G-Shock är mest populärt av förklarliga skäl:
Går i princip inte att ha sönder, är billigt, går att köpa på Ur&Penn och dylika butiker.
Oerhört få poliser som köper G-Shock av andra skäl (t ex av rent intresse för brutala klockor/märke) utan endast av prisskäl och för att man ser det på andra kollegors handleder.
Det är även hyfsat vanligt med Suunto och dylika träningsfokuserade klockor samt en del Citizen Aqualand på lite äldre poliser.
Apple Watch har "tyvärr" () blivit alltmer populärt hos kollegorna av praktiska skäl (stegräkning, kunna se sms från familjen direkt på handleden osv).
Klocka på armen är som sagt praktiskt pga avrapportering/klockslag osv som är skönt att ha lättillgängligt.
Det fanns (eller kanske fortfarande finns) en föreskrift/allmäna råd-skrivelse som kravställde att varje polisman skulle ha "fungerande tidvisare" eller liknande, men idag finns det i praktiken precis överallt (mobilen, i bilen/bussen, på polisstationen osv) så det finns inget riktigt behov av att ha klocka på handleden.
I praktiken är det så att inom Polisen så finns det precis som i övriga samhället människor som gillar klockor men jag skulle kunna räkna på ena handens fingrar under alla år jag jobbat de gånger jag sett poliser i kontinuerlig yttre uniformstjänst bära något dyrare än 2-3000 kr på handleden av förklarliga skäl.
Tillägg: Glöm NATO-band och sånt omodernt trams. Blod, spya, nyutskurna tarmar, hjärnsubstans osv tvättas och spritas enklast av gummi/stållänk..
Det som funkar bäst är ett enkelt strytåligt armbandsur som inte är i vägen för vare sig handledsrörelser eller uniformsplagg såsom bulkiga jackärmar osv.
Bonus:
Undertecknad med en suddig bild på SKX:
![]()
Antar att de är olika från region till region men i reg. Mitt måste jag ändå säga att jag blivit väldigt överraskad när jag sett vad kollegorna bär. Dock är det en del som inte bär klocka alls (med hänvisning till att de har ju mobilen)...
Vet om 3 olika GC som bär Breitling, CWC samt aqualand. Ett yttre som rullar med en seamaster 300 samt ett VB som kör med en datejust. Personligen så har jag inte sett så många G-shock men desto fler suunto. Även sett kollegor som kör applewatch, Tissot t-touch, seiko mm
Själv föredrar jag G-shock eller SKX