• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockmärket MONTA

Kenuko

Cartier
Det som Monta saknar är den där tooliga kvalitetskänslan som t.ex. många tyska klockor har, men istället är finishen grym. Klockorna ser enkla ut, men otroligt mångsidig finish med borstningar på en riktigt hög nivå.

Tycker finishen är helt i en annan klass än normalt i den här prisklassen. Det som jag inte gillar är kronan, den är för liten och skulle gärna få vara borstad. Funktionsmässigt skruvar den in mjukare på min Triumph än något annat jag ägt, men för liten är den.
 

Kenuko

Cartier
Försökte fånga lite Monta-finish på bild, men tyvärr har jag en gammal IPhone med potatis till kamera. Kanske man ändå kan få lite bild av nivån på finishen.
185D5CE9-55A5-4CFF-95FB-25602ACD1F6E.jpeg
C3BEFB65-A3EC-4F8A-9DF5-DD4CD215AD94.jpeg
9F8DE7B6-6278-4FF8-9C70-BFE4B0DB4D55.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag är så klart partisk då jag är väldigt nöjd med min Monta men det är ändå intressant att det är en så pass stor klyfta mellan skeptikerna som i de flesta fall aldrig har sett en Monta i verkligheten samtidigt som de som faktiskt har klämt och känt och/eller äger en är nöjda och imponerade av kvaliteten. Det är inte riktat mot någon specifikt utan är något jag har noterat på många klockforum, Facebook m.m.

Jag fattar att det är svårt att få en ordentlig uppfattning utan att ha haft möjligheten att hålla klockan i handen men jag förstår inte riktigt den skepsis som finns. Märket har ändå funnits i flera år och det finns gott om källor som redogör för sina åsikter kring design, kvalitet osv. (varav i stort sett alla jag har sett är positiva) så det är inte så att det är ett nystartat företag som ingen har hört talas om.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Nja, så vitt jag vet så levereras Oceanking alltid med det större spännet medan övriga levereras på det mindre. Skillnaden mot tidigare är att det som sagt nu finns fasta justeringspunkter istället för att vara helt steglöst men det borde inte vara något problem med tre resp. sex alternativ samt halvlänkar.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Monta är fina klockor, men de är enligt mig ganska överhypade.

Säkert ok kvalitet men jag har svårt att se att deras kvalitet ska vara högre än t ex Oris, Fortis, Sinn m fl, det handlar nog mer om psykologi än hårda fakta.

Det finns vissa egenskaper som du ska vara medveten om, t ex tavlan på Triumph är ganska platt och saknar djup. Att profilen är tunn är på bekostnad av djup i tavlan samt att länken nästan känns överdimensionerad i tjocklek relativt caset. Datumfönstret känns rätt billigt och plastigt t ex.

Det stora negativa är just viklåset i spännet som är så långt så den trycker ut länken från handleden, du ser det på bilderna ovan att de två första länkbitarna inte får löpa fritt, det gillade jag inte. Tror det kommer en ny länk från Monta där jag hoppas detta är fixat.

Slutligen tyckte jag att Triumph var fin men jag blev besviken av plattheten och tyckte den var lite tråkig faktiskt, men jag hade väldigt höga förväntningar (pga hypen).
Designmässigt tröttnade jag också fast inte för att den inte har djup. Det tyckte jag absolut den har men jag gillade inte riktigt den dominanta glasringen eller de feta luggarna. Men...kikar man på klockan i lupp o jämför finish på visare, index, tavla, borstning etc OCH lägger till finare urverk, passning på länk mot klocka, lume, box o tillbehör samt justering av gång från fabrik. Ja, då får du nog svårt att titta en Sinn, Oris, Tag, eller annat i prisklassen som är lika bra. Ingen av det trettiotal klockor jag haft har varit det förutom Rolex och Grand Seiko.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag är så klart partisk då jag är väldigt nöjd med min Monta men det är ändå intressant att det är en så pass stor klyfta mellan skeptikerna som i de flesta fall aldrig har sett en Monta i verkligheten samtidigt som de som faktiskt har klämt och känt och/eller äger en är nöjda och imponerade av kvaliteten. Det är inte riktat mot någon specifikt utan är något jag har noterat på många klockforum, Facebook m.m.

Jag fattar att det är svårt att få en ordentlig uppfattning utan att ha haft möjligheten att hålla klockan i handen men jag förstår inte riktigt den skepsis som finns. Märket har ändå funnits i flera år och det finns gott om källor som redogör för sina åsikter kring design, kvalitet osv. (varav i stort sett alla jag har sett är positiva) så det är inte så att det är ett nystartat företag som ingen har hört talas om.
Instämmer helt i detta!
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jag sålde en Triumph för någon månad sedan, den är tydligt markerad som ”avslutad” men jag får förväntansfulla förfrågningar från hela Norden minst en gång i veckan ändå. Omåttligt poppis klocka det där :)
 

Goflorp

Cartier
De sålde ca 500 klockor förra året så det är inte jättevanligt att stöta på dem och särskilt inte i Sverige. Det finns dock ett gäng Oceanking, Skyquest och Triumph här på forumet. :happyhappy:

Jag tänkte mera på att "Monta" är Göteborgskt och väldigt "vardagligt" - som det sägs i ordboken - för "Menstruation" ...
 

Keltik

Omega
2-Faktor
Designmässigt tröttnade jag också fast inte för att den inte har djup. Det tyckte jag absolut den har men jag gillade inte riktigt den dominanta glasringen eller de feta luggarna. Men...kikar man på klockan i lupp o jämför finish på visare, index, tavla, borstning etc OCH lägger till finare urverk, passning på länk mot klocka, lume, box o tillbehör samt justering av gång från fabrik. Ja, då får du nog svårt att titta en Sinn, Oris, Tag, eller annat i prisklassen som är lika bra. Ingen av det trettiotal klockor jag haft har varit det förutom Rolex och Grand Seiko.
Jag har en Monta Triumph och måste nog säga att kikar man närmare på klockan så har då inte jag haft någon Oris, Sinn, Tag eller liknande som hittills varit lika bra. Den går dessutom inom cosc bara det. Omega, Rolex är ett steg upp men till helt andra priser. Tudor vet jag inte. Sedan kan man ju tycka olika om utseendet och jag tycker den ser bäst ut på länk. Länken är bra och bland det skönaste du kan bära och har ett problem som har berörts längre upp i tråden, åtminstone på en tunnare arm. Det är ändå nog bara min fd Rolex Explorer som varit skönare att bära. Gummit likaså, du känner inte klockan på armen. Tycker att Bezelman beskrev detta bra och gillar man utseendet som jag har vissa synpunkter på så är det svårt, kanske omöjligt att hitta bättre för rimliga pengar.
 

Lekman

Omega
Ni som haft både Monta och Sjöö Sandström, hur skulle ni säga att de står sig mot varandra? Ju mer detaljrika beskrivningar desto bättre!
 

D..S..

Panerai
Ni som haft både Monta och Sjöö Sandström, hur skulle ni säga att de står sig mot varandra? Ju mer detaljrika beskrivningar desto bättre!
Helt subjektivt så upplevas Triumph ( som jag har ) som dyrare än t.ex. Royal Steel. Känns mer gedigen på något sätt, sedan så är armbandet i stål förmodligen det bästa du kan hitta för under 20.000 så det är väldigt bra.
 
Topp