• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka till barn?

Jag är ju en relativt ny klocknörd, men jag minns så himla väl när jag fick min första klocka som barn, en Gul som var mycket populärt på 90 talet.
Jag har nu två barn varav min äldsta dotter 5år som är väldigt farsinerad och beundrar ofta mina klockor.
Så min fråga till er blir, vad skall man köpa för klocka till henne som ändå speglar en far med stort intresse för klockor, men ingen som man gråter över om en typisk 5åring skulle tappa bort klockan.
Så bomba med bra tips så sätter vi standarden för nästa generation klocknördar :)

Hur stor handled har en femåring? Tänkte spontant på en Seiko SKX013, som du får hjälpa till att dra upp ibland.
SKX013K1_LRG.jpg

Annars skulle kanske en Timex Easyreader vara en bra förstaklocka.
timex-watches-mens-classic-easy-reader-watch-p10709-11133_zoom.jpg

Casio Duro?
men-s-casio-duro-200-diver-s-watch-mdv106-1av-17.jpg

Hur stor handled har en femåring? Tänkte spontant på en Seiko SKX013, som du får hjälpa till att dra upp ibland.
SKX013K1_LRG.jpg

Annars skulle kanske en Timex Easyreader vara en bra förstaklocka.
timex-watches-mens-classic-easy-reader-watch-p10709-11133_zoom.jpg

Casio Duro?
men-s-casio-duro-200-diver-s-watch-mdv106-1av-17.jpg

Mycket fina klockor till rimliga priser. Men inte på en 5-åring!
Mitt tips är swatch, de har ett otroligt brett sortiment med allt från just barnklockor till lite mer avancerade automatur. De har hög kvalité men kostar inte skjortan för det.
Läs på deras hemsida:
https://www.swatch.com/sv_se/

Bilden är lånad, men min tanke är att visa på Swatch förmåga att kombinera kvalité och egen design.
LW156_sa020_nvs.jpg

Mycket bra tips så här långt, men hon kan väll tänkas ha 13-14cm handled.
Det finns ju mängder utav disney klockor och liknande, men mycket roligare med något speciellt även på hennes handled som signalerar lite klocknörd hos pappa. ;)

Ja riktigt dom åsikterna som den klockan signalerar håller vi inte riktigt med om i våran familj. ;) Men cool klocka.

asa
Nå, alla Vostoks har ju inte nödvändigtvis röda stjärnor på sig. Sonen hemma har en Scubadude som klocka, på ett kortat zulu. Billig klocka, tål ca oändligt med stryk och kvalitet som en rysk traktor: inga finesser, men fungerar alltid och går att fixa till med en handslägga om det kniper.

Min sjuåring fick den klassiska 90-tals-Casio:n, en F-91W. Den funkar med första hålet på armbandet utan att snurra. Han är nöjd och speciellt glad över tidtagningen och att han kan operera alla funktioner på egen hand. :)

Min sjuåring fick den klassiska 90-tals-Casio:n, en F-91W. Den funkar med första hålet på armbandet utan att snurra. Han är nöjd och speciellt glad över tidtagningen och att han kan operera alla funktioner på egen hand. :)
Kan tillägga att han innan den hade en liten blå analog regal från ur & penn, som hans mormor gav honom. Den frågar han inte efter längre. Han vill hellre ha en digital och tycker även om att växla mellan 12- och 24-timmarsvisning för att lära sig klockslagen på båda sätten.

Nå, alla Vostoks har ju inte nödvändigtvis röda stjärnor på sig. Sonen hemma har en Scubadude som klocka, på ett kortat zulu. Billig klocka, tål ca oändligt med stryk och kvalitet som en rysk traktor: inga finesser, men fungerar alltid och går att fixa till med en handslägga om det kniper.
Då låter det ju absolut som en klocka att kolla upp :)

Jag köpte en 116619LB till min son, men han bara skrek, tyckte tydligen den var för stor.

150407-Happy.jpg

Nu är han tre år gammal och har en YM som matchar våra 35 mm respektive 40 mm, men tyvärr har barnstorleken (29 mm) utgått ur sortimentet. Jag fick såga två fasta länkbitar för att länken skulle bli tillräckligt kort för att sitta bra på honom, kanske därför den inte går att köpa längre.

151029-YM-1.jpg

Jag köpte en 116619LB till min son, men han bara skrek, tyckte tydligen den var för stor.

150407-Happy.jpg

Nu är han tre år gammal och har en YM som matchar våra 35 mm respektive 40 mm, men tyvärr har barnstorleken (29 mm) utgått ur sortimentet. Jag fick såga två fasta länkbitar för att länken skulle bli tillräckligt kort för att sitta bra på honom, kanske därför den inte går att köpa längre.

151029-YM-1.jpg
Nu saknar vi bara en familjebild där ni kör samma träningsoveraller. Förslagsvis vita med röda revärer ;)

Denna köpte jag till min sjuåriga dotter förra helgen och hon har inte tagit av sig den sedan dess.

BABB3B85-2838-4C60-864C-41EFE164C6DD.jpeg
Ja plockade fram min första klocka häromdagen också en Gul ifrån tidigt 90 tal, häftig känsla när man satte på sig den då minnen kom tillbaka som man helt glömt bort.
Det är ju därför man vill att sin dotter också hon skall ha en första klocka som man sälla ser på barn.
Jag har sneglat en del på vintage dam omega dom är ju väldigt små, och en hon kan ha hela livet, om inte skulle bli medlem på denna sida då och flippa den för något annat när hon blir lite äldre ;)

Tillbaka
Topp