• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockkanon: vilka tre klockor bör varje seriös klockentusiast äga eller ha ägt?

Mmm min poäng var bara att du, jag och en mkt stor del av entusiasterna (som jag iaf själv tycker jag är 😊) har ägt de ngn gång, kanske tidigt i galenskaperna. Kanske innan man blev entusiast, men likväl

Att en modern sub eller speedy inte på ngt vis strålar entusiast är en annan sak :)
... och av den erfarenheten kan jag uttala mig om att jag inte tyckte det är en milstolpe eller något att eftersträva.

Har ingen, tycker man skall testa alla stilar och storlekar för att landa i det man själv uppskattar.
Jag håller inte med då detta förutsätter ett flippande som heter duga. Jag kallar mig entusiast just för att jag nördar ner mig, blir kär, klipper till och behåller klockan in i döden. Att testa klockor på löpande band kan vem som helst med någorlunda kapital göra.

Jag håller inte med då detta förutsätter ett flippande som heter duga. Jag kallar mig entusiast just för att jag nördar ner mig innan jag klipper till, sen behåller jag klockan till döden. Att testa klockor på löpande band kan vem som helst med någorlunda kapital göra.
Finns ingen genväg enligt mig, vad menar du alternativet skulle vara? Man måste ju inte heller köpa alla klockor man testar.

Finns ingen genväg enligt mig, vad menar du alternativet skulle vara? Man måste ju inte heller köpa alla klockor man testar.
Vet inte, det är kanske din beskrivning som gör att jag inte förstår men att knalla in och prova alla modeller hos en AD, gå på GTG eller testa kompisens klocka känns väldigt ytligt och långt ifrån enusiastmässigt i mina ögon.

Nu vet jag att du är väldigt kunnig så det är inte personligt utan jag talar mer generellt.

Vet inte, det är kanske din beskrivning som gör att jag inte förstår men att knalla in och prova alla modeller hos en AD, gå på GTG eller testa kompisens klocka känns väldigt ytligt och långt ifrån enusiastmässigt i mina ögon.

Nu vet jag att du är väldigt kunnig så det är inte personligt utan jag talar mer generellt.
Jag tror inte man hittar rätt om man inte testar mycket olika typer av ur. Ser ingen genväg faktiskt. Så mycket flippande behöver det inte heller bli, de flesta inser rätt snabbt om det är varumärke, utseende eller insidan som är viktigast. Ingen chans att jag hade varit där jag är nu i mitt intresse om jag inte hade utmanat mig själv. Isade damur, parfymur och oälskade 90-talsomegor, det är inget man googlar sig fram till. Jag har kanske överdrivit i min jakt och då hamnar man närmare det scenariot du nämnde med flippande. Klockorna jag söker finns inte fysiskt tillgängliga i närheten så då måste man köpa. Ogillar att sälja och därför har jag drygt 130 st klockor. Kanske inte bättre än att flippa...

Entusiast kan man vara på olika sätt tänker jag. Oavsett om man behåller klockorna till döden eller flippar som tusan. Varför skulle en klockentusiast inte kunna gå på en gtg eller prova klockor hos en ad utan att uppfattas som ytlig ? Finns väl även en del entusiasm i att prova kompisens klocka.
Så det beror i min lilla värld helt på vad du lägger in i ordet och värderingen.

Jag kör en RolexTrio från samlingen...

Tidtagare...

20200201_132200.jpg

Nostalgidykare...

20200226_113852.jpg

Och en batteridressare.

20190117_123400.jpg

Entusiast kan man vara på olika sätt tänker jag. Oavsett om man behåller klockorna till döden eller flippar som tusan. Varför skulle en klockentusiast inte kunna gå på en gtg eller prova klockor hos en ad utan att uppfattas som ytlig ? Finns väl även en del entusiasm i att prova kompisens klocka.
Så det beror i min lilla värld helt på vad du lägger in i ordet och värderingen.
Instämmer! Entusiast är imo också när intresset är för sin egen skull. Dvs. köpen är för ett egen-intresse, inte för att köpa eller uppnå en viss status. Instämmer med Aurel Bachs kommentar:

