• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockförsäkring

Wollen

Mao
2-Faktor
Jag har moderna försäkringar.
Utan objektsförsäkring ersätter de för grejer upp till 50k vid tex rån, där ingår då mobil/smycken/klocka osv sammanlagt.
En objektsförsäkring kostar 2% per år.
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
Brookefield skulle ha ca 2000kr/år för värde 65000kr. De försäkrar främst dyrare prylar/smycken/konst.

Verkar som många förutsätter att allt ingår i hemförsäkringen och många försäkringshandläggare säger olika saker. Det var när jag ville att klockan skulle stå med i försäkringsbrevet som det kostade extra. Känns som det finns flera kryphål när du blir rånad på stan och försäkringsbolaget hävdar att du varit oaktsam eller liknande och inte vill ersätta klockan.

Självklart skiljer det sig mellan bolag och vilken handläggare man pratar med. Och de gör ju inget förrän man blir utsatt för rån eller stöld och villkoren ska granskas :shifty:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag har moderna försäkringar.
Utan objektsförsäkring ersätter de för grejer upp till 50k vid tex rån, där ingår då mobil/smycken/klocka osv sammanlagt.
En objektsförsäkring kostar 2% per år.


Jag jobbar en del mot försäkringsbolag och har aldrig varit med om så oseriöst försäkringsbolag som Moderna Försäkringar. Jag kan tyvärr inte gå in på några detaljer men jag avråder alla att inte ha något med dem att göra.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag jobbar en del mot försäkringsbolag och har aldrig varit med om så oseriöst försäkringsbolag som Moderna Försäkringar. Jag kan tyvärr inte gå in på några detaljer men jag avråder alla att inte ha något med dem att göra.

Avråder du att _inte_ ha med dem att göra? ;) Sorry, men jag kunde inte låta bli... ;)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Brookefield skulle ha ca 2000kr/år för värde 65000kr. De försäkrar främst dyrare prylar/smycken/konst.

Verkar som många förutsätter att allt ingår i hemförsäkringen och många försäkringshandläggare säger olika saker. Det var när jag ville att klockan skulle stå med i försäkringsbrevet som det kostade extra. Känns som det finns flera kryphål när du blir rånad på stan och försäkringsbolaget hävdar att du varit oaktsam eller liknande och inte vill ersätta klockan.

Självklart skiljer det sig mellan bolag och vilken handläggare man pratar med. Och de gör ju inget förrän man blir utsatt för rån eller stöld och villkoren ska granskas :shifty:

Det ingår nästan alltid i hemförsäkring upp till max belopp för lösöre, men. Och ett stort men. Värderingsbevis. Var inte så säker på att ett kvitto är allt som behövs.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Brookefield skulle ha ca 2000kr/år för värde 65000kr. De försäkrar främst dyrare prylar/smycken/konst.

Verkar som många förutsätter att allt ingår i hemförsäkringen och många försäkringshandläggare säger olika saker. Det var när jag ville att klockan skulle stå med i försäkringsbrevet som det kostade extra. Känns som det finns flera kryphål när du blir rånad på stan och försäkringsbolaget hävdar att du varit oaktsam eller liknande och inte vill ersätta klockan.

Självklart skiljer det sig mellan bolag och vilken handläggare man pratar med. Och de gör ju inget förrän man blir utsatt för rån eller stöld och villkoren ska granskas :shifty:


Nej det spelar ingen roll vilken handläggare du pratar med, det enda intressanta är vad som står i avtalet du kan få skickat till dig.

Kolla i så fall sida 5 den röda texten under 3.1.2 "HÖGSTA FÖRSÄKRINGSVÄRDE" och "-på annan plats (gäller Stor Hemförsäkring) 50 000 kr". Sedan kan du bläddra till sida 7 och läser under del K "Stöld och skadegörelse på annan plats".
Om du vill kan du även läsa på nästa sida (sida 8) under O "Otur" (drulle/allrisk) som också gäller för Stor Hemförsäkring.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Jag jobbar en del mot försäkringsbolag och har aldrig varit med om så oseriöst försäkringsbolag som Moderna Försäkringar. Jag kan tyvärr inte gå in på några detaljer men jag avråder alla att inte ha något med dem att göra.
Haft två ärenden under de år jag varit kund, aldrig haft några problem...
 

Whedda

Rolex
Trygg Hansa...upp till 50k utanför hemmet (oavsett om det är en klocka för 51 eller 150)
För att försäkra över 50k krävs tilläggsförsäkring som tas fram individuellt beroende på objekt där flera faktorer spelar in.
På den typen av tilläggsförsäkring är nog Trygg Hansa billigast i branschen.

