• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockor vs inkomst

Scipio

Patek
2-Faktor
De flesta jag umgås med fattar inte vad jag har på armen så det är inget problem. Är det någon som någon gång ser och reagerar blir jag kränkt om de ser en statussymbol och missar att se känslan, kvaliteten, det fina hantverket och traditionen. För mig är det ett intresse med uppoffringar och det är det värt för jag väljer det själv. Synd att det är sådana överpriser bara.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju så att alla har vi en hobby som vi lägger pengar på, vara sig man e hög/medel/låginkomsttagare. En tidigare jobbkollega har en stereoanläggning för 500 papp å den herren tjänar inga jättepengar.
Men visst folk undrar hur man kan lägga så mycket pengar på en klocka och i samma mening nämner sitt senaste bilköp.... Att ha bil är väl det mest oekonomiska man kan tänka sig.
Så summa summarum, vi kan med gott samvete njuta av våra dyrgripar
 
En bil är ju dock en något mer "användbar" pryl som ofta är av vikt för hela familjen och man för det mesta har stora lån på. Alltså lååångt ifrån en klocka i min värld så lite skevt att jämföra med det. Dock om det handlar om "onödigt" lyxiga/dyrs bilar eller lekbilar är det ju högst relevant!
 
I trådar av denna typen framförs ofta att "det handlar endast om prioritering".
Tycker man glömmer att många har knapert med Prioriteringsalternativ.
Jag har, under mitt 2/3-liv, varit klockintresserad sedan före tonåren.
Fick tidigt börja sommar och helgarbeta för att kunna köpa sådant jag ville ha. Det var mycket jag både kunde och inte kunde skaffa, även om priserna var modesta
Genom billigt husköp när jag var 24 har jag haft mycket blygsam boendekostnad.
Envishet och Småländskt sinnelag har gjort att jag sparat och kunnat unna mig vissa saker.
Har aldrig köpt vare sig bilar eller klockor utan att ha sparat ihop till dem.
Försökt att leva efter devisen "den som är satt i skuld är icke fri" och har jag skuldsatt mig så har jag sett till att ha något värde bakom lånet som kan ta hand om en ev. smäll.

Våra ekonomiska förutsättningar styrs av vårt samhälles varierande ekonomiska förutsättningar och politiska vilja att skapa förutsättningar för medborgaren att leva väl.

Vad jag menar är att vissa skeenden och situationer står utanför vår påverkan. Vi kan då hittas oss själva föras framåt genom livet likt ett rö för vinden.

Exempelvis:
# Har 2 vänner som genom sjukdom och utförsäkring hamnat i FAS 3.
Där skulle jag säga att deras prioriteringsmöjligheter förintades.
# Kraftiga räntesvängningar kan skapa kaos i livet.

Med detta krångel vill jag säga att min åsikt är att möjligheten till prioriteringar är olika från medborgare till medborgare.
Din möjlighet att prioritera kanske andra inte har.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
I trådar av denna typen framförs ofta att "det handlar endast om prioritering".
Tycker man glömmer att många har knapert med Prioriteringsalternativ.
Jag har, under mitt 2/3-liv, varit klockintresserad sedan före tonåren.
Fick tidigt börja sommar och helgarbeta för att kunna köpa sådant jag ville ha. Det var mycket jag både kunde och inte kunde skaffa, även om priserna var modesta
Genom billigt husköp när jag var 24 har jag haft mycket blygsam boendekostnad.
Envishet och Småländskt sinnelag har gjort att jag sparat och kunnat unna mig vissa saker.
Har aldrig köpt vare sig bilar eller klockor utan att ha sparat ihop till dem.
Försökt att leva efter devisen "den som är satt i skuld är icke fri" och har jag skuldsatt mig så har jag sett till att ha något värde bakom lånet som kan ta hand om en ev. smäll.

Våra ekonomiska förutsättningar styrs av vårt samhälles varierande ekonomiska förutsättningar och politiska vilja att skapa förutsättningar för medborgaren att leva väl.

Vad jag menar är att vissa skeenden och situationer står utanför vår påverkan. Vi kan då hittas oss själva föras framåt genom livet likt ett rö för vinden.

Exempelvis:
# Har 2 vänner som genom sjukdom och utförsäkring hamnat i FAS 3.
Där skulle jag säga att deras prioriteringsmöjligheter förintades.
# Kraftiga räntesvängningar kan skapa kaos i livet.

