• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockförvaring

_Danne_

Basic
Som ett litet sidoprojekt håller jag på att ta fram en typ av klockförvaring. Tanken är att börja sälja dom i mindre skala då detta är något jag gör vid sidan av mitt vanliga yrke mest för skoj skull och för att stilla lite rastlöshet Prototypen jag har tagit fram har tolv fack då jag tycker att det blir snygga dimensioner. Frågan jag vill ställa är gällande antalet fack. Tänker jag för få, för många eller alldeles lagom?

Som ett litet sidoprojekt håller jag på att ta fram en typ av klockförvaring. Tanken är att börja sälja dom i mindre skala då detta är något jag gör vid sidan av mitt vanliga yrke mest för skoj skull och för att stilla lite rastlöshet Prototypen jag har tagit fram har tolv fack då jag tycker att det blir snygga dimensioner. Frågan jag vill ställa är gällande antalet fack. Tänker jag för få, för många eller alldeles lagom?

Mellan 6-12 fack känns väl lagom om du frågar mig! Lite nyfiken på hur du kommer att gå till väga. Kommer du tillverka klockförvaringen själv, eller görs den på annan plats?!

Tillverkar du själv så blir det genast mer exklusivt! Skickar du iväg jobbet, så blir det som vilken klockförvaring som helst!

Kul projekt...stort lycka till @_Danne_ i vilket fall sim helst!

Spännande. Håller med Affe ovan, 8-12 känns lagom. Jag har själv idag en med 12 fack. Men, hur kommer den se ut? Det finns idag ganska många lådor i trä med glaslock. Det skulle vara kul att se någon annan design, men det kanske bara är jag som är på jakt efter det?

Spännande. Håller med Affe ovan, 8-12 känns lagom. Jag har själv idag en med 12 fack. Men, hur kommer den se ut? Det finns idag ganska många lådor i trä med glaslock. Det skulle vara kul att se någon annan design, men det kanske bara är jag som är på jakt efter det?

Detta är inte direkt en låda, även om den har många likande drag

Mellan 6-12 fack känns väl lagom om du frågar mig! Lite nyfiken på hur du kommer att gå till väga. Kommer du tillverka klockförvaringen själv, eller görs den på annan plats?!

Tillverkar du själv så blir det genast mer exklusivt! Skickar du iväg jobbet, så blir det som vilken klockförvaring som helst!

Kul projekt...stort lycka till @_Danne_ i vilket fall sim helst!

Både och kan man säga. Alla delar tillverkas lokalt här i Göteborg och jag designar och sätter ihop själv. Dock lejer jag bort t.ex sågning och textil till de som har större kompetens än jag Det är just dom jag väntar på just nu för en prototyp. Men inga delar är inköpta från andra sidan jorden och inget kommer skickas omkring. Jag försöker hålla nere klimatpåverkan så mycket som möjligt och ledordet är Hållbar Konsumtion!

Senast ändrad:
-Tillägg: Finns det något som ni saknar ibland dagens klockförvaring eller någon idé ni gärna skulle vilja se förverkligas?

Både och kan man säga. Alla delar tillverkas lokalt här i Göteborg och jag designar och sätter ihop själv. Dock lejer jag bort t.ex sågning och textil till de som har större kompetens än jag Det är just dom jag väntar på just nu för en prototyp. Men inga delar är inköpta från andra sidan jorden och inget kommer skickas omkring. Jag försöker hålla nere klimatpåverkan så mycket som möjligt och ledordet är Hållbar Konsumtion!

Mycket bra, den blir svensktillverkad iaf, inte som vissa andra som skickar iväg jobbet till Thailand och sedan tar sjuka överpriser! Här känns det som att du kan ta ut vad klockförvaringen är värd, och jag tror många är beredda och betala för det.

Mycket bra, den blir svensktillverkad iaf, inte som vissa andra som skickar iväg jobbet till Thailand och sedan tar sjuka överpriser! Här känns det som att du kan ta ut vad klockförvaringen är värd, och jag tror många är beredda och betala för det.
Absolut. Det hela började när jag letade förvaring för mina egna klockor och insåg att typ alla var likadana. Även de som annonseras ut som "tyska av hög kvalité" är tillverkade i Kina. Sedan är ju frågan om prissätttning, det är något jag håller på att skissa på och får grundas på produktionskostnad.

7 - en för varje dag i veckan.

Oooh intressant tråd och roligt att kunna följa med på din resa!
Jag hade gärna sett förvaring för något verktyg på ett snyggt sätt tillsammans med klockorna.
Kanske dolt fack för bandstiftsverktyg eller liknande.

Håller med ovan talare att 8-12 är lagom.
Lycka till!

Oooh intressant tråd och roligt att kunna följa med på din resa!
Jag hade gärna sett förvaring för något verktyg på ett snyggt sätt tillsammans med klockorna.
Kanske dolt fack för bandstiftsverktyg eller liknande.

Håller med ovan talare att 8-12 är lagom.
Lycka till!
Hmmm, spännande tanke. Ska se vad vi kan lösa eller kanske någon tillhörande modul?

En följdfråga. Som sagt kommer pris att behöva baseras på kostnad för tillverkning men hur tänker ni gällande den saken, hur mycket brukar man lägga på sådant här? Produkten kommer vara handgjord, i stort sett alla delar, lokalt producerat och var produkt kommer ha en viss möjlighet att göra unik

Hmmm, spännande tanke. Ska se vad vi kan lösa eller kanske någon tillhörande modul?
Kanske en modul, skulle också kunna vara i träet någonstans lite "urgröpt". Om det t.ex. är en avdelare mellan över och undre raden så kan den vara lite tjockare och ha plats för verktyget. Jag skjuter bara från höft. :D
Men jag är alltid intresserad av bra klocklåda.

Kanske en modul, skulle också kunna vara i träet någonstans lite "urgröpt". Om det t.ex. är en avdelare mellan över och undre raden så kan den vara lite tjockare och ha plats för verktyget. Jag skjuter bara från höft. :D
Men jag är alltid intresserad av bra klocklåda.
Det hade ju faktiskt varit fräckt! Ska bolla lite idéer med min snickare! En följdfråga, hur mycket ungefär är en lägger man på lådor eller annan förvaring, kostnad alltså?

Det hade ju faktiskt varit fräckt! Ska bolla lite idéer med min snickare! En följdfråga, hur mycket ungefär är en lägger man på lådor eller annan förvaring, kostnad alltså?

Bra fråga. Halvbra lådor för 10 klockor kan man få runt 1000-1500kr. Med halvbra menar jag lådor i trä som är snygga men med lås och gångjärn som kanske inte är av bästa kvalitet.

Bra grejer brukar jag se för runt 2000-3000kr i fint trä. Sen finns det väl inget tak beroende på hur bra grejer du skapar. Jag kan dock själv tänka mig lägga någonstans 2500kr för en fin låda för 8-10 klockor.

Du får säkert lika många olika svar som folk du frågar. :)

Har du någon tänkt prisbild? Var kommer du sälja dem? Här på ks enbart eller ska du ha webbshop?

Tillbaka
Topp