• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockrån

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En som jag känner skulle ut på natten vid 2 tiden. Blir stannad av polisbil , där dom ser en DD med diamanter . Dom kallade på Kronofogden som tog hans klocka. Vet inte hur det gick senare. Han blev inte glad, ock det hände för 2-3 år sen.
Fantastiskt bra av myndigheterna. Synd att de inte har mer resurser.
 

ScubaKing

Audemars
"Polisen slår till mot flera populär krogar" i jakten på lyxklockor etc., enda man ser är Dovas i bakgrunden, ett klassiskt farsonabelt ställe att gå till när man vill kolla in AP, DD, Patek mm.. :D

Ha Ha Ha, ja Dovas, Den Thailändska Tigern och dylika är kanske inte dem ställen där man hittar high-end klockor.. :D
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ha Ha Ha, ja Dovas, Den Thailändska Tigern och dylika är kanske inte dem ställen där man hittar high-end klockor.. :D
Jag har vart på både Dovas och Thailänska Tigern med Rolex respektive Patek ;) men det kanske inte är så representativt för de haken.

Men till sak så tror jag det är helt rätt taktik att gå den vägen. Om jag inte minns fel så har Irland en lag som gör det möjligt att beslagta egendom köpt genom pengar från kriminalitet om det inte kan bevisas att pengarna kommer från laglig verksamhet. Det gäller bara någon som är dömd för ett brott så är du laglig så är det inget att vara orolig för. Helt rätt tycker jag.
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Otroligt bra att det händer något på den här fronten, hoppas detta blir ett stående inslag av polisen.
Man blir fan lite mörkrädd när man ser hur samhället utvecklats dom senaste 20 åren. Jag växte upp i innerstaden på 80-talet och det var förhållandevis tryggt och lugnt. Det har fan hårdnat några 1000% och man har ju egna barn som vill ska kunna känna sig trygga och fria.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Otroligt bra att det händer något på den här fronten, hoppas detta blir ett stående inslag av polisen.
Man blir fan lite mörkrädd när man ser hur samhället utvecklats dom senaste 20 åren. Jag växte upp i innerstaden på 80-talet och det var förhållandevis tryggt och lugnt. Det har fan hårdnat några 1000% och man har ju egna barn som vill ska kunna känna sig trygga och fria.
Jag bor och rör mig fritt i innerstan nattetid med dyra klockor och det är sällan jag inte känner mig trygg. Kan inte jämföra med 80-talet och inte heller dementera att brottslighet inte finns, men är den värre nu än för 30 år sen?
 
  • Like
Reactions: JLW

Moffan

Panerai
2-Faktor
Jag bor och rör mig fritt i innerstan nattetid med dyra klockor och det är sällan jag inte känner mig trygg. Kan inte jämföra med 80-talet och inte heller dementera att brottslighet inte finns, men är den värre nu än för 30 år sen?

Jag tror statistiken pekar på att det är begås fler brott nu. Samt den enskilt ökade mängden klockrån. Jag säger inte att innerstaden är totalt otrygg, mest att klimatet hårdnat. Civilkurage är en bristvara dessvärre, finns så klart eldsjälar så det är inte nattsvart. Blir dock glad att höra att du känner dig trygg, hoppas den känslan även genomsyrar våra ungdomar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag bor och rör mig fritt i innerstan nattetid med dyra klockor och det är sällan jag inte känner mig trygg. Kan inte jämföra med 80-talet och inte heller dementera att brottslighet inte finns, men är den värre nu än för 30 år sen?
Beror nog på vilken åldersgrupp man befinner sig i. Det var ingen dans på rosor på 80-talet för ungdomar i samband med "kravallerna" i Kungsan och folk i Adidas-byxor och hästsvans som skulle sparka på allt och alla.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
"Polisen slår till mot flera populär krogar" i jakten på lyxklockor etc., enda man ser är Dovas i bakgrunden, ett klassiskt farsonabelt ställe att gå till när man vill kolla in AP, DD, Patek mm.. :D

