• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor i tjänsten

G-Shock är mest populärt av förklarliga skäl:
Går i princip inte att ha sönder, är billigt, går att köpa på Ur&Penn och dylika butiker.
Oerhört få poliser som köper G-Shock av andra skäl (t ex av rent intresse för brutala klockor/märke) utan endast av prisskäl och för att man ser det på andra kollegors handleder.
Det är även hyfsat vanligt med Suunto och dylika träningsfokuserade klockor samt en del Citizen Aqualand på lite äldre poliser.

Apple Watch har "tyvärr" ( :D ) blivit alltmer populärt hos kollegorna av praktiska skäl (stegräkning, kunna se sms från familjen direkt på handleden osv).

Klocka på armen är som sagt praktiskt pga avrapportering/klockslag osv som är skönt att ha lättillgängligt.

Det fanns (eller kanske fortfarande finns) en föreskrift/allmäna råd-skrivelse som kravställde att varje polisman skulle ha "fungerande tidvisare" eller liknande, men idag finns det i praktiken precis överallt (mobilen, i bilen/bussen, på polisstationen osv) så det finns inget riktigt behov av att ha klocka på handleden.

I praktiken är det så att inom Polisen så finns det precis som i övriga samhället människor som gillar klockor men jag skulle kunna räkna på ena handens fingrar under alla år jag jobbat de gånger jag sett poliser i kontinuerlig yttre uniformstjänst bära något dyrare än 2-3000 kr på handleden av förklarliga skäl.

Tillägg: Glöm NATO-band och sånt omodernt trams. Blod, spya, nyutskurna tarmar, hjärnsubstans osv tvättas och spritas enklast av gummi/stållänk..
Det som funkar bäst är ett enkelt strytåligt armbandsur som inte är i vägen för vare sig handledsrörelser eller uniformsplagg såsom bulkiga jackärmar osv.

Bonus:
Undertecknad med en suddig bild på SKX:
032EA8C5-A20B-4020-BD07-BC1C7853F9DC.png

Antar att de är olika från region till region men i reg. Mitt måste jag ändå säga att jag blivit väldigt överraskad när jag sett vad kollegorna bär. Dock är det en del som inte bär klocka alls (med hänvisning till att de har ju mobilen)...

Vet om 3 olika GC som bär Breitling, CWC samt aqualand. Ett yttre som rullar med en seamaster 300 samt ett VB som kör med en datejust. Personligen så har jag inte sett så många G-shock men desto fler suunto. Även sett kollegor som kör applewatch, Tissot t-touch, seiko mm :)

Själv föredrar jag G-shock eller SKX :)

Inom den svenska militären finns förutom bland de flygande numer
inga ”officiella/tilldelade” klockor.
Dock har sedan lång tid tillbaka de lite ruffare G-shockarna varit populära. Några nyttjar ”militära” som t.ex. CWC. När Afghanistanmissionerna blev vanligare skapades en symbol att den som tjänstgjort där skaffat sig en Suunto X-lander.
31F19ED1-5A3E-4071-9457-1CCFFDF86A59.jpeg

Riktigt kul tråd att läsa, skralt på bilder tyvärr.
Detta är något som alltid intresserar mig, klockor som används av ”praktiska” skäl, gärna i mer eller mindre krävande miljöer.

G-Shock är mest populärt av förklarliga skäl:
Går i princip inte att ha sönder, är billigt, går att köpa på Ur&Penn och dylika butiker.
Oerhört få poliser som köper G-Shock av andra skäl (t ex av rent intresse för brutala klockor/märke) utan endast av prisskäl och för att man ser det på andra kollegors handleder.
Det är även hyfsat vanligt med Suunto och dylika träningsfokuserade klockor samt en del Citizen Aqualand på lite äldre poliser.

Apple Watch har "tyvärr" ( :D ) blivit alltmer populärt hos kollegorna av praktiska skäl (stegräkning, kunna se sms från familjen direkt på handleden osv).

Klocka på armen är som sagt praktiskt pga avrapportering/klockslag osv som är skönt att ha lättillgängligt.

Det fanns (eller kanske fortfarande finns) en föreskrift/allmäna råd-skrivelse som kravställde att varje polisman skulle ha "fungerande tidvisare" eller liknande, men idag finns det i praktiken precis överallt (mobilen, i bilen/bussen, på polisstationen osv) så det finns inget riktigt behov av att ha klocka på handleden.

I praktiken är det så att inom Polisen så finns det precis som i övriga samhället människor som gillar klockor men jag skulle kunna räkna på ena handens fingrar under alla år jag jobbat de gånger jag sett poliser i kontinuerlig yttre uniformstjänst bära något dyrare än 2-3000 kr på handleden av förklarliga skäl.

Tillägg: Glöm NATO-band och sånt omodernt trams. Blod, spya, nyutskurna tarmar, hjärnsubstans osv tvättas och spritas enklast av gummi/stållänk..
Det som funkar bäst är ett enkelt strytåligt armbandsur som inte är i vägen för vare sig handledsrörelser eller uniformsplagg såsom bulkiga jackärmar osv.

