P.
Fula som stryk/Alfahanne accessoar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
P.
Nej.Menar du den här?
![]()
Känner lite så som du att det känns lite mer intimt med en klocka vars märke har lite historia bakom.Skulle aldrig köpa en klocka bara för att nån annan har den. Klocka måste ha antigen historia bakom eller i given stund vara så snygg att det inte spelar roll vad den heter eller vad den kostar.
Inte nödvändigtvis klockmärke i sig utan att man kanske fastnat för en klocka av olika anledningar, låt säga att ens far hade en eller att spec passar in. Man går igenom olika stadier random timvisare, enkel klocka, mekanisk klocka, automatisk klocka, en med flera komplikationer, dyr klocka, unik klocka, spelar ingen roll så länge den är bekvämKänner lite så som du att det känns lite mer intimt med en klocka vars märke har lite historia bakom.
Godmorgon!
Tycker det fattas en tråd här där man kan lägga fram argument för varför man inte skulle köpa en viss klocka/ visst märke på klocka baserad på individuella anledningar.
Kanske man har dåliga erfarenheter att dela med sig utav eller helt enkelt smakmässigt osv.
Klockmärket jag aldrig skulle köpa t ex är ju en Philip Patek…
Anledning?
Har helt enkelt inte såna pengar att lägga på en klocka även om man tjänar bra
Men är någon sugen på att donera en till mig är det helt okej![]()
Det är bra att köpa de man gillar. Däremot skulle jag kunna köpa en Patek, dock inte för statusens skull, mer för att deras hantverk och historik varit med och drivit horologin framåt. Att man får med status på köpet ser jag som ett besvär.Min grundprincip är att jag aldrig skulle köpa en klocka jag inte gillar. Oavsett pris eller inkluderad status i att ha den.
T.ex. skulle jag aldrig köpa en Patek Philippe hur rik jag än vore. Orsak: jag finner inte designen attraktiv för mig. Certina, Tissot, Seiko och Rolex tycker jag har snyggare klockor. Även Islander som har blivit en av mina favoriter är snyggare.
Fyrkantiga urtavlor faller inte i min smak.
OCH: jag skulle aldrig köpa en fakeklocka.
Dock.. Så bidrar den tyvärr till en ganska tråkig utveckling av KS under tiden från pandemin startade ca. Om jag inte startar trådar själv vilket jag gör ibland så läser jag ju i dom trådar det är aktivitet. (Det är så tråkigt att läsa om gamla inlägg...). Om då de inlägg som drar trafik antingen handlar om klockor som investering eller den här typen av ganska meningslösa diskussioner blir det ju inte så kul att hänga på KS. Så det har visst betydelse för forumet om det startas meningsfulla trådar eller inte. Sedan säger jag därmed inte att jag har rätt att avgöra om den här tråden är intressant eller inte men för mig är den inte det.Känner att folk har missuppfattat det här med att skriva i tråden och att prata här. Det är HELT OCH HÅLLET DITT EGNA VAL ATT GÅ IN HÄR OCH TA DEL UTAV DET SOM DELAS UTAV FOLK. Du skickas INTE in här utan du måste klicka dig in till tråden för att läsa, och gillar man inte det som står är det bara gå ut och gå in på någon annan tråd. Cancel culture får lugna ner sig nu och inse att folks åsikter och intressen inte alltid faller i linje med deras egna. Och man själv väljer att vara här inne. Om folk vill klaga eller hylla så är det deras val och rätt.
Vaffödå, Oris har en finfin horologisk historia, independent o gör mkt egna tweaks o roligtSticker ut och säger Oris med grunden att det är lite som att köpa en bil![]()
Så ts borde förstått att du personligen inte skulle tycka tråden är meningsfull men att du trots det kommer läsa i den och därför borde ts inte startat tråden eftersom du, trots att du vet att tråden inte intresserar dig, ändå kommer att läsa i den...Dock.. Så bidrar den tyvärr till en ganska tråkig utveckling av KS under tiden från pandemin startade ca. Om jag inte startar trådar själv vilket jag gör ibland så läser jag ju i dom trådar det är aktivitet. (Det är så tråkigt att läsa om gamla inlägg...). Om då de inlägg som drar trafik antingen handlar om klockor som investering eller den här typen av ganska meningslösa diskussioner blir det ju inte så kul att hänga på KS. Så det har visst betydelse för forumet om det startas meningsfulla trådar eller inte. Sedan säger jag därmed inte att jag har rätt att avgöra om den här tråden är intressant eller inte men för mig är den inte det.
True that.Klockor med skruvhuvuden som pekar åt alla möjliga och omöjliga håll går helt bort för mig, tycker det ser slarvigt och billigt ut.
![]()
![]()
Nej nej urs och tvi. Det ska vara ordning och reda på skruvskallarna som nedan:
![]()
![]()
Oh, betyder det att t.ex mikrotråden inte kommer tillåta idiotinlägg från fan och hans moster längre?Så ts borde förstått att du personligen inte skulle tycka tråden är meningsfull men att du trots det kommer läsa i den och därför borde ts inte startat tråden eftersom du, trots att du vet att tråden inte intresserar dig, ändå kommer att läsa i den...
