Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
adamskater skrev:När EZM (Einsatz Zeit Messer ~ bruksverktyg/ur) nämns är det väl i så fall Sinn-klockor.
De har väl tiotalet, EZM 1...10 för dykare, brandmän och andra
http://www.sinn.de/de/Instrumentelle_Uhren/EZM_7.htm - med speciella tidsmarkeringar aktuella i "hazardous zones"
EZM 1 och 2 är väl i stort sett samma produkter som deras U1 och U2 dykare och har tagits fram för tysk säkerhetspolis GSG 9
paradis skrev:Rolex Sea Dweller-Polizia Di Stato "Octopus" Den hade Italienska polisen,någon som vet mer ? Pris-99.000 USD
Andrew skrev:Helmeroni skrev:Har för mig att någon/några specialstyrkor (franska?) springer runt med bell & ross.
I B&R:s drömmar (eller reklamkampanjer) kanske.
Bumpar denna gamla tråd med en dagsfärsk bild från kompisen som haft dykträning med Kustbevakningen idag.
Notera vad djupmätaren visar [emoji2]
![]()
Bumpar denna gamla tråd med en dagsfärsk bild från kompisen som haft dykträning med Kustbevakningen idag.
Notera vad djupmätaren visar [emoji2]
![]()
Tror inte att de får det inlärt från utbildningen, men jag kan kolla upp detta närmre om intresset finns. Vidare så finns det inga bestämmelser som säger vilken typ av klocka polisen "ska bära", utan det är upp till eget tycke och smak. G-shock är populärt, men inte t.ex. Apple Watch som av många anses som för ömtållig. Som ett svar på detta vet jag att väldigt många ur en specifik årsgrupp köpte digital/träningsklockor på Elgiganten som var överkommliga i pris och hade alla funktioner de ansåg sig behöva.Bump!
Har noterat att svenska poliser har alltid klockor, kanske något dom får lära sig på högskolan. Tidigare har jag mest sett poliser med G-Shock men idag såg jag ett yttre befäl med vad som såg ut att vara en SKX007.
Tror inte att de får det inlärt från utbildningen, men jag kan kolla upp detta närmre om intresset finns. Vidare så finns det inga bestämmelser som säger
vilken typ av klocka polisen "ska bära", utan det är upp till eget tycke och smak. G-shock är populärt, men inte t.ex. Apple Watch som av många anses som för ömtållig. Som ett svar på detta vet jag att väldigt många ur en specifik årsgrupp köpte digital/träningsklockor på Elgiganten som var överkommliga i pris och hade alla funktioner de ansåg sig behöva.
Personligen tycker jag att SS Skydiver är grymt häftiga eftersom de byggdes som ett svar på Flygvapnets spec.lista. Samtidigt förstår jag att enskilda poliser eller andra inte vill lägga drygt 25'000 av privata pengar som kan riskera att repas eller skadas om man behöver hoppa in i en brottningsmatch.
Du ställde en såpass intressant fråga att jag var tvungen att ta upp den med bekanta som både tidigare har, och även jobbar som poliser idag.Där ser man. Jag har nog faktist aldrig sett en polis utan klocka på armen och tänkte därför att alla poliser kan ju möjligtvis inte vara klocknördar eller på eget bevåg ha det av praktiska skäl, i så fall borde det rimligtvis sitta en klocka på allas arm men det är ju tyvärr inte så.
Känner tyvärr ingen polis och har som tur är inte kontakt med dom så ofta att jag kan känna mig bekväm med att fråga![]()
G-Shock är mest populärt av förklarliga skäl:Bump!
Har noterat att svenska poliser har alltid klockor, kanske något dom får lära sig på högskolan. Tidigare har jag mest sett poliser med G-Shock men idag såg jag ett yttre befäl med vad som såg ut att vara en SKX007.
Apple Watch har "tyvärr" (G-shock är populärt, men inte t.ex. Apple Watch som av många anses som för ömtållig.
Klocka på armen är som sagt praktiskt pga avrapportering/klockslag osv som är skönt att ha lättillgängligt.Jag har nog faktist aldrig sett en polis utan klocka på armen och tänkte därför att alla poliser kan ju möjligtvis inte vara klocknördar eller på eget bevåg ha det av praktiska skäl, i så fall borde det rimligtvis sitta en klocka på allas arm men det är ju tyvärr inte så.
Nu ska vi gå in i riktigt nördläge, om inte för att stilla nyfikenheten så bara för att vi kan! Men hur står sig gummiband jämfört med länk när det kommer till att spola av sig blod, spya och allt det andra? Stållänk är väl bara att köra i högtryckstvätten om det skulle behövas men jag tänker ändå att gummiband borde vara förhållandevis sanitärt?Tillägg: Glöm NATO-band och sånt omodernt trams. Blod, spya, nyutskurna tarmar, hjärnsubstans osv tvättas och spritas enklast av gummi/stållänk..
Det som funkar bäst är ett enkelt strytåligt armbandsur som inte är i vägen för vare sig handledsrörelser eller uniformsplagg såsom bulkiga jackärmar osv.
![]()
Nu ska vi gå in i riktigt nördläge, om inte för att stilla nyfikenheten så bara för att vi kan! Men hur står sig gummiband jämfört med länk när det kommer till att spola av sig blod, spya och allt det andra? Stållänk är väl bara att köra i högtryckstvätten om det skulle behövas men jag tänker ändå att gummiband borde vara förhållandevis sanitärt?
Numera har de väl Sjö & SandströmVet inte angående team 60 men de första Gripenpiloterna hade.
Den heter SkydiverNumera har de väl Sjö & Sandström
Jag vet inte. Är inte så insatt. Råkade bara känna till S&S för svenska piloter.Den heter Skydiver.
US specialstyrkor kör väl Luminox eller är det bara en skröna? Navy Seals lär ha gjort det tror jag...![]()
Gummi är kanon - bara att tvätta / spritaBetydligt färre skåror och småhål än stållänk också (skit som fastnar mellan länkbitarna osv) om man nu ska nörda sig i rengöringsaspekten
![]()