• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockkanon: vilka tre klockor bör varje seriös klockentusiast äga eller ha ägt?

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Så klart inget man behöver ha ägt för att rättfärdiga titeln ”enthusiast” men jag tycker man bör ha prövat:

Speedy PRO
Valfri seiko-dykare
reverso
:)
 
Senast ändrad:

Patric J

Rolex
2-Faktor
Specifika klockmodeller är lite svårt när smaken är som baken. Jag tänker istället vilka 3 märken som en seriös klocknörd bör ha. Då blir mitt förslag för en vanlig svensson som inte har råd att skaffa klockor i prisklass med bilar:
*Seiko
*Tissot
*någon av G-shock
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Mång klockentusiaster går igenom gourmand-fasen på Tradera och loppis i början av intresset.
Så jag skulle säga att en entusiast ”bör” under någon period ägt Tärnan, Atlantic och Tiger.
 

Arcticreef

Panerai
Finns få saker som är så töntiga som gatekeeping. "En äkta [valfri folkgrupp] har minsann [valfria krystade krav för att få vara med i klubben]."
Skulle ni säga att nån inte är en äkta klockentusiast bara för att denne inte ägt en Sub och en Speedy? Om personen i fråga äger Moser, Sarpaneva och Hajime Asaoka då? Det om något är ju entusiastklockor.
Personligen har jag inte ägt en enda av klockorna som omnämnts i den här tråden. Är jag inte en klockentusiast då, med ca 100 klockor i samlingen?
Min personliga variant av exempelmeningen ovan är "en äkta klockentusiast känner entusiasm kring klockor, och det spelar inte någon som helst roll vilka modeller denne har ägt".
Syftet med den här tråden är inte att man skall ta den alltför allvarligt.
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Finns få saker som är så töntiga som gatekeeping. "En äkta [valfri folkgrupp] har minsann [valfria krystade krav för att få vara med i klubben]."
Skulle ni säga att nån inte är en äkta klockentusiast bara för att denne inte ägt en Sub och en Speedy? Om personen i fråga äger Moser, Sarpaneva och Hajime Asaoka då? Det om något är ju entusiastklockor.
Personligen har jag inte ägt en enda av klockorna som omnämnts i den här tråden. Är jag inte en klockentusiast då, med ca 100 klockor i samlingen?
Min personliga variant av exempelmeningen ovan är "en äkta klockentusiast känner entusiasm kring klockor, och det spelar inte någon som helst roll vilka modeller denne har ägt".

Jag håller med till 100% även om jag kan tycka frågeställningen och tråden är lite kul och inspirerande ändå. Speciellt eftersom jag inte planerat att någonsin ha 100 klockor i ”samlingen” utan vill ligga på 10 till 20 klockor med en in en ut policy och försöka använda rubbet.

Såhär kommer iaf mina,

Cartier Tank - Fantastisk klocka som också pushar ens storleks preferenser och tvingar en att ta ut svängarna.

Seiko dykare - Här finns en miljon spännande case med tillhörande historier i alla prisklasser. Har man inte snurrat runt lite i det och iaf har en kan jag tycka att man missat nått som ”klockentusiast” och rekommenderar alla att testa.

Och avslutar listan med,

Sjöö Sandström - Support your local, jag har en Skydiver som är mega najs och helt perfekt att ta på resor där risk för rån och stöld finns. Och springer man på nån klockintresserad så är det ett märke oftast aldrig sett eller klämt på vilket också blir lite kul.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Skulle nog säga:
Reverso - tidlös design med fantastisk historia
En äldre DJ - en perfekt allround med mycket charm - tidlös och legendarisk
Seiko SKX - ofta klockan som startar mångas intresse och en suverän klocka för pengarna

Tröstpris får Cartier Santos - en inte lika bortglömd klassiker längre, men fortfarande en fantastiskt mångsidig och charmig klocka
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Vad som gör en entusiastisk är väl från person till person… design, urverk, historia, varumärke etc etc. Viktigast för mig är att det som sitter på handleden får mig att bli så där skönt nöjd och glad att titta på den varje gång, sen är det självklart svårt att inte bli sugen på vissa modeller/märken som på olika sätt gjort lite extra avtryck i ”klockvärlden” och jag har passerat ett gäng faser under 25års grävande 😎

Men entusiasmen kan komma från högt och lågt…
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
föreslår en 6-collectzione end of days avverkan.

