• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring av Lloyds/Brookfield Underwriting AB?

Jimpa

Panerai
Som sponsor här kunde Brockfield ju fördelaktligen ha en KS rabatt kan jag tänka med så Mkt klockor här. Tack för tips @san jag ska kolla upp IF också :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
TryggHansa vägrade specialförsäkra mina klockor trots de fick in värderingsintygen och alla papper som krävdes. TH motiverade att värdena var för höga.. Ska testa Brookfield
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Mitt försäkringsbolag (Dina) hävdar med en dåres envishet att allt lösöre, konst, klockor och smycken är försäkrade till fullvärde oavsett totalbelopp så länge de är i hemmet. Jag har försökt mig på att få dem att förklara hur de beräknar värdet, men utan att få ett vettigt svar. Ska ta tag i detta nu efter helgerna och se on jag kan få det skriftligt, låter lite för bra för att vara sant...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Mitt försäkringsbolag (Dina) hävdar med en dåres envishet att allt lösöre, konst, klockor och smycken är försäkrade till fullvärde oavsett totalbelopp så länge de är i hemmet. Jag har försökt mig på att få dem att förklara hur de beräknar värdet, men utan att få ett vettigt svar. Ska ta tag i detta nu efter helgerna och se on jag kan få det skriftligt, låter lite för bra för att vara sant...
Låter märkligt! Kan ju bli miljontals kronor beroende på kund.

Min hemförsäkring hos Trygg-Hansa ersätter lösöre upp till 1 miljon, inklusive klockor. Men går jag utanför dörren är maxbeloppet 50.000:-. Därför valde jag Brookfield.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Hur gör ni som försäkrar och flippar klockor konstant?
Är det en uppsägningstid på varje försäkring på varje enskild klocka eller försäkrar ni totalbeloppet på samlingen ?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Hur gör ni som försäkrar och flippar klockor konstant?
Är det en uppsägningstid på varje försäkring på varje enskild klocka eller försäkrar ni totalbeloppet på samlingen ?
Fick svar från Brookfield att det bara är att säga upp försäkringen om klockan säljs eller förs över på en ny vid flipp +\- pengar beroende vad den nya kostar.
 

Jimpa

Panerai
Låter märkligt! Kan ju bli miljontals kronor beroende på kund.

Min hemförsäkring hos Trygg-Hansa ersätter lösöre upp till 1 miljon, inklusive klockor. Men går jag utanför dörren är maxbeloppet 50.000:-. Därför valde jag Brookfield.
Så där ser min försäkring ut också fast via folksam + att jag höjt maxbeloppet till 80.000:- utanför dörren. Men känns ändå som det kan uppstå problem då jg inte skickat in något cert eller liknande på klockorna. Ringde o höjde premien och sa att jag hade lite nya smycken klockor väskor osv. De va inga problem, räknar dom med att man ska ha orginalkvitto på allt vid händelse utav förlust? De känns jävligt luddigt just nu. Ska kolla upp det närmre i veckan.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Så där ser min försäkring ut också fast via folksam + att jag höjt maxbeloppet till 80.000:- utanför dörren. Men känns ändå som det kan uppstå problem då jg inte skickat in något cert eller liknande på klockorna. Ringde o höjde premien och sa att jag hade lite nya smycken klockor väskor osv. De va inga problem, räknar dom med att man ska ha orginalkvitto på allt vid händelse utav förlust? De känns jävligt luddigt just nu. Ska kolla upp det närmre i veckan.
Har också Folksam upp till 80k så vissa klockor täcks under där. Problemen är troligtvis hur de räknar tex. åldersavdrag. Så blir du av med din klocka så slutar det kanske med att du bara får ut 50% av värdet.

Har också tänkt kolla upp det mer men inte tagit tag i det bara. Meddela gärna här om du kollar med Folksam.

