• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor i Svenska Flottans olika befattningar?

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Bidrar med min kronmärkta Minerva som är i regelbunden rotation med mina andra klockor. Kronmärkningen är lite annorlunda på denna.
IMG_20180606_102602_416.jpg
IMG_20180606_102602_413.jpg
 

Ed Black

Breitling
När jag tjänstgjorde på ubåt under 80-talet ingick 4-5 armbandskronografer i utrustningslistan ombord. Jag var då verksam inom stridsledningen ombord och bland annat ingick det i mina uppgifter att hålla reda på materielen som användes för detta, däribland klockorna. Det vi hade då på Sjöormen- och Näckenklass var uteslutande Excelsior Park och Minerva. Remmarna var av flätad svart perlon men det låg även medpackat breda svarta läderremmar, liknande tyska "BUND-band". På förrådet fanns andra klockor och jag minns att jag ett tag hade ute en Breitling från ca 1970. Jag har letat fram en (lånad) bild på en likadan.

Klockorna som fanns ombord var inte särskilt populära utan låg mest inlåsta i ett skåp. Man tyckte väl att de var omoderna och dessutom användes mest vanliga stoppur när man behövde ta tiden för något, och det var en hel del. Tidtagning användes vid navigering, för löpt distans och för att identifiera fyrar nattetid, vidare fanns en hel det användningsområden vid periskopsobservationer för att hålla koll på när det var dags att ta nästa observation med mera. Vid eldledningsarbetet mera sällan, då det fanns fasta klockor för detta. Vid manuell eldledning och plotting startades dock "eldledningstid" vilket innebar att alla i stridsledningen på order startade sina stoppur eller kronografer samtidigt. Därefter gavs alla rapporter efter denna tid, men då är vi tillbaka på tidigt 80-tal, innan datoreldledningar började användas.

Armbandsuren utgick ur utrustningslistorna på ubåt omkring 1990 och ersattes inte av något annat. Antagligen förutsattes det att man skaffade ett eget armbandsur om man ansåg att man behövde det. Ett billigt LCD-ur var ju egentligen mycket noggrannare. Eftersom jag tyckte det var praktiskt med kronograf och dessutom gillade klockor köpte jag en Omega Speedmaster i början av 90-talet som jag sedan använde ombord.

Här kommer några bilder på en Excelsior Park, en Minerva och en lånad bild på en Breitling, likadan som den jag en gång hade ute från Försvaret.

IMG_0099b.jpg IMG_0102b.jpg Breitling LPb.jpg

Hej, och tack för intressanta fakta. Jag har stött på en Speedmaster som jag undrar över, och hittade detta lite äldre inlägg. Jag har gjort inlägg i tråden om militära klockor också, men prövar även här. Kan denna möjligen ha använts i flottan? Eller ubåt? Den är från 1981 enligt Omega. Man tänker ju direkt på Gåsefjärden etc eller hur.. Märkt med tre kronor och "5". Vore ovärderligt om jag kunde få någon klarhet i historien, eller något tips om var jag kan söka mer information, eftersom det gått förlorat på vägen.
2019-12-11 00.21.31.jpg
2019-12-11 00.21.43.jpg
 
Topp