• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor i tjänsten

F-L-P

Panerai
adamskater skrev:
När EZM (Einsatz Zeit Messer ~ bruksverktyg/ur) nämns är det väl i så fall Sinn-klockor.
De har väl tiotalet, EZM 1...10 för dykare, brandmän och andra

http://www.sinn.de/de/Instrumentelle_Uhren/EZM_7.htm - med speciella tidsmarkeringar aktuella i "hazardous zones"

EZM 1 och 2 är väl i stort sett samma produkter som deras U1 och U2 dykare och har tagits fram för tysk säkerhetspolis GSG 9

Sinn UX GSG är väl den som brukar räknas som hårdast? Oljefylld boett för skydd och fet betraktningsvinkel, destro placerad krona och ett elakt quartz verk. Hade inte Joberman en sån? minns någon grillningsbild...
ux-gsg9-strap-1.jpg


Fler klockor som har används i tjänsten är ju Omega 300 (brittiska dykare eller nåt sånt) och blancpain fifty fathoms (franska dykare)

Sedan fanns det ju en radda militär utgivna tyska flygur från IWC, Stowa, mf.

Omega hade väl någon modell som i civil variant kallas suverän i civil utgåva. Officer i militär kanske?

Sedan var det ju en televerket breitling som snurrade runt för ett tag sedan.. Och hur var det med den polskmarkerade enicar sherpan med super compressor boett?

/F-L-P
 
  • Like
Reactions: ssl

morrism

Audemars
Kobold

(purchased either by individual officers or under Kobold’s Department Purchase Program)

Los Angeles PD SWAT
Los Angeles PD Dive Team
L.A.County DA Bureau of Investigations
New York PD SWAT
Philadelphia PD SWAT
Atlantic City PD SWAT
San Antonio PD SWAT
Columbus PD SWAT
Pittsburgh PD SWAT
King County PD SWAT
Phoenix PD SWAT
Calgary PD SWAT
Vancouver PD SWAT
U.S. Secret Service
U.S. Secret Svc. Presidential Protection Unit
U.S. State Dept. Diplomatic Protection Unit
U.S. Drug Enforcement Agency (heli-support)
U.S. FBI (anti-terrorism unit)
U.S. NSA
U.S. CIA
U.S. Dept. of Homeland Security (Customs)
U.S. Army
U.S. Navy (Seals)
U.S. Air Force
U.S. Marines (Force Recon)
U.S. Coast Guard
London Metropolitan Police (U.K. / SWAT)
Royal Air Force (U.K.)
Royal Marines (U.K.)
Royal Navy (U.K. / SBS)
Bundeskriminalamt (Germany)
SEK Bavaria (German anti-terrorism unit)
U.N. Peacekeeping Forces (U.S. & Canada)
Royal Omani Air Force
Australian Army Commandos
Queensland Police Dept. (Australia)
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Andrew skrev:
Helmeroni skrev:
Har för mig att någon/några specialstyrkor (franska?) springer runt med bell & ross.

I B&R:s drömmar (eller reklamkampanjer) kanske.

http://www.sirpierre.se/2012/03/dagens- ... itage.html

http://luxuryspot.watchesonnet.com/bell ... in-france/

http://www.europastar.com/news/10038892 ... h-air.html

Vad ett snabbt besök på Google gav! Vilken kvalité källorna håller låter jag dock vara osagt :)
 
D

Deleted member 1265

Guest
Bumpar denna gamla tråd med en dagsfärsk bild från kompisen som haft dykträning med Kustbevakningen idag.

Notera vad djupmätaren visar [emoji2]

ImageUploadedByTapatalk1432731909.647940.jpg

WOW!!!! Snacka om stenhård bild! Här har vi en kille som förtjänar en dykare.
(Själv lever man på 20 år gamla meriter. fridykt med min aqualand till 14,2 meter. Med syre 16 tror vill jag minnas.)
 

6R15

Breitling
Bump!
Har noterat att svenska poliser har alltid klockor, kanske något dom får lära sig på högskolan. Tidigare har jag mest sett poliser med G-Shock men idag såg jag ett yttre befäl med vad som såg ut att vara en SKX007.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Bump!
Har noterat att svenska poliser har alltid klockor, kanske något dom får lära sig på högskolan. Tidigare har jag mest sett poliser med G-Shock men idag såg jag ett yttre befäl med vad som såg ut att vara en SKX007.
Tror inte att de får det inlärt från utbildningen, men jag kan kolla upp detta närmre om intresset finns. Vidare så finns det inga bestämmelser som säger vilken typ av klocka polisen "ska bära", utan det är upp till eget tycke och smak. G-shock är populärt, men inte t.ex. Apple Watch som av många anses som för ömtållig. Som ett svar på detta vet jag att väldigt många ur en specifik årsgrupp köpte digital/träningsklockor på Elgiganten som var överkommliga i pris och hade alla funktioner de ansåg sig behöva.

