• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockpriser i Italien ?

Good point! Men i mitt fall var jag där ändå och tjänade 15 brak mot svensk AD. Och JA. Kollade innan...
Då låg en 116610 på 65´i Sverige och jag betalade 50'. Dock var euron mycket lägre...

Grattis! Jag är fortfarande säker på att svensk AD skulle kunnat matcha det priset :)
No hard feelings ;)

Ja nu tänkte jag Rolex och AP! Jag kan ordna 40% rabatt hos svensk AD på Breitling.

Exakt vad är deras problem? Man får inte tycka och tänka det man vill de börjar hitta på saker och ting man inte sagt och Jaaaaa JAG KAN FIXA upp till 40% rabatt på breitling i sverige.
Och nej varför ska jag ordna det åt alla i denna tråd?
Trevlig helg!

Supertest att det hänt er, kan säkert hända vem som helst. Men blir ni lurade? Jag menar, köper man något på distans så får man ju se till att kolla upp referenser på säljaren först, samt kolla bilder etc. Klart som fan det finns hustlers som försöker sälja skit, men oftast brukar ju det gå att avslöja rätt enkelt. Är bilderna av sämst kvalitet eller att de inte visar vissa saker trots efterfrågan så kanske man backar. Så av med skygglapparna och gör lite research före transaktion så minskar oddsen för att något ska gå snett.

e31.jpg
Tänker hålla mej kort, men tänkte ändå berätta lite närmare om hur det gick i mitt fall. Bilderna som säljaren tagit på klockan var exakt i sådana vinklar och ljus för att dölja skicket på klockan. Klockan var också markerad som "mint", och enligt beskrivning så hade deras urmakare kollat skicket o gången på klockan. MEN, när jag fick den så gick den kring +30s.. i timmen! Beat error va otroligt stor. Min urmakare tyckte att verket var helt kört.

Som tur var lyckades kag häva köpet via C24 trusted checkout. MEN... 1 dag efter att säljaren fått klockan var den ute på C24 igen. Exakt samma beskrivning. Denna gång var den ännu dyrare. Antar att de ville få tillbaka pengarna för alla postavgifterna de betalade. :banghead:

Väldigt trist det du berättar men att de manipulerar bilder är vanligt, att ljusa upp bilder är en klassiker och angående urverket så ska man i första hand alltid kolla amplituden men även andra parameterar är bra att veta. En bild på klockan uppkopplad i en timegrapher är ett säkrare kort. Frågade du om amplituden och ev. service historik?. När jag fick smak på en vintage Rolex Thunderbird hos den Italienska handlaren Caso Watches via Chrono24 förra året så frågade jag om bl.a. amplituden på verket men det svarade han inte på och när jag frågade om han hade möjlighet att kolla upp det så sket han i att svara på det också!:mad:. Klockan var gångtestad och gick bra hävdade han men det sa mig inte så mycket.
Det enda han bidrog med efter lite tjat var bilder som inte var skarpa och när man zoomade in så blev det irriterande grynigt:banghead:. Första gången jag frågade om fler bilder så länkade han mig till sin hemsida och de var likadana samt några bilder extra som inte sa någonting. Jag köpte såklart inte klockan även om handlaren tydligen har goda referenser men för min del så handlar jag inget där i framtiden om det inte är en ny klocka. Ursäkta om jag svartmålar handlaren lite men han var inte särskilt sjyst mot mig och jag var inte en osäker köpare, snarare köpstark som visade starkt intresse för klockan. Att inte lämna ut uppgifter om urverket är kanske för att köparen inte ska kunna redovisa verkets skick på forum så handlaren får skämmas!?.

