• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka på resa, vågar man?

Du fick aldrig svar på din fråga om försäkringen gällde på hotellrummet, mer än om det är samma som i Sverige. Jag hade ställt frågan igen.

Låser du inte in klockan kan du då mao inte räkna med att bli ersatt för hela värdet.
Mailade och bad dem specificera vad som gäller och ev villkor för att försäkringen ska gälla upp till fullt värde. Publicerar återkopplingen när jag får den :)

Jag hade varit väldigt försiktig med att förvara klockan i en safety box. Har bekanta som råkat ut för stöld av allt möjligt där. Tveksam om t.ex. min försäkring täcker stöld från hotellrummet och även saker i en safety box. Dessa kan ju vara av olika kvalité har jag märkt... Kan värt att kolla upp med försäkringsbolaget. För övrigt tycker jag att man skall ha sin favoritklocka oavsett men välja noga situationer och visa resmål är ju direkt uteslutna när det kommer till att ha en finare klocka på sig. Men semestern blir ju bättre om ens favoritklocka får hänga med! :cool::p

Rest mycket till Brasilien och där är det dyra mobiler dom går på, dom åker fram med motorcykel och rånar dig om dom ser en fin mobil, tveksamt om klockan är det som initierar rånet men dom tar ju klacka o plånbok också så... Själv har jag en Omega semaster i grådaskig titan och det är ingen som spanat in den nåt närmare vad jag märkt.

Rest mycket till Brasilien och där är det dyra mobiler dom går på, dom åker fram med motorcykel och rånar dig om dom ser en fin mobil, tveksamt om klockan är det som initierar rånet men dom tar ju klacka o plånbok också så... Själv har jag en Omega semaster i grådaskig titan och det är ingen som spanat in den nåt närmare vad jag märkt.

I Brasilien hade jag varit mycket försiktig. Mitt exs pappa bodde där halva sitt liv (växte upp där) och har fått sett en hel del och även blivit själv utsatt. Tråkigt för ett sådant fint land.

I Brasilien hade jag varit mycket försiktig. Mitt exs pappa bodde där halva sitt liv (växte upp där) och har fått sett en hel del och även blivit själv utsatt. Tråkigt för ett sådant fint land.
Sant, ska inte gå in på orsakerna till detta här men rånrisken är mer kopplad till platsen man är på än märket på klockan på armen.

Denna är precis inkommen... i första hand inför en resa med familjen nu i oktober.

Perfekt resekompis som man inte behöver gråta över om man har otur och blir rånad eller om den tar in vatten osv.

Jag ser det också som att det är ett ypperligt tillfälle att prova nya klockor.

Roliga och trevliga ur sitter ju inte bara i prislappen...

41B214E4-3A54-46AC-9829-9EB912E879BE.jpeg

Klockan har nypris 50k så kvittar för min del om det räknas som hem eller inte :) Frpgat om stöld och skador utomlands o på hotellrum och har skriftligen svar om att försäkringen täcker upp till 200k ned självrisk 1500 kr :) Aja känns som vi går lite mkt OT nu kanske..kan i alla fall konstatera att det är viktigt med en försäkring som täcker stölder/skador när man ska utomlands!
Aktsamhetskravet kan vara bra att ta i beaktande om den lämnas, -25% av värdet.

Onödig risk när klockans skönhet inte väger upp nackdelen med att få en kniv mot magen eller ett finger avhugget.
En väns föräldrar blev rånade två gånger under en vecka när de var i Brasilien i några månader, tror rånantalet slutade med tre gånger. Naiva svenskar som gick på fel gator vid fel tidpunkter.

Orkar inte läsa in mig på allt men jag brukar försöka resa med en Sjöö Sandström på armen. Bra reklam, bra klockor och rånrisken är minimal för det är få som vet vad man har har armen.
Men jag har aldrig känt mig osäker eller otrygg oavsett klocka i svedala eller utomlands.

Onödig risk när klockans skönhet inte väger upp nackdelen med att få en kniv mot magen eller ett finger avhugget.
En väns föräldrar blev rånade två gånger under en vecka när de var i Brasilien i några månader, tror rånantalet slutade med tre gånger. Naiva svenskar som gick på fel gator vid fel tidpunkter.
Precis, stor skillnad mellan att åka till typ Mallis och att åka till ex. Brasilien. Det första som hände mig när jag var i Brasilien var att jag fick mitt kontokort skimmat på flygplatsen...att man ens lyckas med en sån grej på en flygplats är galet.

Sen kan folk skriva "ööh du har köpt klockan så använd den, o göru inte det så har du egentligen inte råd" hur mkt dem vill :) Sunt förnuft räcker långt!

minns när jag var på resa med min chef och han blev av med sin Rolle. Det var lite intressant att se sin chef och hans uttryck när han förlorat en av sina mest kära ägodelar.

Har funderat på detta många gånger eftersom jag tycker om att resa. I många länder känns det helt oproblematiskt med dyrare klocka men i höst blir det lite rundresa i Asien, bla Thailand, Vietnam och Kambodja. Vågar man ha en något dyrare klocka eller ska man köra med SKX007 för att undvika en onödig situation? Hade annars tänkt SMPC som väl inte gör så mycket väsen av sig.

Hur gör ni, rockar ni dyra klockor eller kör ni någon enkel historia på resa? Känns ju samtidigt tråkigt att bli begränsad i sin frihet.
Har på mig min klocka även när jag är utomlands. Om någon närgången skum människa ställer konstiga frågor eller visar intresse så får man väl säga at det är fejk eller nåt haha......

It depends on where I travel, how long I will be there, whether it is for work or vacation. I have four watches dedicated to my travels. not too expensive.

Drar till Budapest snart och tänkte höra hur ni upplever staden angående säkerhet för klockor. Tänkte ta med min nya 16234:a. Första gången jag reser med något dyrt (dyrare) på armen men vill så gärna ha med min nya darling! :greedy:

Drar till Budapest snart och tänkte höra hur ni upplever staden angående säkerhet för klockor. Tänkte ta med min nya 16234:a. Första gången jag reser med något dyrt (dyrare) på armen men vill så gärna ha med min nya darling! :greedy:
Var där i tre dagar in på småtimmarna och var ute och gick på diverse sidogator, inga problem :)

Tillbaka
Topp