• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockornas size i framtiden

Babinus

Cartier
En annan fråga är också hur smartwatch kommer att slå igenom. Blir de jättepoppis växer nog formatet av rent praktiska skäl. De ska ju användas till mycket mer och smått blir för pilligt.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Precis, men det brukar inte vara det som framkommer på detta forum utan just att stora klockor är fel och "fula". I princip det du med flera skrev initialt. :)
Ja, jag brukar säga det jag tycker kryddat med en del värdeladdade ord, så ska inte säga emot där. Och det faller givetvis inte i god jord hos alla. Hur ser du själv på saken? Givetvis ska folk ha det dom trivs i, men har du någon åsikt med en klockas "balans" mot handstorlek, handled osv. som jag har?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
En annan fråga är också hur smartwatch kommer att slå igenom. Blir de jättepoppis växer nog formatet av rent praktiska skäl. De ska ju användas till mycket mer och smått blir för pilligt.
Personligen, och än så länge, ser jag en smartwatch som ett arbetsverktyg. Det kommer säkert att ändras med ökad funktionalitet, utvecklat utseende samt bättre driftstider.
Mer spännande för min del blir att följa utvecklingen av smart funktionalitet kombinerad med ett automatiskt eller manuellt urverk, som t ex inbyggd funktionalitet i vissa länkar/klockband som t ex hos Blancpain.
http://www.horologytoday.net/news/blancpain-first-to-smartwatch-market/
,
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Frågan är även hur uppfattningen om vad ett dressur är förändras. Få (utom surgubbar som jag) tycker väl att en sub eller smp är för stor till kostym idag, och om några år till kanske ROO känns rimligt (större manschett på vänsterarmen på skjortorna?).
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ja, jag brukar säga det jag tycker kryddat med en del värdeladdade ord, så ska inte säga emot där. Och det faller givetvis inte i god jord hos alla. Hur ser du själv på saken? Givetvis ska folk ha det dom trivs i, men har du någon åsikt med en klockas "balans" mot handstorlek, handled osv. som jag har?

Absolut. Jag tycker att mindre klockor ser bäst ut på bild jämfört med på avstånd och ibland på andra, men jag tycker att det ser konstigt ut på mig. Det är förmodligen en vanesak. Mindre klockor känns bekvämare att bära än större men jag får det än så länge inte att fungera fullt ut för mig. Självklart måste det finnas en balans mot handleden men jag tycker inte att 41mm är en monsterklocka oavsett storlek på handled.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag vet i fan... Jag kan helt klart tänka mig en Panerai. De är inte brattevulgo.
DSC_1007.JPG

:)
 

Babinus

Cartier
Personligen, och än så länge, ser jag en smartwatch som ett arbetsverktyg. Det kommer säkert att ändras med ökad funktionalitet, utvecklat utseende samt bättre driftstider.
Mer spännande för min del blir att följa utvecklingen av smart funktionalitet kombinerad med ett automatiskt eller manuellt urverk, som t ex inbyggd funktionalitet i vissa länkar/klockband som t ex hos Blancpain.
http://www.horologytoday.net/news/blancpain-first-to-smartwatch-market/
,
Jo, säga vad man vill, men det blir spännande att se hur framtiden utvecklas. Jag tror, men utan att veta, att det kan bli ännu större variation på klockmodet i framtiden, med olika tyngdpunkter på design kontra funktionalitet. Och för mig blir det bara mer spännande.