Senast ändrad:
Jag vet inte vad som gäller på klockor men har varit mycket i italien förut, min första fru pluggade ett år i Florens. Var nog 6-7 år sedan jag var där senast. Orkar inte åka dit längre. Överallt där jag har varit försöker varenda butik, biluthyrare, taxi, hotell etc blåsa en. Samma sak i alla affärskontakter jag haft i internationella bolag. Då var det ändå internt i samma bolag. Den enda italienska affär som faktiskt inte försökt blåsa mig är mondani. Där stämde uppgivet pris med debiterat pris och boken var enligt beskrivning. Naturligtvis innebär det inte att alla är skummisar men för mig är valet enkelt. Undviker att göra affärer med italienare. Detta är 100% baserat på egna erfarenheter.

Jag vet inte vad som gäller på klockor men har varit mycket i italien förut, min första fru pluggade ett år i Florens. Var nog 6-7 år sedan jag var där senast. Orkar inte åka dit längre. Överallt där jag har varit försöker varenda butik, biluthyrare, taxi, hotell etc blåsa en. Samma sak i alla affärskontakter jag haft i internationella bolag. Då var det ändå internt i samma bolag. Den enda italienska affär som faktiskt inte försökt blåsa mig är mondani. Där stämde uppgivet pris med debiterat pris och boken var enligt beskrivning. Naturligtvis innebär det inte att alla är skummisar men för mig är valet enkelt. Undviker att göra affärer med italienare. Detta är 100% baserat på egna erfarenheter.
Tack! Säg det till alla viktigpellar som hackat på mig hela dagen

Men lugna dig, vi har gjort vår hemläxa! läs innan du postar. Säljaren verkade legit hans svar med bilderna oxå för den delen men no matter what så är det på distans och det går inte att göra en ordentlig bedömning! De lovar gräs och gröna skogar skickar bilder det ser bra ut sen när du får varan så är det inte bra!
Förlåt men vem är du?

Ja navitimern 01 46mm beställde jag från Italien betalade 62000:- skulle komma om ca 4 veckor nu har det gått ca 8 veckor, skyller på mässan i Basel. Tänkte ge han 10 dagar till sen ger jag upp och tar tillbaka pengarna "trusted checkout" med en euroförlust på några tusen. Så inte bara solskenshistorier med nya klockor från Italien. Dessutom finns ingen som har den navitimern med stållänk hemma vad som än står på Chrono24 alla svarar ca 4 veckor att få hem.

Ja navitimern 01 46mm beställde jag från Italien betalade 62000:- skulle komma om ca 4 veckor nu har det gått ca 8 veckor, skyller på mässan i Basel. Tänkte ge han 10 dagar till sen ger jag upp och tar tillbaka pengarna "trusted checkout" med en euroförlust på några tusen. Så inte bara solskenshistorier med nya klockor från Italien. Dessutom finns ingen som har den navitimern med stållänk hemma vad som än står på Chrono24 alla svarar ca 4 veckor att få hem.

Därför köper man bara från handlare som håller lager!

Ge en länk till en 01 46mm på stållänk svart då jag hittar/hittade ingen. Fanns en i Frankrike men han kunde inte ge en bild till på klockan och säljaren verkade väldigt tvivelsam

IMG_0840.JPG

Klart det finns bra italienare bara befängt att tro något annat! Köpte min AP 15703ST ifrån Italien och skicket var som beskrivet. Men med skruvad baksida var jag tvungen att checka urverkets referens numret med certifikatet. Inte för jag var osäker men för försäkringen. Allt var ok och urverket var inte i behov av service precis som säljaren sa. Det handlar bara om det gamla vanliga "köpa säljaren" Skulle aldrig tveka att handla igen ifrån Italien om jag hittar rätt objekt!

Har inga konkreta tips, men beror väl i viss utsträckning på vad du är ute efter.. Exempelvis Rolex har väl ett överflöd av AD:s i Italien vilket innebär att det ska finnas en del förhandlingsutrymme. Att det finns så många AD:s i kombination med att den italienska ekonomin inte är den bästa är ju anledningar till det finns så gott om italienska gråhandlare..
Någon som har koll på klockpriser i italien/Rom och vet någon bra AD i rom ?