Problemet med försäkringsbolag är ju att de flesta handläggare man pratar med verkar rätt okunniga. Ofta får man ju svaret "jag tror det". Man ska nog be om att få det skriftligt för att vara säker.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Vid en försäkringshändelse är det upp till en själv att styrka innehavet, försäkringsbolaget gör då en värdering på varan, har man värderingsintyg så hjälper det givetvis. Alltid bra att ha många bilder på ens ägodelar vilket kan användas som bevisning. Skadereglerarna är i regel erfarna och använder sig ofta av värderingsmän när det gäller sammlar/specialföremål.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Så där ser min försäkring ut också fast via folksam + att jag höjt maxbeloppet till 80.000:- utanför dörren. Men känns ändå som det kan uppstå problem då jg inte skickat in något cert eller liknande på klockorna. Ringde o höjde premien och sa att jag hade lite nya smycken klockor väskor osv. De va inga problem, räknar dom med att man ska ha orginalkvitto på allt vid händelse utav förlust? De känns jävligt luddigt just nu. Ska kolla upp det närmre i veckan.
Trygg-Hansa svarade mig att jag behövde en specialförsäkring. Skickade in värderingsintyg och fick efter någon vecka som svar att de hade mycket att göra. En vecka senare slutade de att svara :confused:
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vid en försäkringshändelse är det upp till en själv att styrka innehavet, försäkringsbolaget gör då en värdering på varan, har man värderingsintyg så hjälper det givetvis. Alltid bra att ha många bilder på ens ägodelar vilket kan användas som bevisning. Skadereglerarna är i regel erfarna och använder sig ofta av värderingsmän när det gäller sammlar/specialföremål.
Har mina värderingsintyg och kvitton inlåsta i ett brandsäkert kassaskåp hos en bekant.
 

Jimpa

Panerai
En samlingsförsäkring på tre rolex för mig (två sub och en datejust) skulle landa på 6000kr/år. Det blir ju 500kr månaden. Då var ålder och området jag bodde i bidragande till den premien. Ska jämföra med IF också i dagarna
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Låga försäkringspremier är bra tills det händer något. De olika villkoren är en djungel där en lekman för veta om de är bra eller inte den dagen det händer. Jag har ingen försäkring alls, mer än länsförsäkringars drulleföräkring som täcker upp till 50000 kr. Resten klarar jag om något händer. Den kostar 250 kr/år. Sannolikheten att något händer är trots allt liten med sunt förnuft och inte utsätter sig får högriskområden.
 

JohnDoe

Rolex
Tycker tyvärr att de flesta försäkringsbolag har så mycket undantag så att när det verkligen händer något får man inte en krona iaf.
 

Zingo

Rolex
Ett försäkringsvillkor som är värt att kolla upp är vad som gäller om man är onykter... Efter en öl får man inte köra bil, trist om inte heller klockförsäkringen gäller då eller försämrade villkor (högre sannolikhet för rån eller självförvållad skada när man är onykter). :nailbiting:
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ett försäkringsvillkor som är värt att kolla upp är vad som gäller om man är onykter... Efter en öl får man inte köra bil, trist om inte heller klockförsäkringen gäller då eller försämrade villkor (högre sannolikhet för rån eller självförvållad skada när man är onykter). :nailbiting:
Alla försäkringar innehåller aktsamhetskravsmoment, är man för berusad skulle jag gissa att man inte uppfyller dessa, nykter har jag svårt att tro att något bolag kräver.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Funderar allvarligt på att flytta alla min försäkringar från Trygg-Hansa till något annat bolag :bored:

Fast så funkar hemförsäkringen och Drulle rätt smidigt hos TH. Dottern sjabblade bort sin mobiltelefon, och vi fick en ny ersatt efter 3 dagar bara, utan strul.
Dessutom så har jag haft en viltolycka på bilen, och även där har det gått smidigt till. Men som du redan märkt, är deras specialförsäkringsavdelning bara skit... Ska testa Brookfield
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fast så funkar hemförsäkringen och Drulle rätt smidigt hos TH. Dottern sjabblade bort sin mobiltelefon, och vi fick en ny ersatt efter 3 dagar bara, utan strul.
Dessutom så har jag haft en viltolycka på bilen, och även där har det gått smidigt till. Men som du redan märkt, är deras specialförsäkringsavdelning bara skit... Ska testa Brookfield
Bra att de kan göra något rätt men jag gillar inte deras attityd när det gällde specialförsäkringen och jag är en långsint jävel! :D
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vem har skrivit det finstilta hos brookfield? Vad gäller egentligen vid förvaring i låst gymskåp? Det gäller så länge jag själv är på gymmet?
Screen Shot 2016-01-08 at 14.41.49.png
 

Calfen

Panerai
Fick snabbt svar och en helt ok deal på min klocka dock täcker redan min hemförsäkring (50 tkr) 90 % av värdet men nästa klocka kanske !
 
Topp