• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockors andrahandsvärde

Jag märker det. :)

Jag köpte som du vet en YM, en DD och Pelagos ungefär samtidigt i höstas. Vilken har fått stanna? YM rök på några veckor som alla moderna stålrollar hos mig, guldaren är till salu. Någon är kvar. Inte fråga om pris, utan om känsla och finess. :cigar:
nej naturligtvis inte fråga om pris,,,
men det där med känsla är ju högst individuellt,,,,
Tudor har helt enkelt inte triggat mej,,

nej naturligtvis inte fråga om pris,,,
men det där med känsla är ju högst individuellt,,,,
Tudor har helt enkelt inte triggat mej,,
Inte mig heller förut. Men jag hade aldrig gett det en chans. Det var @Oli som snackade så gott om Pelagos så jag var helt enkelt tvungen att testa. Ångrar mig inte. Saknar inte en enda liten sub med denna pjäs i lådorna. Att de samarbetar med Breitling numera är ju ännu roligare, även om det inte har med min Pelagos att göra. :)
Tillägg: enbart ljudet och känslan när man vrider vridringen gör det värt att ha en faktiskt.
IMG_6256.jpg

Känns som att det har spårat ut. :shifty:

Vi kör istället "Hur många poäng vinner Blåvitt Allsvenskan med år 2017?" leken.

2 poäng säger jag.
Jag förstår inte tråden, vill du ha en lista?
En vecka gammal klocka:
Breitling: -40%
IWC: -45%
SEIKO: -30-35%
Rolex: -20%
Patek: +5%

Typ så?

Nej det var inte tanken.

Inte mig heller förut. Men jag hade aldrig gett det en chans. Det var @Oli som snackade så gott om Pelagos så jag var helt enkelt tvungen att testa. Ångrar mig inte. Saknar inte en enda liten sub med denna pjäs i lådorna. Att de samarbetar med Breitling numera är ju ännu roligare, även om det inte har med min Pelagos att göra. :)
Tillägg: enbart ljudet och känslan när man vrider vridringen gör det värt att ha en faktiskt.
IMG_6256.jpg
Du vet ju hur det känns i din kropp,med sned datumplacering
Så känner jag för den timvisaren:)
Nog OT
:D

Jag märker det. :)

Jag köpte som du vet en YM, en DD och Pelagos ungefär samtidigt i höstas. Vilken har fått stanna? YM rök på några veckor som alla moderna stålrollar hos mig, guldaren är till salu. Någon är kvar. Inte fråga om pris, utan om känsla och finess. :cigar:
Den är bra men den är dessutom den enda fullträffen de har i sitt sortiment idag.

IMG_6256.jpg
+1 på den.
Pelagosen är riktigt skön att bära och glider så fint under radarn, kan bäras i alla sammanhang :)

Tudor är extremt tråkiga, värre än Rolex. Att dom säkert har bra kvalitet spelar ingen roll när man blir självmordsbenägen av att titta på dom. Ta bort Tudor på nedanstående klocka och uppskattat värde är lika med billig japan eller t.o.m kines. Ägaren är en person som skulle vilja ha en Rolex men inte har råd.
TUDOR-NORTH-FLAG-PACKSHOT.jpg
Den enda moderna Tudor som jag verkligen gillar. Sådär skönt o-traditionell.

Tumregeln är att klockor som man får låg/ingen rabatt på har ett högt andrahandsvärde och en klocka som det rabatteras friskt på är en osäkrare investering. Undantag finns givetvis.

Man skulle kunna säg att det dåliga värdet redan börjar i det ursprungliga priset.

Kom att tänka på den där sketchen med killen som bjöd ut sig med skylt på magen !

Samlag 1000 kr, 500 kr, 200 kr, 100 kr, gratis då...........Ny text //jag kan dansa med//

Hur ett märke som Tudor som trots att det är eftertraktat och populärt kan ha ett så pass uselt andrahandsvärde som jag tycker att de har.
Låter som du missuppfattat begreppet tillgång och efterfrågan. Det är inget hittepå utan verkligheten. Mao är inte efterfrågan så stor som du tror den är och därför är andrahandsvärdet som det är.

