• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockor utan Box och cert

Vem här sparar på lådor till alla skor (kostymskor och sneakers) ni köper? Jag gör det inte men har en bekant som anser att jag är galen...
Och han är tydligen inte ensam - 14 bud och £40 so far på denna:

upload_2017-3-5_23-13-16.png

Certifikat under garantitid sparar nog de flesta som köper en ny klocka men sedan skulle jag tro att de flesta "icke samlare" kastar resten, utom kanske innerboxen som de kanske har som förvaringslåda då klocklåda/winder kommer senare.... :)

Det flesta som köper en dyr klocka skiter nog i andrahandsvärdet, då de inte har för avsikt att sälja.....

Jag minns min första dyra klocka, en Rolex sub guld/stål, köptes i USA för massor av år sedan, långt innan detta forum startade..... Jag slängde allt som hade med klockan att göra.... då jag på den tiden inte hade lust att betala moms när jag kom till Sverige...... vilket jag självklart skulle ha gjort, men så här 25-30 år senare hade jag inte slängt cert o lådor.

Den klockan såldes sedan kanske fem år senare och inte frågade köparen om Box o cert .... vi gick tillsammans till en Rolex AD i Stockholm som skrev ut ett värdeintyg och som därmed garanterade äktheten, sen var affären klar och vi är fortfarande vänner :)

Jag har köpt massor av smycken i samma prisklass som beggade stål Rolex till min fru och jag har inte en susning om var kvittona är....så vi är nog alla olika.....

Jag har dock lämnat in alla smycken ett par gånger på trettio år, för att ha aktuella värdebevis om något händer.

I dag ser jag självklart gärna att klockan jag köper är fullset, men det är absolut inget tvång och jag köper gärna begagnat.

En del vill hellre köpa en billigare klocka helt ny, med alla saker som hör till, än att köpa en "finare" klocka begagnad....även där är vi olika

När det gäller om klockorna skulle vara stulna eller på annat sätt oärliga, så kan man alltid kolla med polisen.

När det gäller Jaeger LeCoultre så har de ett register, där kan man även registrera andra klockmärken.

Ett bra sätt att skydda sig så, mina klockor är reggade hos JLC.

Men en fråga till er som köpt/köper utan papper och box, frågar ni varför det inte finns några samt om den är stulen, eller förutsätter ni att alla som ligger ute utan fullset är ärliga? Är fortfarande nyfiken och anklagar ingen för att inte tänka som mig, Men själv skulle det kännas fel att köpa något begagnat utan att se ens kvitto, låt säga en begagnad mobil på blocket utan inlöpskvitto samt tillbehör av någon man inte känner. Den kan vara ärlig att allt slarvats bort men den skulle även likväl kunna vara stulen.

En annan fråga som skulle kännas mindre kul är om klockan man köpt visar sig vara stulen och man tvingas lämna bort den utan kompensation, för nu är väl köpt i god tro ändrat/borttaget?

Men.....det är en sak som inte stämmer i era förklaringar ovan om att "alla är inte klocknördar"

Om man inte är klockintresserad, varför då köpa en klocka för 50-100k kr eller ännu mer ? Varför inte nöja sig med en Gant eller Emporio Armani med quartzverk ? Då borde "yta utan innehåll" och "ser bra ut vid första anblicken" räcka.

Svårt att förstå att någon som är helt ointresserad av klockans innehåll dunkar upp 10-15 gånger mer för något som (rent krasst) faktiskt..........kräver mer underhåll, kräver kunskap, är känsligare, inte går lika exakt etc etc etc.

Att liksom bara inte "ta reda på" det enkla faktumet att klockan är väsentligt mycket mindre värd om den saknar fullset/dokumentation är konstigt oavsett hur välbeställd man än är.

Har man slängt all dokumentation så blir det också omöjligt att spärra sin klockas identifikationsnummer om den blir stulen, det blir också svårt att få en ny från försäkringsbolaget.

