• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor ni undviker för att logotypen är ful?

Faktum är att jag inte heller direkt gillar Panerai’s logo, även om jag faktiskt har en med loggan på…
347EA434-46EE-4E60-AE4E-69E02D4EA085.jpeg

Nej, den loggan kan de ju skippa. Apropå pilar i logotypen har ju Tag Heuers logo förbättras avsevärt sen de tog bort pilarna i ”Tag”. Sen är det ju fortfarande skamligt att de begått sådant grafiskt övergrepp på en av de coolaste logotyperna nämligen den ursprungliga Heuer-logon.

Bilagor

• C7EFE7C5-2776-4832-A3D7-49D949F97576.jpeg
    C7EFE7C5-2776-4832-A3D7-49D949F97576.jpeg
    41.9 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
Är inget fan av klockor med enbart text som logga på urtavlan som Sinn och Oris. Med det sagt så är det ingen definitiv dealbreaker men uppenbarligen en bidragande faktor till varför jag aldrig ägt något från de två tillverkarna
Intressant - det är mina två favorittillverkare! Jag tycker båda loggorna är stilrena och passande till deras utbud. Kul att vi kan tycka så olika. 😁

Inte tänkt på det tidigare men kan bara hålla med. Men är det inte för att de klassiska märkena oftast hade dubbla efternamn (efter grundande partners) medan många av de här nya Daniel Wellington, Dan Henry osv känns som ett försök att lura konsumenter till att tro att de har något slags arv de inte har? Vad jag menar är att döpa ett micromärke efter sig själv 2020 om man inte är urmakare känns jobbigt pretentiöst. Att ha för- och efternamn utlöser lite av en bullshit-signal.. sen finns det ju anrika, men legitima varianter typ Harry Winston..

Iof rätt "roligt" i Daniel Wellingtons fall att det bygger på en random person helt orelaterad till företaget. Som J. Crew och Kenneth Cole. Men just när det gäller den narcissistiska delen så är ju detta mer regel än undrantag i klädbranchen
Ralph Lauren
Gucci
Prada
Hermés
Tommy Hifliger
etc. etc.

Men ok, instämmer det känns rätt billigt.

Jo precis, dubbelefternamn ses ju på lite "finare" grejer pga partners och för- och efternamn generellt lite nyare och billigare märken. Samt som nämnt klädmärken/mode av någon anledning...

Har svårt med moderna Certina, jag tycker de ser så opropertioneliga ut på urtavlan.

Bilagor

• C029.807.11.041.02_tide_SLD.png
    C029.807.11.041.02_tide_SLD.png
    197.1 KB · Visningar: 10
Har svårt med moderna Certina, jag tycker de ser så opropertioneliga ut på urtavlan.

Certina är det enda märke jag kan komma på där jag tycker deras moderna logo är/var snyggare än den historiska. Nuvarande logo är ju den gamla logon - jag tyckte den som de hade under 90-talet (?) hade mer karaktär (simpel men omedelbart igenkänningsbar):

Bilagor

• 5DFB1E54-C4F9-4337-A218-CAF7C8324631.png
    5DFB1E54-C4F9-4337-A218-CAF7C8324631.png
    19.5 KB · Visningar: 6
Certina är det enda märke jag kan komma på där jag tycker deras moderna logo är/var snyggare än den historiska. Nuvarande logo är ju den gamla logon - jag tyckte den som de hade under 90-talet (?) hade mer karaktär (simpel men omedelbart igenkänningsbar):
Sorry, var lite otydlig. Håller faktiskt med dig att 90-tals loggan var schysst men menade mer storleken på texten i förhållande till urtavlan på dem moderna klockorna.

Exempel på en reissue dem har gjort:

Bilagor

• Certina-DS-2-Powermatic-80-collection-re-edition-2022-C024.407.18.041.00_SLD.jpeg
    Certina-DS-2-Powermatic-80-collection-re-edition-2022-C024.407.18.041.00_SLD.jpeg
    77 KB · Visningar: 6
  • Certina-DS-2-Date-Blue-Automatic-012.jpg
    Certina-DS-2-Date-Blue-Automatic-012.jpg
    122.3 KB · Visningar: 8
  • Like
Reactions: PNM
På tavlan var 90-talsloggan generellt snyggast i monokromt. Något med den loggan påminner om typ vintage-motor, på samma sätt som gamla Heuer-loggan. Vet inte varför den inramade loggan får den effekten, något med gamla amerikanska vägskyltar, instrumentpanel eller märke på bensin eller olja. Något smått nostalgist över den trots simpelheten. Hursomhelst känns loggan som att den skriker instrument-ur…

Bilagor

• 1C0B0143-EB91-49AA-95C1-E7AB380302A9.jpeg
    1C0B0143-EB91-49AA-95C1-E7AB380302A9.jpeg
    19.5 KB · Visningar: 12
Jag gillar Oris och Hamilton men Orient och rolex är för tacky för egen del, även fast orient köpas ibland ändå 🙈

Ändå roligt att smak ter sig så annorlunda!
Smaken är ju olika men har svårt att se problemet med både Oris eller Rolex. Finns imho mycket värre märken. Nu handlar det väl mer om det estetiska än om vad man associerar märket med. 🤷🏻‍♂️

Jag är en av få som faktiskt gillar Orients logo. 😁

De jag kan komma på spontant att jag ogillar är väl Squale (även irriterande att det står Squale 2 gånger.) Samt nya Seiko 5.
20220623_213317.jpg
logojpg.jpg

Jag är en av få som faktiskt gillar Orients logo. 😁

De jag kan komma på spontant att jag ogillar är väl Squale (även irriterande att det står Squale 2 gånger.) Samt nya Seiko 5.
20220623_213317.jpg
logojpg.jpg

Att det står Squale två gånger har jag inget problem med givet den historiska förklaringen. Däremot ser den där van buren-loggan lite grann ut som: 🤷‍♂️

Hajen-loggan tycker jag däremot är skitcool.

Senast ändrad:
Att det står Squale två gånger har jag inget problem med givet den historiska förklaringen. Däremot ser den där van buren-loggan lite grann ut som: 🤷‍♂️

Hajen-loggan dyker jag däremot är skitcool.
Jo, jag förstår tanken med det historiska men hade mycket hellre sett att boettloggan fått ta över helt isåfall då hajen ändå är lite fulsnygg samt bär på historia. Men främst är det topploggan jag ej gillar.

• Like
Reactions: PNM
Tillbaka
Topp