Personligen tycker jag att SS Skydiver är grymt häftiga eftersom de byggdes som ett svar på Flygvapnets spec.lista. Samtidigt förstår jag att enskilda poliser eller andra inte vill lägga drygt 25'000 av privata pengar som kan riskera att repas eller skadas om man behöver hoppa in i en brottningsmatch.
 

6R15

Breitling
Tror inte att de får det inlärt från utbildningen, men jag kan kolla upp detta närmre om intresset finns. Vidare så finns det inga bestämmelser som säger
vilken typ av klocka polisen "ska bära", utan det är upp till eget tycke och smak. G-shock är populärt, men inte t.ex. Apple Watch som av många anses som för ömtållig. Som ett svar på detta vet jag att väldigt många ur en specifik årsgrupp köpte digital/träningsklockor på Elgiganten som var överkommliga i pris och hade alla funktioner de ansåg sig behöva.

Personligen tycker jag att SS Skydiver är grymt häftiga eftersom de byggdes som ett svar på Flygvapnets spec.lista. Samtidigt förstår jag att enskilda poliser eller andra inte vill lägga drygt 25'000 av privata pengar som kan riskera att repas eller skadas om man behöver hoppa in i en brottningsmatch.

Där ser man. Jag har nog faktist aldrig sett en polis utan klocka på armen och tänkte därför att alla poliser kan ju möjligtvis inte vara klocknördar eller på eget bevåg ha det av praktiska skäl, i så fall borde det rimligtvis sitta en klocka på allas arm men det är ju tyvärr inte så.
Känner tyvärr ingen polis och har som tur är inte kontakt med dom så ofta att jag kan känna mig bekväm med att fråga :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Där ser man. Jag har nog faktist aldrig sett en polis utan klocka på armen och tänkte därför att alla poliser kan ju möjligtvis inte vara klocknördar eller på eget bevåg ha det av praktiska skäl, i så fall borde det rimligtvis sitta en klocka på allas arm men det är ju tyvärr inte så.
Känner tyvärr ingen polis och har som tur är inte kontakt med dom så ofta att jag kan känna mig bekväm med att fråga :)
Du ställde en såpass intressant fråga att jag var tvungen att ta upp den med bekanta som både tidigare har, och även jobbar som poliser idag.
Det snabba svaret är att utbildningen inte nämner något specifikt om klocka i tjänsten och det är heller inget krav på armbandsur när man patrullerar. Dock är det vitkigt att man alltid har koll på tiden för rapportskrivning och liknande. Detta gör att många poliser bär klocka som backup ifall mobil eller liknande utrustning skulle börja strula.

Hoppas att detta hjälpte lite på traven! :)
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Bump!
Har noterat att svenska poliser har alltid klockor, kanske något dom får lära sig på högskolan. Tidigare har jag mest sett poliser med G-Shock men idag såg jag ett yttre befäl med vad som såg ut att vara en SKX007.
G-Shock är mest populärt av förklarliga skäl:
Går i princip inte att ha sönder, är billigt, går att köpa på Ur&Penn och dylika butiker.
Oerhört få poliser som köper G-Shock av andra skäl (t ex av rent intresse för brutala klockor/märke) utan endast av prisskäl och för att man ser det på andra kollegors handleder.
Det är även hyfsat vanligt med Suunto och dylika träningsfokuserade klockor samt en del Citizen Aqualand på lite äldre poliser.

G-shock är populärt, men inte t.ex. Apple Watch som av många anses som för ömtållig.
Apple Watch har "tyvärr" ( :D ) blivit alltmer populärt hos kollegorna av praktiska skäl (stegräkning, kunna se sms från familjen direkt på handleden osv).

Jag har nog faktist aldrig sett en polis utan klocka på armen och tänkte därför att alla poliser kan ju möjligtvis inte vara klocknördar eller på eget bevåg ha det av praktiska skäl, i så fall borde det rimligtvis sitta en klocka på allas arm men det är ju tyvärr inte så.
Klocka på armen är som sagt praktiskt pga avrapportering/klockslag osv som är skönt att ha lättillgängligt.

Det fanns (eller kanske fortfarande finns) en föreskrift/allmäna råd-skrivelse som kravställde att varje polisman skulle ha "fungerande tidvisare" eller liknande, men idag finns det i praktiken precis överallt (mobilen, i bilen/bussen, på polisstationen osv) så det finns inget riktigt behov av att ha klocka på handleden.

I praktiken är det så att inom Polisen så finns det precis som i övriga samhället människor som gillar klockor men jag skulle kunna räkna på ena handens fingrar under alla år jag jobbat de gånger jag sett poliser i kontinuerlig yttre uniformstjänst bära något dyrare än 2-3000 kr på handleden av förklarliga skäl.

