• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka utan synligt varumärke

@stelah
Om vi vänder på det, varför skulle en tillverkare inte vilja skylta med sitt varumärke? Skulle inte du vilja ha ditt varumärke på dina produkter?
Den är självklar. Det ligger i sakens natur att ett företag som lever på klockor vill sprida kunskap om dem. De tjänar pengar på det och lever längre som företag. Det behövs två parter för att det ska fortgå. Det är ju i marknaden parterna möts. Finns det en potentiellt stor grupp köpare som inte vill ha loggan, kommer det att komma upp sådana alternativ. Företagen har ju sina idéer och visioner. På den andra sidan finns det människor som har sina behov och önskningar. Möts de inte blir det ingen deal. Sen finns det naturligtvis företag som inte ser potentialen och kör på enligt traditionen och lever gott på det, men det finns också de som är lyhörda och ser sitt företag i ett större sammanhang än enbart som business.

Varför skulle du få välja om företaget har sin logga på sin produkt? Klart de vill göra reklam, eller skriva ut vem som gjort produkten för att få briljera. Helt orimligt att inte ha sin logga/namn på en produkt.
Och helt rimligt för en köpare av en produkt att välja bort loggan om man vill.
Sen får väl producenten besluta om man vill leverera det kunden vill ha eller inte.
Produkten är väl till för köparen, inte tvärtom?
Har någon försökt beställa "custom made" utan logga från någon större tillverkare?

Håller med TS till viss del, men inte när det gäller klockor.
Ska man vara helt ärlig så är det verkligen inte många (förutom oss) som förstår eller ens bryr sig, och man måste komma otrevligt nära för att ens kunna läsa varumärket. Om "de" skulle komma nära och ser att det står JLC, PP, BP eller AP så säger det dem ingenting annat än "vad snygg den var".....sedan är diskussionen slut !.

Nja....Om man skulle ha en Jaeger LeCoultre så kanske de undrar om Jägermeister börjat med reklamklockor....typ !

Klockmärken är ett väldigt smalt intresseområde, vilket tilltalar mig som hellre skulle ha en PP på armen än en Ferrari i garaget. Anledningen är att Ferrarin köper den som VILL synas (liten Snopp !?!) och den som har (exempelvis) en PP på armen behöver inte bevisa något för någon......

Och helt rimligt för en köpare av en produkt att välja bort loggan om man vill.
Sen får väl producenten besluta om man vill leverera det kunden vill ha eller inte.
Produkten är väl till för köparen, inte tvärtom?
Har någon försökt beställa "custom made" utan logga från någon större tillverkare?
Varför skulle de själva frivilligt sälja tavlor utan loggor? Tror nog inte det finns mycket att finna där. De sätter ju loggan på plats av en anledning (oavsett vilken). Just för att de bestämmer hur klockan ska se ut. Det är ju jävligt få märken som gör "custom made" grejer också, vad det beträffar.

Jag oroar mig inte. Jag funderar mer kring vilka konsekvenser det för i det lilla och i det stora, att vi kategoriseras in i fack. Visst, jag köper det jag gillar, men ingen kan ta bort det faktum att varumärken talar. Klart jag kan skita i vad andra tycker men som psykologisk individ påverkar jag andra och andra påverkas av mig så frågan är om varumärket ljuger om mig och vill berätta något som inte stämmer. Jag pratar om en klocka i vardagen där vi interagerar med andra, inte om den ingår i en klockintresserads samling.
Självklart påverkar hela din uppenbarelse andra. Hur du ser ut, hur du talar, hur du luktar och till och med hur du andas. Om det står Rolex, Steinhart eller inget på klockan som i övrigt är förvillande lik de andra lär knappast vara primärt för ditt sociala samspel. För övrigt är det nyttigt för din omgivning att få utmana sina ev Rolex triggers och träna på sina responser till dessa.

En hel del folk kan se att det är en Rolex utan att läsa på tavlan. Det är ett så pass instämplat varumärke i moderna människans hjärnor.

Precis som att många ser vad det är för bil utan att gå fram och titta på loggan.

Dvs. Har du en Parnis utan logga så misstas den för en Rolex, tills folk kollar nära och ser att det är en kopia utan loggor.

Håller med TS till viss del, men inte när det gäller klockor.
Ska man vara helt ärlig så är det verkligen inte många (förutom oss) som förstår eller ens bryr sig, och man måste komma otrevligt nära för att ens kunna läsa varumärket. Om "de" skulle komma nära och ser att det står JLC, PP, BP eller AP så säger det dem ingenting annat än "vad snygg den var".....sedan är diskussionen slut !.

Nja....Om man skulle ha en Jaeger LeCoultre så kanske de undrar om Jägermeister börjat med reklamklockor....typ !