Gärna adress eller nått :)

Tacksam för all hjälp ja kan få :)
Följer med intresse då jsg ska till Rom snart.
Sugen på en datejust från 70-talet. Jag vet tråkigt men ändå en legendarisk klocka som jag vill kunna lägga till i har ägt/äger listan.

Följer med intresse då jsg ska till Rom snart.
Sugen på en datejust från 70-talet. Jag vet tråkigt men ändå en legendarisk klocka som jag vill kunna lägga till i har ägt/äger listan.
Notera bara diskussionen tidigare i denna tråd och i andra avseende begagnat/vintage i Italien. Nytt är generellt riskfritt att handla, men inom beg/vint är det måånga som åkt på italienska blåsningar i form av service som ska vara gjord men inte är det etc etc...

Notera bara diskussionen tidigare i denna tråd och i andra avseende begagnat/vintage i Italien. Nytt är generellt riskfritt att handla, men inom beg/vint är det måånga som åkt på italienska blåsningar i form av service som ska vara gjord men inte är det etc etc...
Jo även fast tråden urartade kom det fram en del matnyttigt.
Eftersom jag har chans att gå in i butik behöver jag inte oroa mig för photoshoppade bilder. Kommer be handlaren öppna boetten så jag kan se verket också, inte för att jag utifrån det kan bedömma servicebehov men kan åtminstonde försäkra mig om att det är rätt verk i klockan och att allt stämmer.
Sedan så brukar jag alltid räkna in en servicekostnad i priset på så sätt känner jag mig inte besviken om klockan behöver service kan bara bli glad om det inte behövs.

Jävla skitsnack imo. Italien har fått dåligt rykte, varför? Jo tillexempel så är dom jävligt många på c24. Det ör ju bara ha ögonen öppna, och köpa säljaren precis som alltid annars. Att dra hela Italien (och c24) över en och samma kam är ju absurt. Finns flertalet extremt bra säljare PÅ c24 från ITALIEN.
Hur definierar du "extremt bra säljare"?

Folk som säljer bra grejer, har reko priser och trevligt bemötande.
Som jag definierar bra säljare, så ger de all relevant information så jag som köpare kan avgöra om det är bra grejer och ett bra pris. Ett trevligt bemötande är oftast bedrägligt i affärssammanhang då det psykologiskt minskar kundens kritiska tänkande. En bra säljare, enligt mig, delar på ansvaret för att få en nöjd kund. Den säljare som överlåter allt ansvar på kunden att undersöka allt och ställa rätt frågor är väl medveten om att en dåligt insatt köpare kommer att missa minst en relevant fråga eller godta ett svävande svar. Det man kanske ska tänka på när man handlar med dyra föremål som klockor över nätet är att det i länder med korrupta regeringar finns en sanningskultur som inte överensstämmer med länder som Sverige där korruptionen är den lägsta i världen. Sverige är inte bra, men lägst i statistiken. Lite extra försiktighet är nödvändigt i vissa fall tyvärr och det gäller inte bara Italien så klart.

Som jag definierar bra säljare, så ger de all relevant information så jag som köpare kan avgöra om det är bra grejer och ett bra pris. Ett trevligt bemötande är oftast bedrägligt i affärssammanhang då det psykologiskt minskar kundens kritiska tänkande. En bra säljare, enligt mig, delar på ansvaret för att få en nöjd kund. Den säljare som överlåter allt ansvar på kunden att undersöka allt och ställa rätt frågor är väl medveten om att en dåligt insatt köpare kommer att missa minst en relevant fråga eller godta ett svävande svar. Det man kanske ska tänka på när man handlar med dyra föremål som klockor över nätet är att det i länder med korrupta regeringar finns en sanningskultur som inte överensstämmer med länder som Sverige där korruptionen är den lägsta i världen. Sverige är inte bra, men lägst i statistiken. Lite extra försiktighet är nödvändigt i vissa fall tyvärr och det gäller inte bara Italien så klart.
Sverige är på fjärdeplats i Transparency Internationals ranking för 2016. Danmark toppar.
Italien är på plats sextio.

Tillbaka
Topp