Got it....
Men kom igen… du är ju den enda som bidrar med en dålig stämning.. det är ju du som försöker bråka med folk, låt folk göra precis vad dem vill. Du hade ju noll intresse av tråden så vad gör du här? #stopcancelculture…Oh, betyder det att t.ex mikrotråden inte kommer tillåta idiotinlägg från fan och hans moster längre?
Inklusive ledning, lurkare och moderatorer som har exakt noll intresse av t.ex den tråden...
Got it!
Kul att för en stund dissa istället för att hissaÄr det inte enklare att fokusera på klockor man vill ha istället?
Känner att folk har missuppfattat det här med att skriva i tråden och att prata här. Det är HELT OCH HÅLLET DITT EGNA VAL ATT GÅ IN HÄR OCH TA DEL UTAV DET SOM DELAS UTAV FOLK. Du skickas INTE in här utan du måste klicka dig in till tråden för att läsa, och gillar man inte det som står är det bara gå ut och gå in på någon annan tråd. Cancel culture får lugna ner sig nu och inse att folks åsikter och intressen inte alltid faller i linje med deras egna. Och man själv väljer att vara här inne. Om folk vill klaga eller hylla så är det deras val och rätt.
Ditt agerande är ju precis ett exempel på cancel culture. De som kritiserat tråden får tillbaks stora skopor i versaler och floskler.Du hade ju noll intresse av tråden så vad gör du här? #stopcancelculture…
Och sedan:Tycker det fattas en tråd här där man kan lägga fram argument för varför man inte skulle köpa en viss klocka/ visst märke på klocka baserad på individuella anledningar.
Absolut men tanken med med tråden är ju dock att främja sina egna tankar/erfarenheter utav klockor för att kan kanske till och med hjälpa andra t ex eller bara trevlig diskussion.
T ex om jag har haft problem med en klocka, jag skriver vad jag har haft för problem med klockan, smakmässigt/kvalitet/överpris osv och sen ser Kalle mitt inlägg och Kalle tänkte precis köpa den klockan som jag har haft problem med då kanske han funderar en extra gång och kanske inte har lust att ta chansen att råka ut för samma problem som jag mötteller som sagt en trevlig diskussion
![]()
Kan förstå tanken bakom det och kan ju vara bra med olika tips. Men av det som lagts in i tråden hur mycket upplever du själv varit sakliga tips för att någon inte skulle köpa en klocka? Än så länge har det endast varit subjektiva åsikter som ”Rolex är dumt för jag får inte stå på lista” eller ”bling är fult för jag gillar inte det” etc. etc.En del kanske tycker det är skönt att veta kring andras problem och liknande för att kunna göra ett informativt beslut kring klockor dem funderar på.
Dem som kritiserat att den inte ska finnas ja!Ditt agerande är ju precis ett exempel på cancel culture. De som kritiserat tråden får tillbaks stora skopor i versaler och floskler.
Givetvis är det upp till var och en att besöka, läsa och kommentera vilka trådar de vill. Men startar man en tråd som bygger på en anti-tes får man vara beredd att ta kritik.
Du förklarar trådens syfte med:
Och sedan:
Kan förstå tanken bakom det och kan ju vara bra med olika tips. Men av det som lagts in i tråden hur mycket upplever du själv varit sakliga tips för att någon inte skulle köpa en klocka? Än så länge har det endast varit subjektiva åsikter som ”Rolex är dumt för jag får inte stå på lista” eller ”bling är fult för jag gillar inte det” etc. etc.
Ja det är ju trots allt ett diskussionsforum så om folk har åsikter är inget konstigt.Dem som kritiserat att den inte ska finnas ja!
Och därför försvarat för varför den ska få finnas så många gånger nu att jag skiter blanka i vad ni än säger.
Och oavsett vad jag har satt upp gruppen till att man velat att den ska leverera och vad den i dagsläget gör är ju inte upp till mig eller en reflektion utav mig. Och om folk vill ventilera kring vad dem inte gillar osv, hitta folk som tycker som dem eller skapa en diskussion kring varför så är det strålande. Det är ju det som är deras rätt och jag tycker det är skitkul att dem känner för att göra det.
Det innebär ju att det fanns en plats för det och folk hittade platsen och tog den.
Så till både dig och v0n, skiter faktiskt i vad båda ni tycker, folk har och kommer fortfarande ha en plats där dem kan ventilera. Och skriva vad dem vill och känner för. Återigen så gillar ni det inte så scrolla vidare då för fan. Sista gången jag försvarar denna tråd för jag helt enkelt inte orkar bry mig igen.
All kärlek åt er!![]()
Den där är riktigt läcker! Haft den på min radar länge.True that.
![]()
Det var ju en otroligt speciell tavla ändåFör att återgå till ämnet litegrann... Sinn gör ju görfräcka klockor, men alla vet nog inte att de också tillverkar en av de gräsligaste modeller världen någonsin skådat:
1746 med porslinsurtavla.