• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor i vardagen

Josef B

Bestraffaren
Ulysse Nardin är grymt märke, och jag som inte är insnöad på ett enda klockmärke kan mycket väl köpa en splitterny från butik i framtiden!
Bara snålskapen aka Joakim von Anka tänker på hur de ska få en del av pengarna de spenderat tillbaka utan att försöka njuta av klockan man köpt, och för den delen tror att Rolex is teh shit!
Det är förståeligt, att vi som är klocknördar som kränger och köper klockor hela tiden, tror ju att gräset är grönare på andra sidan :)
 

AndyK

Cartier
Var ett tag sen jag var inne och hälsade på, så jag vill berömma det nya utseendet till att börja med.

Jag kom att snacka klockor med en kompis förra helgen.
Har är väldigt modemedveten och har en bra inkomst, men när han frågade mig vad för klockmärke jag rekommenderade, så såg han ut som en fågelholk. Han hade absolut ingen koll på vilka märken som var något att ha, eller inte.

Han kände givetvis till Rolex, Breitling och Omega. Men när jag rekommenderade honom Tag Heuer, så han lite frågande ut. Jag visade honom en Tag, och då kände han igen loggan. När jag sen berättade vad klockorna jag rekommenderat kostar, började han skruva på sig. Han tyckte att allt över 10k var löjligt dyrt. Vi kollade runt lite till och till slut hittade han en Certina Automat som han gillade, som låg på lite drygt 5k. Där märkte jag att hans smärtgräns låg någonstans.

Det som förvånar mig lite är att han kan lägga tusenlappar på skor, skjortor, byxor, etc., men en klocka i 10k-klassen var för mycket. Han lär ju ha en klocka för 10k mycket längre än ett par byxor för en tusenlapp (och de köper han många fler av).

Ganska märkligt att många av de jag känner som är modeintresserade inte har en aning om vilka klockmärken som finns (förutom Seiko, Rolex, Tissot, Omega och några till). De riktigt fina uren har de ingen aning om vad det är för något.
 

TKVF

Panerai
Men behöver ett gäng jeans. Sedan ett gång kostymbyxor i olika färger och material. Ett par mjukbyxor. Det räsker....
 

AndyK

Cartier
Jag bara funderade lite på hur man kan lägga tusenlapp efter tusenlapp på kläder, men inte lägger någonting på den enda accessoar som en man "får ha". Borde ju vara en del av outfiten.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag bara funderade lite på hur man kan lägga tusenlapp efter tusenlapp på kläder, men inte lägger någonting på den enda accessoar som en man "får ha". Borde ju vara en del av outfiten.
Jo jag kan hålla med om tänket.En person som utan att blinka köper tex 3 par byxor för 1000 kr/st (som han kanske använder 1-3 år), borde ju kunna uppskatta ett bra ur för säg 10-15 tusen som håller 20 år.

Är man väldigt intresserad av kläder så borde/brukar man ha ett visst intresse för mannens enda & viktigaste assocerar - klockan
 

Espresso

Cartier
Efter att ha läst igenom tråden måste jag erkänna att jag blir lite förvånad över vissa svar. Visst är inte ex Ulysse Nardin, Maurice lacroix, Bell&Ross etc de vanligaste klockmärkena vad gäller mest marknadsföring per intjänad krona, men i ett forum som Klocksnack är det ens en relevant utgångspunkt för vem som skulle betala för de klockorna?

Jag köper att en random höginkomsttagare som egentligen skiter i klockor men ska visa att han råd med en 70k+ klocka köper en Rolex eller liknande märke men för människor som är intresserade av klockor, historien om märken och ser värdet i varumärkes historia snarare än helsideannonsen i magasinten King ifårgasätter att man kan köper ex en Ulysse Nardin tycker jag känns konstigt.

När jag skriver detta vet jag att jag är partisk då jag själv äger en UN, lika bra att vara öppen med det :), men mitt val baserades inte på printannonser utan snarare vad UN är för mig. Familjeägt men en fin tradition som skapat många väldigt fina kompikationer genomen tiden, ex The freak samt ett antal minute repeater samt sin astrologiska serie. Det är saker jag värdesatt och som påverkat mitt klockköp.

Bara så jag inte blir misstolkad med ovan, jag säger inte att jag inte anser Rolex, Breitling, Omega m.fl. som väldigt fina märken, de ligger definitivt på min vill ha lista men jag skulle inte vilja missa chansen att få lära mig om fler märken än dessa.
 
Topp