• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka tappad i parketten

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Klantig som man är så tappade jag min Longines i parketten idag. Klockan tvärdog tyvärr.
Jag ringde min lokala urmakare, och han trodde att det kan vara "balansen som slagit över". Det va visst inget stort problem att lösa.
Men om det nu inte skulle vara så enkelt, har expertisen några tankar på vad som kan ha hänt? Och vad det skulle kunna innebära ekonomiskt?Klockan har ett ETA 2892- A2 verk.
 

Hugii

Audemars
Klantig som man är så tappade jag min Longines i parketten idag. Klockan tvärdog tyvärr.
Jag ringde min lokala urmakare, och han trodde att det kan vara "balansen som slagit över". Det va visst inget stort problem att lösa.
Men om det nu inte skulle vara så enkelt, har expertisen några tankar på vad som kan ha hänt? Och vad det skulle kunna innebära ekonomiskt?Klockan har ett ETA 2892- A2 verk.
Trodde en urmakare var nog som expert :) Eller vill du ha en kram av mig? :)
 

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Tar gärna en kram mitt i all misär ;).
Urmakarn har inte tittat på klockan än så han vet ju inte riktigt hur det ser ut. Var mest ute efter vad som kan gå fel när man tappat ögonstenen. Vill vara lite förberedd på eventuella dommar.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tar gärna en kram mitt i all misär ;).
Urmakarn har inte tittat på klockan än så han vet ju inte riktigt hur det ser ut. Var mest ute efter vad som kan gå fel när man tappat ögonstenen. Vill vara lite förberedd på eventuella dommar.
Exakt allt kan väl hända om du tappar en klocka i parketten, ja kanske inte vattenskadad då men allt mekaniskt och alla delar kan väl teoretiskt gå sönder. Även parketten kan få ett märke
 

Andreas777

Cartier
Kolla med din hemförsäkring så löser dom det...
...om dom inte är urmakare alt golvläggare så kanske dom kan stå för reparationen...
 

Pontus.L

Omega
2-Faktor
[QUOtips Andreas777, post: 1385429, member: 645"]Kolla med din hemförsäkring så löser dom det...
...om dom inte är urmakare alt golvläggare så kanske dom kan stå för reparationen...[/QUOTE]
Bra tips. Blir det en dyr reparation så ska jag kolla upp det.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Fyfan det suger röv hoppas de löser sig snabbt! Tappade en submariner på parketten en gång för 5 år sedan, klarade sig dock...
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Tappade min nya longines heritage column wheel chronograph på klinkersgolvet när jag tog av mig den för att den inte skulle skadas när jag bytte däck på cykeln... Den tvärdog men återupplivning går på försäkringen som ingick i köpet. Får troligtvis tillbaka den inom en månad. Självklart googlade jag och sökte här på klocksnack efter första hjälpen för dödsstörtade klockor och läste om någon som återupplivat sin tappade klocka genom att drämma till den hårt på motsatt sida, men det vågade jag inte prova. Kolla försäkringen och lycka till.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som @Compiss skrev, i stort sett allt kan hända vid en sådan olycka, troligast är dock att balansen tagit stryk på något sätt.
 

Pontus.L

Omega
2-Faktor
Det är en automatare, vet inte om den ens går att dra upp? Det händer iallafall inget när jag skruvar på kronan. Jag pratade med försäkringsbolaget idag, och de tar kostnaden om det blir dyrare än 1500. Så jag känner mig lite lugnare nu.
 
Topp