• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor med affektionsvärde!

Skulle du säga att Affektionsvärde är överskattat?!

• JA!

Röster: 12 11.1%
  • NEJ!

Röster: 96 88.9%

• Totala väljare
    108
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

J.G.L

Basic
Vi har ju alla en sak gemensamt, vi är väl det som i folkmun brukar kallas för klocknördar. Nu är det ju så att även nördar har känslor och därför slänger jag in en liten tråd om klockor som man har en känslomässig koppling till. Det behöver ju absolut inte vara några värstingklockor på något sätt, kanske snarare tvärt om, det kan ju vara din första digitala Moretime från -81 eller kort sagt vad som helst. Jag börjar själv med att lägga ut min Festina F16358/2 som jag fick 2004 av min lillasyster, ungefär ett halvår innan hon gick bort i tsunamin i Thailand. Klockan i sig är ju inget speciellt men just denna är väldigt speciell för mig. Har precis haft den nerplockad och rengjort den samt bytt oringar och bytt den ena knappen.
image.jpeg

Klockor med affektionsvärde skall man inte underskatta, oavsett om dom inte är värde ett piss eller om den är värd massor av stålar!

Har tre klockor som har ett väldigt högt värde för mig personligen, dessa tre klockor går inte att värderas i några pengar då dom betyder så mycket mer än det!

Första är min allra första klocka, fick den av min mor till skolststarten i 1:an.
image.jpeg

Min andra med högt affektionsvärde är klockan jag fick av min mor på min 18 åriga födelsedag.
image.jpeg

Den tredje som betyder mycket för mig, är klockan efter men morfar, vem vet vad den har varit med om?! Denna klocka fick jag av min mormor som ett minne efter morfar.
image.jpeg

Senast ändrad:
Vi har ju alla en sak gemensamt, vi är väl det som i folkmun brukar kallas för klocknördar. Nu är det ju så att även nördar har känslor och därför slänger jag in en liten tråd om klockor som man har en känslomässig koppling till. Det behöver ju absolut inte vara några värstingklockor på något sätt, kanske snarare tvärt om, det kan ju vara din första digitala Moretime från -81 eller kort sagt vad som helst. Jag börjar själv med att lägga ut min Festina F16358/2 som jag fick 2004 av min lillasyster, ungefär ett halvår innan hon gick bort i tsunamin i Thailand. Klockan i sig är ju inget speciellt men just denna är väldigt speciell för mig. Har precis haft den nerplockad och rengjort den samt bytt oringar och bytt den ena knappen.
image.jpeg
ja det är inte alltid värdet på klockan som gör om den är värd att hållas i skick. Affektionsvärdet är i mina ögon det viktigaste, det är ju keepers.

Har en plus en på ingång.
Börjar med den jag har. Kommer från @Ernesto och var hans andra med tuxedo. Kommer vara värd multum om ett par år här på KS.
image.jpeg

Den andra kommer jag förhoppningsvis få senare i livet. Min fars tissot guldklocka efter 25 år i Malmö stads tjänst. Märkt med C-A malmö stad 1993 på baksidan. Mer om den när den kommer.... Förhoppningsvis om många år.
image.jpeg

4 klockor som betyder väldigt mycket för mig är följande:
Seiko kronograf som tillhörde min morfar.
Rolex sub 1680/8 från 1974 som tillhörde min farfar och som användes typ varje dag i över 20 år av honom.
Rolex sub 5513 från 1985, min pappas gamla som jag fick av honom i present.
Samt ett fickur i guld som tillhörde min morfar, har ingen bild på fickuret dock.
image.jpg

En klocka som betyder mycket har tillhört min morfar, en Tissot Seastar Seven. Det är klockan han fick efter att ha arbetat som lokreparatör i 30 år. Det är ingen märkvärdigt med klockan alls, det finns säkert massor av dem runt om i byrålådor i Sverige. Jag gissar att många har samma inskription på baksidan, "För nit och redlighet i rikets tjänst". Den fungerar dock utmärkt, och efter att den fick ett nytt band så bärs den då och då!
IMG_20160703_210635.jpg

IMG_20160703_210710.jpg

4 klockor som betyder väldigt mycket för mig är följande:
Seiko kronograf som tillhörde min morfar.
Rolex sub 1680/8 från 1974 som tillhörde min farfar och som användes typ varje dag i över 20 år av honom.
Rolex sub 5513 från 1985, min pappas gamla som jag fick av honom i present.
Samt ett fickur i guld som tillhörde min morfar, har ingen bild på fickuret dock.
image.jpg
Fantastiskt fina allihop, med underbara historier bakom. Sånt man bär med stolthet :)

image.jpeg
image.jpeg

Min farfar köpte 2st klockor när farsan fyllde 15 år (tror jag). Den automatiska köpte han till sig själv och den manuella fick min pappa.