Fullvärde vid inbrott eller liknande i hemmet.
 

thomastheswede

Audemars
Vet att det finns flera trådar i detta ämne men ingen av oss tycks ha hittat en "billig" försäkring för dyrare klockor, eller???

Vore ju magiskt om vi kunde få till en "entusiastförsäkring " liknande vad vissa bilklubbar har.

Har själv LF och har idag efter ett långt och detaljerat samtal full koll (dessvärre!) på vad som gäller för mina klockor. Jag måste skaffa antingen en samlingsförsäkring som dock täcker enbart i hemmet eller specialförsäkringar för varje enskild klocka (om den är värd över 50tkr) för att den ska vara täckt även "på stan".

Någon som hittat nåt bättre alternativ för specialförsäkring av klockor?
 

jhm

Panerai
Vet att det finns flera trådar i detta ämne men ingen av oss tycks ha hittat en "billig" försäkring för dyrare klockor, eller???

Vore ju magiskt om vi kunde få till en "entusiastförsäkring " liknande vad vissa bilklubbar har.

Har själv LF och har idag efter ett långt och detaljerat samtal full koll (dessvärre!) på vad som gäller för mina klockor. Jag måste skaffa antingen en samlingsförsäkring som dock täcker enbart i hemmet eller specialförsäkringar för varje enskild klocka (om den är värd över 50tkr) för att den ska vara täckt även "på stan".

Någon som hittat nåt bättre alternativ för specialförsäkring av klockor?


Innebär det med andra ord, att om jag skaffar en klocka som kostar under 50K, så är det inga konstigheter med försäkringen och jag slipper tillägg och liknande? Har också LF. :)
 

thomastheswede

Audemars
Ja, det är viktigt att kolla eftersom olika bolag tycks ha olika policy.

Värt att notera är att LF idag sa att man inte behöver ha några värderingsintyg, kvitton el dyl. för att TECKNA deras samlingsförsäkring. Men däremot kräver de värderingsintyg från "godkänd" värderare om man får en skada!
 

jhm

Panerai
Ja, det är viktigt att kolla eftersom olika bolag tycks ha olika policy.

Värt att notera är att LF idag sa att man inte behöver ha några värderingsintyg, kvitton el dyl. för att TECKNA deras samlingsförsäkring. Men däremot kräver de värderingsintyg från "godkänd" värderare om man får en skada!


Om man köpt klockan ny hos AD då? Då lär man väl inte behöva fixa värderingsintyg?!
 

thomastheswede

Audemars
Vet ej, det handläggaren på LF sa var att kvitto inte räcker, klockan måste vara värderad. Men vi pratade mest om vintageklockor så det kan ju vara annorlunda om klockan är nästan ny.
 

vicjoh

Omega
Jag har också LF och för min del räcker det att klockan är köpt av AD. Det enda hon sa till mig var att om värdet skulle t ex öka behöver jag ha ett värderingsintyg som stärker det.
 
  • Like
Reactions: jhm

Solvik

Panerai
Precis, utan att ha koll på aktuell försäkring eller dess villkor så kan ett värderingsintyg aldrig vara ett obligatorium för att ha en ersättningsgill skada med angivna förutsättningar, däremot vara ett underlag som krävs för att styrka den ersättning man anser sig ha rätt till. Om ersättningsbar skada inträffar på ett försäkrat vintageur så kan knappast bolaget neka ersättning mot bakgrund av att värderingsintyg saknas - däremot kan bolaget värdera uret utifrån rådande förutsättningar vilket då skulle kunna innebära en lägre ersättning än vad som hade varit fallet med ett värderingsintyg.

Det går inte att låta en försäkringstagare teckna en försäkring för något den inte gäller för.. det blir en värderingsfråga och inte en omfattningsfråga..
 

jhm

Panerai
Precis, utan att ha koll på aktuell försäkring eller dess villkor så kan ett värderingsintyg aldrig vara ett obligatorium för att ha en ersättningsgill skada med angivna förutsättningar, däremot vara ett underlag som krävs för att styrka den ersättning man anser sig ha rätt till. Om ersättningsbar skada inträffar på ett försäkrat vintageur så kan knappast bolaget neka ersättning mot bakgrund av att värderingsintyg saknas - däremot kan bolaget värdera uret utifrån rådande förutsättningar vilket då skulle kunna innebära en lägre ersättning än vad som hade varit fallet med ett värderingsintyg.

