Så låt höra din lista?Sub och Speedy är några av de klockor som inspirerat mig minst i mitt samlande iaf. Så generellt sett tycker jag de flesta har fel här och låter mer som statusjägare än entusiaster. Men det är ju bara min vinkel.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Så låt höra din lista?Sub och Speedy är några av de klockor som inspirerat mig minst i mitt samlande iaf. Så generellt sett tycker jag de flesta har fel här och låter mer som statusjägare än entusiaster. Men det är ju bara min vinkel.
... och av den erfarenheten kan jag uttala mig om att jag inte tyckte det är en milstolpe eller något att eftersträva.Mmm min poäng var bara att du, jag och en mkt stor del av entusiasterna (som jag iaf själv tycker jag är) har ägt de ngn gång, kanske tidigt i galenskaperna. Kanske innan man blev entusiast, men likväl
Att en modern sub eller speedy inte på ngt vis strålar entusiast är en annan sak![]()
hahaha för go.tycker nog inte många här är vad jag skulle kalla klockentusiaster eller liknande.
Har ingen, tycker man skall testa alla stilar och storlekar för att landa i det man själv uppskattar.Så låt höra din lista?
Jag håller inte med då detta förutsätter ett flippande som heter duga. Jag kallar mig entusiast just för att jag nördar ner mig, blir kär, klipper till och behåller klockan in i döden. Att testa klockor på löpande band kan vem som helst med någorlunda kapital göra.Har ingen, tycker man skall testa alla stilar och storlekar för att landa i det man själv uppskattar.
Finns ingen genväg enligt mig, vad menar du alternativet skulle vara? Man måste ju inte heller köpa alla klockor man testar.Jag håller inte med då detta förutsätter ett flippande som heter duga. Jag kallar mig entusiast just för att jag nördar ner mig innan jag klipper till, sen behåller jag klockan till döden. Att testa klockor på löpande band kan vem som helst med någorlunda kapital göra.
Vet inte, det är kanske din beskrivning som gör att jag inte förstår men att knalla in och prova alla modeller hos en AD, gå på GTG eller testa kompisens klocka känns väldigt ytligt och långt ifrån enusiastmässigt i mina ögon.Finns ingen genväg enligt mig, vad menar du alternativet skulle vara? Man måste ju inte heller köpa alla klockor man testar.
Jag tror inte man hittar rätt om man inte testar mycket olika typer av ur. Ser ingen genväg faktiskt. Så mycket flippande behöver det inte heller bli, de flesta inser rätt snabbt om det är varumärke, utseende eller insidan som är viktigast. Ingen chans att jag hade varit där jag är nu i mitt intresse om jag inte hade utmanat mig själv. Isade damur, parfymur och oälskade 90-talsomegor, det är inget man googlar sig fram till. Jag har kanske överdrivit i min jakt och då hamnar man närmare det scenariot du nämnde med flippande. Klockorna jag söker finns inte fysiskt tillgängliga i närheten så då måste man köpa. Ogillar att sälja och därför har jag drygt 130 st klockor. Kanske inte bättre än att flippa...Vet inte, det är kanske din beskrivning som gör att jag inte förstår men att knalla in och prova alla modeller hos en AD, gå på GTG eller testa kompisens klocka känns väldigt ytligt och långt ifrån enusiastmässigt i mina ögon.
Nu vet jag att du är väldigt kunnig så det är inte personligt utan jag talar mer generellt.
Entusiast kan man vara på olika sätt tänker jag. Oavsett om man behåller klockorna till döden eller flippar som tusan. Varför skulle en klockentusiast inte kunna gå på en gtg eller prova klockor hos en ad utan att uppfattas som ytlig ? Finns väl även en del entusiasm i att prova kompisens klocka.Vet inte, det är kanske din beskrivning som gör att jag inte förstår men att knalla in och prova alla modeller hos en AD, gå på GTG eller testa kompisens klocka känns väldigt ytligt och långt ifrån enusiastmässigt i mina ögon.
Nu vet jag att du är väldigt kunnig så det är inte personligt utan jag talar mer generellt.
Nä det håller jag iofs med om. Jag missuppfattade nog trådens syfte... och av den erfarenheten kan jag uttala mig om att jag inte tyckte det är en milstolpe eller något att eftersträva.
Instämmer! Entusiast är imo också när intresset är för sin egen skull. Dvs. köpen är för ett egen-intresse, inte för att köpa eller uppnå en viss status. Instämmer med Aurel Bachs kommentar:Entusiast kan man vara på olika sätt tänker jag. Oavsett om man behåller klockorna till döden eller flippar som tusan. Varför skulle en klockentusiast inte kunna gå på en gtg eller prova klockor hos en ad utan att uppfattas som ytlig ? Finns väl även en del entusiasm i att prova kompisens klocka.