Har själv ganska få klockor, klar släng av manlig OCD när jag blir intressersd av en viss typ eller modell. Men älskar de som är permanenta i samlingen. Är jag entusiast? Det får andra bedöma, för mig är det rätt oväsentligt. :)

• Submariner
• Datejust
• Speedmaster

Easy.
Fast det där är ju även klockor som folk som är helt ointresserade men har pengar nog att lägga på "en fin klocka, eftersom man måste ha en fin klocka" köper.
Än en gång så är gatekeeping astöntigt och att tycka att nån inte är en entusiast för att man inte har ägt vissa modeller (jag har inte ägt en enda av dom där) riktigt dumt och ytligt. Skulle du säga att någon som äger Moser och Hajime Asaoka, men inte Sub och Speedy, inte är en klockentusiast?

Fast det där är ju även klockor som folk som är helt ointresserade men har pengar nog att lägga på "en fin klocka, eftersom man måste ha en fin klocka" köper.
Än en gång så är gatekeeping astöntigt och att tycka att nån inte är en entusiast för att man inte har ägt vissa modeller (jag har inte ägt en enda av dom där) riktigt dumt och ytligt. Skulle du säga att någon som äger Moser och Hajime Asaoka, men inte Sub och Speedy, inte är en klockentusiast?
Jag uppfattade att vi letade tre klockor som definierade entusiaster som grupp. Min lista består av de tre vanligaste som i kombination påvisar entusiasm. Jag kan gå med på att höja ribban till din nivå, men då har vi helt plötsligt bara en handfull entusiaster i hela landet.

Jag uppfattade att vi letade tre klockor som definierade entusiaster som grupp. Min lista består av de tre vanligaste som i kombination påvisar entusiasm. Jag kan gå med på att höja ribban till din nivå, men då har vi helt plötsligt bara en handfull entusiaster i hela landet.
Men eftersom det där är de tre vanligaste klockorna borde det var de som sämst definierar en entusiast?

Tror att det är många fler än ”en handfull” som är entusiaster. Bara när vi kör Norrhelsinge AW så ser man ett så mycket större spektrum än de där tre ( absolut fantastiska) självklarheterna.
Och de klockor det diskuteras mest är inte dem heller. Alla har sett en safirsub, liksom. Vad finns att tillägga om den?

Om någon köpt en udda militärklocka eller fått tag på en saknad ändlänk till en gammal Heuer, däremot, då hugger folk igång.

Sedan har du absolut en poäng, om man köpt de där tre klockorna tror jag att man är entusiast. Inte bara välbeställd.

Men eftersom det där är de tre vanligaste klockorna borde det var de som sämst definierar en entusiast?

Tror att det är många fler än ”en handfull” som är entusiaster. Bara när vi kör Norrhelsinge AW så ser man ett så mycket större spektrum än de där tre ( absolut fantastiska) självklarheterna.
Och de klockor det diskuteras mest är inte dem heller. Alla har sett en safirsub, liksom. Vad finns att tillägga om den?

Om någon köpt en udda militärklocka eller fått tag på en saknad ändlänk till en gammal Heuer, däremot, då hugger folk igång.

Sedan har du absolut en poäng, om man köpt de där tre klockorna tror jag att man är entusiast. Inte bara välbeställd.
Jag tycker att ni båda ska gå tillbaka och läsa trådstarten.

Det här är lite lurigt.
Just Sub, Datejust och Speedy känns lite som Porsche 911, BMW M-serie och Alfa Romeo Spider-isch.
Bra grejer men det går 20 på dussinet.
Samtidigt är det mer eller mindre omöjligt för gemene man att ha en PP, VC och AP trippel, eller något ännu mer udda.
För mig är entusiasten en person som har ett stort intresse/kompetens om många olika märken, dess historia, har bra koll på olika verk och är lite för nördig för sitt eget bästa 😅
Ägandet i sig är sekundärt.