Det går inte att låta en försäkringstagare teckna en försäkring för något den inte gäller för.. det blir en värderingsfråga och inte en omfattningsfråga..


Jobbar du på LF? Låter som att du har koll. :)
 

Akerhage

Cartier
IF har ju hemförsäkring Extra som kostar 125kr/månad.
"Allriskförsäkring (Otur) upp till 50 000 kr för dina saker som skadas eller förloras."

Jag behöver skaffa både hemförsäkring och vill även försäkra min Omega PO (köpte den för 47.500kr). Räcker detta då ifall jag:
* Blir rånad, även på krogen (där chansen antagligen är störst).
* Tappar klockan / klockan försvinner (även här om man nu är ute?)
* Tappar klockan i marken så den måste repareras.
* Allt detta borde isf kosta självrisk 1500kr?
+ Att den även täcker inbrott etc?
 

Akerhage

Cartier
Har ringt de olika bolagen nu:

Priserna jag fick gäller för en hemförsäkring med drulle för en klocka upp till 50.000kr. Då med en självrisk på 1500kr. Beräknat på min boarea i hyresrätt på 82².

Trygg Hansa: 2324kr/år (glömde fråga om vilket värde i lägenheten här)
Länsförsäkringar: 1948kr/år (upp till 350.000kr i värde i bostad. går höja givetvis och då blir årshyran lite högre)
IF: 1435kr/år (upp till 1.5m i värde på saker i bostad)

Så enligt detta verkar ju IF vara det bästa kortet? Billigast och dessutom högst belopp för värdet i lägenheten.

Då gällde försäkringen även om man var ute på krogen och var onykter och blev av med klockan. Jag frågade detta extra då jag antar det är störst risk att bli av med den ute på krogen eller sena kvällar och påverkad av alkohol.
 

POT

Friends of KS
När jag pratade med Moderna försäkringar så sa de att det är åldersavdrag på klockor vid tex. inbrott. Detta gällde även äldre klockor,10 % per år. En av mina speedmaster är från -91 och värdet blir alltså extremt litet vid en stöld från lägenheten enligt handläggaren. Kan det här verkligen stämma? Tycker det låter väldigt märkligt.

Åldersavdraget gäller även vid stöld/rån utanför hemmet.

De menade att man måste ha objektsförsäkring (kostnad 2 % per år), oavsett vilken hemförsäkring man tecknat eftersom att värdet efter åldersavdrag är så pass litet.

Är det någon kunnig person som kan bekräfta eller dementera detta??
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jag jobbar på ett av de fyra största försäkringsbolagen så det är bara att PMa om ni har någon fundering :)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
När jag pratade med Moderna försäkringar så sa de att det är åldersavdrag på klockor vid tex. inbrott. Detta gällde även äldre klockor,10 % per år. En av mina speedmaster är från -91 och värdet blir alltså extremt litet vid en stöld från lägenheten enligt handläggaren. Kan det här verkligen stämma? Tycker det låter väldigt märkligt.

Åldersavdraget gäller även vid stöld/rån utanför hemmet.

De menade att man måste ha objektsförsäkring (kostnad 2 % per år), oavsett vilken hemförsäkring man tecknat eftersom att värdet efter åldersavdrag är så pass litet.

Är det någon kunnig person som kan bekräfta eller dementera detta??


Blev lite fundersam över åldersavdrag på klockor då jag vet att det bolaget jag arbetar för alltid ersätter klockor med marknadsvärde, alltså inga åldersavdrag. Dock stämmer detta enligt Modernas försäkringsvillkor:

EGFkibe.png

Saker som inte står specade på listan ersätts alltid med marknadsvärde.

Såg också att Modernas allriskförsäkring täcker upp till 100 000 kronor, men som du säger, så är dina klockor gamla och åldersavdrag har gjorts, så luras inte och tro att ditt marknadsvärde är täckt. För att slippa åldersavdragen kan man teckna en special/tilläggsförsäkring även om värdet understiger 100.000:- på så sätt försvinner deras syn med åldersavdrag och istället ersätts det värdet du faktiskt försäkrat klockan till, dock aldrig högre än marknadsvärde, så höfta inte till med för stort värde.

Min rekommendation är i det här fallet att kolla vad det kostar att lägga till klockorna, ta den totala summan alltså Hem+klockor och jämför det med andra bolag som inte har åldersavdrag på armbandsur, välj då ett bolag som täcker minst 50 000:- på drulle/allrisken.
 
Topp