• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockkvalitén - Lördag 15 november 2014 - Kaplans

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det som hände var att flera personer verkligen ville ha klockan, (gissar vilt! :)
Bidrar lite till tråden då jag vann budgivningen....
Var där för 2dgr sedan och skulle spana in andra objekt och fick syn på denna Omega. Blev tagen då jag gillar gammalt samt sneglat på Tank varianter. Dock ej som denna mer typ Cartier T.Am.
Föll för GF (Gay Freres de med hjorthuvudloggan)länken först samt den fina Art Deco stilen.

Den hade många rätt för mig. Vacker helhet i tank model, stepped case. Grym artdeco tavla. Boetten knivskarp. Formverk. Länken i oyster stil med flex(ni vet sån man kan dra ut) fanns på ju på Rålex exempelvis. Låset med justeringsval på knäppningen tror jag det var oxå. (Ej hämtat den än)
Någon kan gärna fylla på med info om klockan/modellen om ni har, vore super kul! Tror GF tillverkat åt Rlx och PP? Eller så är det bara låsen kanske, har för mig att det kan betalas en slant för GF länkar, men kanske fördel om PP loggan e med :happyhappy:
Rätt säker på att deras logga är med på tidiga Nautilus länken. Men därav ej sagt att jag gjort något bra köp prismässigt, (bara kuriosa om bandet)
Då on topic, ang budgivningen så köpte jag med hjärtat o känslan att det var en mkt fin klocka med högre värde än utrop iallafall. Tänkte, jag får den nog för 5-max 7tkr. Enkel match!
Daniel-Kaplans 0-1 :facepalm:
Sedan runt tio så pausade jag min budgivning ouf dyr magkänsla infann sig! Kriget fortsatte med telefoner etc i budgivningen utan mig, kanske någon i salen oxå. Fortsatte sen och höll op spadjäveln och ville ha klockuslingen helt enkelt! Men hade inte gått över 20' så det var verkligen MAX med tanke på dessa +20% tänkte jag och plötslig var den min!
Auktion är kul tycker jag! Ett gammalt folk nöje ju :)
Tror det är få som köper på klockauktion med okunskap och lathet att ej leta med ljus o lykta själv på annat håll som jag tror nämnts i annan tråd. Hittade måånga ansikten i publiken som jag kände igen. Inte minst från KS och andra kunder som jag hälsade på och dom var nog knappast utan kunskap!

Auktion är roligt och socialt sätt att handla prylar på! Om inte minst så kan man lära sig saker av kunnigt folk på visningar, gäller då inte bara klockor...ett fint komplement till nätet ibland!
Är någon nyfiken så kommer uret finnas hos forumsponsorn
om det nu en ngt att se...:bag: fråga efter undertecknad.

Daniel

Lite kul det här. När jag tittat igenom katalogen online första gången tänkte jag att det var en klar ommålning av tavlan. Andra gången zoomade jag in och såg hur vass boetten var och började fundera. Rent generellt var tavlan för fin och saknade swiss i nederkant. När jag slutligen var och tittade på den i verkligheten blev jag imponerad och övertygad om att det helt enkelt handlade om ett knappt använt exemplar. Inte ofta man ser ommålade tavlor med spegelfinish inlagd och min egen Omegatank från 30-talet saknar även den swissmarkering.

Angående länkarna är det säker så att GF även tillverkade länkar åt PP. Det är ju många PPs som sitter på GF-länkar idag i vart fall. GF tillverkade även länkarna till Royal Oak och en hel del Oysterlänkar till Rolex. Har själv en GF-länk som den du ropade hem till min Bubbleback. Min har dock annat spänne och saknar Rolexmärkning. Ligger även ett GF Bamboo i lådan som sett sitta på äldre Rolex, dock aldrig Rolexstämplade så förmodligen inget som gick genom Rolex.

Allt som allt en riktigt intressant klocka, helt klart en av juvelerna vid auktionen (om allt är original som jag tror dvs.) Hoppas den kommer uppskattas framöver!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Grattis! Fin den där! Själv gick jag med mig den här hem:
image.jpg
Bra budat Gummo!
Synd att jag inte kunde haka på igår..
Det börjar bli ett gäng Chronosar i din samling. Bra:)
 

ROB-1832

Cartier
2-Faktor
Lite kul det här. När jag tittat igenom katalogen online första gången tänkte jag att det var en klar ommålning av tavlan. Andra gången zoomade jag in och såg hur vass boetten var och började fundera. Rent generellt var tavlan för fin och saknade swiss i nederkant. När jag slutligen var och tittade på den i verkligheten blev jag imponerad och övertygad om att det helt enkelt handlade om ett knappt använt exemplar. Inte ofta man ser ommålade tavlor med spegelfinish inlagd och min egen Omegatank från 30-talet saknar även den swissmarkering.

Angående länkarna är det säker så att GF även tillverkade länkar åt PP. Det är ju många PPs som sitter på GF-länkar idag i vart fall. GF tillverkade även länkarna till Royal Oak och en hel del Oysterlänkar till Rolex. Har själv en GF-länk som den du ropade hem till min Bubbleback. Min har dock annat spänne och saknar Rolexmärkning. Ligger även ett GF Bamboo i lådan som sett sitta på äldre Rolex, dock aldrig Rolexstämplade så förmodligen inget som gick genom Rolex.

Allt som allt en riktigt intressant klocka, helt klart en av juvelerna vid auktionen (om allt är original som jag tror dvs.) Hoppas den kommer uppskattas framöver!

Tack för orden, ja många fördelar att gå på visning och upptäcka saker man kanske missat framför skärmen. Jag har iallafall ej tålamod att harva igenom ca 150 objekt på datorn.

Var ju ett gäng äldre klockor där i typ nyskick, gissar att någon i branschen gjort sig av med den där dammiga lådan längst in i skåpet, eller typ arvegods. Tror det var ca 6st eller fler kanske, däribland min och den universal som Rozzy köpte. Tänkte inte att tavlan skulle kunna vara ommålad, Vilket jag ej tror som du säger. Tavlan har ju ändå lite ålderstecken, "stains" liksom om man zoomar in. Annars om auktionen så var jag lite förvånad att nr 1 gick under utrop, bra köp o mkt Patek för slanten :)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Var ju ett gäng äldre klockor där i typ nyskick, gissar att någon i branschen gjort sig av med den där dammiga lådan längst in i skåpet, eller typ arvegods. Tror det var ca 6st eller fler kanske, däribland min och den universal som Rozzy köpte.


Stämmer! Enligt Tony var Glycine Pretto från en gammal urbutik, misstänker att det var fler klockor från samma butik!
 
Topp