Jag tror inte att mindre klockor försvinner helt bara för att modet går mot större, även om utbudet naturligtvis blir mindre. Det finns alltid människor som vill vara annorlunda än den stora massan. Titta bara på kläder. Det finns alltid de som klär sig annorlunda än det dominerande modet. Och det kommer alltid att finnas ett visst intresse för att bära vintage.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Absolut. Jag tycker att mindre klockor ser bäst ut på bild jämfört med på avstånd och ibland på andra, men jag tycker att det ser konstigt ut på mig. Det är förmodligen en vanesak. Mindre klockor känns bekvämare att bära än större men jag får det än så länge inte att fungera fullt ut för mig. Självklart måste det finnas en balans mot handleden men jag tycker inte att 41mm är en monsterklocka oavsett storlek på handled.
Nä 41 mm tycker jag inte är speciellt stort, iaf inte på en dykare eller dylikt. 44 och uppåt tycker jag börjar bli monsterliknande och svårt för vissa att bära upp (typ Breitling Chronomat GMT 47mm). Använder en DS Action på typ 42-43 mm och den är verkligen i största laget för mig och skulle trivas mer runt 40. För mig är det lagom mycket "monster" ;)

f ö snygg Bratte Colt! Är den runt 42-43?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nä 41 mm tycker jag inte är speciellt stort, iaf inte på en dykare eller dylikt. 44 och uppåt tycker jag börjar bli monsterliknande och svårt för vissa att bära upp (typ Breitling Chronomat GMT 47mm). Använder en DS Action på typ 42-43 mm och den är verkligen i största laget för mig och skulle trivas mer runt 40. För mig är det lagom mycket "monster" ;)

f ö snygg Bratte Colt! Är den runt 42-43?

Den är 41mm. Den här är 44mm.
IMG_20150805_110019.JPG
 

Bilagor

  • DSC_1084.JPG
    DSC_1084.JPG
    111.8 KB · Visningar: 19
  • Like
Reactions: Man

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Vissa bär upp en 40mm såhär:
Screenshot_2014-12-29-15-41-44.png

Vissa bär upp 44mm såhär :
Screenshot_2014-12-29-15-41-37.png

Det är mycket som spelar in så milimetern på klockan är inte alltid så avgörande.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vissa bär upp en 40mm såhär:
Screenshot_2014-12-29-15-41-44.png

Vissa bär upp 44mm såhär :
Screenshot_2014-12-29-15-41-37.png

Det är mycket som spelar in så milimetern på klockan är inte alltid så avgörande.

Nog för att den här diskussionen känns aningen utagerad i 40 miljoner trådar, men det är ju mer än klockans bredd som avgör om den blir för stor eller inte.
Brattarna på dina bilder t.ex. tycker jag sitter snyggt och proportionerligt på din handled. Bilderna du postade därefter ser däremot ut som någon lånat pappas klockor.
Ofta är det viktigare att klockan inte är för lång eller för hög än att bredden är ett problem. Breda klockor kan de flesta människor bära upp utan att det ser knasigt ut.

Sedan tycker jag det ser värre ut med för stora kostymklockor (någonstans över 40mm) då det blir för mycket dödyta på tavlan, speciellt då på någon som har tunna handleder.
 

Landshark

Cartier
Nog för att den här diskussionen känns aningen utagerad i 40 miljoner trådar, men det är ju mer än klockans bredd som avgör om den blir för stor eller inte.
Brattarna på dina bilder t.ex. tycker jag sitter snyggt och proportionerligt på din handled. Bilderna du postade därefter ser däremot ut som någon lånat pappas klockor.
Ofta är det viktigare att klockan inte är för lång eller för hög än att bredden är ett problem. Breda klockor kan de flesta människor bära upp utan att det ser knasigt ut.

Sedan tycker jag det ser värre ut med för stora kostymklockor (någonstans över 40mm) då det blir för mycket dödyta på tavlan, speciellt då på någon som har tunna handleder.

@eriksson850 "...den här diskussionen känns aningen utagerad i 40 miljoner trådar..."

