• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockhjälp, min första klocka.

Annti

Breitling
Hej allihopa, detta är mitt första inlägg här på klocksnack (hoppas jag gör rätt) och jag måste börja med att säga att det verkar vara en skön stämning här inne efter att har bläddrat igenom ett par hundra sidor nu.
Jag hade tänkt att köpa min första exklusiva klocka och tänkte höra era åsikter kring ämnet då förmodligen alla kan mer än mig här inne :D
Jag har kikat i ungefär sex månader på olika sorters klockor och klockforum osv. Så lite koll har jag, men inte mer än lite..
Det jag kollat på mest är begagnade klockor då det känns som man får rätt mycket för pengarna om man hittar "rätt", vilket jag tycker är svårt. Kvarts är billigare att serva än automatisk och manuell, men automatiskt har bäst andrahandsvärde? Man vill alltid (försöka) köpa med box & papper? Ja det är ju en hel uppsjö av saker man ska ha koll på.
Den prisklass jag vill ligga inom är mellan 15-20k, då känns det som Omega Seamaster och Speedmaster är bland de vassaste och snyggaste enligt mig. Faller mig väl i smaken. Vad är det jag bör kolla på i klockan? innehållet osv? Om klockan nyligen är servad? Om det har någon speciell funktion just den årgången? Vad borde man lägga på någon av dessa klockor, ska man satsa på en nyare eller äldre version osv.
Tacksam för all hjälp och tips jag kan få :)

//Anton
 

Da Vinci

Omega
Hej Anton, jag är själv rel ny på klocksnack och tänkte precis berömma en bok jag precis fått och slukat :) vet dock inte riktigt vilket forum jag gör det i, ha.
Det verkar vara en av grundarna av KS som skrivit den, Thomas Denke. Boken heter KLOCKOR Modeller, Märken och Nörderi (2018, ca 170 sidor). En superbra bok för mig och väldigt många bra uppslag tycker jag. Skickar bilder på bok och inne.fört..... hoppas jag :)
 

Bilagor

  • IMG_1883.JPG
    IMG_1883.JPG
    140.4 KB · Visningar: 2
  • IMG_1887.JPG
    IMG_1887.JPG
    153.1 KB · Visningar: 2
Topp