Arcticreef
Silver
Förutom klockor så är jag jag mycket intresserad av elektriska (bas)gitarrer och har enligt hustrun alldeles för många. Jag började spela i tonåren och på den tiden (sena 70-talet) brukade folk ha en elektrisk och kanske en akustisk gura. Så ser det inte ut nu. Folk har 1, 2, 3, 4. Eller som i mitt fall 25-30 st. En förklaring är givetvis att kvalitet/pris kvoten skjutit i höjden. En annan förklaring är att det (per tidsenhet) produceras fler gitarrer än vad det tillkommer nya gitarrister. Dessutom, gitarrer skrotas nästan aldrig. Det visar sig genom att priset på begagnade instrument sjunker. Undantaget är givetvis instrument med en intressant historia. En strata som ägts av Hendrix kommer givetvis alltid att kosta en förmögenhet. Min personliga teori är därför att priset på instrument (asymptotiskt) kommer att närma sig noll.
Kommer då samma sak att hända med klockor? Jag vet inte men jag tror det. Att som PP tro att farsans gamla dinka kommer att bli en heirloom som kommer att vårdas ömt av kommande generationer är förmodligen bara en naiv förhoppning. En person som äger en PP eller liknande äger nog för det mesta 50 klockor till. Så ungdjävlarna kommer sannolikt att antingen glömma den i en låda eller sälja den för att köpa senaste iPhonen.
Vad tror ni?
Kommer då samma sak att hända med klockor? Jag vet inte men jag tror det. Att som PP tro att farsans gamla dinka kommer att bli en heirloom som kommer att vårdas ömt av kommande generationer är förmodligen bara en naiv förhoppning. En person som äger en PP eller liknande äger nog för det mesta 50 klockor till. Så ungdjävlarna kommer sannolikt att antingen glömma den i en låda eller sälja den för att köpa senaste iPhonen.
Vad tror ni?