• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockan du aldrig skulle köpa, och varför.

Många modeller från Rolex.
Kostar för mycket jämfört med vad man får enligt mig.
Ja måste hålla med dig på sätt och vis, priserna har skenat för mycket. Hade ju älskat att ha en men vill inte lägga så mycket på en rolex tyvärr.. så jag sitter och är avundsjuk på folket som har såna istället 😁

Intressant att det går mode i att klocknördar hatar på Hublot. Tycker de gör många fina modeller och har en given plats i klockhistorien. Min första egna är på ingång.
Det har väl alltid varit populärt att hata på Hublot? Eta-verk, ingen anrik historia osv...

Klockor med skruvhuvuden som pekar åt alla möjliga och omöjliga håll går helt bort för mig, tycker det ser slarvigt och billigt ut.
7C9F5076-B415-40C0-A97C-3EEE11F3E122.jpeg
5EED715C-8589-43A2-BB3B-B8FFE87C0601.jpeg

Nej nej urs och tvi. Det ska vara ordning och reda på skruvskallarna som nedan:
087B289B-3A82-4D67-857F-933C59CD147B.jpeg

CDDB7869-9E07-42D5-959D-8D6B1C4A7528.jpeg
Det är självklart inte riktiga skruvar ovanpå AP bezel, annars hade de aldrig fått dem att linjera

Klart det inte alltid varit så. Men har säkert pågått många år. Mode går det helt klart i det iaf. Kan hålla med om att de är lite dyra, resten förstår jag inte alls.
Jag säger inte att jag håller med, bara att jag tycker att jag hört om fenomenet under de 10 år jag sysslat med klockor...

Det är självklart inte riktiga skruvar ovanpå AP bezel, annars hade de aldrig fått dem att linjera
Givet, de hade inte gått att skruva ner heller pga utformningen men mitt ordningssinne skriker när skruvhuvuden pekar åt olika håll, särskilt med spårskruv då det så tydligt syns. Mer torx i klockor vore något 🙂 just Hubloten hade jag mer än gärna haft om det inte vore för skruvarna.

De skruvarna som sitter på baksidan kan jag under protest köpa att de inte linjerar men de slipper jag se för det mesta.

Givet, de hade inte gått att skruva ner heller pga utformningen men mitt ordningssinne skriker när skruvhuvuden pekar åt olika håll, särskilt med spårskruv då det så tydligt syns. Mer torx i klockor vore något 🙂 just Hubloten hade jag mer än gärna haft om det inte vore för skruvarna.

De skruvarna som sitter på baksidan kan jag under protest köpa att de inte linjerar men de slipper jag se för det mesta.
Fair enough, själv gillar jag när det är lite oordning på bezelskruvar, lite industriellt stuk och inte för tillrättalagt perfekt på en sportklocka.
Kollar du på baksidan på många AP modeller ser det likadant ut där de använder äkta skruvar för att fästa baklocket i boetten

Fair enough, själv gillar jag när det är lite oordning på bezelskruvar, lite industriellt stuk och inte för tillrättalagt perfekt på en sportklocka.
Kollar du på baksidan på många AP modeller ser det likadant ut där de använder äkta skruvar för att fästa baklocket i boetten
Alla är vi olika, jag har lite problem med länkskruvarna också på de flesta av mina klockor… borde vara stift så man slipper se oordningen. Eller så är är det kanske jag själv som är lite i oordning 🙂

Haha, tänkte skriva exakt samma sak om industriellt stuk och funktion före utsmyckning. Tack!

Skönt att vi är några som tycker lika i denna fråga 😀
Det är också väldigt svårt att tillverka "riktiga" skruvar som linjerar perfekt (läs nästan omöjligt), det är därför dessa med perfekt linjering antingen är helt och hållet fejkskruvar eller kantiga/hexagonala där muttern istället dras åt på baksidan (tvivlar på att den icke synliga muttern linjerar perfekt).

Finns väl hur mycket som helst.
Omega - om landstinget var en klocka
Grand Seiko - perfektion utan själ
JLC - för kliniska i de flesta fall
G-shock - var unik genom att göra som alla andra
Sjöö & Sandström - lika mycket djup som som valfri genpool i amerikanska södern.
Nomos - allas favoritklocka som ingen äger
Sinn - NEJ!
Tudor - borde ingå ett par funktionssandaler i köpet

Jag skulle aldrig köpa en Rolex.
Påminner för mycket om såna där klockor som fanns
i automaten bredvid tuggummiautomaten i min barndom…
Den som vet vad jag pratar om, den vet.
Övriga orkar jag inte förklara för.

Kul tråd ändå, finns utrymme att faktiskt utmana sina egna preferenser något.

Jag skulle aldrig (i nuvarande marknadsläget) köpa en Rolex. Dels för att hela grejen är så överblåst och fånigt för något som rent ut sagt är ganska tråkigt. Sen att jag gärna skulle vilja ha några av deras modeller får mig att fundera på om det är hypen eller om det faktiskt är så att de är bra? Men just nu, aldrig köpa Rolex!

Kul tråd ändå, finns utrymme att faktiskt utmana sina egna preferenser något.

Jag skulle aldrig (i nuvarande marknadsläget) köpa en Rolex. Dels för att hela grejen är så överblåst och fånigt för något som rent ut sagt är ganska tråkigt. Sen att jag gärna skulle vilja ha några av deras modeller får mig att fundera på om det är hypen eller om det faktiskt är så att de är bra? Men just nu, aldrig köpa Rolex!
Rolex är fortfarande en sån klocka som lever rätt mycket på dem ses som en status symbol tyvärr.. därför så många youtubers och C-kändisar ska ha såna, för det är sån klocka man ska ha om man är något typ.. tycker inte rolex har levererat något speciellt utan känns som samma klocka du kan köpa för 10.000 kr men det inte står rolex på den..

Rolex är fortfarande en sån klocka som lever rätt mycket på dem ses som en status symbol tyvärr.. därför så många youtubers och C-kändisar ska ha såna, för det är sån klocka man ska ha om man är något typ.. tycker inte rolex har levererat något speciellt utan känns som samma klocka du kan köpa för 10.000 kr men det inte står rolex på den..
Jag skulle aldrig (i nuvarande marknadsläget) köpa en Rolex. Dels för att hela grejen är så överblåst och fånigt för något som rent ut sagt är ganska tråkigt.

Tycker ovan kommentarer bevisar @v0n ’s inlägg att det är trevligare att diskutera vad man vill ha än att bara sitta och gnälla över vad man inte vill ha.

Senast ändrad:
Tycker ovan kommentarer bevisar @v0n ’s inlägg att var det är trevligare att diskutera vad man vill ha än att bara sitta och gnälla över vad man inte vill ha.
Må så vara.
Och fortfarande så är det utav egen fri vilja man är inne på denna tråd.
Gillar man det så gör man eller så gör man inte, blir inte enklare än så faktiskt. 🤔

Känner att folk har missuppfattat det här med att skriva i tråden och att prata här. Det är HELT OCH HÅLLET DITT EGNA VAL ATT GÅ IN HÄR OCH TA DEL UTAV DET SOM DELAS UTAV FOLK. Du skickas INTE in här utan du måste klicka dig in till tråden för att läsa, och gillar man inte det som står är det bara gå ut och gå in på någon annan tråd. Cancel culture får lugna ner sig nu och inse att folks åsikter och intressen inte alltid faller i linje med deras egna. Och man själv väljer att vara här inne. Om folk vill klaga eller hylla så är det deras val och rätt.

Tillbaka
Topp