• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockförsäljare Uretvintage, bra?

Jag har sålt till uret på deras provis. Rätt bra. De får bra betalt. Nackdelen är att pengarna dröjer men har man inte så bråttom så.

Verkar funka bra om det är nya klockor som finns flera av i lager. Annars verkar det vara en chansning. Jag hade dock jättebra kontakt med kundtjänst och dom va artiga o löste problemen fort.
Lagersaldon på sidan kan va missvisande dock. Så jag ringde kundtjänst medan ja la nya beställningen på internet

Jag har sålt till uret på deras provis. Rätt bra. De får bra betalt. Nackdelen är att pengarna dröjer men har man inte så bråttom så.

Är detta något du skulle rekommendera idag? Har fått ett rätt frestande erbjudande som bygger på att de säljer åt mig mot provision. Frågan är; hur stor är sannolikheten att de lyckas sälja min klocka?

Är detta något du skulle rekommendera idag? Har fått ett rätt frestande erbjudande som bygger på att de säljer åt mig mot provision. Frågan är; hur stor är sannolikheten att de lyckas sälja min klocka?
Det bygger på att de tar ett högt överpris vilket KAN ge dig en okej provision när klockan säljs. Om den säljs. Flera av deras klockor ligger i evigheter, en del över ett år...

Tveklöst nej. Jag har under flera år sålt till Uret Vintage med hyfsat goda resultat. De första gångerna svarade de snabbt och sedan har det dröjt mer och mer. I sensomras ville jag sälja bl.a. en explorer II samt lite annat och efter två veckor fick jag bara ett nej, vi är inte intresserade. När jag frågade efter motivering menade de att de hade en vittavlad Rolex i lager redan och att de andra, Cartier; var svårsålda. Fair enough. Testade igen i julas, en Breitling avenger skyland denna gång. Två veckor efter förfrågan får jag ett bud på 13' vilket jag avböjde. I början av mars var det dags igen, en daydate 118209 denna gång. Jag fyllde i formuläret samt mailade extra bilder. Efter en vecka bad jag om återkoppling men utan svar. Ytterligare några dagar senare ombads jag skicka ytterligare bilder samt beskriva skick och tillbehör, något jag redan gjort i formuläret samt per epost. Men, jag tog ytterligare bilder och skickade samma info igen. Sen radiotystnad i två veckor trots kontinuerliga önskningar om besked från min sida. Därefter kom ett mail i vilket det förklarades att de hade extremt mycket att göra. Ytterligare två veckor senare fick jag besked att de vill sälja klockan per kommission och att jag ombeds inkomma med värdering. Då hade jag sedan länge tröttnat och sålt den privat istället. Ineffektiviteten och att de upplevs sakna djupare kunskap om såväl marknad som klockor gör att jag inte kommer vända mig till dom igen.

Mix men jag gissar att du får en ”mellan tummen och pekfingret-siffra” utifrån allmän information och därefter behöver de bedöma skick och urverk innan du får ett slutgiltigt erbjudande.
Fick precis svar från dem. Priset de gav först är det högsta priset. Om det visar sig att klockan behöver ett ¨större ingrepp¨ efter att de har gått igenom klockan så justeras priset.

Vill man gambla lite så är Uret vintage alltid ett säkert kort 😎
(Du måste klicka på bilderna)

Bilagor

• IMG_20231028_230013.jpg
    IMG_20231028_230013.jpg
    40.3 KB · Visningar: 78
  • IMG_20231028_230000.jpg
    IMG_20231028_230000.jpg
    36 KB · Visningar: 76
  • IMG_20231028_225948.jpg
    IMG_20231028_225948.jpg
    31.9 KB · Visningar: 80
  • IMG_20231028_225936.jpg
    IMG_20231028_225936.jpg
    28.2 KB · Visningar: 69
❗Tänkte på en annan sak för er som tittar runt på UV. Fotona som visas är sällan från det faktiska objektet, utan generella foton på just den referensen. Det du får hem med posten kan alltså skilja sig markant från vad du såg på hemsidan. ❗

❗Tänkte på en annan sak för er som tittar runt på UV. Fotona som visas är sällan från det faktiska objektet, utan generella foton på just den referensen. Det du får hem med posten kan alltså skilja sig markant från vad du såg på hemsidan. ❗
Låter mindre bra

Försökte hitta på sidan - vad innebär skick 3/5 och 4/5 egentligen... Ligger pyrt till i en budgivning och funderar på om man skall klicka hem en 3250.50

Låter mindre bra

Försökte hitta på sidan - vad innebär skick 3/5 och 4/5 egentligen... Ligger pyrt till i en budgivning och funderar på om man skall klicka hem en 3250.50
Ja du, det vet dom knappt själva. Graderingen verkar man höfta rejält och eftersom de sällan visar bilder på det faktiska objektet blir det svårt för dig som köpare att göra en egen bedömning. Och prissättningen går inte alls i linje med varornas skick; de fluktuerar som på börsen!