Pappa bar sin dagligen och den automatiska låg mestadels i lådan tills farfar gick bort och pappa tog över den. Från då bar pappa den automatiska dagligen, duschade med den mm (han bar den på en flexlänk). När farsan gick bort för några år sedan fick jag ta över båda samt ett gammalt omega-fickur.

Ganska tråkiga klockor enligt mig men dessa klockor är i princip det enda jag har kvar från gubbarna så självklart har de en speciell betydelse. Jag bär dem i princip aldrig.

Det här är och kommer nog förbli mitt mest udda inlägg här på KS, trots en kort tid som medlem. Som tidigare nämner så behöver klockans kostnad vid inköp inte alltid spela någon roll. Klockan som betyder mest för mig i dagsläget är den min mormor gav mig i julklapp under julen 2001 vilket även blev sista gången jag träffade henne. En vecka senare var min 6e födelsedag (1 jan) och jag bar stolt min nya klocka, dock i mormors frånvaro. Hon hade åkt hem till annan ort. Ett kort telefonsamtal denna dag har jag fått återberättat var mina sista ord med henne, för dagen därpå gick hon tagiskt bort.

Klockan kostade förmodligen 25kr på närmaste ur och penn, men vad spelar det för roll när det är det ända som finns kvar som minne för min del. Har inte haft mage att kasta den trots att det är en barnklocka och att det aldrig kommer gå att använda den. Kan tillägga att det var min första klocka någonsin.
image.jpeg

Senast ändrad:
Det här är och kommer nog förbli mitt mest udda inlägg här på KS, trots en kort tid som medlem. Som tidigare nämner så behöver klockans kostnad vid inköp inte alltid spela någon roll. Och klockan som betyder mest för mig i dagsläget är den min mormor gav mig i julklapp under julen 2001 vilket även blev sista gången jag träffade henne. En vecka senare var min 6e födelsedag (1 jan) och jag bar stolt min nya klocka, dock i mormors frånvaro. Hon hade åkt hem till annan ort. Ett kort telefonsamtal denna dag har jag fått återberättat var mina sista ord med henne, för dagen därpå gick hon tagiskt bort.

Klockan kostade förmodligen 25kr på närmaste ur och penn, men vad spelar det för roll när det är det ända som finns kvar som minne för min del. Har inte haft mage att kasta den trots att det är en barnklocka och att det aldrig kommer gå att använda den. Kan tillägga att det var min förstaklocka någonsin.
image.jpeg
Fint av henne att ge dig den. håll hårt i klockan!

Det känns som att det ofta är klockor med affektionsvärde som kommer från 25 år i tjänst av mor/farföräldrar/föräldrar. Dessa gåvor från företagen är något man sällan ser idag, vilket är extremt tråkigt.

Det känns som att det ofta är klockor med affektionsvärde som kommer från 25 år i tjänst av mor/farföräldrar/föräldrar. Dessa gåvor från företagen är något man sällan ser idag, vilket är extremt tråkigt.
Kan bara hålla med dig! Min far har själv jobbat på samma ställe i många år nu, och det enda som har kommit av det var en mobiltelefon efter 20 år av trogen tjänst. Visst, det är ju en gåva, men det är ju ingenting som man använder i decennier och genom generationer på samma sätt som ett ur, och därmed får det aldrig samma symboliska värde i min mening. En gåva för lång och trogen tjänst ska väl kunna erbjuda just trogen tjänst till den som mottar gåvan? :)

Kan bara hålla med dig! Min far har själv jobbat på samma ställe i många år nu, och det enda som har kommit av det var en mobiltelefon efter 20 år av trogen tjänst. Visst, det är ju en gåva, men det är ju ingenting som man använder i decennier och genom generationer på samma sätt som ett ur, och därmed får det aldrig samma symboliska värde i min mening. En gåva för lång och trogen tjänst ska väl kunna erbjuda just trogen tjänst till den som mottar gåvan? :)
Instämmer helt. En klocka är det ultimata

Klocka med gravyr på baksidan känns som en bra belöning efter trogen tjänst! Synd att det i princip försvunnit/är påväg bort.