Jo tack, jag vet mycket väl vad tillgång och efterfrågan är men det var inte det jag ville diskutera i den här tråden. Ursäktar mig själv om jag inte varit tydlig nog. :)

Självklart så är en Rolex Hulk mer eftertraktad än en Tudor Pelagos och håller värdet bättre.

Men jag tycker Tudor har ett anmärkningsvärt LÅGT andrahandsvärde TROTS att de är relativt eftertraktade samt populära och jag ville diskutera varför det är så och om forumet också håller med mig om detta.

Eller så är de kanske inte så populära som jag fått för mig att de är.

Sedan så ville jag även diskutera olika klockors potentiella andrahandsvärden i framtiden.

Det är roligt att höra vad folk tänker och tycker.

MVH Timetrader
Tudor är extremt tråkiga, värre än Rolex. Att dom säkert har bra kvalitet spelar ingen roll när man blir självmordsbenägen av att titta på dom. Ta bort Tudor på nedanstående klocka och uppskattat värde är lika med billig japan eller t.o.m kines. Ägaren är en person som skulle vilja ha en Rolex men inte har råd.
TUDOR-NORTH-FLAG-PACKSHOT.jpg
Neeeeej vilken miss! Tråkiga alltså? Jag som faktiskt tyckte Tudors var koola och byggt upp en liten samling. Och dåligt andrahandsvärde dessutom?!
Fasiken, jag som år 2005 gav 6700kr + komision för min Sub (från -97). Det är ju 12 år sedan, det kan ju inte vara något värde kvar alls då...
Och köpt på mig så många, just för att jag inte haft råd med någon Rolex. -"I'm a loser baby..."
IMG_9831.JPG
IMG_9832.JPG

PS: Tudor North flag är riktigt cool med sin kantiga boett, integrerade länk, tavlans och kronans design samt mycket trevligt inhouseverk.

Som tagits upp tidigare, tillgång och efterfrågan. Köpte en Volvo PV för 9 ett klipp, (rostfri) sålde för 17 två år senare. Köpt hus för 745 sålt 15 år senare för 1860. Omega Speedmaster Schumacher den senaste 25 sålt 4 mån senare 27 etc.

Vad vill jag ha sagt med det? Jo köp något som är bestående. Exempelvis om du köper en snömoped (skoter) för 125 så kan du aldrig räkna med att få dina utgifter tillbaka.

Köpte en ny Opel för 159 och om jag säljer den blir det en brakförlust. Så funkar det (Tillgång och efterfrågan).

Det har jag ju redan nämnt i tråden.

Läs hela tråden.
Låt mig försöka förklara på ett annat sätt:

Folk tycker generellt sett det är jättekul att köpa nytt i butik.

Bara för ett fåtal märken, som Rolex och Patek, tycker folk det är kul att köpa begagnat. Detta gäller främst de modeller som dessa märken aktivt begränsar tillgången på.

Du överskattar efterfrågan på begagnade Tudors.

Låt mig försöka förklara på ett annat sätt:

Folk tycker generellt sett det är jättekul att köpa nytt i butik.

Bara för ett fåtal märken, som Rolex och Patek, tycker folk det är kul att köpa begagnat. Detta gäller främst de modeller som dessa märken aktivt begränsar tillgången på.

Du överskattar efterfrågan på begagnade Tudors.
Snarare underskattar tillgången ;)

Jag förstår inte heller riktigt frågeställningen. Marknaden bestämmer andrahandsvärdet. Vad ett gäng klocknördar (mig själv inkluderad) tycker spelar ingen roll utan det som spelar roll är hur många som bara måste ha t.ex. en Rolex så mycket att de gärna betalar nära nypris för begagnat. Det verkar vara ganska många.

Tillbaka
Topp