• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka utan synligt varumärke

Scipio

Pandion
2-Faktor
Jag stör mig rätt mycket på att jag ska bära runt och göra reklam för olika varumärken, dessutom utan att få betalt. När det gäller kläder köper jag aldrig kläder med synliga varumärken. Det får gärna stå inuti men aldrig så det syns utanpå. Varumärket framkallar känslor hos omgivningen, i flera fall negativa. Det är ändå en minoritet som tycker det är fränt med status. De flesta vill inte sticka ut. Jag vill kunna köpa min fina klocka utan att skylta till höger och vänster om vad det är för märke. Det känns lite old school från branschen att inte ha tavlor utan varumärke. Som det är nu väljer man ett märke i ett lägre prissortiment om man inte vill sticka ut, men jag vill köpa en dyr klocka utan att det syns. Är det för mycket begärt?

Om kunderna efterfrågade anonyma tavlor måste marknaden ta fram det. Det har de insett i konfektionsbranschen. Kunderna vill inte gå omkring som vandrande reklampelare.

Instämmer med föregående talare. Dels är nog de flesta fabrikanter måna om att visa sina märken, dels tror jag att de allra flesta konsumenter också vill att det ska synas att de bär en exklusiv vara. Skulle tro att det är försvinnande få som skulle köpa en Rolex utan kronan, om det var möjligt.

Instämmer med föregående talare. Dels är nog de flesta fabrikanter måna om att visa sina märken, dels tror jag att de allra flesta konsumenter också vill att det ska synas att de bär en exklusiv vara. Skulle tro att det är försvinnande få som skulle köpa en Rolex utan kronan, om det var möjligt.
Kronan är ändå ganska diskret. Jag tänker mer att ha loggan mitt i tavlan.

H. Moser & Cie har jag för mig har en del modeller där du inte har varumärket synligt på urtavlan. Just denna är concept men har för mig att jag sett några fler modeller från samma tillverkare.

Moser-Concept-Watch-Fume-Monard-2.jpg

H-Moser-HMC-343.jpg

För mer info:

http://watchesbysjx.com/2015/03/pre...ndeavour-concept-watch-fume-with-pricing.html

Tror många ur klockor känns igen på utseendet oavsett om varumärket syns eller inte.
Utom på Nautilus? Det är väl återigen som med kläder, att de flesta ser skillnad på lågbudget kläder och de som kan. En Nautilus, eller vilken klocka som helst, blir inte sämre om den är fri från varumärket. Det är mer en känsla, att inte behöva skylta om det.

Utom på Nautilus? Det är väl återigen som med kläder, att de flesta ser skillnad på lågbudget kläder och de som kan. En Nautilus, eller vilken klocka som helst, blir inte sämre om den är fri från varumärket. Det är mer en känsla, att inte behöva skylta om det.

Vill du inte ha en logga så vill du inte ha det. Min poäng var bara att loggan på en Nautilus är diskret och märket anonymt för den stora skaran. Men du får väl helt enekelt ta bort loggan eller köpa något annat konstigt för att stilla dina demoner.

Archimede har en del modeller där man kan välja bort varumärket på tavlan. Sympatiskt.
Sen går det inte riktigt att jämföra klockor med kläder. Man måste komma jäkla nära för att kunna läsa på någons klocka.
42-H_3.jpg

Jag stör mig rätt mycket på att jag ska bära runt och göra reklam för olika varumärken, dessutom utan att få betalt. När det gäller kläder köper jag aldrig kläder med synliga varumärken. Det får gärna stå inuti men aldrig så det syns utanpå. Varumärket framkallar känslor hos omgivningen, i flera fall negativa. Det är ändå en minoritet som tycker det är fränt med status. De flesta vill inte sticka ut. Jag vill kunna köpa min fina klocka utan att skylta till höger och vänster om vad det är för märke. Det känns lite old school från branschen att inte ha tavlor utan varumärke. Som det är nu väljer man ett märke i ett lägre prissortiment om man inte vill sticka ut, men jag vill köpa en dyr klocka utan att det syns. Är det för mycket begärt?

Hur gör du med bilen ?

Panerai har några utan logga på tavlan.
Panerai Luminor 1950 3 Days Titanio DLC, 47mm Special Editions 2.jpg

Vad du kan göra annars är att låta någon som vet vad de håller på med helt enkelt måla om tavlan. Resultatet blir såklart mer eller mindre bra beroende på vilken typ av tavla det är men på en del klockor går det säkert att få till det bra. Däremot så kommer det säkert sänka andrahandsvärdet en hel del om du någon gång vill sälja.

Vill du inte ha en logga så vill du inte ha det. Min poäng var bara att loggan på en Nautilus är diskret och märket anonymt för den stora skaran. Men du får väl helt enekelt ta bort loggan eller köpa något annat konstigt för att stilla dina demoner.
Jag har inga demoner. Jag tänker på smycken, väskor, bostäder m.m. som vi tar för givet saknar varumärken. Den som är initierad ser det ändå. Jag tänkte att tråden ska handla om fenomenet i stort, inte om mig. Bilar och klockor har alltid (med några undantag) ett tydligt synligt varumärke. Varför och är det verkligen så att målgruppen som inte vill ha det är så liten att producenter inte överväger alternativ?

Kemmner, Stowa, Dievas, Steinhart, Laco.
Finns säkerligen rätt många till.
Du kände till fler, men jag tänker på branschen som helhet, inte specifika märken. T ex en daydate utan att det ska stå Rolex mitt i. Det som kan något om klockor ser ändå vad det är, men jag slipper göra gratis reklam och det gör den ändå mer diskret. Det kan inte vara möjligt att det bara är jag som funderar kring detta. Jag menar inte heller att det ska vara generellt utan att det ska finnas valmöjlighet.

Archimede har en del modeller där man kan välja bort varumärket på tavlan. Sympatiskt.
Sen går det inte riktigt att jämföra klockor med kläder. Man måste komma jäkla nära för att kunna läsa på någons klocka.
42-H_3.jpg
ja, det är fina exempel med Archimede. Personligen vill jag hävda att det är direkt jämförbart med allt som vi omger oss, i synnerhet kläder. Det är frågan om man vill ha en egen stil eller köpa ett koncept i en fanclub och bli en i gruppen. Det är inte lätt att dölja en Rolexlogga idag när du sitter med olika grupper dagligen vid ett sammanträdesbord eller i en videokonferens med HD-kamera. Alla syns tydligt.

Tillbaka
Topp