• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

klockor på banken/kassaskåp

Det var ganska dyrt. Jag betalar 1000 kr/år för ett bankfack i centrala Stockholm hos en storbank. Inga direkta krav på vad du ska ha för tjänster i övrigt eller hur mycket pengar man ska ha hos banken, pensionsspar, aktiedepå och liknade går bra och gärna bolån där om man har det. Men man ska vara en "bra" kund för att få ett fack.
Vilken bank?

Den dagen jag har fler dyra klockor som inte används dagligen så ska jag nog fundera på bankfack. Nu blir det att man har den på handleden mest.

Har ingen klocka som är så dyr att den inte täcks av vår hemförsäkring, så har inget riktigt behov att låsa in någon klocka. Om jag däremot någon gång i framtiden kände att jag skulle vilja börja låsa in klockorna så har jag ett vapenskåp där jag skulle kunna förvara dem.

I bankfack. När min gamla bank tog bort facken, så bytte jag bank. Kostar cirka 800 kr per år tror jag. Den minsta storleken räcker för rätt många klockor och cert. Finns även utrymme för viktiga dokument och backup av bilder.

Finns dock aldrig absolut säkerhet, även en bank kan rånas eller fatta eld. Osannolikt, men jag frågade om försäkring skulle täcka ev förlust, och fick ett något oklart svar. Man var tvungen att göra trovärdigt att föremålen förvarades i facket för att banken skulle ersätta skadan. Så bäst att ta bilder av fackets innehåll då och då. Kanske någon här som vet mera exakt.

Banker ersätter inte förluster så länge de anses gjort sitt för att förhindra/försvåra rån/stöld/eld. Senaste året har två banker i Stockholm haft besök av tjuvar som länsat bankfack. Vet inte vad utfallet av försäkringsfrågan blev i dessa fall, men kan vara bra att kolla upp vad ens egna försäkring täcker i en sådan situation.

Banker ersätter inte förluster så länge de anses gjort sitt för att förhindra/försvåra rån/stöld/eld. Senaste året har två banker i Stockholm haft besök av tjuvar som länsat bankfack. Vet inte vad utfallet av försäkringsfrågan blev i dessa fall, men kan vara bra att kolla upp vad ens egna försäkring täcker i en sådan situation.
Bägge gångerna Nordea i Vällingby?

Edit: Handelsbanken i Kista också.

Tack för klargörandet!

Bara ha klockorna i ett vapenskåp hemma, inte många tjuvar som vill fingra på massor av vapen samt polisen blir betydligt mer intresserade av att lösa brott om det är vapen inblandade.

En vän till mig hade inbrott i sin lägenhet, han ringer polisen - inga resurser finns. Han berättar att de har varit och öppnat vapenskåpet, helt "plötsligt" så finns det resurser och polisen kommer till platsen direkt.

Har ingen klocka som är så dyr att den inte täcks av vår hemförsäkring, så har inget riktigt behov att låsa in någon klocka. Om jag däremot någon gång i framtiden kände att jag skulle vilja börja låsa in klockorna så har jag ett vapenskåp där jag skulle kunna förvara dem.
När det gäller vapenskåp så kan det vara en god idé att höra med sitt försäkringsbolag om hur de bedömer förvaring av värdefulla föremål i vapenskåpet. Och även om skåpet är så tungt att man inte måste förankra det kan det vara bra att göra det ändå om möjligheten finns.

Det kan även vara värt att tänka på att inte alla vapenskåp är brandklassade.

Bara ha klockorna i ett vapenskåp hemma, inte många tjuvar som vill fingra på massor av vapen samt polisen blir betydligt mer intresserade av att lösa brott om det är vapen inblandade.

En vän till mig hade inbrott i sin lägenhet, han ringer polisen - inga resurser finns. Han berättar att de har varit och öppnat vapenskåpet, helt "plötsligt" så finns det resurser och polisen kommer till platsen direkt.

Extra bra när man blir rånad i hemmet. Bjuda på både klockor och vapen. :D

När det gäller vapenskåp så kan det vara en god idé att höra med sitt försäkringsbolag om hur de bedömer förvaring av värdefulla föremål i vapenskåpet. Och även om skåpet är så tungt att man inte måste förankra det kan det vara bra att göra det ändå om möjligheten finns.

Det kan även vara värt att tänka på att inte alla vapenskåp är brandklassade.
Som sagt personligen har jag inga klockor som inte täcks av min hemförsäkring men skulle man ha det så får man ju kolla mer noggrant vad för regler som gäller med klockor i vapenskåp. Vapenskåpet väger drygt 200 kg så det är godkänt utan att förankra det men förankrat det ändå både i golvet och vägen. Hela skåpet är inte brandklassat men finns ett skåp inuti som är det, så skulle jag lägga in klockorna i vapenskåpet gör jag väl det där.

Extra bra när man blir rånad i hemmet. Bjuda på både klockor och vapen. :D
Är inte så orolig, två dörrar där ena är godkänd säkerhetsdörr för att ens komma in till vapenskåpet, sen tror jag att det skulle krävas 2kg tnt för att ens repa dörren på vapenskåpet. Sen att det är bara bra att det är vapen i, för ifall de skulle komma in någon i vapenskåpet så blir det bra mycket mer fart på polisen om man nämner att det var ett vapenskåp de var inne i och gevären saknas. :D

Som sagt personligen har jag inga klockor som inte täcks av min hemförsäkring men skulle man ha det så får man ju kolla mer noggrant vad för regler som gäller med klockor i vapenskåp. Vapenskåpet väger drygt 200 kg så det är godkänt utan att förankra det men förankrat det ändå både i golvet och vägen. Hela skåpet är inte brandklassat men finns ett skåp inuti som är det, så skulle jag lägga in klockorna i vapenskåpet gör jag väl det där.

