Människans aldrig sinande drift efter att tillskansa sig ägodelar, makt och inflytande.And I want it now...
Sååå, vi skapar lite köer och väntetider och skapar således en åtrå till vårat vidunderliga märke.
Mvh
Jååleks
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Människans aldrig sinande drift efter att tillskansa sig ägodelar, makt och inflytande.And I want it now...
Sååå, vi skapar lite köer och väntetider och skapar således en åtrå till vårat vidunderliga märke.
Mvh
Jååleks
Människans aldrig sinande drift efter att tillskansa sig ägodelar, makt och inflytande.
Strategin verkar vara den motsatta. Höja priserna och därmed höja sin status.Mest förbannad på att GS börjar få ordentlig status och därmed höjer priserna.
Vilken knäpp. Men rolig. Är den dyr då? Kan man få den så timvisaren hoppar till rätt timme? (Men då såklart inte sveper mellan dem)Nu det där kan jag inte svara på!Men nu när vi väl pratar FM så tycker jag att den här är inte helt illa.
![]()
Strategin verkar vara den motsatta. Höja priserna och därmed höja sin status.
Den hoppar till rätt timme, det är det som är komplikationen.Vilken knäpp. Men rolig. Är den dyr då? Kan man få den så timvisaren hoppar till rätt timme? (Men då såklart inte sveper mellan dem)
Coolt! Då vill jag ha den.Den hoppar till rätt timme, det är det som är komplikationen.
Den hoppar till rätt timme, det är det som är komplikationen.
Tror de insåg att statusen och intresset var på väg upp och valde att utnyttja det.Strategin verkar vara den motsatta. Höja priserna och därmed höja sin status.
Väldigt mycket flockbeteende helt klart. Dock tror jag inte RL är speciellt omtyckt tex men en del gillar nog att se folk köpa nya och udda saker. Finns vad jag vet bara en RL på forumet.Rolex med ett blästrat kvartsverk från Q&Q skulle dock alltid hyllas, då det är Rolex.
Det verkar dock som att status bland alla märken varierar från land till land.
Ulysse Nardin och en hel del andra märken är det mycket av i Ryssland. Varför, kan man ju alltid fråga sig.
Sverige verkar vara Rolex och Omega, fast det är väl gångbart i alla länder.
På KS verkar Cartier och RL skjuta i höjden...efter att en, tydligen ”oomtyckt” medlem har prisat dessa. Det gör han säkert rätt i, absolut inget fel på dessa klockor. Men man ser ganska tydligt att vi människor är som en skock får.
Själv så både ogillar jag det mesta och gillar även det mesta. Jag kan dock inte sänka hela AP som märke bara för att jag inte är så förtjust i deras RO...som dessutom inland har datumfönster på ”fel plats”. Ingen klagar på det, men när 11.59 får datumfönstret placerat där, då upptäcker alla att det helt plötsligt sitter fel.
AP’s runda datumfönster är bedrövligt.
Det känns som att folket bara följer drevet.
Senilglaset på Rolex datum är ju någon form av handikappsanpassning för synsvaga
Edit
Helrätt placering av datum.
![]()
Datumfönster utplacerat på måfå på ett gruppboende.
![]()
En välförtjänt ”status” grundar ju sig på något...oftast.
Om något märke lever på gamla meriter så förlorar det status, i normalfall.
Sedan kan man syssla med marknadsföring och hypa upp ett märke oavsett vad dom producerar. Sådant blir lite tråkigt.
Själv tycker jag att det är kul att inte ha samma prylar som grannen. En V70 på gården och en golden retriever som dessutom har samma namn som grannens golden retriever blir lite tråkigt.
Väldigt mycket flockbeteende helt klart. Dock tror jag inte RL är speciellt omtyckt tex men en del gillar nog att se folk köpa nya och udda saker. Finns vad jag vet bara en RL på forumet.
Socioekonomisk status och hierarkin om sin plats i samhället verkar i vara en större faktor än just tillverkarens status i klocktillverkar hierarkin för många.
Olyckligt detta
Men en i biskopsgården ofta observerad kombo av Adidas byxor och Hublot ger=?Ja, adidasklockor är socialgrupp 3
Minns att @masterkiller hade en fin hublot för några år sedan. (Fan skulle köpt den)
Väldigt lite slump om man ska tro denna historieskrivningen.Tror de insåg att statusen och intresset var på väg upp och valde att utnyttja det.
Men jag VET inte hur de resonerade. Du kan ha rätt.
Förjävligt hur som.
Men en i biskopsgården ofta observerad kombo av Adidas byxor och Hublot ger=?
Haha nu kommer jag små le hela söndagen, helt rätt och spot onEntreprenör i medelklassen.
I din rubrik "högt pris och låg status" och i efterföljande text "betraktas som något som katten släpat in" låter det som du stött på många diskussioner eller artiklar där dessa två dissats, framgick det inte i dessa diskussioner/artiklar vad som inte föll väl ut?Mitt intryck efter ihärdigt läsande är att märken som Hublot och Franck Müller som trots att de kostar ”an arm and a leg” lik förbannat betraktas som något som katten släpat in. Hur kommer det sig? Finns det fler exempel på märken som lyckats kombinera dessa två -ytligt betraktat- inkompatibla storheter?
Har ett par bekanta från Frankrike, de kan prata och visa sina FM i timmar!Tycker nog stt FM gör riktigt coola klockor. Tyvärr ingen i landet som säljer/servar (tror jag)
Testade denna för många år sedan
![]()
Timvisaren hoppar mellan, riktigt cool. På C24 ligger Crazy Hours mellan 100-400 typ.Vilken knäpp. Men rolig. Är den dyr då? Kan man få den så timvisaren hoppar till rätt timme? (Men då såklart inte sveper mellan dem)
Hur tongivande är status för er kan man fråga då? Är det verkligen så viktigt?
KS kommer aldrig att få se så mkt lögner som när denna fråga ska besvaras.![]()
Haha. Jag kan villigt erkänna att det varit en faktor. Men aldrig att jag skulle köpa en klocka jag inte känner starkt för bara bara pga märket eller statusen.KS kommer aldrig att få se så mkt lögner som när denna fråga ska besvaras.![]()
Har dom ett högt pris samtidigt som en låg status menar du? Märket har väl knappast någon låg status och de som kostar över 100k är väl i ädelmetall?Hur ligger Longines till i detta avseende?
Med tanke på att några av deras klockor ligger över 100.000kr (uret.se)
Mvh
Inte låg status, men dem är samtidigt inte Rolex, Omega, eller Breitling. Men en del av deras klockor kostar som en TT rootbeerHar dom ett högt pris samtidigt som en låg status menar du? Märket har väl knappast någon låg status och de som kostar över 100k är väl i ädelmetall?
Hur ligger Longines till i detta avseende?
Med tanke på att några av deras klockor ligger över 100.000kr (uret.se)
Mvh