Klockmärken är ett väldigt smalt intresseområde, vilket tilltalar mig som hellre skulle ha en PP på armen än en Ferrari i garaget. Anledningen är att Ferrarin köper den som VILL synas (liten Snopp !?!) och den som har (exempelvis) en PP på armen behöver inte bevisa något för någon......
Jag får faktiskt gliringar ibland från mina kollegor och chefer som sitter och sneglar på möten och sen kommenterar något i efterhand. De är typiska personer som inte vet något om klockor. - Den var inte speciellt dyr, kan jag säga så jag får lång näsa för att tona ner frågan. Då hr jag inte dyra klockor om man jämför i det här sammanhanget, men poängen är att jag tror folk ser mer än vi tror, även om de inte detaljerat kan redogöra för märkets historia, storytellings eller urverk. Min chef, som innan semestern var med mig inne på Nymans uttryckte därinne - Finns det så stor marknad för folk som behöver bekräftelser. Jag orkade inte svara och göra det mer komplicerat än hennes uppfattning. Jag måste tillägga att den här frågan har stor betydelse för var i samhället man befinner sig. Jag har jobbat i småföretag där statusattribut varit något alla jobbade mot. Sen har jag varit i miljöer där statusprylar gör att du förlorar förtroendet. Det första intrycket går inte att reparera, oavsett om du jobbar med försäljning eller på andra sätt möter människor från olika grupper i samhället.

Du kände till fler, men jag tänker på branschen som helhet, inte specifika märken. T ex en daydate utan att det ska stå Rolex mitt i. Det som kan något om klockor ser ändå vad det är, men jag slipper göra gratis reklam och det gör den ändå mer diskret. Det kan inte vara möjligt att det bara är jag som funderar kring detta. Jag menar inte heller att det ska vara generellt utan att det ska finnas valmöjlighet.

Du betalar ju för att göra reklam genom att bära en klocka...........så det är lite komiskt. Tillverkarna avstår nog gärna de få kunder som har problem med en logga. Om det vore valbart med logga så ser ändå folk vilket märke du bär.....så är det bara för att bli av med loggan.....pilla bort den eller avstå klockan som koncept...

Oavsett hur du gör så folk kommer att lära sig att det här uret är det och det och att det har ett värde.
Tjuvarna lär sig också hur värde saker ser ut med eller utan logga.
Bäst att handla på Ur&Penn och ingen kommer att bli avundsjuk.
Finns ju svart tejp att klistra över annars (så gör dem på tv 1 och 2).

Jag får faktiskt gliringar ibland från mina kollegor och chefer som sitter och sneglar på möten och sen kommenterar något i efterhand. De är typiska personer som inte vet något om klockor. - Den var inte speciellt dyr, kan jag säga så jag får lång näsa för att tona ner frågan. Då hr jag inte dyra klockor om man jämför i det här sammanhanget, men poängen är att jag tror folk ser mer än vi tror, även om de inte detaljerat kan redogöra för märkets historia, storytellings eller urverk. Min chef, som innan semestern var med mig inne på Nymans uttryckte därinne - Finns det så stor marknad för folk som behöver bekräftelser. Jag orkade inte svara och göra det mer komplicerat än hennes uppfattning. Jag måste tillägga att den här frågan har stor betydelse för var i samhället man befinner sig. Jag har jobbat i småföretag där statusattribut varit något alla jobbade mot. Sen har jag varit i miljöer där statusprylar gör att du förlorar förtroendet. Det första intrycket går inte att reparera, oavsett om du jobbar med försäljning eller på andra sätt möter människor från olika grupper i samhället.

Ja du har kanske rätt i att folk ser mer än vad man tror, men min gissning är att det mer ofta är mer avundsjuka inblandad i kommentarerna om du skulle komma till jobbet i en ny Tesla för 700kkr än om du kommer dit med en klocka värd samma summa. Min teori är att eftersom det är "något litet" och där det kan vara "snyggt utan att vara snordyrt" så är det svårt för en icke invigd att se detaljerna. Din kvinnliga chef hade (enligt mitt sätt att se på saken) totalt fel när hon sa "Finns det så stor marknad för folk som behöver bekräftelser". Jag hade verkligen INTE köpt en dyr klocka om jag var ute efter reaktioner eller bekräftelse. Snarare är en exklusiv klocka nog det sista (av alla lyxprodukter jag kan komma på) som jag hade köpt.

...........men det är ju jag det !

De kriminella gråhandlarna kanske kan skrapa bort loggan åt sig annars @stelah

Du har en riktigt trött attityd och jag kan göra dig en tjänst genom att berätta varför;

- Du visar inte ens tillstymmelse till försök att sätta dig in i frågeställningen utan ger bara enfaldiga svar.

- Du hänvisar till tidigare inlägg där TS haft fel i sak. Släpp det och gå vidare, eller du gillar att sparka in öppna dörrar?

- Du har en otrevlig ton och du skulle ha svårt att finna acceptans i mitt umgänge eller sociala sammanhang mer komplexa än grabbgänget på Sunny Beach.

Du har en riktigt trött attityd och jag kan göra dig en tjänst genom att berätta varför;

- Du visar inte ens tillstymmelse till försök att sätta dig in i frågeställningen utan ger bara enfaldiga svar.