De är inne på Ambassadeur också. Ett å annat kriminellt patrask som hänger där, desvärre.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Otroligt bra att det händer något på den här fronten, hoppas detta blir ett stående inslag av polisen.
Man blir fan lite mörkrädd när man ser hur samhället utvecklats dom senaste 20 åren. Jag växte upp i innerstaden på 80-talet och det var förhållandevis tryggt och lugnt. Det har fan hårdnat några 1000% och man har ju egna barn som vill ska kunna känna sig trygga och fria.
Det skryts ju med att viss brottslighet går ner statistiskt. Statistik visar dock bara anmälda brott och/eller dömda. Statistik är stelbent och visar inte på ändrade och anpassade levnadsvanor, så vida man inte bygger det enkäter och djupa undersökningar. Vanliga skötsamma ungdomar kan inte röra sig lika fritt längre, och många gör inte heller så, mot tidigare decennier. De vet att att risken att de blir rånade/misshandlade är hög om de är på fel ställen vid fel tid. Detta syns inte i statistiken då det inte händer lika ofta då offrena inte längre är "tillgängliga" i samma utsträckning. Oavsett statistik så har det hårdnat. Det är farligare. Man såg hur det började vända redan på vattenfestivalen för två decennier sedan. Under festivalens första år var det blandat folk överallt, vanliga ungdomar och uppenbara gangsterfjantar i en mix, mot de sista åren av festivalen blev det väldigt få skötsamma ute kvälls/nattetid. Varför? Överlevnadsinstinkt och ändrade anpassade levnadsmönster. Vi har inte heller bara lite knivar och karatesparkar längre, vi har automatvapen och granater i en omfattning som inte setts tidigare.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Kanske om du brukar festa med en 1% klubb eller dylika..
Nu är det ju inte alls det dom söker på Stureplan, menar du att deras target-grupp är bikers? Shit vilket flashbackigt och inkorrekt inlägg. Kan informera dig om att det du nämner dvs 1% mc inte helt sällan har "vanliga" jobb utöver klubben.
Man får väl festa med vem man vill, de kliver inte på "random" personer utan som det tydligt stod i artikeln "har de god kännedom" om de som de plockar prylar av.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Nu är det ju inte alls det dom söker på Stureplan, menar du att deras target-grupp är bikers? Shit vilket flashbackigt och inkorrekt inlägg. Kan informera dig om att det du nämner dvs 1% mc inte helt sällan har "vanliga" jobb utöver klubben.
Man får väl festa med vem man vill, de kliver inte på "random" personer utan som det tydligt stod i artikeln "har de god kännedom" om de som de plockar prylar av.
Så du menar att 1% klubbarna inte tillhör målgruppen som polisen är ute efter? Jag antar att polisen har "god kännedom" över de som är medlemmar i tex HAMC/BAMC?
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Så du menar att 1% klubbarna inte tillhör målgruppen som polisen är ute efter? Jag antar att polisen har "god kännedom" över de som är medlemmar i tex HAMC/BAMC?

Det är möjligt. Tror dock inte det var målgruppen denna gång. Man kan spekulera hur mycket man vill, men det är vad jag tror, var och en får ju spekulera som man vill eller ringa 114-14 och ställa frågan.
 
Senast ändrad:
Jag bor och rör mig fritt i innerstan nattetid med dyra klockor och det är sällan jag inte känner mig trygg. Kan inte jämföra med 80-talet och inte heller dementera att brottslighet inte finns, men är den värre nu än för 30 år sen?

Hänger du mycket på krogen (nattklubb) eller i andra offentliga miljöer med klockan väl synligt? Jag kan lova dig att det inte är så riskfritt som man kan tro. Finns ett rätt stort mörkertal där offer inte vågar och ibland skäms för att berätta om vad de utsatts för.

Att gå runt på stan med jacka över klockan är nog ingen fara alls för säkerheten.
 

ScubaKing

Audemars
Nu är det ju inte alls det dom söker på Stureplan, menar du att deras target-grupp är bikers? Shit vilket flashbackigt och inkorrekt inlägg. Kan informera dig om att det du nämner dvs 1% mc inte helt sällan har "vanliga" jobb utöver klubben.
Man får väl festa med vem man vill, de kliver inte på "random" personer utan som det tydligt stod i artikeln "har de god kännedom" om de som de plockar prylar av.

Dem som ofta är punktmarkerade är bikers, speciellt undergrupper till dessa. Och jag är övertygad om att det var precis dessa som dem tog. Möjligen med några invandrargäng med.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Dem som ofta är punktmarkerade är bikers, speciellt undergrupper till dessa. Och jag är övertygad om att det var precis dessa som dem tog. Möjligen med några invandrargäng med.

Övertygad asså! Ja ok! Då får du ha den åsikten.
Det finns extremt många grupperingar i dagens Sverige. Både löst sammansatta och mer rena "gäng" med tydlig hierarki. Enda anledningen att ni drar upp dessa namn beror på att de figurerat massa i media.
 

Calfen

Panerai
Det skönaste med att gå på svart klubbar nu förtiden är att jag aldrig känner mig hotad trots ordet "svart" då känns klubbar som typ kollage mycket värre även typ caféet ibland
 
Topp