• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring?

Rber

Audemars
2-Faktor
Nej den sätts ner i förhållande till underförsäkringen. Vi gör det enkelt för oss, klockan är värd 100 tkr du har försäkrat den till 50 tkr. Du tappar den i backen så du måste reparera. Kostnaden för reparation är 30 tkr. IOM att du är 50 procent underförsäkrad så får du ut 50 procent av kostnaden. I detta fall 15 tkr.
Jag vågar påstå att detta stämmer till 100%.

För att förtydliga: FB KAN tolka såhär men måste inte. Högre ersättning får utgå men då på deras initiativ/goodwill.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Om man då har fullvärdesförsäkring på hemförsäkringen som skall täcka upp till 1 miljon (något som skall gälla alla vid just fullvärdesförsäkring och inte en summa man själv anger). Spelar det då fortfarande någon roll om man har lösöre för 100 000kr eller 900 000kr hemma och en klocka blir stulen? Är ju märkligt om man som försäkringstagare skall gissa sammanlagda värdet på allt i lägenheten oavsett om det är stöldbegärligt när det finns en officiell maxsumma på 1milj som gäller alla fullvärdesförsäkringar (såvida man inte försäkrar för ytterligare värde)

Oavsett är det minst sagt intressant att gå till botten med det här och skall definitivt titta närmare på det och fråga vilket lösöre man har angett, köper man något nytt bör man ju då korrigera upp värdet.
Fullvärdesförsäkring är s.a.s lösningen på att inte behöva gissa värdet på ditt lösöre. Så länge summan ej överskrider 1 Msek så utgår full ersättning.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Om man då har fullvärdesförsäkring på hemförsäkringen som skall täcka upp till 1 miljon (något som skall gälla alla vid just fullvärdesförsäkring och inte en summa man själv anger). Spelar det då fortfarande någon roll om man har lösöre för 100 000kr eller 900 000kr hemma och en klocka blir stulen? Är ju märkligt om man som försäkringstagare skall gissa sammanlagda värdet på allt i lägenheten oavsett om det är stöldbegärligt när det finns en officiell maxsumma på 1milj som gäller alla fullvärdesförsäkringar (såvida man inte försäkrar för ytterligare värde)

Oavsett är det minst sagt intressant att gå till botten med det här och skall definitivt titta närmare på det och fråga vilket lösöre man har angett, köper man något nytt bör man ju då korrigera upp värdet.
Jag tolkar det som att man har upp till 50k/objekt, så har man många saker i hemmet som har ett värde på över 50k så gäller det som Spencer66 skriver. Man kan alltså inte hänvisa till totalbeloppet på 1 miljon om man har enskilda saker som är värda mer än 50k.
Eller tänker jag fel?

Edit: Det jag menar är att man får full ersättning för tex 20 tavlor á 50k men ej för 10 tavlor á 100k.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Intressant, det förvånar mig något eftersom jag inte tolkar mina försäkringsvillkor på det sättet. Jag har förvisso även ett separat avtal om hur ersättning ska betalas ut vid eventuell förlust av bl.a. klockor så för egen del har jag inte det problem du beskriver. Du får dock gärna utveckla vilka regelverk, förutom avtalet och försäkringsavtalslagen, som är tillämpliga. Har sett att det skrivits en del om detta tidigare men inte i detalj. Tror det kan vara intressant för många.


Efter grottande i regler och kontakt med diverse skadereglerare (uppenbarligen så kan vanliga kundhandläggarna inte riktigt reglerna) så har följande framkommit:

Upp till 50 täcker de totalt av som sker utanför hemmet. Dvs blir du av med klocka, smycken och mobil så täcks 50 tkr maximalt. Om du har en klocka som är dyrare får du dock 50 max. Om du vill täcka fulla värdet så räcker det inte att bara lägga till det som överstiger 50 tkr. Om du vill att klockans fulla värde skall täckas måste du teckna specialförsäkring och den skall vara till klockans fulla värde. Efter klockan specialförsäkrats så omfattas den inte längre av hemförsäkringen. Värt att tänka på för folk som har med sig flera klockor vid träffar är att ersättningen är max 50 tkr totalt för alla klockor man har med sig.
 

David

Bödeln
Så var kommer siffran noll ifrån? Det verkar inte som om något försäkringsbolag vill kännas vid ett sådant förfarande.

Min erfarenhet är för övrigt att försäkringsbolag kastar pengar efter mig oavsett vad det står i avtalet, har nog aldrig betalat en självrisk och har flera gånger fått mer omfattande ersättning än jag haft rätt till.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag pratade med If igår. Frågade bokstavligen: om jag blir av med en klocka som är värd 60', vad händer då? Och då svarade handläggaren: då får du maximalt ut 50'.

Sedan vet jag naturligtvis inte vad som händer i en faktiskt situation. Men det var iaf det svar jag fick.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som tror att om du har en klocka för 55' så kommer försäkringsbolaget hem till dig och gör en total kalkyl över vad ditt lösöre är värt i hemmet? Om det bara är en klocka som stjäls är du sannolikt safe upp till 50k men om du får ett inbrott där flera saker stjäls lär totalt försäkrat belopp få ganska stor betydelse.

Det som står i villkoren är dock ganska tydligt men det praktiska förfarandet lär nog vara en aning mindre drastiskt. Har inga planer på att testa själv men har jobbat en hel del med försäkringar på andra områden (fordon) och mina erfarenheter av hur fb jobbar är att de är ganska generösa på ersättningen så länge de 1) inte hittar luckor eller lögner i din story 2) du inte har fått ersättning onormalt antal gånger. Det är helt enkelt dyrare att skadereglera i detalj än att ha ett visst svinn. Arbetet som måste läggas ner blir enormt. Det är billigare att göra en snabb skadereglering.
 

newk15

Cartier
En Fiat panda från 1993 med vita bakdörrar

rm5DL0t.gif
 
Topp