• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockors andrahandsvärde

Ingen sjunkbomb här inte, snarare en smällkaramell:)
20170215_075103.jpg

Betyder detta drastiska värdetapp på de flesta klockor att försäljningspriset är satt 20-50% för högt - om nu tillverkaren vill maximera försäljningen? Och borde de då inte sänka priset?

Jag vet att lyxmarknaden är speciell och att premiumtillverkare stryper tillgången. Men har alla klocktillverkare denna filosofi? Jag tänker på Seiko, FC, Tissot och de som kämpar på i de lägre nivåerna? Sjunker deras andrahandsvärde också 40-50%? Och är det då inte fel prissättning från början?

Betyder detta drastiska värdetapp på de flesta klockor att försäljningspriset är satt 20-50% för högt - om nu tillverkaren vill maximera försäljningen? Och borde de då inte sänka priset?

Jag vet att lyxmarknaden är speciell och att premiumtillverkare stryper tillgången. Men har alla klocktillverkare denna filosofi? Jag tänker på Seiko, FC, Tissot och de som kämpar på i de lägre nivåerna? Sjunker deras andrahandsvärde också 40-50%? Och är det då inte fel prissättning från början?

Människor betalar premium för nytt. Undantagen som t.ex vissa modeller från Patek och Rolex som säljs dyrare begagnat är bara ett undantag där de sett till att limitera tillgången så kraftigt att den ligger under efterfrågan. De skulle naturligtvis kunna producera fler och därmed mätta marknaden men Pateks och Rolex rykte mår ju inte direkt dåligt av att vissa modeller har år utav väntetid på sig.
Men som du säger, det folk är villiga att betala på andrahandsmarknaden i nyskick är vad klockan egentligen är värd. Sen tillkommen premium för nyköp och köp hos AD, osv.

Nästan löjligt hur lika Rolex många av Tudors klockor är...
Du vet väl att Tudor är ett dotterbolag till Rolex och går man tillbaka i tiden så var idén i stort att använda tredjeparts verk istället för inhouse i ett Rolex case för att få en "budget-Rolex". Så ingen slump att det finns stora likheter, framförallt på äldre klockor medan det idag är mera uppdelning mellan företagen och designen.

Kollade i skyltfönstret hos en handlare i Bamberg häromdagen på North Flag och kände att den där ser ju riktigt trevlig ut! Faktiskt trevligare än BB36:an bredvid.

Kollade i skyltfönstret hos en handlare i Bamberg häromdagen på North Flag och kände att den där ser ju riktigt trevlig ut! Faktiskt trevligare än BB36:an bredvid.
North Flagen är ju bra mycket roligare på alla sätt om det är den typen av klocka man kan tänka sig.
Dock blir den ganska fläskig med sina integrerade länkar samt så är den ganska tjock så den är inget jag rekommenderar
för den som klär sig i skjorta och slips, dock riktigt schysst till en mer avslappnad klädsel.

North Flagen är ju bra mycket roligare på alla sätt om det är den typen av klocka man kan tänka sig.
Dock blir den ganska fläskig med sina integrerade länkar samt så är den ganska tjock så den är inget jag rekommenderar
för den som klär sig i skjorta och slips, dock riktigt schysst till en mer avslappnad klädsel.
Till skjorta utan slips då?
Skulle jag köpa en Tudor så skulle det antagligen bli en sån här. Inte asful. Är den reptålig?
Den är ju i keramik...

Du vet väl att Tudor är ett dotterbolag till Rolex och går man tillbaka i tiden så var idén i stort att använda tredjeparts verk istället för inhouse i ett Rolex case för att få en "budget-Rolex". Så ingen slump att det finns stora likheter, framförallt på äldre klockor medan det idag är mera uppdelning mellan företagen och designen.

Ska erkänna att min kunskap om Tudor är lika med noll... såg bilden på sidan två och trodde först det var Rolexklockor.
Nu förstår jag varför likheterna är så slående på flera modeller. Tackar!

Tillbaka
Topp