Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Syftet med den här tråden är inte att man skall ta den alltför allvarligt.Finns få saker som är så töntiga som gatekeeping. "En äkta [valfri folkgrupp] har minsann [valfria krystade krav för att få vara med i klubben]."
Skulle ni säga att nån inte är en äkta klockentusiast bara för att denne inte ägt en Sub och en Speedy? Om personen i fråga äger Moser, Sarpaneva och Hajime Asaoka då? Det om något är ju entusiastklockor.
Personligen har jag inte ägt en enda av klockorna som omnämnts i den här tråden. Är jag inte en klockentusiast då, med ca 100 klockor i samlingen?
Min personliga variant av exempelmeningen ovan är "en äkta klockentusiast känner entusiasm kring klockor, och det spelar inte någon som helst roll vilka modeller denne har ägt".
Attans! Eiger, Candino och Lagonda, funkar det? Eller varför inte slå på stort och köra på Indien-Seiko, Indien-Oris och Indien-Favre Leuba?Mång klockentusiaster går igenom gourmand-fasen på Tradera och loppis i början av intresset.
Så jag skulle säga att en entusiast ”bör” under någon period ägt Tärnan, Atlantic och Tiger.
Finns få saker som är så töntiga som gatekeeping. "En äkta [valfri folkgrupp] har minsann [valfria krystade krav för att få vara med i klubben]."
Skulle ni säga att nån inte är en äkta klockentusiast bara för att denne inte ägt en Sub och en Speedy? Om personen i fråga äger Moser, Sarpaneva och Hajime Asaoka då? Det om något är ju entusiastklockor.
Personligen har jag inte ägt en enda av klockorna som omnämnts i den här tråden. Är jag inte en klockentusiast då, med ca 100 klockor i samlingen?
Min personliga variant av exempelmeningen ovan är "en äkta klockentusiast känner entusiasm kring klockor, och det spelar inte någon som helst roll vilka modeller denne har ägt".
+1 på den klassiker-trionRadhustrippeln
Sub
Speedy
Reverso
Jag har dessa men speedyn är reduced varianten. Kan jag fortfarande hävda att jag har en har en radhustrippel?Radhustrippeln
Sub
Speedy
Reverso
Det är väl fortfarande en speedmaster?Jag har dessa men speedyn är reduced varianten. Kan jag fortfarande hävda att jag har en har en radhustrippel?
föreslår en 6-collectzione end of days avverkan.
En must have från newbornWIS till PensionWIS:
SKX
F91w
SRP
Speedmaster
Submariner
SMP
När den eran är plöjd är du fri att gå din egen väg, köpa flippa leta exitwatches, strula runt. Prova guld silver läder lack titan osv. Men nonchalera inte ovan modeller, de kommer hunta dig til ya collapse.
MAO sträva efter runthrough så fort du kan. Min runthrough tog 13 år och känner mig klar done with it. Har mina dailys och numera beskådar mer än trycker av, lämnar den biten åt ”kidsen”![]()
Bildbevis! Sitter som en smäck!!!Efter jag hade läst detta inlägg så blev det en F91w. Aldrig ägt en innan.
Grymt! Vart beställde du?Bildbevis! Sitter som en smäck!!!
![]()
Alla klär i en F-91W. Prove me wrong.Bildbevis! Sitter som en smäck!!!
![]()
This.• Submariner
• Datejust
• Speedmaster
Easy.
Hehe you got me there! Fin överraskning, gillar den skarpt. Tack för tipset!Grymt! Vart beställde du?
cheers Chuck
edit: håll nedersta knappen till höger intryckt i 7 sek så ska du få en övveraskning ( nej ingen detonation)
Håller helt med! Sitter riktigt bra och mycket skön. Bra första intryck.Alla klär i en F-91W. Prove me wrong.
![]()
Det kallar jag WIS - bara siffror rätt upp ner lixom3940
3970
96 alternativt nån av varianterna exvis 5096.
Punkt.
Vet man så vet manDet kallar jag WIS - bara siffror rätt upp ner lixom![]()
Tycker för visso också att det är några av de tråkigaste (om vi pratar moderna saker i stål), men samtidigt är det ju två av de mest ikoniska klockorna för vår tid, och jag tycker att en giltsub och en Pre-Moon är fina, men inte alls så kul som de kostar…Sub och Speedy är några av de klockor som inspirerat mig minst i mitt samlande iaf. Så generellt sett tycker jag de flesta har fel här och låter mer som statusjägare än entusiaster. Men det är ju bara min vinkel.
Det folk pratar om är ju de tråkigare varianterna, och jag ser ingen speciell anledning till att ha ägt dem. Blir ju mer punkter på en lista att bocka av, inte så intressant. Men det finns olika samlande och tycker nog inte många här är vad jag skulle kalla klockentusiaster eller liknande.Tycker för visso också att det är några av de tråkigaste (om vi pratar moderna saker i stål), men samtidigt är det ju två av de mest ikoniska klockorna för vår tid, och jag tycker att en giltsub och en Pre-Moon är fina, men inte alls så kul som de kostar…
Om det handlade om att man bör äga dem för att vara entusiast är jag helt med dig, men visst är det rimligen så att de flesta entusiaster har ägt dessa två då det är enkla och populära köp när man kommer upp lite i pris. Har du inte haft dem?
personligen tycker jag nog att man också gärna ska äga/ägt ngt lite udda som de flesta ej förstår sig på/gillar. Då har man på ngt vis passerat några stadier.
Mmm min poäng var bara att du, jag och en mkt stor del av entusiasterna (som jag iaf själv tycker jag ärDet folk pratar om är ju de tråkigare varianterna, och jag ser ingen speciell anledning till att ha ägt dem. Blir ju mer punkter på en lista att bocka av, inte så intressant. Men det finns olika samlande och tycker nog inte många här är vad jag skulle kalla klockentusiaster eller liknande.
Har haft en snowflake och en speedmaster. Speedmastern är nog den jag ägde kortast tid.