För mig så betyder en gåva från någon man håller av väldigt mycket oavsett vad det är, även ärvda saker kan ha stor betydelse oavsett om det är värt 1kr eller flera 100k. Som tur är, inte jätte ofta det kommer en trådstart om en ärvd klocka som någon har fått, eller en klocka som man fick när man konfirmerade sig, eller en klocka som något fått för lång och trogen tjänst, och som gärna vill ha reda på värdet. Visst man kan ha förhoppningar på att klockan ska ha ett högt värde, men oftast så är det bara värt någon hundring och i bästa fall, någon tusenlapp.
Men är pangar så viktigt?!
Hm...ingen lätt fråga att svara på, för människor med mycket pangar så kanske man inte bryr sig om värdet på en klocka som man fått ärvt etc, men för merparten så kanske man hellre tar dom där 100 lapparna och gör något roligt för, som man kanske inte skulle ha unnat sig själv annars! Jag dömer ingen, man gör som man vill med sina saker.
Men om ni frågar mig så klassar jag saker som jag fått, ärvt osv skyhögt, för mig så inbringar dom ett affektionsvärde som är mer värt än vad sakerna "klockorna" i sig är värda. Dom klockor jag nu kommer ta upp är inte värda många kronor, och om en urmakare skulle få säga sitt, så skulle han säga att klockorna i sig är värda mindre än vad det kommer att kosta att laga dom, och det är exakt vad som hänt här.
Jag har lämnat in dessa två klockor till urmakaren för att dom inte fungerat och för att dom håller mig kärt, och dom är mer värdefulla för mig, en alla andra i samlingen tro det eller ej. Men det stavas A.F.F.E.K.T.I.O.N.S.V.Ä.R.D.E. .
Den första jag presenterar är klockan jag fick av mor när jag fyllde 18 år, inget speciellt faktiskt, men det var rätt så hippt att köra med klockor som var Analoga/Digitala när det begav sig. Denna är inte värd ett piss, men den betyder så enormt mycket för mig personligen då jag stod min mor väldigt nära, och det går inte en dag utan att jag tänker på henne och saknar henne.
Konstigt det känns att ha en sådan tunn klocka på handleden.
Den andra klockan jag håller av, var min Morfars, dock så träffade jag aldrig min morfar tyvärr, han dog några år innan jag föddes. Men jag fick den av den andra kvinnan som betytt oerhört mycket för mig under min uppväxt och det var min älskade lilla mormor. Världens finaste människa, hade det funnits mer av den sorten så hade världen garanterat sett annorlunda ut idag. Det är en no, name klocka, men det spelar ingen roll för mig, det viktigaste är att det är min morfar som burit denna. Vem vet, han kanske bar den under kriget, vilka jäkla historier den skulle kunna dra om den kunde tala!
Gillar den, och gillar dom arabiska siffrorna, kunde dock varit något större faktiskt!
Vackra bandhorn har den också!
Visst i FAN, denna ALMO har ju ett affektionsvärde för mig, denna var den första klocka jag fick av min mor till en skolstart för snart 100 år sedan
!
" Så vilka klockor i samlingen inbringar ett Affektionsvärde för dig?! "