Bonus:
Undertecknad med en suddig bild på SKX:
032EA8C5-A20B-4020-BD07-BC1C7853F9DC.png
Hej!
Kul med en kollega! :)
Lite tvärtom mot vad du skrev:
Jag jobbar alltid med min skx007 (eller i alla fall sen jag köpte den för fem år sen) och senaste två åren har den suttit på NATO.:rolleyes: Och det finns fler än jag som kör NATO på. Men du har ju rätt i att det är lite ofräscht..:D

Angående klockor rent allmänt hos poliser så har jag sett både Sinn, Omega-kronografer och annat fint (ja i yttre tjänst) men absolut vanligast är ju helt klart G-schock och annat liknande..

Hej!
Jag jobbar alltid med min skx007 (eller i alla fall sen jag köpte den för fem år sen) och senaste två åren har den suttit på NATO.:rolleyes: Och det finns fler än jag som kör NATO på. Men du har ju rätt i att det är lite ofräscht..:D

Angående klockor rent allmänt hos poliser så har jag sett både Sinn, Omega-kronografer och annat fint (ja i yttre tjänst) men absolut vanligast är ju helt klart G-schock och annat liknande..
Funderade lite på om det fanns ngn R.A.P.S tråd här på ks, om inte annat hade de vart skoj! :)

Som den klocknörd man är, så är det vilken klocka jag ska bära som var den första tanken som kom upp efter jag fick reda på att jag ska militärtjänstgöra nu i September.
Tänkte SKX009, men det känns fel. Så jag tänkte fråga er! G-SHOCK är ett solklart val. Hittar jag inget annat, lite roligare, så kommer jag köpa en enkel G-shock Square.
Här är mina krav:
- Bra storlek, inga gigantiska monster som är i vägen hela tiden. Så gärna mellan 36-42mm
- Quartzurverk
- Minst 100m WR med skruvad krona
- Tålig

Kör på med rekommendationer!

Som den klocknörd man är, så är det vilken klocka jag ska bära som var den första tanken som kom upp efter jag fick reda på att jag ska militärtjänstgöra nu i September.
Tänkte SKX009, men det känns fel. Så jag tänkte fråga er! G-SHOCK är ett solklart val. Hittar jag inget annat, lite roligare, så kommer jag köpa en enkel G-shock Square.
Här är mina krav:
- Bra storlek, inga gigantiska monster som är i vägen hela tiden. Så gärna mellan 36-42mm
- Quartzurverk
- Tålig

Bra val med G-Shock! Det enda som duger när the going gets tough :cigar:
Du behöver en klocka som du inte behöver vare sig ställa om eller byta batteri på, du kommer ha nog med annat att tänka på. Den skall tåla allt och ha gummiband av hygieniska självklara skäl.
Och helt rätt tänkt med en mer kompakt G-modell. Jag har själv kört olika 6900-varianter men även den är för stor egentligen. 5600 är bäst / rider lågt på handleden som man säger i amerikat.
Lycka till redan nu! :)

Bra val med G-Shock! Det enda som duger när the going gets tough :cigar:
Du behöver en klocka som du inte behöver vare sig ställa om eller byta batteri på, du kommer ha nog med annat att tänka på. Den skall tåla allt och ha gummiband av hygieniska självklara skäl.
Och helt rätt tänkt med en mer kompakt G-modell. Jag har själv kört olika 6900-varianter men även den är för stor egentligen. 5600 är bäst / rider lågt på handleden som man säger i amerikat.
Lycka till redan nu! :)
G-shock är det självklara valet. Men hittar jag något roligare som fortfarande gör jobbet tar jag gärna det. Hade en svart G-shock stålis, den var heeelgryymm! Kan bli en sådan faktiskt om jag inte hittar något annat.

Tack! Ska bli skoj.

Här är mina krav:
- Quartzurverk
- Tålig

Även om det nog är det bästa så tänker jag att det kanske blir lite tråkigt med G-shock med tanke på att typ alla kommer att ha det. Jag skulle ha kollat på typ Marathon Navigator (pvd) eller CWC (quartz och pvd).
(Har iofs inte stämt av dina spec-krav till punkt och pricka så de kanske inte platsar..)

Här är mina krav:
- Quartzurverk
- Tålig

IMG_9590.JPG

There can B only 1 :)

Här är mina krav:
- Quartzurverk
- Tålig

Vart ska du?

Även om det nog är det bästa så tänker jag att det kanske blir lite tråkigt med G-shock med tanke på att typ alla kommer att ha det. Jag skulle ha kollat på typ Marathon Navigator (pvd) eller CWC (quartz och pvd).
(Har iofs inte stämt av dina spec-krav till punkt och pricka så de kanske inte platsar..)
Hm, ja CWC kanske!