Så det beror i min lilla värld helt på vad du lägger in i ordet och värderingen.
Fast det där är ju även klockor som folk som är helt ointresserade men har pengar nog att lägga på "en fin klocka, eftersom man måste ha en fin klocka" köper.• Submariner
• Datejust
• Speedmaster
Easy.
Jag uppfattade att vi letade tre klockor som definierade entusiaster som grupp. Min lista består av de tre vanligaste som i kombination påvisar entusiasm. Jag kan gå med på att höja ribban till din nivå, men då har vi helt plötsligt bara en handfull entusiaster i hela landet.Fast det där är ju även klockor som folk som är helt ointresserade men har pengar nog att lägga på "en fin klocka, eftersom man måste ha en fin klocka" köper.
Än en gång så är gatekeeping astöntigt och att tycka att nån inte är en entusiast för att man inte har ägt vissa modeller (jag har inte ägt en enda av dom där) riktigt dumt och ytligt. Skulle du säga att någon som äger Moser och Hajime Asaoka, men inte Sub och Speedy, inte är en klockentusiast?
Men eftersom det där är de tre vanligaste klockorna borde det var de som sämst definierar en entusiast?Jag uppfattade att vi letade tre klockor som definierade entusiaster som grupp. Min lista består av de tre vanligaste som i kombination påvisar entusiasm. Jag kan gå med på att höja ribban till din nivå, men då har vi helt plötsligt bara en handfull entusiaster i hela landet.
Tror att det är många fler än ”en handfull” som är entusiaster. Bara när vi kör Norrhelsinge AW så ser man ett så mycket större spektrum än de där tre ( absolut fantastiska) självklarheterna.Jag uppfattade att vi letade tre klockor som definierade entusiaster som grupp. Min lista består av de tre vanligaste som i kombination påvisar entusiasm. Jag kan gå med på att höja ribban till din nivå, men då har vi helt plötsligt bara en handfull entusiaster i hela landet.
Men eftersom det där är de tre vanligaste klockorna borde det var de som sämst definierar en entusiast?
Jag tycker att ni båda ska gå tillbaka och läsa trådstarten.Tror att det är många fler än ”en handfull” som är entusiaster. Bara när vi kör Norrhelsinge AW så ser man ett så mycket större spektrum än de där tre ( absolut fantastiska) självklarheterna.
Och de klockor det diskuteras mest är inte dem heller. Alla har sett en safirsub, liksom. Vad finns att tillägga om den?
Om någon köpt en udda militärklocka eller fått tag på en saknad ändlänk till en gammal Heuer, däremot, då hugger folk igång.
Sedan har du absolut en poäng, om man köpt de där tre klockorna tror jag att man är entusiast. Inte bara välbeställd.
Jag säger inte att man måste ha ägt Moser och Asaoka för att klassas som entusiast, men tycker knappast att man måste ha ägt Sub, DJ och Speedy för att få kallas sig det. Min åsikt är att det enda kriteriet för att "få" kalla sig klockentusiast är att man känner entusiasm kring klockor. Någon som äger en Seiko och älskar allt kring den klockan är lika mycket en entusiast som sitter på en näve med Patek.Jag uppfattade att vi letade tre klockor som definierade entusiaster som grupp. Min lista består av de tre vanligaste som i kombination påvisar entusiasm. Jag kan gå med på att höja ribban till din nivå, men då har vi helt plötsligt bara en handfull entusiaster i hela landet.
Kanon kan ju betyda många saker men här syftar jag på betydelsen ”rättesnöre”. Vi har ju exempel på olika typer av kanon. Litteraturkanon syftar på vilka böcker man bör ha läst osv. Men hur ser det ut på klocktiden? Vilka tre klockor bör man som entusiast äga/ha ägt?
Själv skulle jag säga:
Submariner - sannolikt den ultimata dykaren
Månspeedmaster - den har ju varit på månen
A Lange 1 - helt enkelt den vackraste klockan någonsin
Jag antar att alla läsare håller med mig till 100%? Eller?
Jag förstår ju att trådstaten är lite humoristisk, men det är en superintressant diskussion.Jag tycker att ni båda ska gå tillbaka och läsa trådstarten.
Känns som det börjar bli OT därav citerar jag denna!Kanon kan ju betyda många saker men här syftar jag på betydelsen ”rättesnöre”. Vi har ju exempel på olika typer av kanon. Litteraturkanon syftar på vilka böcker man bör ha läst osv. Men hur ser det ut på klocktiden? Vilka tre klockor bör man som entusiast äga/ha ägt?
Själv skulle jag säga:
Submariner - sannolikt den ultimata dykaren
Månspeedmaster - den har ju varit på månen
A Lange 1 - helt enkelt den vackraste klockan någonsin
Jag antar att alla läsare håller med mig till 100%? Eller?