunt förnuft naturligtvis.
 

Buckshot

Panerai
Jag ska ta min billigaste klocka när jag åker till Thailand i dec. Oälskad av mig och antagligen omöjlig att sälja, så varsågod tjuvar och banditer :D Blir den stulen så har jag en anledning att köpa en ny klocka därnere :p
20180427_142948.jpg
 
  • Like
Reactions: bvb

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Själv åker jag till Singapore i nästa vecka. Jag var där för ett år sen och då fick min Sea-Dweller 116600 följa med. I år tror jag att det blir Hulken som får äran att hänga på. Hoppas på mycket klockspaning!
 

danniee

Omega
Kanske. Det är det jag vill få fram. Svenska storstäder behöver inte vara så mycket mer safe

Känns mer som du försöker göra någon politisk poäng här. Helt klart är Barcelona långt värre än någon annan stad ens i hela Nordeuropa! Barcelona är känt för sina ficktjuvar. Vet flera som blivit av med saker just i Barcelona. Inte hört något liknande om andra europeiska städer faktiskt!
 

Buffi

Panerai
När jag varit i Guangzhou så kör jag Sinn, som känns väldigt anonymt.
Hade känts lite risky med Rolex/Omega i vissa områden där tycker jag. Dumt att chansa.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag ska ta min billigaste klocka när jag åker till Thailand i dec. Oälskad av mig och antagligen omöjlig att sälja, så varsågod tjuvar och banditer :D Blir den stulen så har jag en anledning att köpa en ny klocka därnere :p
20180427_142948.jpg

Inga problem att gå runt med dyrklockor i Thailand.
Nu har jag ingen exklusiv klocka, men jag har både svenska vänner och thailändska vänner som har relativt dyra klockor.

Ska det köpas klocka så ta dig en tur till BKK. Man kan få ok rabatter.
 

Buckshot

Panerai
Inga problem att gå runt med dyrklockor i Thailand.
Nu har jag ingen exklusiv klocka, men jag har både svenska vänner och thailändska vänner som har relativt dyra klockor.

Ska det köpas klocka så ta dig en tur till BKK. Man kan få ok rabatter.
Thailand är väl ganska säkert men dom har haft svag ekonomi och det finns problem. Jag har hört om några hemska rånmord på sistone.
 
Senast ändrad:

Marikong

Cartier
2-Faktor
Fortfarande lite orolig över Tanzania, ska man kunna känna sig trygg med en Rolex på armen där? Ska till Dar e saalam och planerar väl mest bara hänga på resorten, eller ska man satsa på ”klocklös”?
Någon som besökt Tanzania på sistone :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Thailand är väl ganska säkert men dom har haft problem med ekonomin och det finns problem. Jag har hört om några hemska rånmord på sistone.

Hur menar du att dom har haft problem med ekonomin? Folk har mer pengar än någonsin, även om det självklart finns en del fattiga.
Har själv aldrig blivit av med något i Thailand eller känt mig hotad på något sätt.

Det beror ju självklart på var man håller till. Men jag känner mig långt mycket säkrare i BKK än i någon av Sveriges 3 största städer.
Vågar man ha en klocka i Sverige?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Kanske klyftorna har ökat då

Nja, jag tror nog att medelklassen har vuxit.
Fler har fått en vettig levnadsstandard.

Det härligt svenska sättet att räkna är ju att man tar de tre rikaste och ser att förmögenheten har ökat.
Sedan ser man att de fattiga fortfarande är fattiga.
Även om de fattiga har minskat och gått över till en medelklass så kan man således säga att ”klyftorna ökar” då man ser på de två yttersta grupperna.

Trams

Man kämpar hellre mot rikedom än mot fattigdom i Sverige.

Bär era klockor i Thailand om ni önskar. Jag ser inga som helst problem med det.
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
A03C0641-F9F4-4C32-9FBB-7A65B230679D.jpeg
6F5C4E3B-5BBF-4511-9C23-F8C0089B4F1F.jpeg
Hemkommen från Tanzania, Dar e saalam, och ja, jag tog med mig min 14060m och tänkte att den svider inte lika hårt att förlora om nån nu skulle råna mig än att förlora min Hulk.
Det är tillfället som gör tjuven sägs det, men var hur lugnt som helst, enbart trevligt folk och fantastiskt land utav det jag såg, mycket fattigdom och elände på vissa platser, men kände mig alltid säker att bära klockan, men kan ju inte gå i god för hur någon annan känner om ni reser dit.

Flög sedan till Rhodos en vecka och hade då min hulk, kände mig mer osäker över rånrisken här än i Tanzania.

Dumdristigt kanske, men jag använder mina klockor i alla lägen.
 
Topp