Vidare har UV långt ifrån alla klockor hos sig, de finns utspridda över hela Europa (världen?) och där görs bedömningen. Orkar knappt förklara, för hela systemet är heltokigt och långt ifrån professionellt. Jag kan skriva hur mycket som helst om detta företag...

En annan viktig sak: det brukar stå "I lager, 5–10 leveransdagar", och det stämmer inte alls. Först ska ordern bearbetas, sen ska varan skickas från sin plats nånstans i Europa och först när den har kommit till UV:s kontor börjar dessa "5–10" dagar gälla. Det kan såklart gå hyfsat snabbt om den finns i närområdet, men räkna kallt med minst 3 veckor. Över en månad tog det första gången jag handlade av dom.

Omega 3250.50 är trevlig med mycket "wrist precence" för att inte vara så stor. Tänk dock på att länken endast är 18 mm bred, vilket gör den till en ganska nätt klocka!

Ja du, det vet dom knappt själva. Graderingen verkar man höfta rejält och eftersom de sällan visar bilder på det faktiska objektet blir det svårt för dig som köpare att göra en egen bedömning. Och prissättningen går inte alls i linje med varornas skick; de fluktuerar som på börsen!

Vidare har UV långt ifrån alla klockor hos sig, de finns utspridda över hela Europa (världen?) och där görs bedömningen. Orkar knappt förklara, för hela systemet är heltokigt och långt ifrån professionellt. Jag kan skriva hur mycket som helst om detta företag...

En annan viktig sak: det brukar stå "I lager, 5–10 leveransdagar", och det stämmer inte alls. Först ska ordern bearbetas, sen ska varan skickas från sin plats nånstans i Europa och först när den har kommit till UV:s kontor börjar dessa "5–10" dagar gälla. Det kan såklart gå hyfsat snabbt om den finns i närområdet, men räkna kallt med minst 3 veckor. Över en månad tog det första gången jag handlade av dom.

Omega 3250.50 är trevlig med mycket "wrist precence" för att inte vara så stor. Tänk dock på att länken endast är 18 mm bred, vilket gör den till en ganska nätt klocka!
Tack för svar.. ang kommentarerna på storlek är jag nog ok. Har haft en 34mm vintage senaste 10 åren.

Kanske man kan anta att de klockor som levereras inom 1-2 dagar finns i lager och 7+ lär vara Europa ..

Så svårt allt skall vara 😅

Jag har tidigare noterat att mängden beg klockor är ofantliga och helt orimligt stora för en enskild svensk handlare. Sökning ger totalt 1865 st beg klockor av märket Omega och 353 st Rolex Datejust av olika ref. Din förklaring är den enda tänkbara. Men hur kan man se vilka UV har hos sig ?
IMG_2537.jpeg IMG_2536.jpeg

Jag har tidigare noterat att mängden beg klockor är ofantliga och helt orimligt stora för en enskild svensk handlare. Sökning ger totalt 1865 st beg klockor av märket Omega och 353 st Rolex Datejust av olika ref. Din förklaring är den enda tänkbara. Men hur kan man se vilka UV har hos sig ?
IMG_2537.jpeg IMG_2536.jpeg
Japp, så är det. Och det verkar bara öka. Jag tror inte man kan se detta, utan man får gå på antalet leveransdagar. De som anges till "2-5" dagar kan ju antas befinna sig lokalt.
Min killgissning är dock att väldigt få finns på plats i Stockholm. Har också märkt att 9/10 personer på UV-supporten är tjejer (gissningsvis unga) med väldigt grundläggande kunskap inom horologi, om jag uttrycker mig försiktigt...

Inget ont om dessa tjejer alls, de gör säkert så gott det kan. Men eftersom de inte har produkten i närheten kan de heller inte svara på frågor om den vilket är en av de saker som gör UV så osäkert.

Jämför med om du ringer ex. Jälmers Ur eller Care of Carl och frågar så kan de på fem minuter plocka fram klockan och beskriva den, alternativ slänga iväg några kompletterande bilder på mejlen.

Japp, så är det. Och det verkar bara öka. Jag tror inte man kan se detta, utan man får gå på antalet leveransdagar. De som anges till "2-5" dagar kan ju antas befinna sig lokalt.
Min killgissning är dock att väldigt få finns på plats i Stockholm. Har också märkt att 9/10 personer på UV-supporten är tjejer (gissningsvis unga) med väldigt grundläggande kunskap inom horologi, om jag uttrycker mig försiktigt...

Inget ont om dessa tjejer alls, de gör säkert så gott det kan. Men eftersom de inte har produkten i närheten kan de heller inte svara på frågor om den vilket är en av de saker som gör UV så osäkert.