Jag säger inte att man måste ha ägt Moser och Asaoka för att klassas som entusiast, men tycker knappast att man måste ha ägt Sub, DJ och Speedy för att få kallas sig det. Min åsikt är att det enda kriteriet för att "få" kalla sig klockentusiast är att man känner entusiasm kring klockor. Någon som äger en Seiko och älskar allt kring den klockan är lika mycket en entusiast som sitter på en näve med Patek.
Jag tycker personligen att jag är en klockentusiast, och jag har inte ägt, och är inte intresserad av att äga, Sub, DJ och Speedy.

Kanon kan ju betyda många saker men här syftar jag på betydelsen ”rättesnöre”. Vi har ju exempel på olika typer av kanon. Litteraturkanon syftar på vilka böcker man bör ha läst osv. Men hur ser det ut på klocktiden? Vilka tre klockor bör man som entusiast äga/ha ägt?
Själv skulle jag säga:
Submariner - sannolikt den ultimata dykaren
Månspeedmaster - den har ju varit på månen
A Lange 1 - helt enkelt den vackraste klockan någonsin

Jag antar att alla läsare håller med mig till 100%? Eller?

Jag tycker att ni båda ska gå tillbaka och läsa trådstarten.
Jag förstår ju att trådstaten är lite humoristisk, men det är en superintressant diskussion.
Vad gäller litteratur brukar man -i alla fall på den tiden jag pluggade littvet- definiera kanon lite mer öppet. Man kan vara litteraturentusiast utan att ha läst Proust, liksom. Snarare handlar det kanske om att läsa litteratur som utmanar en, och får en att utvecklas som läsare?

Frågan är väl då om man utveckas att att äga en sub?

Åter, litteraturen. En person som läst och jagat spansk sekelskiftesdiktning i många år är väl mer entusiast än någon som bara läst lite läsgodis och kurslitteraturen på ett par A-kurser?

hum...svårt, men om man bortser ifrån ens personliga åsikter slår det nog inte fel om man håller sig till dessa 3 märken i alla fall och väljer några klassiska modeller ur dem. Rätt svårt att vara objektiv när det kommer till klockköp dock...och onödigt/dumt :)

Cartier - armbandsur herr historia etc
Breguet - googla
JLC - "watchmakers watch" och allt det där...

sen kan man säkert argumentera för rolex som är populäraste märket och patek/ap som räddade mekaniska ur etc, svårt som sagt, men kul tråd :)

Kanon kan ju betyda många saker men här syftar jag på betydelsen ”rättesnöre”. Vi har ju exempel på olika typer av kanon. Litteraturkanon syftar på vilka böcker man bör ha läst osv. Men hur ser det ut på klocktiden? Vilka tre klockor bör man som entusiast äga/ha ägt?
Själv skulle jag säga:
Submariner - sannolikt den ultimata dykaren
Månspeedmaster - den har ju varit på månen
A Lange 1 - helt enkelt den vackraste klockan någonsin

Jag antar att alla läsare håller med mig till 100%? Eller?
Känns som det börjar bli OT därav citerar jag denna!

Sub ( svart inget nytt färgat fanboy-mög utan den klassiska date eller no date)
Reverso i stål med cognagsstruts
Heuer vintage chrono alternativt Speedy Pro
Mvh
Ola G

Listan är ju helt given, fattar inte ens att det blir diskussion:
Girard Perregaux
Sinn
Vostok

Har man inte haft något av dem kan man väl lika gärna stänga sitt konto och dra ur modermodemet.

Någonstans handlar ju kanon om att ha ett hum om klassikerna för att ha dessa som en bas eller referenspunkt, för det är ofta utifrån dessa som vi sedan diskuterar och förstår övriga verk. Utifrån Iliaden kan vi förhålla oss till episk diktning, Brott och Straff är urfadern till den moderna psykologiska romanen, Röda Rummet-nyckelromaner osv.
På samma sätt kan jag tycka att Submarinern är den som satt ramarna för hur vi ser på dykarur, Speedyn lite grand detsamma för moderna kronografer. Och Datejust är kanske baslinjen för hur den vanligaste klockan av alla, trehandaren med datumvisning ser ut idag?
Sen om man måste ha ägt dessa eller bara studerat, provat och skapat sig en uppfattning låter jag vara osagt.

Tillbaka
Topp