Min åsikt är att av "100 random exklusiva klockor med fullset" vs "100 random exklusiva klockor utan" så är det något fuffens bakom fler av de odokumenterade (för att uttrycka sig typiskt svensk politiskt korrekt så att ingen blir stött).

Att slänga förpackningen till en billig 2-3000 kronors klocka är alltså inget jag anser konstigt, men en Patek Philippe utan papper hade jag inte tagit i med tång ens (men det är ju jag).
Felpost

Men en fråga till er som köpt/köper utan papper och box, frågar ni varför det inte finns några samt om den är stulen, eller förutsätter ni att alla som ligger ute utan fullset är ärliga? Är fortfarande nyfiken och anklagar ingen för att inte tänka som mig, Men själv skulle det kännas fel att köpa något begagnat utan att se ens kvitto, låt säga en begagnad mobil på blocket utan inlöpskvitto samt tillbehör av någon man inte känner. Den kan vara ärlig att allt slarvats bort men den skulle även likväl kunna vara stulen.

En annan fråga som skulle kännas mindre kul är om klockan man köpt visar sig vara stulen och man tvingas lämna bort den utan kompensation, för nu är väl köpt i god tro ändrat/borttaget?
Förstår inte riktigt varför du skulle vilja se kvitto? Du menar att om man inte har kvitto så är klockan stulen?

Den behöver inte vara stulen bara för att säljaren inte kan visa kvitto, men ett kvitto visar att den inte är stulen. Det tycker jag att säljaren ska kunna visa upp. Det har en högre moralisk aspekt framför allt, att inte gynna sub-ekonomier som bara tär och inget ger och istället göra affärer med dem som redovisar sin vinst och är med och bidrar till vår gemensamma kassa.

Objektivt sämre blir den för mig då jag personligen inte skulle köpa den, och att priset odiskutabelt blir lägre är vi väl överens om. Dessutom blir den svårare att försäkra och kanske även blir knepigare att serva eftersom certet saknas, det finns en risk att man får obekväma blickar av urmakaren också.

Lite förbryllad över att det i vissa trådar kritiseras att en klocka är köpt av gråhandlare som uret.se och inte av svensk AD, där kritiken består i att man inte gynnar den lokala handlaren och att vissa tycker att det mer eller mindre är rätt att den lokala urmakaren inte befattar sig med dessa klockor vid garantiärenden (trots världsgaranti etc) - Säger inte att någon här skulle fällt dessa kommentarer, men tycker ändå att det är konstigt att en (nyare och exklusiv) klocka inte är iskall utan cert/box och papper då det enligt mig absolut är en issue. Att det saknas papper på äldre och billigare ur är absolut inget konstigt. Trådskaparens start handlade om "en klocka för säg 50k och sen kastar allt annat" och det var detta jag svarat på.

Jag vet inte riktigt vilka urmakare du besöker som kräver att få se cert på en gammal klocka innan de tar in den för service, men det låter som ett trist gäng. Vad jag vet räcker det med serienummer från boetten för att kolla mot t.ex stöldregister? Garantiärenden är något annat förstås, då är det givet att något inköpsbevis krävs.

Inget att bråka om egentligen, alla får väl göra som de vill. Jag köper säljaren lika mycket som klockan och hittills har det funkat bra, oavsett cert/box eller inte. Att det speglas i värdet, allt annat lika, har du rätt i men alla begagnade klockor är unika mtp skick så det är svårt att veta exakt vad det innebär.

Har en kusin som bor i Duabi sedan många år och är klockintresserad och har även jobbat i en butik för klockor i en galleria där. Där slängs box och cert rätt omgående enligt honom, finns inget som helst intresse att spara det där. Dem kan hitta boxar och cert i tunnan utanför butiken var och varannan dag. Klockorna säljs sällan men görs det så är det enligt honom väldigt ovanligt att box och så finns med. Dem ser väl inget värde i det helt enkelt, ungefär som när vi köper ett par fina skor eller en ring till frugan, inte tänker man på boxen från tex Guldfynd direkt (även om boxen kan vara fin).