Jämför med om du ringer ex. Jälmers Ur eller Care of Carl och frågar så kan de på fem minuter plocka fram klockan och beskriva den, alternativ slänga iväg några kompletterande bilder på mejlen.
Jag ringde idag och hörde mig för om ett par objekt, och försökte samtidigt få en förklaring till vad 3/5 och 4/5 egentligen betyder.. Sammanfattningsvis har dom ingen aning. Vad gäller leverens och lagerföring så kan man anta att 1-2 dagar leverens = finns i lager - de längre leverenstiderna påstods komma från externlager, som då skickas till stockholm och gås igenom där. Samtidigt råkade nog en liten groda hoppa ur när vi diskuterade möjligheten kring bilder. "Objektet kanske befinner sig i någons kassaskåp och då kan vi inte störa och be om bilder"...

Inte nog med att de har dåligt med bilder på klockorna. De har samtidigt riktiga fantasipriser på många av objekten. Är billigare och säkrare att bara gå in på Chrono24 och köpa från en professionell handlare med bra betyg. Säkert snabbare leveranser också ovanpå det.

Inte nog med att de har dåligt med bilder på klockorna. De har samtidigt riktiga fantasipriser på många av objekten. Är billigare och säkrare att bara gå in på Chrono24 och köpa från en professionell handlare med bra betyg. Säkert snabbare leveranser också ovanpå det.
Svaret på varför de kan ha sina priser är delbetalning. Idag gör många vad som helst för att få en statussymbol runt armen, och detta utnyttjar UV till max. Många är beredda att ta en ekonomisk förlust, helt enkelt. 🤷

Jag ringde idag och hörde mig för om ett par objekt, och försökte samtidigt få en förklaring till vad 3/5 och 4/5 egentligen betyder.. Sammanfattningsvis har dom ingen aning. Vad gäller leverens och lagerföring så kan man anta att 1-2 dagar leverens = finns i lager - de längre leverenstiderna påstods komma från externlager, som då skickas till stockholm och gås igenom där. Samtidigt råkade nog en liten groda hoppa ur när vi diskuterade möjligheten kring bilder. "Objektet kanske befinner sig i någons kassaskåp och då kan vi inte störa och be om bilder"...
Du ser... Bilden klarnar.

Fick förresten se mejlkonversation mellan UV och en polare där han frågar varför de använder samma bild på flera olika objekt?
Tjejen svarar kort tillbaka att de inte alls gör det utan "vi fotograferar själva alla våra bilder i studio" och med det så ljög hon honom alltså rakt upp i ansiktet. Osnyggt kan jag tycka, när det är så uppenbart.

Svaret på varför de kan ha sina priser är delbetalning. Idag gör många vad som helst för att få en statussymbol runt armen, och detta utnyttjar UV till max. Många är beredda att ta en ekonomisk förlust, helt enkelt. 🤷

Sinnessjukt, undrar vad man tänker när man tar lyxvaror på delbetalning. Sett lite andra som erbjuder delbetalning via diverse kreditinstitut. Tycker det är konstigt att låna pengar till en klocka. Bättre att spara ihop i så fall om man inte har pengarna just nu så kommer det lyfta dig själv att veta att du faktiskt arbetat för att kunna ha den runt armen. Det första mina föräldrar lärde mig som barn var typ att aldrig ta lån.

Sinnessjukt, undrar vad man tänker när man tar lyxvaror på delbetalning. Sett lite andra som erbjuder delbetalning via diverse kreditinstitut. Tycker det är konstigt att låna pengar till en klocka. Bättre att spara ihop i så fall om man inte har pengarna just nu så kommer det lyfta dig själv att veta att du faktiskt arbetat för att kunna ha den runt armen. Det första mina föräldrar lärde mig som barn var typ att aldrig ta lån.
Du är ett unikum.
En kuf
En konstig figur.

Skämt åsido.
De senaste 10-15åren har det ju varit motsatt.
Låna allt du kan. Maxa huslån och konsumera upp allt.
Pengar är gratis och värdelösa. Allt stiger I värde oavsett vad.

Inte så konstigt att "alla" 20-35åringar lever efter detta devis.

Du är ett unikum.
En kuf
En konstig figur.

Skämt åsido.
De senaste 10-15åren har det ju varit motsatt.
Låna allt du kan. Maxa huslån och konsumera upp allt.
Pengar är gratis och värdelösa. Allt stiger I värde oavsett vad.

Inte så konstigt att "alla" 20-35åringar lever efter detta devis.

Absolut, helt galet tänk och då är jag en som precis är under 35 strecket. Glad att jag gjorde en exit på bostadsmarknaden och är helt skuldfri "på riktigt". Men som sagt är ju kreditköp säkert anledningen till att pris och efterfrågan på Rolex etc kunde sticka så ordentligt. Mött en del oftast 10-15 år yngre än mig som verkligen har noll respekt för pengar.

Tillbaka
Topp