• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka till Smoking

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nyårsafton. Chans till att bära smokingen!
Egentligen är det väl en ickefråga om vilken klocka man bär, men om du är stil- och klockintresserad så är det rätt kul med stilregler och att kunna optimera detaljerna som faktiskt ger det där sista pricken över i:et.
Manolo har som sig bör smokingspecial i dessa tider med både smoking-quizz (jag fick 10/10, slå det ni!)
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20151229/manolo-quizz-vad-kan-du-egentligen-om-smoking
samt klockförslag till smoking; http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20151230/10-klassiska-klockor-till-smokingen

@Whedda s förslag på klockor som ges är bra tycker jag (om än ganska exklusiv :) men det är roligt och inspirerande). Några exempel;
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Jag anser att en riktigt snygg klocka till smoking bör vara elegant, enkel/minimalistisk/clean, tunn med lite mindre diameter. Vidare får den gärna vara exklusiv, svart band är ett måste (skinn eller sammet! gärna med en blank glansig framtoning för att matcha skorna). Optimala färgen är nog en boett i vitmetall, helst ädel givetvis. Guld fungerar givetvis med, speciellt om man bär någon mer detalj som plockar upp metallen, vigselring, spänne på skorna eller dylikt. Enkel som sagt, en tvåvisarkonfiguration och så lite detaljer som möjligt på tavlan.

Ett budgettips är att leta efter en åttiotalare. Dessa är ofta lite mindre och gärna tunna och fås till en förvånansvärt billig peng. Dessa tre har jag tex. Nu har jag inte optimerat dem till smoking då jag ännu inte fixat något riktigt bra band ännu. Klockorna är mellan 31-33 mm och mellan 6-7mm tunna. Mekaniska allihop. De bärs förvånansvärt väl i och med tunnheten som bidrar till ett större intryck. Två av klockorna har jag ropat in på auktion för under 400kr trots nyskick. Sedan har jag kompletterat med snygga modernare band. Le Pharen har inte fått nytt band ännu.
Alla kvalitetstillverkare, dock förgyllda men med ett rejält lager guld som jag aldrig kommer slita igenom.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg



Skulle jag på en riktigt tjusig tillställning och skulle gå all in (och inte hade några ekonomiska begränsningar) så hade jag övervägt den klocka som Pras visar upp i Hodinkees Talking
https://www.hodinkee.com/articles/video-talking-watches-with-pras
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Och till alla okunniga dessinformerade stilpoliser så är det till frack som du inte bär armbandsur, utan gärna ett litet smidigt frackur i fickan i stället.

Gott nytt år på er klockkamrater! Nu skall jag koncentrera mig på nyårsförberedelserna av hummern och oxfilén. Om jag bär smoking i kväll? Nej jag önskar det, med tar en lugn kväll hemma med familjen (med mycket skotträdd hund) då vi snart skall ut på resa.

Och kom nu med förslag och tankar om klockor till smoking!

//Rozzy :cigar:
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Återkommande ämne varje nyår... :cool:
Klart man kan ha klocka till smoking!

Jag kör smoking ikväll. Självklart m knytfluga å utan gördel å annat trams.

Tyvärr har jag ingen bra "smokingklocka" på svart band, men kommer att välja min vintage DJ m blå tavla och Jubilee. Tycker det funkar...
(Om jag orkar ska jag se om jag kan skaka fram ett svart läder ur gömmorna... Återkommer i frågan!)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Roliga klockor allihopa även fast favoriterna är 5196P (Breguet nummer, mums) och VC Traditionnelle.
Saknar Reverso men den kanske var ett för givet val?

Edit:
@Rozzy såg att ni hade en skotträdd hund. Stackars.
Vi hade också en rädd hund i många år, inte roligt för någon. Hon vägrade gå ut och kissa på flera dagar runt nyår.
Enda gången på året hon fick sova i sängen.
Ni åker inte ut till Arlanda där det är fyrverkeri förbud? Såg på nyheterna att ett av hotellen hade öppnat för hundar inatt.
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Roliga klockor allihopa även fast favoriterna är 5196P (Breguet nummer, mums) och VC Traditionnelle.
Saknar Reverso men den kanske var ett för givet val?

Edit:
@Rozzy såg att ni hade en skotträdd hund. Stackars.
Vi hade också en rädd hund i många år, inte roligt för någon. Hon vägrade gå ut och kissa på flera dagar runt nyår.
Enda gången på året hon fick sova i sängen.
Ni åker inte ut till Arlanda där det är fyrverkeri förbud? Såg på nyheterna att ett av hotellen hade öppnat för hundar inatt.
Nä, vi bor på landet så det är inte så mycket fyrverkerier i kombination med lite extra hög volym på partymusiken :)

Rocky hälsar!
image.jpeg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det blir faktiskt en Speedy till Smokingen idag. Kanske helgerån med tanke på det du skrev om clean look. Men som jag skrev tidigare idag så har ju klockan en klar koppling till raketer och raketer har en klar koppling till Nyårsafton. Även om jag förstår och vet av egen erfarenhet att det är ett helvete för husdjuren:-/
image.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Har varken smoking eller uret här, men annars hade denna legat bra till nu när det perfekta smokinguret (Midas) är borta:
image.jpg
Den Jaegern får 10/10 poäng i min bok för smoking. Den klickar banne mig i varenda punkt för bra smokingur.

Storleken
Ren
Tunnhet
Exklusiv
Vitmetall-ädel!
Svart blankt skinnband

Bravo! (Bättre bilder tack!)
 
Senast ändrad:

Whedda

Rolex
Roliga klockor allihopa även fast favoriterna är 5196P (Breguet nummer, mums) och VC Traditionnelle.
Saknar Reverso men den kanske var ett för givet val?

Edit:
@Rozzy såg att ni hade en skotträdd hund. Stackars.
Vi hade också en rädd hund i många år, inte roligt för någon. Hon vägrade gå ut och kissa på flera dagar runt nyår.
Enda gången på året hon fick sova i sängen.
Ni åker inte ut till Arlanda där det är fyrverkeri förbud? Såg på nyheterna att ett av hotellen hade öppnat för hundar inatt.

Reverson föll bort till förmån för Ultra Thin 39. Ville inte ha mer än en klocka per tillverkare. Annars vore den given.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

vekktah

Cartier
Skulle aldrig ha dressklocka eftersom jag inte tycker det är Snüggt (på mig). Och att köpa en fint ur för det endamålet? Nja. Min milgauss hade jag haft om den var kvar. Istället flåbuse med urverksmanschettknapparna och 40-presenten. Gott nytt år!!!
 

Singular

Rolex
2-Faktor

Applåd. Cool! (du får förresten ta dig hem snart...)

Knytfluga... "You keep setting me up for failure..." Gott Nytt År!

Det är egentligen mycket lättare än du tror. Den här guiden, med två knastertorra gentlemän från Södern, är helt perfekt - vi hänvisar våra kunder till den.


Jag låter smokingen hänga kvar hemma ikväll (veganskt nyårsfirande i Majorna...) och får nöja mig med tunn flanellkostym, denimskjorta och gammal bubbleback i guld.

Gott slut, alla klocksnackare!
 
Topp