Givetvis inte
@Pojken från Götet , jag förstår vad du är ute efter och det var inte kanske fullt representativt exempel.
Men kvarstår gör det faktum att mitt förtroende för polisen har minskat. Inte för alla poliser i riket givetvis men som helhet för kåren.
Jag har själv jobbat många många år med statligt våldsmonopol och därefter privat fast på den gröna sidan.
Jag har således jobbat mycket vid sidan av polisen i Sverige och utomlands.
Det jag kan säga är att kvaliteten på polisen har sjunkit, likaså inom FM.
Att vara den yttersta änden av statens väpnade arm kräver en speciel typ av person som har fått en gedigen utbildning och en lång överförd erfarenhet.
Detta hinns inte med idag och det personliga urvalet blir sämre.
Även med det perfekta urvalet, träningen och erfarenheten så vet man aldrig hur reaktionen blir skarpt men man har gett det dem bästa av förutsättningar iaf.
Det handlar om att kunna tempoväxla rejält, snabbt och effektivt över våldstrappan och hela tiden värdera hotet baserat på inkommande information, detta utan att släppa eldberedskapen.
Hur tror du vi gör i Angola, Kongo, Mali....öppnar eld mot alla som bär vapen öppet eller känns hotfulla? Hur gör man i Afghanistan där gärningsmännen försvinner in i den civilamassan?. Man måste kunna urskilja hoten, hur rör sig personen, har han/hon ens vapnet i färdigställning? Hur ser omgivningen ut, kan jag skjuta obehindrat.
Många....inte alla... poliser och soldater har problem med detta.
Sen är många poliser dåliga skyttar, varför? Dom tränar för lite, skytte är färskvara.
Sen beror det här på pengar, prioriteringar av stat och regering, arbetsbelastning osv.
Jag klankar inte ned på polisen...inte alls.
Jag ska att mitt förtroende är minskat, vilket det även är hos dom flesta myndigheter. Men när rättsväsendet gör fel vid våldsutövning så blir det tyvärr ofta digra konsekvenser.