Med detta krångel vill jag säga att min åsikt är att möjligheten till prioriteringar är olika från medborgare till medborgare.
Din möjlighet att prioritera kanske andra inte har.
Rent allmänt så handlar det ju om prioriteringar i livet, till exempel att man väljer bort frukostkaffen, ciggen, eller en massa vinboxar när det nalkas helg.
Men... självklart finns det de som måste vända på varenda krona, och då måste man prioritera bort lyxkonsumption, såsom klockor.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
I trådar av denna typen framförs ofta att "det handlar endast om prioritering".
Tycker man glömmer att många har knapert med Prioriteringsalternativ.
Jag har, under mitt 2/3-liv, varit klockintresserad sedan före tonåren.
Fick tidigt börja sommar och helgarbeta för att kunna köpa sådant jag ville ha. Det var mycket jag både kunde och inte kunde skaffa, även om priserna var modesta
Genom billigt husköp när jag var 24 har jag haft mycket blygsam boendekostnad.
Envishet och Småländskt sinnelag har gjort att jag sparat och kunnat unna mig vissa saker.
Har aldrig köpt vare sig bilar eller klockor utan att ha sparat ihop till dem.
Försökt att leva efter devisen "den som är satt i skuld är icke fri" och har jag skuldsatt mig så har jag sett till att ha något värde bakom lånet som kan ta hand om en ev. smäll.

Våra ekonomiska förutsättningar styrs av vårt samhälles varierande ekonomiska förutsättningar och politiska vilja att skapa förutsättningar för medborgaren att leva väl.

Vad jag menar är att vissa skeenden och situationer står utanför vår påverkan. Vi kan då hittas oss själva föras framåt genom livet likt ett rö för vinden.

Exempelvis:
# Har 2 vänner som genom sjukdom och utförsäkring hamnat i FAS 3.
Där skulle jag säga att deras prioriteringsmöjligheter förintades.
# Kraftiga räntesvängningar kan skapa kaos i livet.

Med detta krångel vill jag säga att min åsikt är att möjligheten till prioriteringar är olika från medborgare till medborgare.
Din möjlighet att prioritera kanske andra inte har.
Tack för ett jordnära inlägg. Självklart är det så. Det är bara av ett överskott vi kan prioritera ifrån. Alla har det inte så. Det är viktigt att komma ihåg.
 
Rent allmänt så handlar det ju om prioriteringar i livet, till exempel att man väljer bort frukostkaffen, ciggen, eller en massa vinboxar när det nalkas helg.
Men... självklart finns det de som måste vända på varenda krona, och då måste man prioritera bort lyxkonsumption, såsom klockor.

Jag hoppas den titeln kan tas av mig. Planerar att gå i pension så snart som möjligt. Är nu 56 och måste kanske vänta tills 61 på pensionen. Hur skall jag stå ut!?


Ibland kan jag känna att uttrycket prioriteringar kan lägga en slöja över andra parametrar som styr.
OT: Undrar om man kan få det listat som yrke i telefonkatalogen, "mysgubbe" ?
 

Leksaksmannen

Breitling
Är man inte väldigt rik så att man kan lyxkonsumera bara så där är budgetering en väldigt bra egenskap att ha. Budgetering, samt förmågan att hitta prisvärda saker - rea samt vintage/second hand.
Sen är det viktigt att inse att även om man måste spara till sina dyrgripar så är man lyckligt lottad i det att man faktiskt har pengar att spara - för att återknyta till det bra inlägget som mysgubben skrev.
 

jhm

Panerai
Jag har en vän som listade sig som professor, slank igenom utan vare sig diplom eller doktorshatt.

Inte för att jag tror det har någon större betydelse, men professor är ju endast en tjänstetitel emedan doktor är en examen. Dock blir man inte professor utan att ha disputerat. Men handlar det om vad man skriver i telefonkatalogen, så lär det inte finnas några restriktioner och man kan nog skriva astronaut eller raketforskare också om man känner för det. :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Kör i en bil värde under 10k , visst det är ingen racermaskin, men den sparar mig pengar varje dag, så där har jag prioriterat bort skinnsäte och fett lån...

Jag har heller inga filmkanaler på TV:n, inga tidningsprenumerationer osv. osv...
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Klockor är underbara då det är det enda som fungerat med att få mig att börja spara på riktigt.
Har bra inkomst, men har varit duktig på att spendera. Känns också OK att köpa klockor, för då får jag utlopp min spenderar-frenzy men samtidigt får något fint, och har pengar på armen jag kan sälja av om jag nu skulle vilja det.

Underbart intresse på alla sätt och vis!
 
Topp