Tillägg: Glöm NATO-band och sånt omodernt trams. Blod, spya, nyutskurna tarmar, hjärnsubstans osv tvättas och spritas enklast av gummi/stållänk..
Det som funkar bäst är ett enkelt strytåligt armbandsur som inte är i vägen för vare sig handledsrörelser eller uniformsplagg såsom bulkiga jackärmar osv.

Bonus:
Undertecknad med en suddig bild på SKX:
032EA8C5-A20B-4020-BD07-BC1C7853F9DC.png
 
Senast ändrad:

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Tillägg: Glöm NATO-band och sånt omodernt trams. Blod, spya, nyutskurna tarmar, hjärnsubstans osv tvättas och spritas enklast av gummi/stållänk..
Det som funkar bäst är ett enkelt strytåligt armbandsur som inte är i vägen för vare sig handledsrörelser eller uniformsplagg såsom bulkiga jackärmar osv.

032EA8C5-A20B-4020-BD07-BC1C7853F9DC.png
Nu ska vi gå in i riktigt nördläge, om inte för att stilla nyfikenheten så bara för att vi kan! Men hur står sig gummiband jämfört med länk när det kommer till att spola av sig blod, spya och allt det andra? Stållänk är väl bara att köra i högtryckstvätten om det skulle behövas men jag tänker ändå att gummiband borde vara förhållandevis sanitärt?
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Nu ska vi gå in i riktigt nördläge, om inte för att stilla nyfikenheten så bara för att vi kan! Men hur står sig gummiband jämfört med länk när det kommer till att spola av sig blod, spya och allt det andra? Stållänk är väl bara att köra i högtryckstvätten om det skulle behövas men jag tänker ändå att gummiband borde vara förhållandevis sanitärt?

Gummi är kanon - bara att tvätta / sprita :) Betydligt färre skåror och småhål än stållänk också (skit som fastnar mellan länkbitarna osv) om man nu ska nörda sig i rengöringsaspekten :D
 

Lekrantz

Breitling
Gummi är kanon - bara att tvätta / sprita :) Betydligt färre skåror och småhål än stållänk också (skit som fastnar mellan länkbitarna osv) om man nu ska nörda sig i rengöringsaspekten :D

Då är nog polisen och brandförsvaret väldigt lika när det kommer till klockor i tjänsten. Sen så vet jag att många inom miltärens specialförband använder sig av billiga klockor som man kan läsa av tiden bra på i dåliga förhållanden och att det inte gör något när man slår i klockan ”överallt” typ G Shock. Men i mitt fall i brandförsvaret så är vi många som kör Garmin Fenix men det är mest för träningsintresse. Min Fenix ser ut som skit då den får rätt mkt smällar så dyrgriparna får vara hemma. Vad det gäller Nato så funkar det inte alls. Det är bara att kasta bandet efter en rökdykning. Rök och tyg är inte en bra kombo.. då är gummi bättre men inte optimalt.

Jag skulle säga att alla specialförband som har en klocka associerad till dem är bara ett försäljningsknep ifrån företagen. Sälarna skulle aldrig ha en Luminox klocka på sig vid dykning tex då har dom en dykdator osv. Sen får dom säkert köpa klockorna till ett bra pris men det är en annan femma.

trevlig helg
LeKrantz
 

Bilagor

  • E438AB5A-CBE7-4BF5-B6DE-F644041F34FF.jpeg
    E438AB5A-CBE7-4BF5-B6DE-F644041F34FF.jpeg
    216.7 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Från Citizen tråden, japanska järnvägsklockor och tog några snabba med mobilen.
Ace, Homer och Quartz om man förenklar väldigt så blir det ungefär 60, 70 och 80-tal.
Ace är ovanlig och har den speciella sekundstoppskomplikationen som jag inte kommer ihåg namnet på, drar man ut kronan tickar sekundvisaren glatt vidaer till 12 där den stannar, fortsätter sedan när man trycker in kronan som vanligt.
Dom andra 2 har vanligt sekundstopp, sekundvisaren stannar när man drar ut kronan.
Klockorna är inte justerade till någon bättre grad utan det viktiga var att klockan lätt kunde ställas exakt vid arbetspassets början och vit tydlig tavla enligt spec.
Gravyren på baksidan talar högst upp om året på japanskt sätt sedan löpnummer och underst vilket bolag, det finns många privata förutom det förr statliga JR.

49509231011_dd6b677ec6_c.jpg


49508736953_9d9db7177f_c.jpg



Citizen Ace Second setting från Showa 40, vår tidräkning1965.

49509170296_965991f10f_c.jpg



Citizen Homer Second setting från Showa 51, vår tidräkning 1976.

49509429302_b78f626e8a_c.jpg



Citizen Quartz från Showa 63, vår tidsräkning 1988.
Det sitter orginal band på vilket är lite murket.

49508684053_35a485e12e_c.jpg
 
Topp