• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockköp från utlandet - lite nojig

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Har en leverans på gång just nu, från Peru ;) Paketet gick inte att spåra hos UPS.

Fick detta svar av säljaren;

"dear friend:
we inform you of a very unusual situation.
try to track your package and we had no answer.
we contacted UPS and they indicated the following:
pickup truck UPS package, had an accident, and many of their packages were damaged or lost.
We are waiting for a final response from UPS.
Please Monday afternoon we will have further information.
if not, we will refund your money.
sorry for the inconvenience, like nothing ever happened.
best regards "

Skrev tillbaka och tyckte att det hela lät märkligt. Fick nytt svar ett dygn senare;

"we understand what it says. Today UPS returned the package crushed.
the watch seems to be in good condition. we send a watchmaker for review until tomorrow.
Greetings. "

Haha, vad säger man? Jag avvaktar. Är inte särskilt orolig att bli blåst och är faktiskt angelägen om att få hem prylarna. EBay och paypal är ju bra i såna här fall om det skulle krångla.





Skickat från min Commodore 64
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag tycker du ska ge det en dag eller två till innan du börjar bli orolig. Inge värt att gå runt och må dåligt i onödan ifall det visar sig att posten är slö.
 

Mille79

Trollungen
Ja, kommer det inte imorgon så lär det inte dyka upp förräns på måndag med alla halv och röda dagar ...
 

Mille79

Trollungen
Har en leverans på gång just nu, från Peru ;) Paketet gick inte att spåra hos UPS.

Fick detta svar av säljaren;

"dear friend:
we inform you of a very unusual situation.
try to track your package and we had no answer.
we contacted UPS and they indicated the following:
pickup truck UPS package, had an accident, and many of their packages were damaged or lost.
We are waiting for a final response from UPS.
Please Monday afternoon we will have further information.
if not, we will refund your money.
sorry for the inconvenience, like nothing ever happened.
best regards "

Skrev tillbaka och tyckte att det hela lät märkligt. Fick nytt svar ett dygn senare;

"we understand what it says. Today UPS returned the package crushed.
the watch seems to be in good condition. we send a watchmaker for review until tomorrow.
Greetings. "

Haha, vad säger man? Jag avvaktar. Är inte särskilt orolig att bli blåst och är faktiskt angelägen om att få hem prylarna. EBay och paypal är ju bra i såna här fall om det skulle krångla.





Skickat från min Commodore 64


Hade jag fått det svaret så hade jag haft svårt att köpa det, men du vet bättre vem du har att göra med säkert :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hade jag fått det svaret så hade jag haft svårt att köpa det, men du vet bättre vem du har att göra med säkert :)

Har ingen aning om vem motparten är men blir det tjafs så öppnar jag ett claim hos EBay. Lugna puckar... Har varit med om värre om man säger så.


Skickat från min Commodore 64
 

Apansson

Torpare
Blir lite förvånad. Är inte just värde a och o att det ska gå att spåra?

Skickar du värde i sverige kan du inte själv spåra det. Du kan se att paketet har blivit uthämtat, men inte av vem (nu är det ju bara mottagare som kan hämta ut det) men ändå, det funkar på ett annat sätt än vanliga kollin. Posten kan ju naturligtvis spåra dem, men värde ska ju vara lite hemligt för att minska risk för rån och dylikt om någon råkar komma över ett kollinummer.
 

Mille79

Trollungen
Skickar du värde i sverige kan du inte själv spåra det. Du kan se att paketet har blivit uthämtat, men inte av vem (nu är det ju bara mottagare som kan hämta ut det) men ändå, det funkar på ett annat sätt än vanliga kollin. Posten kan ju naturligtvis spåra dem, men värde ska ju vara lite hemligt för att minska risk för rån och dylikt om någon råkar komma över ett kollinummer.


Men jag pratade med posten nu och dom kunde inte spåra det? Hittade ingenting ...
 

Apansson

Torpare
Men jag pratade med posten nu och dom kunde inte spåra det? Hittade ingenting ...

Det låter ju lite märkligt, kanske vill de inte lämna ut information om det utan att kunna se mottagarens legitimation, dvs att du kanske måste gå till posten företagscenter för att ställa frågan. Säkert bara en praktikant som går in på webbtjänsten och copypastar kollinumret..
 

Mille79

Trollungen
Det låter ju lite märkligt, kanske vill de inte lämna ut information om det utan att kunna se mottagarens legitimation, dvs att du kanske måste gå till posten företagscenter för att ställa frågan. Säkert bara en praktikant som går in på webbtjänsten och copypastar kollinumret..


Nämnde inget om att de inte kan lämna ut informationen, utan att den inte finns i systemet. Men det lät som en praktikant faktiskt :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ibland byter paket kollinr när de kommer till Sverige och blir då hopplösa att spåra.

Ring upp säljaren och be honom snacka allvar med posten i Polen.


Skickat från min Commodore 64
 

Mille79

Trollungen
Han sk
Ibland byter paket kollinr när de kommer till Sverige och blir då hopplösa att spåra.

Ring upp säljaren och be honom snacka allvar med posten i Polen.


Skickat från min Commodore 64


Han skulle prata med dom idag och återkomma senare ikväll. Men att ett paket med relativt högt värde ska va så svårt att spåra, känns lite tveksamt
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag skickade en klocka till Polen härom veckan. Då jag ville kolla på ID't om köparen fått den så stod det att paketet förvunnit i Polen, "Package is lost", men han fick det dagen efter.

Polska posten har kanske inte de bästa av rutiner...
 

Mille79

Trollungen
Pratade med posten igen. Denna gång med någon som verkade kunnig och kollade i ett annat system, men inget paket att hitta.

Nu avvaktar jag svar från säljaren under dagen sen vet jag inte riktigt vad nästa steg är om beskedet från honom skulle vara negativt...
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Skickar man värde i sverige går det inte att spåra av säkerhetsskäl.
Känns jäkligt skumt detta.
Hoppas det löser sig.
 
Topp