G-shock är det självklara valet. Men hittar jag något roligare som fortfarande gör jobbet tar jag gärna det. Hade en svart G-shock stålis, den var heeelgryymm! Kan bli en sådan faktiskt om jag inte hittar något annat.

Tack! Ska bli skoj.

Som min gamla löjtnant sa när jag låg inne (2008): - Vad är det där för blänkande jävla smycke du har på armen NAMN? Fienden ser den på 200 meters håll.

Löjtnanten själv hade något som såg ut som ett svettband i m90-tyg med en kardborreflärp som dolde klockan.

Hej!

Kikade södertäljepoliserna på tv förut och såg en civare bekämpa buset med en Rolex sub på armen.. Kaxigt :)

Som min gamla löjtnant sa när jag låg inne (2008): - Vad är det där för blänkande jävla smycke du har på armen NAMN? Fienden ser den på 200 meters håll.

Löjtnanten själv hade något som såg ut som ett svettband i m90-tyg med en kardborreflärp som dolde klockan.
Hahah! Var han en av de som har klockan riktad inåt också? Alltså på undersidan av handleden?
Nä, en G-shock stålis (silver) ska man nog inte ha. Men den här som jag hade tidigare var riktigt trevlig. Den borde passa. Funderat lite på den fast byta till gummiband.
IMG_20191005_161002377.jpg

Bilagor

• IMG_20191005_161002377.jpg
    92.1 KB · Visningar: 7
Hahah! Var han en av de som har klockan riktad inåt också? Alltså på undersidan av handleden?
Nä, en G-shock stålis (silver) ska man nog inte ha. Men den här som jag hade tidigare var riktigt trevlig. Den borde passa. Funderat lite på den fast byta till gummiband.
Så här ser ett sådant band ut, var poppis när jag gjorde lumpen men efter det såg jag aldrig någon bära klockan på den typen av band.
58af23b4d5c749f1282b009d.jpeg

Här är mina krav:
- Quartzurverk
- Tålig

När sonen förra året gjorde sin GU på kärv befattning ordnades tre klockor. En mörkgrön G-shock-kopia SMEI/SKMEI (!) inköptes för lera, krypa, slita satan - de första gröna månaderna. Den höll bra, men OM den skulle gått sönder hade vi bara skrattat åt det. Sedan lånade han min Suunto X-lander som överlevt 2 x Afghanistan, Mali, Pakistan och mycket annat. Till sist tog han med sig sin vita G-shock för vinterperioden. Såklart el-tejpad på undersidans "metall-platta".
Att ha "digitalklocka" är inte ett måste, men då i alla fall sonen hade ett antal ensamdygn i "puppor", var det mycket smidigt med alarmfunktion.
Bra att komma förberedd (med mer än en klocka). De som just nu ligger inne är förbjudna att få hemresor. I många veckor framöver ...

Senast ändrad:
Här är mina krav:
  • Bra storlek, inga gigantiska monster som är i vägen hela tiden. Så gärna mellan 36-42mm
  • Quartzurverk
  • Minst 100m WR med skruvad krona
  • Tålig

Köpte en G-SHOCK GLS-5600CL-3ER innan min jägartjänst. Valde den främst för att det var en av de enda jag hittade som hade tygband istället för plast. Detta alltså för att slippa skav av allt grus och skit som hamnar mellan band och handled. Dessutom sitter den skönare runt handleden med tyg. Enda negativa är väl att det tar tid för bandet att torka när det väl blir blött, men kan inte säga att det var något jag led av under lumpen.

Bra klocka. Batteriet rullar på fortfarande och den är inköpt för nästan tre år sedan. Rekommenderas!

Bilagor

• CASIO-GLS-5600CL-3-1.gif
    CASIO-GLS-5600CL-3-1.gif
    158.1 KB · Visningar: 21
Jag rockade G-shock, Suunto traverse alpha stealth och CWC under mina 6 år i försvaret. Suunton var ju mest praktisk med ex. ficklampa och MGRS funktion, men CWCn var helt klart favoriten, troligtvis för att man är nörd och gillar analoga klockor mycket mer.

1621097886166.jpeg

1621097902367.jpeg

Nu har jag istället bytt myndighet till den blåa och försöker komma på vilken klocka som passar bäst för det. Vill iaf inte ha en G-stock..

Jag rockade G-shock, Suunto traverse alpha stealth och CWC under mina 6 år i försvaret. Suunton var ju mest praktisk med ex. ficklampa och MGRS funktion, men CWCn var helt klart favoriten, troligtvis för att man är nörd och gillar analoga klockor mycket mer.

1621097886166.jpeg

1621097902367.jpeg

Nu har jag istället bytt myndighet till den blåa och försöker komma på vilken klocka som passar bäst för det. Vill iaf inte ha en G-stock..
Jag kör Garmin instinct. Men CWC:n fungerar ju lika bra. Exakt tid har man ju på HR:angel:

Tillbaka
Topp