Eller flera lättlurade som man kan ta överpris av![]()
Antingen handlar du över list och är någon eller så handlur du till list och är....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Eller flera lättlurade som man kan ta överpris av![]()
Vilken bank?Det var ganska dyrt. Jag betalar 1000 kr/år för ett bankfack i centrala Stockholm hos en storbank. Inga direkta krav på vad du ska ha för tjänster i övrigt eller hur mycket pengar man ska ha hos banken, pensionsspar, aktiedepå och liknade går bra och gärna bolån där om man har det. Men man ska vara en "bra" kund för att få ett fack.
SwedbankVilken bank?
I bankfack. När min gamla bank tog bort facken, så bytte jag bank. Kostar cirka 800 kr per år tror jag. Den minsta storleken räcker för rätt många klockor och cert. Finns även utrymme för viktiga dokument och backup av bilder.
Finns dock aldrig absolut säkerhet, även en bank kan rånas eller fatta eld. Osannolikt, men jag frågade om försäkring skulle täcka ev förlust, och fick ett något oklart svar. Man var tvungen att göra trovärdigt att föremålen förvarades i facket för att banken skulle ersätta skadan. Så bäst att ta bilder av fackets innehåll då och då. Kanske någon här som vet mera exakt.
Bägge gångerna Nordea i Vällingby?Banker ersätter inte förluster så länge de anses gjort sitt för att förhindra/försvåra rån/stöld/eld. Senaste året har två banker i Stockholm haft besök av tjuvar som länsat bankfack. Vet inte vad utfallet av försäkringsfrågan blev i dessa fall, men kan vara bra att kolla upp vad ens egna försäkring täcker i en sådan situation.
Fler än man kan tro. Ring din bank och fråga.
Svårt att ge tips när man inte vet var folk bor och samtidigt så vill man kanske inte skriva på forum var man alltför ofta springer för att byta klocka.
Tack för klargörandet!Banker ersätter inte förluster så länge de anses gjort sitt för att förhindra/försvåra rån/stöld/eld. Senaste året har två banker i Stockholm haft besök av tjuvar som länsat bankfack. Vet inte vad utfallet av försäkringsfrågan blev i dessa fall, men kan vara bra att kolla upp vad ens egna försäkring täcker i en sådan situation.
När det gäller vapenskåp så kan det vara en god idé att höra med sitt försäkringsbolag om hur de bedömer förvaring av värdefulla föremål i vapenskåpet. Och även om skåpet är så tungt att man inte måste förankra det kan det vara bra att göra det ändå om möjligheten finns.Har ingen klocka som är så dyr att den inte täcks av vår hemförsäkring, så har inget riktigt behov att låsa in någon klocka. Om jag däremot någon gång i framtiden kände att jag skulle vilja börja låsa in klockorna så har jag ett vapenskåp där jag skulle kunna förvara dem.
Bara ha klockorna i ett vapenskåp hemma, inte många tjuvar som vill fingra på massor av vapen samt polisen blir betydligt mer intresserade av att lösa brott om det är vapen inblandade.
En vän till mig hade inbrott i sin lägenhet, han ringer polisen - inga resurser finns. Han berättar att de har varit och öppnat vapenskåpet, helt "plötsligt" så finns det resurser och polisen kommer till platsen direkt.
Som sagt personligen har jag inga klockor som inte täcks av min hemförsäkring men skulle man ha det så får man ju kolla mer noggrant vad för regler som gäller med klockor i vapenskåp. Vapenskåpet väger drygt 200 kg så det är godkänt utan att förankra det men förankrat det ändå både i golvet och vägen. Hela skåpet är inte brandklassat men finns ett skåp inuti som är det, så skulle jag lägga in klockorna i vapenskåpet gör jag väl det där.När det gäller vapenskåp så kan det vara en god idé att höra med sitt försäkringsbolag om hur de bedömer förvaring av värdefulla föremål i vapenskåpet. Och även om skåpet är så tungt att man inte måste förankra det kan det vara bra att göra det ändå om möjligheten finns.
Det kan även vara värt att tänka på att inte alla vapenskåp är brandklassade.