Två klockor som betyder mycket för mig.
WP_20160705_20_54_37_Pro.jpg

En Omega Seamaster DeVille från 1970.
Helt restaurerad med ny krona (när jag fick den satt en icke original).
WP_20160705_20_54_26_Pro.jpg

En Certina New Art från 1979.

Båda dessa klockor är arv från min kära morfar.
En underbar man med stor humor som spred mycket glädje.
Båda dessa hamnade i en låda hos min mor när min morfar gick bort, hon ville absolut inte släppa dem vidare...
När min mor gick bort för lite mer än ett år sen fick min bror inte ens chansen att ta över klockorna, och han har ändå inget intresse ...
Omegan var min morfars finklocka, Certinan fick han i gåva från kommunen som tack för lång och trogen tjänst som ordförande i flera nämnder. Eftersom dessa legat i en låda i många år fick @McGyver göra service, och nu är båda i nästan nyskick! Helt underbart! Tack @McGyver !
Det finns inget bättre än klockor som man har en relation till.

Man får fortfarande guldklocka, en Tissot för några tusenlappar, alternativt medalj eller konstglas efter 30 år i statlig tjänst.

För mig så betyder en gåva från någon man håller av väldigt mycket oavsett vad det är, även ärvda saker kan ha stor betydelse oavsett om det är värt 1kr eller flera 100k. Som tur är, inte jätte ofta det kommer en trådstart om en ärvd klocka som någon har fått, eller en klocka som man fick när man konfirmerade sig, eller en klocka som något fått för lång och trogen tjänst, och som gärna vill ha reda på värdet. Visst man kan ha förhoppningar på att klockan ska ha ett högt värde, men oftast så är det bara värt någon hundring och i bästa fall, någon tusenlapp.

Men är pangar så viktigt?!

Hm...ingen lätt fråga att svara på, för människor med mycket pangar så kanske man inte bryr sig om värdet på en klocka som man fått ärvt etc, men för merparten så kanske man hellre tar dom där 100 lapparna och gör något roligt för, som man kanske inte skulle ha unnat sig själv annars! Jag dömer ingen, man gör som man vill med sina saker.

Men om ni frågar mig så klassar jag saker som jag fått, ärvt osv skyhögt, för mig så inbringar dom ett affektionsvärde som är mer värt än vad sakerna "klockorna" i sig är värda. Dom klockor jag nu kommer ta upp är inte värda många kronor, och om en urmakare skulle få säga sitt, så skulle han säga att klockorna i sig är värda mindre än vad det kommer att kosta att laga dom, och det är exakt vad som hänt här.

Jag har lämnat in dessa två klockor till urmakaren för att dom inte fungerat och för att dom håller mig kärt, och dom är mer värdefulla för mig, en alla andra i samlingen tro det eller ej. Men det stavas A.F.F.E.K.T.I.O.N.S.V.Ä.R.D.E. .

Den första jag presenterar är klockan jag fick av mor när jag fyllde 18 år, inget speciellt faktiskt, men det var rätt så hippt att köra med klockor som var Analoga/Digitala när det begav sig. Denna är inte värd ett piss, men den betyder så enormt mycket för mig personligen då jag stod min mor väldigt nära, och det går inte en dag utan att jag tänker på henne och saknar henne.

DSC_6222.JPG

Konstigt det känns att ha en sådan tunn klocka på handleden.
DSC_6224.JPG

Den andra klockan jag håller av, var min Morfars, dock så träffade jag aldrig min morfar tyvärr, han dog några år innan jag föddes. Men jag fick den av den andra kvinnan som betytt oerhört mycket för mig under min uppväxt och det var min älskade lilla mormor. Världens finaste människa, hade det funnits mer av den sorten så hade världen garanterat sett annorlunda ut idag. Det är en no, name klocka, men det spelar ingen roll för mig, det viktigaste är att det är min morfar som burit denna. Vem vet, han kanske bar den under kriget, vilka jäkla historier den skulle kunna dra om den kunde tala!

einar-1-jpg.447782

Gillar den, och gillar dom arabiska siffrorna, kunde dock varit något större faktiskt!
DSC_6246.JPG

Vackra bandhorn har den också!
DSC_6242.JPG

DSC_6232.JPG

Visst i FAN, denna ALMO har ju ett affektionsvärde för mig, denna var den första klocka jag fick av min mor till en skolstart för snart 100 år sedan :)!
dsc_8256-jpg.127042

" Så vilka klockor i samlingen inbringar ett Affektionsvärde för dig?! "

Tillbaka
Topp