• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockmärken som lyckas kombinera ett högt pris med låg status

ante_77

Cartier
2-Faktor
Människans aldrig sinande drift efter att tillskansa sig ägodelar, makt och inflytande.

But who’s fooling who?

Vill man vara med i cirkusen så bör man nog inhandla ett gäng 11.59:eek:r och vänta att dissningen har släppt. Sedan ser man på när priset skjuter i höjden då efterfrågan är högre än produktionen.

Lite aktiemarknad bakom det hela.
Värden snackas upp och gonorré hos en av städerskorna på firman sänker aktien till nära nollpunkten.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Nu det där kan jag inte svara på! :D Men nu när vi väl pratar FM så tycker jag att den här är inte helt illa.

FranckMuller-LongIsland-1200CH-98891-1-171005-103725.jpg;quality=55;w=4000
Vilken knäpp. Men rolig. Är den dyr då? Kan man få den så timvisaren hoppar till rätt timme? (Men då såklart inte sveper mellan dem)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Rolex med ett blästrat kvartsverk från Q&Q skulle dock alltid hyllas, då det är Rolex.

Det verkar dock som att status bland alla märken varierar från land till land.
Ulysse Nardin och en hel del andra märken är det mycket av i Ryssland. Varför, kan man ju alltid fråga sig.
Sverige verkar vara Rolex och Omega, fast det är väl gångbart i alla länder.
På KS verkar Cartier och RL skjuta i höjden...efter att en, tydligen ”oomtyckt” medlem har prisat dessa. Det gör han säkert rätt i, absolut inget fel på dessa klockor. Men man ser ganska tydligt att vi människor är som en skock får.
Själv så både ogillar jag det mesta och gillar även det mesta. Jag kan dock inte sänka hela AP som märke bara för att jag inte är så förtjust i deras RO...som dessutom inland har datumfönster på ”fel plats”. Ingen klagar på det, men när 11.59 får datumfönstret placerat där, då upptäcker alla att det helt plötsligt sitter fel.
AP’s runda datumfönster är bedrövligt.

Det känns som att folket bara följer drevet.

Senilglaset på Rolex datum är ju någon form av handikappsanpassning för synsvaga

Edit

Helrätt placering av datum.

91CF2DF2-111E-4CC2-BE07-7AAA31BBE90F.png



Datumfönster utplacerat på måfå på ett gruppboende.

1582BFA9-235B-4325-B213-E7D931841AEC.png
Väldigt mycket flockbeteende helt klart. Dock tror jag inte RL är speciellt omtyckt tex men en del gillar nog att se folk köpa nya och udda saker. Finns vad jag vet bara en RL på forumet.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
En välförtjänt ”status” grundar ju sig på något...oftast.
Om något märke lever på gamla meriter så förlorar det status, i normalfall.
Sedan kan man syssla med marknadsföring och hypa upp ett märke oavsett vad dom producerar. Sådant blir lite tråkigt.

Själv tycker jag att det är kul att inte ha samma prylar som grannen. En V70 på gården och en golden retriever som dessutom har samma namn som grannens golden retriever blir lite tråkigt.

Socioekonomisk status och hierarkin om sin plats i samhället verkar i vara en större faktor än just tillverkarens status i klocktillverkar hierarkin för många.

Olyckligt detta
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Väldigt mycket flockbeteende helt klart. Dock tror jag inte RL är speciellt omtyckt tex men en del gillar nog att se folk köpa nya och udda saker. Finns vad jag vet bara en RL på forumet.

Det är nog väldigt få som vågar dissa RL, om man säger som så. Sedan är dom kanske något rädda för att köpa en RL, då folk med stor säkerhet klassar den som en parfymklocka.
Den blir nästan lika svårsåld som en Cloetta eller Malaco klocka i Sverige, oavsett hur fint hantverk det är.
Själv medger jag att jag har svårt för märket. Likaså LV, Hermes och även Kungsörnen (om dom nu har några klockor)
Jag kan dock inte påstå att klockorna suger eller att designen är fel. Så jag är lite märkesskadad, som de flesta.
Hade jag haft en massa stålar att strössla runt, så hade jag kunnat köpa vad som helst.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Mitt intryck efter ihärdigt läsande är att märken som Hublot och Franck Müller som trots att de kostar ”an arm and a leg” lik förbannat betraktas som något som katten släpat in. Hur kommer det sig? Finns det fler exempel på märken som lyckats kombinera dessa två -ytligt betraktat- inkompatibla storheter?
I din rubrik "högt pris och låg status" och i efterföljande text "betraktas som något som katten släpat in" låter det som du stött på många diskussioner eller artiklar där dessa två dissats, framgick det inte i dessa diskussioner/artiklar vad som inte föll väl ut?
 

Husse

Patek
Tycker nog stt FM gör riktigt coola klockor. Tyvärr ingen i landet som säljer/servar (tror jag)

Testade denna för många år sedan
7702051D-5678-4118-A67E-515AA11D02DE.jpeg
Har ett par bekanta från Frankrike, de kan prata och visa sina FM i timmar!
Fantastiskt komplicerade verk, med roliga funktioner, Crazy Hours, jag tror att många svenskar uppfattar dessa märken som historielösa, då de är relativt unga.
 
Topp