Kan ju bero på att du missuppfattat tråden till att gälla en av de tillsynes grundläggande existentiella frågorna; "är den här klockan för stor för min handled".
Jag kan i alla fall inte utläsa din prognos inför den framtida utvecklingen...
(Sorry om mitt inlägg uppfattas som drygt, försöker ha en saklig ton). :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om jag ska spekulera lite...
Bland mode-eliten så verkar trenden med oversized-klockor minskat rejält. Som med alla trender så börjar de dö ut när de får för stort fäste hos icke-trendiga personer...
Men ren generellt tror jag ett större spann kommer vara mer acceptabelt. Fotbollsspelare kommer inte sluta ha sina hublot, stilrätta gentlemän kommer fortsätta bära 36mm... Klockor är mer än någonsin ett smycke och tillhörighetsmarkör.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tror inte att klockor generellt kommer att bli mindre eller större i framtiden, jag tror att det kommer stanna ungefär där vi är. Förhoppningsvis så kommer vissa tillverkare att släppa fler storleksvarianter av samma modell, det tycker jag skulle vara trevligt.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Nog för att den här diskussionen känns aningen utagerad i 40 miljoner trådar, men det är ju mer än klockans bredd som avgör om den blir för stor eller inte.
Brattarna på dina bilder t.ex. tycker jag sitter snyggt och proportionerligt på din handled. Bilderna du postade därefter ser däremot ut som någon lånat pappas klockor.
Ofta är det viktigare att klockan inte är för lång eller för hög än att bredden är ett problem. Breda klockor kan de flesta människor bära upp utan att det ser knasigt ut.

Sedan tycker jag det ser värre ut med för stora kostymklockor (någonstans över 40mm) då det blir för mycket dödyta på tavlan, speciellt då på någon som har tunna handleder.
Nu var det ju klockors storlek om 20-50 år jag var intresserad av att fundera kring, inget annat.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@eriksson850 "...den här diskussionen känns aningen utagerad i 40 miljoner trådar..."

Kan ju bero på att du missuppfattat tråden till att gälla en av de tillsynes grundläggande existentiella frågorna; "är den här klockan för stor för min handled".
Jag kan i alla fall inte utläsa din prognos inför den framtida utvecklingen...
(Sorry om mitt inlägg uppfattas som drygt, försöker ha en saklig ton). :)
Nu var det ju klockors storlek om 20-50 år jag var intresserad av att fundera kring, inget annat.
Jo jag vet, sorry. :) Tyckte dock att diskussionen höll på att mynna ut åt det hållet och att hålla på och prata om enbart bredden på en klocka är ganska meningslöst. Jag tror att klockorna kommer att ligga kvar på ungefär samma storlek som idag, möjligtvis att de sjunker någon mm i storlek.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jo jag vet, sorry. :) Tyckte dock att diskussionen höll på att mynna ut åt det hållet och att hålla på och prata om enbart bredden på en klocka är ganska meningslöst. Jag tror att klockorna kommer att ligga kvar på ungefär samma storlek som idag, möjligtvis att de sjunker någon mm i storlek.

Det drog åt det hållet pga att redan vid typ post nr5 så blev det uppenbart att klockor av större size än dressklockor är onödiga. Det gick off topic redan där.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag kan ingenting om urverk men skulle det kunna vara så att utveckling/material kommer att göra klockorna allmänt tunnare i framtiden?
 
Har inte följt klockvärlden så länge men tror nog storlekarna kommer att vara ungefär samma. 40-42 kommer vara standard för sportur och dress lite mindre. Kommer att finnas både stora som görs av panerai och breitling främst och klassiska små
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det drog åt det hållet pga att redan vid typ post nr5 så blev det uppenbart att klockor av större size än dressklockor är onödiga. Det gick off topic redan där.
Ja, på svenskalektionerna i skolan kallades det ämnesflykt. Det drog ner betyget
Men just klockors storlek har ju diskuterats mycket på forumet och det tycker inte jag heller är särkilt intressant.
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag tror att storlek så väl som färger kommer variera mycket bland just parfymklockorna, men bland de mer "riktiga" klockorna så kan jag tänka mig att det inte blir så stora förändringar som många andra har skrivit. Vem vet? Snart kanske det är mode att ha tjocka klockor, eller tunna.

En annan spekulering är att kommande smart watches kan bli större (eller mindre) vilket kanske kan spegla modeklockor i utförande. Men på det långa perspektivet tror jag att större Dieselpannorna på nästan 60mm kommer se töntiga ut (vilket de redan gör).
 
Topp