En must have från newbornWIS till PensionWIS:

SKX
F91w
SRP
Speedmaster
Submariner
SMP

När den eran är plöjd är du fri att gå din egen väg, köpa flippa leta exitwatches, strula runt. Prova guld silver läder lack titan osv. Men nonchalera inte ovan modeller, de kommer hunta dig til ya collapse.

MAO sträva efter runthrough så fort du kan. Min runthrough tog 13 år och känner mig klar done with it. Har mina dailys och numera beskådar mer än trycker av, lämnar den biten åt ”kidsen” ☺️

Efter jag hade läst detta inlägg så blev det en F91w. Aldrig ägt en innan.
Bildbevis! Sitter som en smäck!!!

588F20AB-A612-43EB-85A8-FEE77CDBBA22.jpeg
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Grymt! Vart beställde du?
cheers Chuck

edit: håll nedersta knappen till höger intryckt i 7 sek så ska du få en övveraskning ( nej ingen detonation 🤣)
Hehe you got me there! Fin överraskning, gillar den skarpt. Tack för tipset!

Beatällde den från klockgiganten för 201kr inkl frakt.

Alla klär i en F-91W. Prove me wrong.
56200d50503e8.image.jpg
Håller helt med! Sitter riktigt bra och mycket skön. Bra första intryck.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Sub och Speedy är några av de klockor som inspirerat mig minst i mitt samlande iaf. Så generellt sett tycker jag de flesta har fel här och låter mer som statusjägare än entusiaster. Men det är ju bara min vinkel.
Tycker för visso också att det är några av de tråkigaste (om vi pratar moderna saker i stål), men samtidigt är det ju två av de mest ikoniska klockorna för vår tid, och jag tycker att en giltsub och en Pre-Moon är fina, men inte alls så kul som de kostar…

Om det handlade om att man bör äga dem för att vara entusiast är jag helt med dig, men visst är det rimligen så att de flesta entusiaster har ägt dessa två då det är enkla och populära köp när man kommer upp lite i pris. Har du inte haft dem?

personligen tycker jag nog att man också gärna ska äga/ägt ngt lite udda som de flesta ej förstår sig på/gillar. Då har man på ngt vis passerat några stadier.

Edit. Samtidigt har inte graden av entusiasm med plånbok att göra, och det är såklart så att alla inte har råd med Sub/Speedy…
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker för visso också att det är några av de tråkigaste (om vi pratar moderna saker i stål), men samtidigt är det ju två av de mest ikoniska klockorna för vår tid, och jag tycker att en giltsub och en Pre-Moon är fina, men inte alls så kul som de kostar…

Om det handlade om att man bör äga dem för att vara entusiast är jag helt med dig, men visst är det rimligen så att de flesta entusiaster har ägt dessa två då det är enkla och populära köp när man kommer upp lite i pris. Har du inte haft dem?

personligen tycker jag nog att man också gärna ska äga/ägt ngt lite udda som de flesta ej förstår sig på/gillar. Då har man på ngt vis passerat några stadier.
Det folk pratar om är ju de tråkigare varianterna, och jag ser ingen speciell anledning till att ha ägt dem. Blir ju mer punkter på en lista att bocka av, inte så intressant. Men det finns olika samlande och tycker nog inte många här är vad jag skulle kalla klockentusiaster eller liknande.

Har haft en snowflake och en speedmaster. Speedmastern är nog den jag ägde kortast tid.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Det folk pratar om är ju de tråkigare varianterna, och jag ser ingen speciell anledning till att ha ägt dem. Blir ju mer punkter på en lista att bocka av, inte så intressant. Men det finns olika samlande och tycker nog inte många här är vad jag skulle kalla klockentusiaster eller liknande.

Har haft en snowflake och en speedmaster. Speedmastern är nog den jag ägde kortast tid.
Mmm min poäng var bara att du, jag och en mkt stor del av entusiasterna (som jag iaf själv tycker jag är 😊) har ägt de ngn gång, kanske tidigt i galenskaperna. Kanske innan man blev entusiast, men likväl

Att en modern sub eller speedy inte på ngt vis strålar entusiast är en annan sak :)
 
Topp