- Du hänvisar till tidigare inlägg där TS haft fel i sak. Släpp det och gå vidare, eller du gillar att sparka in öppna dörrar?

- Du har en otrevlig ton och du skulle ha svårt att finna acceptans i mitt umgänge eller sociala sammanhang mer komplexa än grabbgänget på Sunny Beach.
Om du kunde se den stora bilden i detta och hela forumet som sig så hade du nog funnit det roliga i Hexagons inlägg :)
Ibland tröttnar man på dessa eviga trådar som inte tillför något helt enkelt <3

Jag stör mig rätt mycket på att jag ska bära runt och göra reklam för olika varumärken, dessutom utan att få betalt. När det gäller kläder köper jag aldrig kläder med synliga varumärken. Det får gärna stå inuti men aldrig så det syns utanpå. Varumärket framkallar känslor hos omgivningen, i flera fall negativa. Det är ändå en minoritet som tycker det är fränt med status. De flesta vill inte sticka ut. Jag vill kunna köpa min fina klocka utan att skylta till höger och vänster om vad det är för märke. Det känns lite old school från branschen att inte ha tavlor utan varumärke. Som det är nu väljer man ett märke i ett lägre prissortiment om man inte vill sticka ut, men jag vill köpa en dyr klocka utan att det syns. Är det för mycket begärt?
Svaret är som vanligt vintage! Finns gott om gamla klockor som är snordyra trots att varumärkena idag är utdöda eller körda i botten. Köp universal geneve, enicar, lemania, movado, gallet eller nåt liknande och ingen känner igen logon. Även vintageklockor som omgivningen uppfattar som mellandyra t ex speedmasters, tudor, heuer etc kan vara obegripligt mycket dyrare än de ser ut.

Vintage är ju ännu värre?! Tiffany, Comex m.fl dubbla varumärken på handleden! :)

Mitt bidrag/förslag i kategorin
Ressence
IMG_4407.PNG

Det här blir ju OT, men struntsumma.
-Tror du missade något. Typ att trådstarten var rätt trött, precis som jag också blev när jag läste den. Men det är ju inte min sak att avgöra. Smaken är ju som baken, tur nog. Jag ägnade den en liten tankestund om den iallafall och ställde några decently rimliga frågor till TS utan att få svar.

Och som svar på din nästa punkt där du tydligen inte begrep ironi. -Alla kan ha fel.. Jag har haft fel 100 gånger, men man måste ju få skoja om det ibland, inte sant? Trodde det var uppenbart ironiskt när jag länkade ett klipp med trumljud. Men tydligen gick inte det tåget hela vägen fram till alla perronger.

Valfri svart spritpenna och dra ett streck över företagsnamnet. Resten är ju ändå handmålat liksom. RM 19-02
image.jpeg

• Like
Reactions: JLW
Tycker liknelsen med kläder har en poäng, I klädvärlden verkar ju bättre kvalitet vara synonymt med mindre (synliga) loggor. Men det bygger väl lite på ett "den som vet, vet" resonemang där bra kvalitet på tyg och bra skräddade produkter känns igen av de som är intresserade.

Detsamma borde kunna gälla klockor också men vi (klocknördar) överdriver nog kunskapen hos allmänheten där nivån nog generellt inte sträcker sig längre än Rolex och Omega. Med en Patek, Vacheron el JLC kommer man nog undan i 99% av fallen.

Bilmärken är också statusmarkörer och ingen skickar väl ut företagets säljare i för fina bilar med tanke på kundernas reaktioner. Men där är också kunskapen generellt sett högre.

Precis. Om det hade varit en bra, snygg klocka men ett för allmänheten helt okänt fabrikat skulle då varumärket vara ett "problem" ?

Både klockor och bilar är produkter som väljs med en hög grad av känsloargument även om det flesta förnekar detta och försöker motivera sitt val med alla möjliga förklaringar.
Samma sak gäller väl man inte vill ha varumärket synligt? Varumärket är värdeladdat hur man än resonerar.

Panerai har några utan logga på tavlan.
Panerai Luminor 1950 3 Days Titanio DLC, 47mm Special Editions 2.jpg

Vad du kan göra annars är att låta någon som vet vad de håller på med helt enkelt måla om tavlan. Resultatet blir såklart mer eller mindre bra beroende på vilken typ av tavla det är men på en del klockor går det säkert att få till det bra. Däremot så kommer det säkert sänka andrahandsvärdet en hel del om du någon gång vill sälja.
Satan vad snygg denna var! Har du ref. på denna?

PatekPhilippePW1-5939dd8f5f9b58d58ae75378.jpg

Håller med! Det finns gott om designelement på våra små urtavlor ändå.
Moser & Cie, Ochs & Junior och De Bethune är några som tycks förstå det.

Reklam (för tillverkaren) och status (för köparen) gissar jag är huvudanledningarna till loggorna.

Tillbaka
Topp