Köpte en oris för många år sedan och har kvar boxen men kvitto och sådant har försvunnit sedan lång tid. Är ingen klocka jag kommer sälja och då brydde jag mig inte. Idag skulle jag sparat mer av tillbehören men det är alltid lätt att säga i efterhand hur man skulle agerat!

Förstår inte riktigt varför du skulle vilja se kvitto? Du menar att om man inte har kvitto så är klockan stulen?
Nej den behöver inte vara stulen men menar att den kan vara det.

Måste erkänna att jag inte trodde svaren från i stort sett alla utom 1 i tråden skulle se ut som de gör. Känns ju faktiskt positivt att tron på andra människor ändå är så pass hög.

Pratade med svågern om exklusiva klockor. Han har ingen aning om någonting i våran nörd-värld!
Det finns så många orsaker till att en person köper en klocka som kostar bort åt en halv miljon. En av hans gamla klasskompisar har nyligen köpt en Rolex för drygt 500k. Då svågern frågade varför han köpt en så dyr klocka, var det märket, eller nåt speciellt med modellen? Han fick då detta bisarra svar.
Den enda och enkla orsaken till köpet var att han tyckte det kändes skönt att klockan kostade mer än vad hans städerska tjänade på två år.
Den killen sparar inte på något cert eller box. Det är inte intressant helt enkelt.

En stulen Rolex hamnade hos en välkänd klockhandlare. Klockan dök upp på en annons på blocket via handlaren i huvudstaden där även klockan blev stulen. Annonsen försvann efter påtalande att klockan var stulen. Klockan fanns kvar hos handlaren efter anonymt samtal av någon tredje part. Klockan i fråga var anmäld stulen enligt konstens alla regler. Vad som hänt sedan vet jag inte. Jag tänker inte hänga ut någon. Kan säga att jag är förvånad över att en så pass välkända handlare inte har bättre koll på inbyten eller inköp hur nu affären gått till med hälaren i fråga. Kanske har den bytt händer mellan hälaren och handlaren och att handlaren är i god tro - om det har någon som helst vikt i sammanhanget.

Hur som helst tror jag att det finns olika skäl varför klockor sakna box och papper. Somliga har nog vid något tillfälle varit stulna på riktigt eller via försäkringsbedrägerier och sedan hamnat i cirkulation. Exemplet ovan skulle kunna bli en sådan klocka. I andra fall har någon ägare i leden gjort sig av med boxar och papper. Folk städar och röjer ut sina förråd i samband med flytt etc. Man kan inte sparra på allt här i livet.

Vid köp av en modernare Rolex hade jag velat ha box och papper presenterade. Vid köp av äldre klockor får man ha respekt för att sådant har försvunnit som en del i ett naturligt förlopp. I slutändan är det klockan i sig som är viktigast.

Pratade med svågern om exklusiva klockor. Han har ingen aning om någonting i våran nörd-värld!
Det finns så många orsaker till att en person köper en klocka som kostar bort åt en halv miljon. En av hans gamla klasskompisar har nyligen köpt en Rolex för drygt 500k. Då svågern frågade varför han köpt en så dyr klocka, var det märket, eller nåt speciellt med modellen? Han fick då detta bisarra svar.
Den enda och enkla orsaken till köpet var att han tyckte det kändes skönt att klockan kostade mer än vad hans städerska tjänade på två år.
Den killen sparar inte på något cert eller box. Det är inte intressant helt enkelt.
Hahahahahaha det var det bästa jag läst, gjorde min dag!

Låter ju helt sjukt! Känns som en väldigt ödmjuk herre. Sen kanske det var på skoj i ett slutet sällskap men ändå.

Låter som en charmig snubbe.

Låter ju helt sjukt! Känns som en väldigt ödmjuk herre. Sen kanske det var på skoj i ett slutet sällskap men ändå.

Låter som en charmig snubbe.