Är inte så orolig, två dörrar där ena är godkänd säkerhetsdörr för att ens komma in till vapenskåpet, sen tror jag att det skulle krävas 2kg tnt för att ens repa dörren på vapenskåpet. Sen att det är bara bra att det är vapen i, för ifall de skulle komma in någon i vapenskåpet så blir det bra mycket mer fart på polisen om man nämner att det var ett vapenskåp de var inne i och gevären saknas. :D

Sätter man en puffra mot ditt eller någon i din familjs huvud så öppnar du precis allt.

Så är det verkligen!! Men skulle någon sätta en pistol mot någon av era familjemedlemmar skulle ni gå så snällt in på banken och ta ut alla era värdesaker. Så lite dåligt exempel, men men.

Ja, och ringa polisen på vägen till bankfacket. Något du inte kan göra i ditt hem när du blir rånad.

Ja, och ringa polisen på vägen till bankfacket. Något du inte kan göra i ditt hem när du blir rånad.
Inte för att vara sån men jag skulle inte ta risken att ringa polisen om det betydde att jag utsatte min familj för fara, skulle inte kunna leva med mig själv om något hände med dem då, men skulle inte kunna leva med mig själv om jag inte ringde och det hände något heller. Så nu är vi inne på något jag inte tror att någon vet exakt hur den skulle handla om det verkligen blev så att någon höll en pistol mott den/de man älskar så lämnar den frågan.
Men som sagt det är ju säkrare med bankvalv men ett vapenskåp är säkrare en att ha den på armen och tror inte ni tvekar att ha den på armen! Ni vet att eran försäkring offtast bara täker ca 100k om ni blir rånade på klockan när ni har den på er. Så är ni oroliga att den blir stulen ur ett vapenskåp där hemma för att försäkringen inte täker skulle jag va lika räd att bära den och då äger man en för dyr klocka! Det här är min åsikt iallafal men alla tycker olika. :)

Inte för att vara sån men jag skulle inte ta risken att ringa polisen om det betydde att jag utsatte min familj för fara, skulle inte kunna leva med mig själv om något hände med dem då, men skulle inte kunna leva med mig själv om jag inte ringde och det hände något heller. Så nu är vi inne på något jag inte tror att någon vet exakt hur den skulle handla om det verkligen blev så att någon höll en pistol mott den/de man älskar så lämnar den frågan.
Men som sagt det är ju säkrare med bankvalv men ett vapenskåp är säkrare en att ha den på armen och tror inte ni tvekar att ha den på armen! Ni vet att eran försäkring offtast bara täker ca 100k om ni blir rånade på klockan när ni har den på er. Så är ni oroliga att den blir stulen ur ett vapenskåp där hemma för att försäkringen inte täker skulle jag va lika räd att bära den och då äger man en för dyr klocka! Det här är min åsikt iallafal men alla tycker olika. :)
Tror du har glömt bort var du är. Ett forum för klocktokar som har lite för många klockor. Gör matten själv.

För att kunna bena i den här frågan måste man börja med några saker.
1. Den egna hotbilden
2. Generell risk
3. Riskanalys

Jag tror dom flesta övervärderar sin egen hotbild, inte på något sätt sagt att den inte finns eller att det inte förekommer...tvärt om alldeles för ofta, men ni talar vi om åter igen om att utlokalisera skalskyddet för uren.
Är man en person i offentligställning? Hög position inom näringslivet? Rör sig nära kriminella grupperingar? Har ett umgänge med hög social profil? Kanske är man ovanligt rik? Är en öppen klockprofil? Då föreligger absolut en förhöjd hotbild för riktade angrepp mot hemmet.
Ovan kan även föranleda att du redan har ett förstärkt skalskydd och givet även för dina värdefulla föremål.

Är man inte något av dessa utan håller en mer grå profil kan det vara intressant att beakta om frekventa bankbesök möjligtvis skulle höja hotbilden?
Ett kassaskåp då?
Bra ur försäkringssynpunkt, bra vid ett random inbrott, men höjer hotbilden vid rån.

Om man vill hålla en låg profil så gömmer man saker i plain sight eller nästan. Det är ingen som kollar i stolsbenet på ditt köksbord under ett inbrott, oftast inte i soffkuddarna heller eller ditt lönnfack i fönsterbrädet.
När man kör riktigt viktiga personer i högriskmiljöer använder man ofta lokala bilar av lägre eller mellan kvalitet, förare med lokalt utseende, man använder ett lokalt accepterat körmönster, man står i kö.
Man håller lågprofil.
Jag tror dom flesta klockentusiaster klarar sig långt på det samt att hålla en rimlig opsec. Att ha ett kassaskåp hemma höjer ofta våldsnivån.
Vill nån ha klockorna, verkligen vill ha dom, så spelar det ingen roll om dom ligger på banken, i hemmavalvet eller på armen.
Så min kontenta är lågprofil rakt igenom.
Är du en högprofilsgubbe.....tja då har du nog redan ett kraftigt skalskydd på plats så det är bara att jacka in där.
Att blanda in vapen i ekvationen låter farligt och oberäkneligt tycker jag, man ska nog hellre försöka undvika att hamna i situationen från start istället att försöka hålla stången när det sker.

Annars är det bara att börja gjuta, armera och införskaffa frugans tillstånd för en mindre bunker :)

Förvarar dem på lokala MC-klubben.
246050C7-2333-4A6F-AFA1-5B9DD8BB44CC.jpeg

Tillbaka
Topp