Är inte så orolig, två dörrar där ena är godkänd säkerhetsdörr för att ens komma in till vapenskåpet, sen tror jag att det skulle krävas 2kg tnt för att ens repa dörren på vapenskåpet. Sen att det är bara bra att det är vapen i, för ifall de skulle komma in någon i vapenskåpet så blir det bra mycket mer fart på polisen om man nämner att det var ett vapenskåp de var inne i och gevären saknas.Extra bra när man blir rånad i hemmet. Bjuda på både klockor och vapen.![]()
Som sagt personligen har jag inga klockor som inte täcks av min hemförsäkring men skulle man ha det så får man ju kolla mer noggrant vad för regler som gäller med klockor i vapenskåp. Vapenskåpet väger drygt 200 kg så det är godkänt utan att förankra det men förankrat det ändå både i golvet och vägen. Hela skåpet är inte brandklassat men finns ett skåp inuti som är det, så skulle jag lägga in klockorna i vapenskåpet gör jag väl det där.
Är inte så orolig, två dörrar där ena är godkänd säkerhetsdörr för att ens komma in till vapenskåpet, sen tror jag att det skulle krävas 2kg tnt för att ens repa dörren på vapenskåpet. Sen att det är bara bra att det är vapen i, för ifall de skulle komma in någon i vapenskåpet så blir det bra mycket mer fart på polisen om man nämner att det var ett vapenskåp de var inne i och gevären saknas.![]()
Sätter man en puffra mot ditt eller någon i din familjs huvud så öppnar du precis allt.
Sätter man en puffra mot ditt eller någon i din familjs huvud så öppnar du precis allt.
Exakt min poäng.
Risken är betydligt lägre med bankfack. Stor risk för rånaren att släppa ut personen för att gå till banken.Så är det verkligen!! Men skulle någon sätta en pistol mot någon av era familjemedlemmar skulle ni gå så snällt in på banken och ta ut alla era värdesaker. Så lite dåligt exempel, men men.
Så är det verkligen!! Men skulle någon sätta en pistol mot någon av era familjemedlemmar skulle ni gå så snällt in på banken och ta ut alla era värdesaker. Så lite dåligt exempel, men men.
Extra bra när man blir rånad i hemmet. Bjuda på både klockor och vapen.![]()
Inte för att vara sån men jag skulle inte ta risken att ringa polisen om det betydde att jag utsatte min familj för fara, skulle inte kunna leva med mig själv om något hände med dem då, men skulle inte kunna leva med mig själv om jag inte ringde och det hände något heller. Så nu är vi inne på något jag inte tror att någon vet exakt hur den skulle handla om det verkligen blev så att någon höll en pistol mott den/de man älskar så lämnar den frågan.Ja, och ringa polisen på vägen till bankfacket. Något du inte kan göra i ditt hem när du blir rånad.
Tror du har glömt bort var du är. Ett forum för klocktokar som har lite för många klockor. Gör matten själv.Inte för att vara sån men jag skulle inte ta risken att ringa polisen om det betydde att jag utsatte min familj för fara, skulle inte kunna leva med mig själv om något hände med dem då, men skulle inte kunna leva med mig själv om jag inte ringde och det hände något heller. Så nu är vi inne på något jag inte tror att någon vet exakt hur den skulle handla om det verkligen blev så att någon höll en pistol mott den/de man älskar så lämnar den frågan.
Men som sagt det är ju säkrare med bankvalv men ett vapenskåp är säkrare en att ha den på armen och tror inte ni tvekar att ha den på armen! Ni vet att eran försäkring offtast bara täker ca 100k om ni blir rånade på klockan när ni har den på er. Så är ni oroliga att den blir stulen ur ett vapenskåp där hemma för att försäkringen inte täker skulle jag va lika räd att bära den och då äger man en för dyr klocka! Det här är min åsikt iallafal men alla tycker olika.![]()
Förlåt, glömde det!Tror du har glömt bort var du är. Ett forum för klocktokar som har lite för många klockor. Gör matten själv.
Förvarar dem på lokala MC-klubben.
Dom där jiddrar man inte med.