Låter väldigt mycket "råttan i pizzan" över den storyn.

Men skulle det mot all förmodan vara sant så kanske han bara hade tröttnat på att försöka förklara för alla som ifrågasatte varför han hade köpt en så pass dyr klocka.

En klocka kan vara stulen även om det finns box och papper men risken är nog lite högre om det saknas ja. Det gäller att göra sin hemläxa ordentligt när man handlar. Det är nog också därför alla klockhandlare I Sverige ska redovisa sitt lager för polisen som kollar klockorna mot nationella och internationella register.

Köpte en Rolex förut som saknade box, men hade certet kvar lustigt nog. Anledningen var att han hade haft inbrott hos sig och tjuvarna hade snott boxen utan klockan i, och certet hade han förvarat i ett bankfack. Och det var ju tur det, annars hade det varit en av många klockor utan box&cert.

Även om det finns många legitima förklaringar till att det saknas så skulle jag vara tveksam till att köpa utan. Framförallt utan cert, boxen kan jag tänka mig att man slänger om man exempelvis köper en klocka när man är ute och reser för att den tar för stor plats och inte bryr sig om eller förstår värdet i av att ha boxen kvar.

Köpte en Rolex förut som saknade box, men hade certet kvar lustigt nog. Anledningen var att han hade haft inbrott hos sig och tjuvarna hade snott boxen utan klockan i, och certet hade han förvarat i ett bankfack. Och det var ju tur det, annars hade det varit en av många klockor utan box&cert.
Jag har också min cert och kvitton i ett bankfack för att något skulle inträffa som inbrott eller brand så har man kvar dokumentation för att enklare lösa försäkringsfrågan efteråt.

Hahahahahaha det var det bästa jag läst, gjorde min dag!
Bästa? För min del är det något som placerar sig i toppen av det sjukaste som har postats på KS.

Det är en klok idé. Förvarar man allt på samma plats är det svårt att bevisa något om rubbet försvinner.
Ja, det behöver kanske inte vara i ett bankfack (men nu har jag endå ett så varför inte där) För skulle det bli inbrott eller huset brinna ner så finns dokumentation på prylarna. Men på jobbet, hemma hos föräldrar eller något så de inte är på samma fysiska plats.

Kan i brist på bättre alternativ vara bra att fota av cert och förvara bilder i någon moln-tjänst. Gäller inte bara för klockor.

Jag är intresserad av klockor, inte lådor. Visst köper jag en ny klocka så lägger jag allt som har med den att göra i kartongen som sen hamnar i något skåp men för mig ger det inget mervärde att köpa en beg klocka med box. Sen köper jag generellt från handlare och väldigt sällan från privatpersoner.

Bästa? För min del är det något som placerar sig i toppen av det sjukaste som har postats på KS.
Exakt rätt svar sjukaste som postats, skulle bara veta hur sur min fru blir över min typ av humor hemma :)

Apropå sjukt så har jag en annan historia som är 100% sann som inte rör klockor men men.

En vän som arbetade på Gotland i baren fick besök av ett sällskap som valde att beställa in alla champangeflaskor och öppna de utan att dricka bara för att visa hur mycket pengar de hade. När de sitter där kommer det in ett 2 unga killar och vill köpa 1 flaska champagne när de får höra om "vaskningen" beställer de in 2 öl och betalar alla champagneflaskorna och går vidare. Tydligen blev sällskapet mer än förvånade när de skall gå och får reda på att någon då betalat hela deras nota, rätt misslyckad vaskning så att säga. Men ett bevis på vilka dårar det finns. Men likväl rätt kul :)

Visst är det väl trevligt med allt lull lull till klockan men för mig smäller det definitivt högre med dokumenterad ad service på en klocka med några år på nacken. Likaså köper jag minst lika gärna en lös klocka av någon kändis här än av nån valfri flöjt på blocket oavsett om denne har allt som följde med klockan vid nyköp.

Tillbaka
Topp